Vad är risken med fallande bostadspriser?

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Nu gluttade jag bara snabbt på grafen men det enda påtagliga var väl att maxpriserna hade gått ner. Med ett statistiskt urval på totalt 19 försäljningar varav kanske 1-3 tillhör kategorin dyra lägenheter blir det snabbt missvisande.

Och den delen av befolkningen som köper bostäder i kategorin dyrast i Sthlm är knappast särskilt påverkade av nuvarande ekonomiskt läge.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Nu gluttade jag bara snabbt på grafen men det enda påtagliga var väl att maxpriserna hade gått ner. Med ett statistiskt urval på totalt 19 försäljningar varav kanske 1-3 tillhör kategorin dyra lägenheter blir det snabbt missvisande.

Nja, en signal som inte är starkare än bruset är ingen signal så stirra er inte blinda på senaste månadens starka dipp nu. Vi hadde dessutom liknande dippar kring den här årstiden både 2011 och 2010.

jag tycker mig däremot se att de dyraste objekten ligger i en negativ trend sedan sommaren 2009 om man lågpassfilterar bort bruset lite. Sen vet jag inte var gränsen för dessa dyrare objekt går, men jag tror faktiskt det är tillräckligt många objekt för att även en större mängd lite mer högavlönade proletärer med stora lån finns i den här gruppen.

Och genomsnittstrenden verkar vara ganska negativ sedan ett drygt år tillbaka i tiden och då samlar du nog ihop betydligt fler än 19 bostäder.

När det numera oftast krävs att man slantar upp 15% i handpenning för att få låna så har det ju skapats en osynlig barriär/tröskel för nytt färskt blod in till pyramidspelet.

Sen om jag får spekulera lite så kan jag tänka mig att kurvan för de billigaste objekten, kommer få toppar lite oftare de närmaste åren när folk som "faktiskt måste bo" köper de enda objekt dom har råd till. Men så småningom kommer ju även de priserna korrigeras mot snittet. Tror jag...

Dessutom är det lite komiskt att det brukar sägas att det brukar snackas om att bra/fina bostäder med rätt lägen kommer alltid vara bra och om det rasar så kommer det bara vara de dåliga objekten som faller.
Den här kurvan säger snarare tvärtom att det är det dyra/fina/bra/exklusiva objekten som faller kraftigast för närvarande.

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Nja, en signal som inte är starkare än bruset är ingen signal så stirra er inte blinda på senaste månadens starka dipp nu. Vi hadde dessutom liknande dippar kring den här årstiden både 2011 och 2010.

jag tycker mig däremot se att de dyraste objekten ligger i en negativ trend sedan sommaren 2009 om man lågpassfilterar bort bruset lite. Sen vet jag inte var gränsen för dessa dyrare objekt går, men jag tror faktiskt det är tillräckligt många objekt för att även en större mängd lite mer högavlönade proletärer med stora lån finns i den här gruppen.

Och genomsnittstrenden verkar vara ganska negativ sedan ett drygt år tillbaka i tiden och då samlar du nog ihop betydligt fler än 19 bostäder.

När det numera oftast krävs att man slantar upp 15% i handpenning för att få låna så har det ju skapats en osynlig barriär/tröskel för nytt färskt blod in till pyramidspelet.

Sen om jag får spekulera lite så kan jag tänka mig att kurvan för de billigaste objekten, kommer få toppar lite oftare de närmaste åren när folk som "faktiskt måste bo" köper de enda objekt dom har råd till. Men så småningom kommer ju även de priserna korrigeras mot snittet. Tror jag...

Dessutom är det lite komiskt att det brukar sägas att det brukar snackas om att bra/fina bostäder med rätt lägen kommer alltid vara bra och om det rasar så kommer det bara vara de dåliga objekten som faller.
Den här kurvan säger snarare tvärtom att det är det dyra/fina/bra/exklusiva objekten som faller kraftigast för närvarande.

Medelpriset har sjunkt sedan Mars förra året.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Förstår din tolkning, men jag tycker kurvan har så mycket brus. Och om du gör tex en polynom-anpassning efter punkterna så tror jag att du skulle få en kurva som peakar redan i december 2010.
Augusti 2010 ser ju nästan ut att vara den högsta punkten.

En peak gör ingen tendens.
Som jag ser det så har priserna legat stabilt i flera år, för att sjunka det senaste året.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Det är väl bra att priserna gå ner?
Jag gillar när skatterna går ner, maten blir billigare och likaså boendet.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Skumt underlag dock, innerstaden representeras av 3 objekt under 2012, hur kan ett så litet underlag vara tillförlitligt?

Nej, tre objekt under april. Och man kan naturligtvis inte göra statistik av tre objekt men sluta stirra er blinda på sista månaden och spana in den långsiktigare trenden istället.

Bifogar två kurvor över hur det ser ut i sverige samt två från hur det gick i japan resp Tokyo.

Ur min synvinkel kan Sverige resp Stockholm sannolikt visa upp kurvor liknande de från japan resp Tokyo om en sådär tio år.

Och för er som inte är så gamla så kan jag påminna om att sveriges förra bostadsbubbla brakade samman under början på 90-talet vilket syns tydligt i kurvorna från sverige.

bostadsbubblan.pngimages.jpgJapanHousePrices.pngTokyoHousePrices.png

Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
En peak gör ingen tendens.
Som jag ser det så har priserna legat stabilt i flera år, för att sjunka det senaste året.

Vet inte hur du läser statistik, men när jag ser verkar det snarare som att regressionslinjen börjar få en positiv trend igen.

Och som flera påpekat ger inte 19 försäljningar nån värdefull info alls, standardavvikelsen är alldeles för stor så upp eller ner 10% säger inte mer än att just de 19 affärerna avvek.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Och för er som inte är så gamla så kan jag påminna om att sveriges förra bostadsbubbla brakade samman under början på 90-talet vilket syns tydligt i kurvorna från sverige.

Det jag har svårt att förstå är att så många totalt saknar respekt för den ökande belåningsgraden. "Det gäller inte mig" verkar har slagit igenom storslaget :(

Bara att hoppas att "vi" kan höja räntor och avgifter i en takt hög nog för att vända trenden snabbt, men låg nog för att inte kollapsa efterfrågan totalt. Tycker 85% kravet är ett väldigt bra initiativ. Räntorna är fortfarande för låga dock, men bankerna drar ju öronen åt sig också nu så det känns lite självsanerande.

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Det jag har svårt att förstå är att så många totalt saknar respekt för den ökande belåningsgraden. "Det gäller inte mig" verkar har slagit igenom storslaget :(

Bara att hoppas att "vi" kan höja räntor och avgifter i en takt hög nog för att vända trenden snabbt, men låg nog för att inte kollapsa efterfrågan totalt. Tycker 85% kravet är ett väldigt bra initiativ. Räntorna är fortfarande för låga dock, men bankerna drar ju öronen åt sig också nu så det känns lite självsanerande.
kanske lite OT nu, men själv tycker jag att 85% kravet är skit för alla som behöver ta sig in på bostadsmarknaden första gången, unga, invandrare, nyskilda t ex. Borde man inte kunnat komma åt "överbelåning" med amorteringskrav istället?

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
kanske lite OT nu, men själv tycker jag att 85% kravet är skit för alla som behöver ta sig in på bostadsmarknaden första gången, unga, invandrare, nyskilda t ex. Borde man inte kunnat komma åt "överbelåning" med amorteringskrav istället?

Inte bara unga :hej .... har aldrig kommit in på "bostadsmarknaden" , dvs har inget kapital å snacka om....sen att jag har varit spekulant på diverse bostadsrätter och mindre kåkar "på landet" som enligt VÄLDIGT högt räknade kalkyler ger mig en lägre boendekostnad än nu (pröjsar 10700 ca för radhuset+lite p-platser o garage nu i hyra) så är det blankt nobben .... fast åandrasidan så skiter jag i stigande/fallande bostadspriser å räntor (påverkar bara min hyra marginellt,och ALDRIG neråt)
Amorteringskravet är waaay mycket bättre än dagens hårdare krav på presumtiva bolånetagare.

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800

Fast jag tycker överlag, utan att gå in på alla specialfall, att om man inte kan leva snålt en period för att dra ihop 15% så har man inte råd med lägenheten. Inte sällan man hör folk som "vi behöver köpa lägenhet i höst men har inte sparat en krona".

Att 15% av 3 miljoner är svårt att få ihop kan jag förstå med 15% av 1miljon borde man kunna få ihop med hårt sparande på en inte alltför lång tidsperiod om man har jobb. Och har man säkerhet och kalkylen på sin sida går det ju ofta att lösa det sista med ett blancolån.

Systemet är inte perfekt men tyvär bevisar ju svensken och bankerna tillsammans att där måste till regleringar.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Personligen tycker jag att det har varit helt snett att folk utan några som helst besparingar har kunnat köpa en bostad för miljonbelopp i princip utan en kontantinsats. Det är därför det funnits hyresrätter och en allmännytta som sett till att hyrorna har varit "subventionerade" genom att hålla hyresnivåerna nere. Genom det har man skapat andra problem på bostadsmarknaden. Men man löser inga bostadsproblem genom att ta bort kontantinsats och slopa amorteringar. Det driver som vi sett bara upp priserna på bostäder och en dag ska man betala av lånen. Det är ingen rättighet att äga sitt boende. Men folk idag verkar tycka att lån löser allt. De vill inte äga något i morgon utan redan idag - helst igår.

Man borde ha både en kontantinsats samt en rimlig amorteringstid vid bostadsköp. Då hade vi kanske kunna undvika de värsta avarterna av bostadsspekulationer.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka