Vad är SMC?

Status
Ej öppen för fler svar.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Du glömde tydligen bort en del andra punkter:

Drog bara med det som är från nutid och beslutats under rådande traffikförhållanden. Dessutom tog det själva bara med vissa saker (så som att Trygg Hansa sagt upp deras samarbete, mm :) )...
När de hejdade höjd ålder för lätt-mc -96 så skrev de inte att de fick giva vika för 11 hästar... Vad är meningen med att ta kort då? jag övningskörde för lätt-mc då och en dag kom körskoleläraren ut och sa att han fått ett samtal där de meddelat att det var 15 kw som gäller fom nu. Då tog jag bussen hem.
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Men att vara för bortplockande av vajerräcken?...

Tyckte oxå att det var mycket Bror Duktig i SMC som jag inte ku identifiera mej med! Blev dock aktiv på Rörken - och vi var några stycken sporthojare som tog beslut om att göra om på SMC!

Blev av valberedningen "tvunget in styrelsen" med syfte att modernisera - och har nu jobbat dryga 2 år på SMC kansliet.

Självklart ska en organisation som SMC representera medlemmen - och är det endast Bror Duktig medlem, blir det inte annorlunda. Nu är sitsen nog annorlunda idag - Känner mig fortfarande som ny, och imponeras ofta av sakar som händer i och om SMC.. Bästa SMC överblicket får man på typ 10 min. om man läser verksamhets berättelsen LÄNK


Och vist tycker SMC räcken är, vi släpper att biler i skallen - men, det är urimligt att ha dom i ytterkurvor försett med krokar! 10% av motorcyklisterna dör i räckesolyckor!

Imorgon är det lite MC snack med Infrastrukturministern och Generaldirektören på Vägverket. Samma var tydig överför mig senast i december om att "vi" måste se över vägmiljön så den anpassas till MC över tid.

Det är sånt bl. a sånt som gör att jag tror på SMC..


Nb: Generaldirektören var tydig överför hans stab på december mötet med att det ska vara inköpsstop på krok-typen av vajerräcken från årsskiftet...
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Vad är skillnaden på smc sporthojskurs gentemot en vanlig bandag med instruktörer?

Jag lovar att det finns inte EN ENDA banåkningsarrangör du kan jämföra med SMCs kurser.
En bandag så får du inte teoretiska genomgångar inför varje körpass.
Du har betydligt större grupper per instruktör. På en smc kurs är det max 5-6 deltagare per instruktör. Oftast färre.
Du har en instruktör som tittar på hur du kör varje pass. Samt en instruktör som är där för att lära dig köra hoj.

Vad gör en instruktör på en allmän bandag?
Han agerar mest en kontrollpunkt för att se till så det inte blir vilda västern på banan. Instrukören enda betalning är oftast egen fri körning...
Om du någonsin provar på en kurs så kommer du märka av en otroligt stor skillnad.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
För att Jag ens ska fundera på att gå med i en förening så gäller det att vi till större del talar samma språk. Inget mot er som vill vara med, det är väl bra för er och kanske för mig att ni är med men jag hoppar.

Av samma anledning som Teo är jag inte medlem. Det känns som det är en grupp för inbördes beundran av varandras fransjackor samt goldwings.
Just vajerräcken dessutom är ett nödvändigt ont, och även om det kostar att underhålla dem så är de jävligt mycket bättre än betongräcken, dessutom skulle jag inte vilja åka in i dem heller som motorcyklist.

ezzo, man kanske inte vill ha en massa snack innan varje åk!? Man uppskattar helt enkelt bankörning och inte teori som man har genomgått flertalet gånger innan? Visst, smc's bandagar är säkert jättebra för nybörjare men som sagt så vill en del köra mer än att snacka.
Vilda västern på banan är väl en del i charmen, vem vill tex köra gocart med en snigel längst fram som ser till att man inte får köra som ett svin och sladda in i allt man ser :rolleyes:

Och återigen; Om ni är så jävla rädda för räcken så ge fan i att köra där de finns då! Om nu 10% av alla hojåkare dör pga räcken, hur många av dem körde lagligt? Jag känner till en olycka där föraren av en hd electra glide dog då han kraschade in i ett räcke pga vattenplaning. Då körde han med andra ord för fort, men likväl är det tragiskt.
Men om en stor jävla chrysler voyager hade fått vattenplaning och kraschat in i räcket så hade ingen dött. Och de hade inte åkt över till andra sidan och frontat med en lastbil. OCh hade det varit ett räcke av betong så hade det istället kanske blivit skadade eller värre, tippat över räcket...
Vajerräcken är säkraste alternativet, även om det dör folk med dem. Och i ytterkurvor så behövs de verkligen för att hålla kvar bilisterna på rätt sida av vägen, det sker rätt många olyckor just där bilar "glider" över vägen i ytterkurvor.
Jag kan faktiskt tänka mig att motarbeta SMC så länge de propagerar för att vajerräcken är dödliga.
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Just vajerräcken dessutom är ett nödvändigt ont, och även om det kostar att underhålla dem så är de jävligt mycket bättre än betongräcken,...
Hur tänker du nu?
Jag har fått för mig att jag mycket hellre åker mc (och bil?) på vägar som är kantade av släta betongräcken som går hela vägen ner i asfalten.

Du tycker tvärtom?

Att smc kämpar mot vajerräcken är en tydlig anledning för att vara med i smc tycker jag.
 
Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jag lovar att det finns inte EN ENDA banåkningsarrangör du kan jämföra med SMCs kurser.
En bandag så får du inte teoretiska genomgångar inför varje körpass.
Du har betydligt större grupper per instruktör. På en smc kurs är det max 5-6 deltagare per instruktör. Oftast färre.
Du har en instruktör som tittar på hur du kör varje pass. Samt en instruktör som är där för att lära dig köra hoj.

Vad gör en instruktör på en allmän bandag?
Han agerar mest en kontrollpunkt för att se till så det inte blir vilda västern på banan. Instrukören enda betalning är oftast egen fri körning...
Om du någonsin provar på en kurs så kommer du märka av en otroligt stor skillnad.

Dåså, första Jag ser som verkar riktigt bra med SMC. Jag är ingen anti-smc, har bara inte hört/sett något som lockar men då vet Jag något i alla fall.
Däremot blir Jag lika avskräckt av att se hur tårna ömmar på folk när man ifrågasätter föreningen.

Kan ska du läsa på lite........ http://www.svmc.se/ typ.

Vem vill du ska läsa på lite och vad vill du denne ska bli mer påläst på?:va
 
Last edited:

GAMMA

Trasig
Gick med
24 Mar 2003
Ort
Mälardalen
Hoj
Promenadhoj, forthoj, smutshoj.
Vilda västern på banan är väl en del i charmen, vem vill tex köra gocart med en snigel längst fram som ser till att man inte får köra som ett svin och sladda in i allt man ser :rolleyes:

Vajerräcken är säkraste alternativet, även om det dör folk med dem. Och i ytterkurvor så behövs de verkligen för att hålla kvar bilisterna på rätt sida av vägen, det sker rätt många olyckor just där bilar "glider" över vägen i ytterkurvor.
Jag kan faktiskt tänka mig att motarbeta SMC så länge de propagerar för att vajerräcken är dödliga.


Vilda västern på bana (och kanska på gatan också?).....Vem betalar dina försäkringskostnader? Håll dig långt ifrån mig är du bussig.

YTTERKURVOR....man hamnar i diket och det är säkrare än att komma ut i tre delar på andra sidan wireräcket.

Betongräcke/mur har även fördelen att man kan använda helljuset mer.
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Men om en stor jävla chrysler voyager hade fått vattenplaning och kraschat in i räcket så hade ingen dött. Och de hade inte åkt över till andra sidan och frontat med en lastbil. OCh hade det varit ett räcke av betong så hade det istället kanske blivit skadade eller värre, tippat över räcket...
Vajerräcken är säkraste alternativet, även om det dör folk med dem. Och i ytterkurvor så behövs de verkligen för att hålla kvar bilisterna på rätt sida av vägen, det sker rätt många olyckor just där bilar "glider" över vägen i ytterkurvor.
Jag kan faktiskt tänka mig att motarbeta SMC så länge de propagerar för att vajerräcken är dödliga.

Va? Hur menar du att vajerräcken skulle va säkrare än betong? skitsnack, mest vägverket som propagerat för det pga att det varit billigt att bygga.

Risken att skada sig om man sitter i en bil och råkar sladda in i en detongräcke är inte stor, oftast är ju vinkeln så pass liten att det inte krockkraften blir så stor. Vajrräcket därimot trasas söndar och är svindyrt att laga, även en bil som åkt i ett vajerräcke är skot. Att vinsten med betong eller annat fast och heltäckande räcke är ännu större för en MC förare är väl heller inte så svårt att räkna ut.

Det finns en anledning till att inget annat land i europa använder vajerräcken
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Av samma anledning som Teo är jag inte medlem. Det känns som det är en grupp för inbördes beundran av varandras fransjackor samt goldwings.
Just vajerräcken dessutom är ett nödvändigt ont, och även om det kostar att underhålla dem så är de jävligt mycket bättre än betongräcken, dessutom skulle jag inte vilja åka in i dem heller som motorcyklist.

ezzo, man kanske inte vill ha en massa snack innan varje åk!? Man uppskattar helt enkelt bankörning och inte teori som man har genomgått flertalet gånger innan? Visst, smc's bandagar är säkert jättebra för nybörjare men som sagt så vill en del köra mer än att snacka.
Vilda västern på banan är väl en del i charmen, vem vill tex köra gocart med en snigel längst fram som ser till att man inte får köra som ett svin och sladda in i allt man ser :rolleyes:

Och återigen; Om ni är så jävla rädda för räcken så ge fan i att köra där de finns då! Om nu 10% av alla hojåkare dör pga räcken, hur många av dem körde lagligt? Jag känner till en olycka där föraren av en hd electra glide dog då han kraschade in i ett räcke pga vattenplaning. Då körde han med andra ord för fort, men likväl är det tragiskt.
Men om en stor jävla chrysler voyager hade fått vattenplaning och kraschat in i räcket så hade ingen dött. Och de hade inte åkt över till andra sidan och frontat med en lastbil. OCh hade det varit ett räcke av betong så hade det istället kanske blivit skadade eller värre, tippat över räcket...
Vajerräcken är säkraste alternativet, även om det dör folk med dem. Och i ytterkurvor så behövs de verkligen för att hålla kvar bilisterna på rätt sida av vägen, det sker rätt många olyckor just där bilar "glider" över vägen i ytterkurvor.
Jag kan faktiskt tänka mig att motarbeta SMC så länge de propagerar för att vajerräcken är dödliga.

:mattias glider man över till mötande körbana i en kurva pga halka eller hög fart så befinner man sig oftast i en innerkurva. Och då e det bra med räcken i mitten av vägen.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
YTTERKURVOR....man hamnar i diket och det är säkrare än att komma ut i tre delar på andra sidan wireräcket.

För EN person på en hoj ja, vilken sannorligt har kört åt helsike för fort för att ha svårt att lyckas tampas med en svag höger... För om du svänger åt höger så borde det någonstans finnas en väg efter diket om du går av i ytterkurvan och är det då en bil som kanske hållt hastigheten men gått av i halka eller en dåre bara som kört åt helsike för fort så har man den i mötande...

Eller menar du att en ytterkurva alltid är en vänstersväng?

:mattias glider man över till mötande körbana i en kurva pga halka eller hög fart så befinner man sig oftast i en innerkurva. Och då e det bra med räcken i mitten av vägen.

Ska vi reda ut begreppen? (Jag har ingen koll själv). Ytter kurva är alltså ut till höger i en väsntersväng bara?
Jag trodde det var ut ut kurvan ur både höger och vänster medans innersvängsavåkning var innåt i respektive... Men då är jag med. Göm mitt förra inlägg.

Va? Hur menar du att vajerräcken skulle va säkrare än betong? skitsnack, mest vägverket som propagerat för det pga att det varit billigt att bygga.

Risken att skada sig om man sitter i en bil och råkar sladda in i en detongräcke är inte stor, oftast är ju vinkeln så pass liten att det inte krockkraften blir så stor. Vajrräcket därimot trasas söndar och är svindyrt att laga, även en bil som åkt i ett vajerräcke är skot. Att vinsten med betong eller annat fast och heltäckande räcke är ännu större för en MC förare är väl heller inte så svårt att räkna ut.

Det finns en anledning till att inget annat land i europa använder vajerräcken

Det bästa som finns är väl en hög, mjuk mur men det går inte att finansiera. Jag har själv varit i ett vajerräcke i början på värmdöleden då ett par älgar drog över. Visst flygeln på bilen vart lite risig men det var förvånansvärt odramatiskt.

Jag skulle själv så klart hellre dra in i betong än genom ett vajerräcke med en hoj men går Jag omkulle på motorvägen så har Jag med stor sannorlighet klantat mig rejält och även om det inte skulle vara mitt fel så tycker Jag bilar som far kors och tvärs med barn fastspända i div barnstolar borde prioriteras högre. Men det är bara min åsikt.
 
Last edited:

Thunder

Kan det inte vara sommar för evigt???
Gick med
21 Aug 2005
Ort
Söder om Kinnekulle, väster om Anderstorp, norr om
Hoj
R6 -08, dotterns cross och minimoto
Och återigen; Om ni är så jävla rädda för räcken så ge fan i att köra där de finns då! Om nu 10% av alla hojåkare dör pga räcken, hur många av dem körde lagligt? Jag känner till en olycka där föraren av en hd electra glide dog då han kraschade in i ett räcke pga vattenplaning. Då körde han med andra ord för fort, men likväl är det tragiskt.
Men om en stor jävla chrysler voyager hade fått vattenplaning och kraschat in i räcket så hade ingen dött. Och de hade inte åkt över till andra sidan och frontat med en lastbil. OCh hade det varit ett räcke av betong så hade det istället kanske blivit skadade eller värre, tippat över räcket...
Vajerräcken är säkraste alternativet, även om det dör folk med dem. Och i ytterkurvor så behövs de verkligen för att hålla kvar bilisterna på rätt sida av vägen, det sker rätt många olyckor just där bilar "glider" över vägen i ytterkurvor.
Jag kan faktiskt tänka mig att motarbeta SMC så länge de propagerar för att vajerräcken är dödliga.

Nu funderar jag lite på hur du tänker. Du förutsätter alltså att alla motorcyklister kör för fort om dom kör av vägen, vare sig det är över gällande hastighetsbegränsning eller väglag. Medan bilisterna bara "råkar" glida över. :va
Sedan kan det ju vara svårt att ge fan i att åka där det finns vajerräcken, jag kan ju t.ex inte ens köra från mitt hus då:confused: .

Jag kan ha förståelse för att man inte i alla situationer kan ha en fungerande lösning för alla fordon i trafiken. Men om det finns ett alternativ som fungerar 90% för t.ex två fordons slag, så borde ju det vara bättre än ett alternativ som funkar bra för det ena och supersuger för det andra.

Sedan kan man ju också ställa sig frågan hur du kan motarbeta ett argument som bevisligen är sant. Vajerräcken dödar ju. Därmed inte sagt att dödligheten blir noll med en annan lösning, men förhoppningsvis lägre än 10%.

ezzo, man kanske inte vill ha en massa snack innan varje åk!? Man uppskattar helt enkelt bankörning och inte teori som man har genomgått flertalet gånger innan? Visst, smc's bandagar är säkert jättebra för nybörjare men som sagt så vill en del köra mer än att snacka.
Vilda västern på banan är väl en del i charmen, vem vill tex köra gocart med en snigel längst fram som ser till att man inte får köra som ett svin och sladda in i allt man ser :rolleyes:

Att SMC´s kurser (inte bandagar) på storbana skulle vara för nybörjare är knappast sant. Fullärd blir man aldrig och även deltagare som gått kurserna flera gånger lär sig nya saker hela tiden.
Men söker du bara körning utan utbildning och på ditt eget vis, så är en bandag det DU skall satsa på. Men jag säger som andra, håll dig långt ifrån mig på banan.
 
Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Nu funderar jag lite på hur du tänker. Du förutsätter alltså att alla motorcyklister kör för fort om dom kör av vägen, vare sig det är över gällande hastighetsbegränsning eller väglag. Medan bilisterna bara "råkar" glida över. :va
Sedan kan det ju vara svårt att ge fan i att åka där det finns vajerräcken, jag kan ju t.ex inte ens köra från mitt hus då:confused: .

Jag kan ha förståelse för att man inte i alla situationer kan ha en fungerande lösning för alla fordon i trafiken. Men om det finns ett alternativ som fungerar 90% för t.ex två fordons slag, så borde ju det vara bättre än ett alternativ som funkar bra för det ena och supersuger för det andra.

Sedan kan man ju också ställa sig frågan hur du kan motarbeta ett argument som bevisligen är sant. Vajerräcken dödar ju. Därmed inte sagt att dödligheten blir noll med en annan lösning, men förhoppningsvis lägre än 10%.
Kör man av i en svag högesväng på E4:an så kör man antagligen bra fort. Bilar däremot har en tendens att hålla sig ute på vägarna även vintertid där fler faktorer än fart, fylla och trötthet spelar in.

Vajerräcken är klart dödliga för mc-föraren men för hur många andra? Om nu denne Voyager till bredden fyllt med en Jakobsbergsfamilj dunkar över i mötande så har vi en hel massaker.

Denna fråga har stötts och blötts i en annan tråd tidigare och vi är två sidor om den. Vi kanse skulle ta och legga ner mer resonemang om SMC vilket tråden skapades för. Har fått nog med bannor av svijdi för ett tag...
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Av samma anledning som Teo är jag inte medlem. Det känns som det är en grupp för inbördes beundran av varandras fransjackor samt goldwings...

...Just vajerräcken dessutom är ett nödvändigt ont, och även om det kostar att underhålla dem så är de jävligt mycket bättre än betongräcken, dessutom skulle jag inte vilja åka in i dem heller som motorcyklist...

...ezzo, man kanske inte vill ha en massa snack innan varje åk!? ...

...Vilda västern på banan är väl en del i charmen...

Mmm, hur var det där om lögn, förbannad lögn och statistik? Trots det tror jag vi ska leta i statistik och argument hos parterna innan vi kategoriskt tar en ståndpunkt om vajerräcken. Och SMC argumenterar väl inte för att avskaffa räcken i alla former, däremot att MC-förares säkerhet ska beaktas när man väljer räckestyp? Jag menar - inte försvarar Du väl krokar på stolparna, stålvajer utan inplastning eller smala, skärande konstruktioner i stället för en skivkonstruktion (typ betong)?

Vad gäller kurserna skulle Du nog göra ett studiebesök vid någon kurs nära Dig. Jag vet inte hur Du annars ska kunna få en korrekt uppfattning i det fall alla inlägg i denna och andra trådar om motsatsen inte räcker.

Jag redigerade och tittade igår på en onbordvideo som en av våra instruktörer på Kemora (Göran) var vänlig nog att låta oss kopiera (abstinensbesvär...). Jag hittar ingenstans några fransar och instruktörernas maskinpark ser ut som hämtad från vilken bandag som helst. Blade, Gixx, RC-8, R6 och förvisso någon Bandit, BMW eller liknande.

Vill Du köra skiten av Dig och Din hoj utan hänsyn till andra finns det nog rätt många arrangörer som skulle vara tveksamma att släppa ut Dig på banan. Rena raceträningar är väl närmast att rekommendera i så fall.

SMC:s arrangemang är nog mer riktade till oss som trots allt inte är fullärda än, oavsett om vi redan kör racetider eller vill ta snabbaste och billigaste utvecklingsstegen mot att bli en bättre chaffis. Att få en teoretisk bakgrund, repetition samt att bli observerad och få personlig coachning från en annan och vettig person är en pedagogik och metod som används och uppskattas i många andra sammanhang än MC-förarutveckling. Totalt tror jag det blir billigare då personer utvecklas snabbare utan att betala dolda kostnader i form av reparationer och/eller skador när man försökt pressa sina gränser på egen hand.

Men slutsatsen blir väl att vi idag har EN rikstäckande organisation som enligt egen utsago och många av oss som följer den verkligen anstränger sig till max för att förnya sitt arbetssätt och sin förankring. Och kämpar med näbbar och klor för att företräda oss MC-förare i samhällsdebatten. Då kan var och en välja att antingen stötta med medlemsskap, ideellt arbete och delta i debatten. Eller så kan vi välja att stå vid sidan om och klaga.

Jag har valt att vara med.
 
Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Är med, mest som stöd och för att kunna gå kurser.

Håller med tidigare talare om några ting:

Man kallar sig SMC men heter uppenbarligen SVMC? Borde ensas.
Hemsidan suger. "Gå in och boka kurs" läser man.
1: Skitsvårt att hitta kursen
2: Omöjligt att förstå vad man läser om man lyckas hitta den på sidan. Vem är målgruppen? Varför kallas kursen "broms och kurv" när den bokas som "sporthojskurs"? Är man välkommen även om man inte har renodlad "sporthoj"?
Vilka förkunskaper krävs?

Jag vill inte ha några svar NU, det ska stå att läsa PÅ VARJE KURS.

För övrigt är jag nöjd medlem, det räcker att veta att ni finns där för oss. Jesper m.fl verkar nödvändiga, inget ont om någon men jag håller med om att SVMC <--- utåt sett framstår som gubbiga.

Vad jag förstår är det sporthojar och kraftigt modifierade glidare av amerikansk härkomst som uppfattas som "problem". Glidarfolket kommer man nog inte år tror jag men sporthojarna verkar ni ha nått fram till bra. Låt det synas mer utåt, t.ex genom artiklar och dylikt. Bevaka bandagar t.ex. eftersom det knappast stör de kommersiella tidningarna samtidigt som ni får lite Kamratposteneffekt.
 

Kent@

***************
Gick med
23 Dec 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Två Suzuki, sportouring och custom
.....
Vad jag förstår är det sporthojar och kraftigt modifierade glidare av amerikansk härkomst som uppfattas som "problem". Glidarfolket kommer man nog inte år tror jag men sporthojarna verkar ni ha nått fram till bra. Låt det synas mer utåt, t.ex genom artiklar och dylikt. Bevaka bandagar t.ex. eftersom det knappast stör de kommersiella tidningarna samtidigt som ni får lite Kamratposteneffekt.


Varför uppfattas sporthojar och glidare av amerikansk härkomst som problem?
Förklara vad du menar?... :va

.....
Låt det synas mer utåt, t.ex genom artiklar och dylikt. Bevaka bandagar t.ex. eftersom det knappast stör de kommersiella tidningarna samtidigt som ni får lite Kamratposteneffekt.
:va

Jag förstår att du vill ha fler artiklar ang bandagar men ditt resonemang förstår jag inte...vad menar du med att "....knappast stör de kommersiella tidningarna samtidigt som ni får lite Kamratposteneffekt"?
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Varför uppfattas sporthojar och glidare av amerikansk härkomst som problem?
Förklara vad du menar?... :va


:va

Jag förstår att du vill ha fler artiklar ang bandagar men ditt resonemang förstår jag inte...vad menar du med att "....knappast stör de kommersiella tidningarna samtidigt som ni får lite Kamratposteneffekt"?

Jag menar att polis, vägverk och allmänhet betraktar dessa två grupper med skepsis. Transalps och touringsnubbar med intercom brukar passera ganska obemärkt och gillar dessutom antagligen redan SVMC.


Ska man skriva om saker som attraherar sporthojskollektivet börjar man snabbt inkräkta på de kommersiella tidningarnas områden om man sysslar med tester eller bevakningar av tävlingar (jag syftar mest på Bike/Motorrad samt Highsider). Bevakar man bandagar kan "vanliga" sporthojsfantaster hitta sig själva här och var i bildmaterial och det är väl alltid kul att se sig själv i tryck?
 
Last edited:

Kent@

***************
Gick med
23 Dec 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Två Suzuki, sportouring och custom
Jag menar att polis, vägverk och allmänhet betraktar dessa två grupper med skepsis. Transalps och touringsnubbar med intercom brukar passera ganska obemärkt och gillar dessutom antagligen redan SVMC.


Ska man skriva om saker som attraherar sporthojskollektivet börjar man snabbt inkräkta på de kommersiella tidningarnas områden om man sysslar med tester eller bevakningar av tävlingar (jag syftar mest på Bike/Motorrad samt Highsider). Bevakar man bandagar kan "vanliga" sporthojsfantaster hitta sig själva här och var i bildmaterial och det är väl alltid kul att se sig själv i tryck?

Ok, då är jag också med på banan. Jag håller med dig. :tummenupp

Mer material från bandagar/större mc-träffar och evenemang skulle göra tidningen absolut mer attraktiv. Jag läser MC-folket och den känns lite grå och trist jämfört med andra mer komersiella tidningar.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag tror att det är nödvändigt med en intresseorgansiation som lobbar för och bevakar motorcyklisternas intresse. Som trafikantgrupp har vi ju inte så mycket samhällsnytta att brösta upp oss med jämfört med andra fordonsgrupper och är nog därför utsatta. Nu har vi ju smc och eftersom jag inte själv orkar bygga upp en centralorganisation så är jag med i smc. Men jag ska villigt erkänna att jag haft ett långt uppehåll. Det var nog förmånen att kunna få delta i instruktörsledda banåkningar som fick mig att gå med igen.

Varför uppfattas sporthojar och glidare av amerikansk härkomst som problem?
Förklara vad du menar?... :va

:va...

biker_pipe.jpg


:D
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top