Vad är risken med fallande bostadspriser?

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym
Det som får bostadspriser att sjunka är dålig tillgång på bilar, avgaser och jobbiga människor i närområdet.

1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Då var det dags att omförhandla andra delen av lånet innan mars. Reporäntan skall visst sänkas ytterligare, det får bli rörligt 3 mån innan bankerna bestämt sig tror jag. Ligger visserligen på 4,4%, fan vad segt det går.

Satan, är räntan så hög redan på rörligt alltså!? Nu vet jag inte i huvudet vad vi har på vårt huslån som är uppdelat i 3 delar men den högsta ligger åtminstone på 3,1% och då är den bunden i ett år till från och med mars.
Och när man snackar räntor så är det väl alltid bottenlån man pratar om väl då topplånen inte styrs på samma sätt?

Jag pratade med mäklaren i somras om att värdera upp vår kåk för att ha utrymme till ytterligare lån om det skulle krisa vid renovering och då sa han att jag skulle passa på då för att prishöjningen hade stannat av och skulle säkerligen falla lite framåt jul/nyår men att det tar ca 6 månader innan det syns i registrena som han är lite styrd av vid värdering.
Givetvis gjorde jag ingen värdering, dum som jag var :mad:

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Satan, är räntan så hög redan på rörligt alltså!? Nu vet jag inte i huvudet vad vi har på vårt huslån som är uppdelat i 3 delar men den högsta ligger åtminstone på 3,1% och då är den bunden i ett år till från och med mars.
Och när man snackar räntor så är det väl alltid bottenlån man pratar om väl då topplånen inte styrs på samma sätt?

Japp, botten pratar jag om.Toppen värderas annorlunda och med annan säkerhet.
Botten ligger så pass högt nu, den borde sänkas i och med reporäntans sänkning och nu går Yngves ut med att den ska sänkas ytterligare. Om inte bankerna får tummen ur snart hoppas jag på att Borg och Norman agerar.
När jag omförhandlade första delena av lånet från fast till rörligt låg den på 4,8% har jag för mig men då hade jag räknat med att den räntan kommer att sänkas. Om det blir som jag har tänkt kommer jag eventuellt sätta fast på den igen om nån månad, beror på hur det ser ut då givetvis.

Tror det är bättre att hankas sig fram på rörligt innan man känner att räntebanan är tillräckligt bekväm för fast.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Japp, botten pratar jag om.Toppen värderas annorlunda och med annan säkerhet.
Botten ligger så pass högt nu, den borde sänkas i och med reporäntans sänkning och nu går Yngves ut med att den ska sänkas ytterligare. Om inte bankerna får tummen ur snart hoppas jag på att Borg och Norman agerar.
När jag omförhandlade första delena av lånet från fast till rörligt låg den på 4,8% har jag för mig men då hade jag räknat med att den räntan kommer att sänkas. Om det blir som jag har tänkt kommer jag eventuellt sätta fast på den igen om nån månad, beror på hur det ser ut då givetvis.

Tror det är bättre att hankas sig fram på rörligt innan man känner att räntebanan är tillräckligt bekväm för fast.

Makro-analys light...

Ser man till kriscyklernas natur så initieras de oftast (alltid) av högkonjunktur i kombination med avregleringar/liberaliseringar av olika slag. Under krisens gång börjar man strama åt igen, reglera och "förstatliga" osv..
(Teori)

Dvs, exakt vad som faktiskt hänt sen 2000. Stark efterfrågan, avreglingar och kapitalöverskott även på vår inhemska marknad. Nu ser vi början(?) på det sista steget med åtstramningar (bolånetaket, finansinspektionens inflytande gås igenom, EU skriver om regler, Sverige tar ansats mot större inflytande i EU/EMU osv...)
(Verklighet)

Ser man historiskt på kriscykler så kommer nästa uppgång när en ny jämvikt uppnåtts. Dvs när marknaden återigen känner trygghet och stabilitet i att de vet vad som kommer gälla ett bra tag framöver. Och den punkten börjar nog närma sig.
(Spekulation)

----------------------------------------------------

Vad jag vill säga med ovan är att när det väl vänder, så är bankerna OCH Riksbanken väldigt snabba med att fånga upp det, snabbare än dig iaf. Och då har du ett litet litet gap på dig att pricka exakt rätt läge. För RB höjer styrräntan så fort de anar uppgång för att hålla igen inflationen, bankerna tvärtom minskar sina riskpremier för att vinna konkurrensfördelar (något som kan ifrågasättas av att det (ganska nyligen) bevisats råda väldigt låg priselasticitet på bankmarknaden).

Kort sagt skulle jag välja att binda till en vettig ränta om chansen gavs. Inom ett par kan det mkt väl vara uppe på 6% igen (vilket iofs är mer normalt) och då är man rätt nöjd om man band på 3,75.

Sen är ju frågan som alltid hur länge du är säker på att du bor kvar. Du kan binda på 1,5%, får du 8 års ränteskillnadsersättning på dig blir det dyrt iaf om du flyttar om ett par år.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Ser man historiskt på kriscykler så kommer nästa uppgång när en ny jämvikt uppnåtts. Dvs när marknaden återigen känner trygghet och stabilitet i att de vet vad som kommer gälla ett bra tag framöver. Och den punkten börjar nog närma sig.
(Spekulation)

Tror du verkligen att marknaden börjar känna trygghet och stabilitet med de problem vi ser i omvärlden? Jag säger inte att du har rätt eller fel. Själv ser jag dock inga tydliga tecken på att så skulle vara fallet. Misstron är fortsatt hög ute på marknaden även om man försöker ge sken att så inte är fallet.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Tror du verkligen att marknaden börjar känna trygghet och stabilitet med de problem vi ser i omvärlden? Jag säger inte att du har rätt eller fel. Själv ser jag dock inga tydliga tecken på att så skulle vara fallet. Misstron är fortsatt hög ute på marknaden även om man försöker ge sken att så inte är fallet.

Nej, jag tror inte att det är så. Men jag tror att det kan vända rätt snart.

Jag har ärligt talat rätt dålig koll på Tyskland vilket är den kanske viktigaste parten för vår del. Men de har gjort rejäla framsteg relativt resten av västvärlden och om något så ser vi en stagnation nu snarare än recession. När det väl vänder så kommer ränteeffekten rätt snabbt. Då är det väl bättre att binda till "lågt" än att försöka binda till "lägst" och riskera att missa det helt?

Vad tror du?

Konjunkturen och "mörkret" kommer nog ligga kvar hela 2012. Men om vi hypotetiskt antar att man ser en påbörjad uppgång från Q1 2013, så kommer ju de prognoserna påverka de bundna räntorna redan från Q2-Q3 nu i år. Ska man göra "klipp" måste man alltså chansa och ligga steget före.

Frågan är ju vad man förlorar på bundet vs rörligt nu när det är lågt, vs vad man förlorar på att binda nu eller om ett år.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Nej, jag tror inte att det är så. Men jag tror att det kan vända rätt snart.

Jag har ärligt talat rätt dålig koll på Tyskland vilket är den kanske viktigaste parten för vår del. Men de har gjort rejäla framsteg relativt resten av västvärlden och om något så ser vi en stagnation nu snarare än recession. När det väl vänder så kommer ränteeffekten rätt snabbt. Då är det väl bättre att binda till "lågt" än att försöka binda till "lägst" och riskera att missa det helt?

Vad tror du?

Konjunkturen och "mörkret" kommer nog ligga kvar hela 2012. Men om vi hypotetiskt antar att man ser en påbörjad uppgång från Q1 2013, så kommer ju de prognoserna påverka de bundna räntorna redan från Q2-Q3 nu i år. Ska man göra "klipp" måste man alltså chansa och ligga steget före.

Frågan är ju vad man förlorar på bundet vs rörligt nu när det är lågt, vs vad man förlorar på att binda nu eller om ett år.

Frågan när man ska binda räntor är inte helt enkelt att svara på. Det är väldigt individuellt grundat som jag ser det. För egen del skulle jag väga risker för uppgång och fall mot hur det påverkar min privata ekonomi om det sticker åt ena eller andra hållet. Uppväger förtjänsten riskerna kan man ju fortsätta med rörliga räntor. Eftersom vi gått från historiskt låga räntor tycker jag personligen många varit lite väl giriga i sitt tankesätt. Nästa fråga är hur länge man tänkt behålla bostaden. Ser man den på 30 års sikt eller bara några års framförhållning. Rör det sig om väldigt stora lån kan man ju skaffa sig en ränteswap. De som gjorde det vid rätt tidpunkt har kunnat tjäna pengar på dem samtidigt som de haft en säkerhet. Det är dock inget man ska rekommendera vem som helst att skaffa. Det kan slå tillbaka också.

Jag tror det kommer att ta tid innan konjunkturen vänder. Idag reagerar marknaden på små positiva signaler, men bakom dem finns fortfarande många problem att lösa. Risken för bakslag är rätt stor. Jag tror man ska vara försiktig de kommande åren. Tar man t ex Grekland så leder ju nya stödlån bara till att föra över svarte petter från en långivare till en annan. Tyskland kommer att få ta en stor del av smällen om Grekland ställer in betalningarna. Det kommer sannolikt att få spridningseffekter. Som jag ser det skjuter man skuldkrisen framför sig istället för att hitta lösningar. Man försöker köpa sig tid. Återstår att se hur det kommer att sluta. Man ska dock inte glömma att det finns stora möjligheter när allt ser som mörkast ut. Är man benägen att ta risker kan man säkert hitta gott om projekt som visar sig lönsamma när marknaden vänder.

En bostad är nog bland det sista jag personligen skulle köpa om jag såg det som en investering med potentiell värdeökning de kommande åren mer än ett boende. Har svårt att se att priserna med inflationen inräknat om 15 år skulle öka i samma takt som de senaste 15 åren. Nu talar jag i generella termer.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Vaffan ska man göra i Rådom eller Älvros!? Bara sitta i sin villa och titta ut på den ickeexisterande trafiken?

Gå ut i skogen och plocka svamp/bär? jaga? fiska? åka skidor? grilla korv? Eller bar ströva runt? Piska lite grusoj? Åka skoter?

Vad gör man på Östermalm? Dricker latte på ett kafe och titta på trafiken och lukta på avgaserna?

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Gå ut i skogen och plocka svamp/bär? jaga? fiska? åka skidor? grilla korv? Eller bar ströva runt? Piska lite grusoj? Åka skoter?

Det där är ju kul grejjer, men de förutsätter att man har ett jobb.
Alla kan inte bli damfrisör, jobba i ICA-kassan eller köra skotare.

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Man skulle ju kunna sälja här nere och flytta upp till Älvros och gå i tidig pension

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det där är ju kul grejjer, men de förutsätter att man har ett jobb.
Alla kan inte bli damfrisör, jobba i ICA-kassan eller köra skotare.

Jag tolkade det som att du pratade om vad man gör på fritiden eftersom du skrev "Bara sitta i sin villa och titta ut på den ickeexisterande trafiken?"

Vet inte vad folk jobbar med i dom hålor du nämnde.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag tolkade det som att du pratade om vad man gör på fritiden eftersom du skrev "Bara sitta i sin villa och titta ut på den ickeexisterande trafiken?"

Aaah. Av någon anledning vet jag faktiskt inte vad jag talar om. Utgår ifrån vad jag sett på TV, typ dokumentärer som "Plötsligt i Vinslöv". Det måste vara ungefär likadant över allt i glesbygden?

Massa skvaller, en byfåne, en ICA-butik, kanske en korvkiosk i bästa fall osv.

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Enligt Mäklarstatistik har villapriserna fallit med 4 procent det senaste året och bostadsrättspriserna har sjunkit med 3 procent. Prissänkningarna har varit rejäla i storstadsområdena, där bostadsrätterna i centrala Stockholm fallit med 6 procent, i centrala Göteborg med 7 procent och i centrala Malmö med 9 procent.

Claudia Wörman, analysansvarig på Mäklarsamfundet, säger att det har skett en viss stabilisering av priserna under januari. Villapriserna steg då med 1 procent och priserna på bostadsrätter gick upp med 5 procent.

http://www.dn.se/ekonomi/liten-uppgang-av-bopriser-i-januari

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Aaah. Av någon anledning vet jag faktiskt inte vad jag talar om. Utgår ifrån vad jag sett på TV, typ dokumentärer som "Plötsligt i Vinslöv". Det måste vara ungefär likadant över allt i glesbygden?

Massa skvaller, en byfåne, en ICA-butik, kanske en korvkiosk i bästa fall osv.

Gissa om folk i Vinslöv fått lida för den där "dokumentären". Det är knappt att folk vill nämna att de kommer från orten i fråga. Det kan man förstå...

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Enda skillnaden mellan storstäder och glesbyggd är antalet byfånar

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...