Skrotnisse
What would Shervin do?
Det omöjliga fortsätter att hända.
http://bostadsdata.se/Statistics.aspx?statistik=bostadspriser&laen=stockholm
Fast med ett urval på 19 bostäder är risken att statistiken blir skev. Man ser ju hur kraftigt och snabbt kurvan pendlar.
Jag tror man behöver se kurvan på en längre tidsperiod.
Nu gluttade jag bara snabbt på grafen men det enda påtagliga var väl att maxpriserna hade gått ner. Med ett statistiskt urval på totalt 19 försäljningar varav kanske 1-3 tillhör kategorin dyra lägenheter blir det snabbt missvisande.
Nja, en signal som inte är starkare än bruset är ingen signal så stirra er inte blinda på senaste månadens starka dipp nu. Vi hadde dessutom liknande dippar kring den här årstiden både 2011 och 2010.
jag tycker mig däremot se att de dyraste objekten ligger i en negativ trend sedan sommaren 2009 om man lågpassfilterar bort bruset lite. Sen vet jag inte var gränsen för dessa dyrare objekt går, men jag tror faktiskt det är tillräckligt många objekt för att även en större mängd lite mer högavlönade proletärer med stora lån finns i den här gruppen.
Och genomsnittstrenden verkar vara ganska negativ sedan ett drygt år tillbaka i tiden och då samlar du nog ihop betydligt fler än 19 bostäder.
När det numera oftast krävs att man slantar upp 15% i handpenning för att få låna så har det ju skapats en osynlig barriär/tröskel för nytt färskt blod in till pyramidspelet.
Sen om jag får spekulera lite så kan jag tänka mig att kurvan för de billigaste objekten, kommer få toppar lite oftare de närmaste åren när folk som "faktiskt måste bo" köper de enda objekt dom har råd till. Men så småningom kommer ju även de priserna korrigeras mot snittet. Tror jag...
Dessutom är det lite komiskt att det brukar sägas att det brukar snackas om att bra/fina bostäder med rätt lägen kommer alltid vara bra och om det rasar så kommer det bara vara de dåliga objekten som faller.
Den här kurvan säger snarare tvärtom att det är det dyra/fina/bra/exklusiva objekten som faller kraftigast för närvarande.
Medelpriset har sjunkt sedan Mars förra året.
Förstår din tolkning, men jag tycker kurvan har så mycket brus. Och om du gör tex en polynom-anpassning efter punkterna så tror jag att du skulle få en kurva som peakar redan i december 2010.
Augusti 2010 ser ju nästan ut att vara den högsta punkten.
En peak gör ingen tendens.
Skumt underlag dock, innerstaden representeras av 3 objekt under 2012, hur kan ett så litet underlag vara tillförlitligt?
En peak gör ingen tendens.
Som jag ser det så har priserna legat stabilt i flera år, för att sjunka det senaste året.
Och för er som inte är så gamla så kan jag påminna om att sveriges förra bostadsbubbla brakade samman under början på 90-talet vilket syns tydligt i kurvorna från sverige.
kanske lite OT nu, men själv tycker jag att 85% kravet är skit för alla som behöver ta sig in på bostadsmarknaden första gången, unga, invandrare, nyskilda t ex. Borde man inte kunnat komma åt "överbelåning" med amorteringskrav istället?Det jag har svårt att förstå är att så många totalt saknar respekt för den ökande belåningsgraden. "Det gäller inte mig" verkar har slagit igenom storslaget
Bara att hoppas att "vi" kan höja räntor och avgifter i en takt hög nog för att vända trenden snabbt, men låg nog för att inte kollapsa efterfrågan totalt. Tycker 85% kravet är ett väldigt bra initiativ. Räntorna är fortfarande för låga dock, men bankerna drar ju öronen åt sig också nu så det känns lite självsanerande.
kanske lite OT nu, men själv tycker jag att 85% kravet är skit för alla som behöver ta sig in på bostadsmarknaden första gången, unga, invandrare, nyskilda t ex. Borde man inte kunnat komma åt "överbelåning" med amorteringskrav istället?
kanske lite OT nu, men själv tycker jag att 85% kravet är skit för alla som behöver ta sig in på bostadsmarknaden första gången, unga, invandrare, nyskilda t ex. Borde man inte kunnat komma åt "överbelåning" med amorteringskrav istället?
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|