Det som får bostadspriser att sjunka är dålig tillgång på bilar, avgaser och jobbiga människor i närområdet.
Då var det dags att omförhandla andra delen av lånet innan mars. Reporäntan skall visst sänkas ytterligare, det får bli rörligt 3 mån innan bankerna bestämt sig tror jag. Ligger visserligen på 4,4%, fan vad segt det går.
Vaffan ska man göra i Rådom eller Älvros!? Bara sitta i sin villa och titta ut på den ickeexisterande trafiken?
Satan, är räntan så hög redan på rörligt alltså!? Nu vet jag inte i huvudet vad vi har på vårt huslån som är uppdelat i 3 delar men den högsta ligger åtminstone på 3,1% och då är den bunden i ett år till från och med mars.
Och när man snackar räntor så är det väl alltid bottenlån man pratar om väl då topplånen inte styrs på samma sätt?
Japp, botten pratar jag om.Toppen värderas annorlunda och med annan säkerhet.
Botten ligger så pass högt nu, den borde sänkas i och med reporäntans sänkning och nu går Yngves ut med att den ska sänkas ytterligare. Om inte bankerna får tummen ur snart hoppas jag på att Borg och Norman agerar.
När jag omförhandlade första delena av lånet från fast till rörligt låg den på 4,8% har jag för mig men då hade jag räknat med att den räntan kommer att sänkas. Om det blir som jag har tänkt kommer jag eventuellt sätta fast på den igen om nån månad, beror på hur det ser ut då givetvis.
Tror det är bättre att hankas sig fram på rörligt innan man känner att räntebanan är tillräckligt bekväm för fast.
Ser man historiskt på kriscykler så kommer nästa uppgång när en ny jämvikt uppnåtts. Dvs när marknaden återigen känner trygghet och stabilitet i att de vet vad som kommer gälla ett bra tag framöver. Och den punkten börjar nog närma sig.
(Spekulation)
Tror du verkligen att marknaden börjar känna trygghet och stabilitet med de problem vi ser i omvärlden? Jag säger inte att du har rätt eller fel. Själv ser jag dock inga tydliga tecken på att så skulle vara fallet. Misstron är fortsatt hög ute på marknaden även om man försöker ge sken att så inte är fallet.
Vaffan ska man göra i Rådom eller Älvros!? Bara sitta i sin villa och titta ut på den ickeexisterande trafiken?
Nej, jag tror inte att det är så. Men jag tror att det kan vända rätt snart.
Jag har ärligt talat rätt dålig koll på Tyskland vilket är den kanske viktigaste parten för vår del. Men de har gjort rejäla framsteg relativt resten av västvärlden och om något så ser vi en stagnation nu snarare än recession. När det väl vänder så kommer ränteeffekten rätt snabbt. Då är det väl bättre att binda till "lågt" än att försöka binda till "lägst" och riskera att missa det helt?
Vad tror du?
Konjunkturen och "mörkret" kommer nog ligga kvar hela 2012. Men om vi hypotetiskt antar att man ser en påbörjad uppgång från Q1 2013, så kommer ju de prognoserna påverka de bundna räntorna redan från Q2-Q3 nu i år. Ska man göra "klipp" måste man alltså chansa och ligga steget före.
Frågan är ju vad man förlorar på bundet vs rörligt nu när det är lågt, vs vad man förlorar på att binda nu eller om ett år.
Kort sagt skulle jag välja att binda till en vettig ränta om chansen gavs. Inom ett par kan det mkt väl vara uppe på 6% igen (vilket iofs är mer normalt) och då är man rätt nöjd om man band på 3,75..
Vad skall du göra på Lidingö?
Gå ut i skogen och plocka svamp/bär? jaga? fiska? åka skidor? grilla korv? Eller bar ströva runt? Piska lite grusoj? Åka skoter?
Det där är ju kul grejjer, men de förutsätter att man har ett jobb.
Alla kan inte bli damfrisör, jobba i ICA-kassan eller köra skotare.
Jag tolkade det som att du pratade om vad man gör på fritiden eftersom du skrev "Bara sitta i sin villa och titta ut på den ickeexisterande trafiken?"
Enligt Mäklarstatistik har villapriserna fallit med 4 procent det senaste året och bostadsrättspriserna har sjunkit med 3 procent. Prissänkningarna har varit rejäla i storstadsområdena, där bostadsrätterna i centrala Stockholm fallit med 6 procent, i centrala Göteborg med 7 procent och i centrala Malmö med 9 procent.
Claudia Wörman, analysansvarig på Mäklarsamfundet, säger att det har skett en viss stabilisering av priserna under januari. Villapriserna steg då med 1 procent och priserna på bostadsrätter gick upp med 5 procent.
Aaah. Av någon anledning vet jag faktiskt inte vad jag talar om. Utgår ifrån vad jag sett på TV, typ dokumentärer som "Plötsligt i Vinslöv". Det måste vara ungefär likadant över allt i glesbygden?
Massa skvaller, en byfåne, en ICA-butik, kanske en korvkiosk i bästa fall osv.
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar
Foto: Liza Simonsson Fra... |
|
Var femte trafikant respekterar inte stopplikten
En ny undersökning där Riks... |
|
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|