Vad är SMC?

Status
Ej öppen för fler svar.

Big Boy

Psychosocial
Gick med
26 Jul 2008
Ort
STHLM
Hoj
Motard
SMC är bästa modellserien från KTM! :tummenupp
Skämt åsido, jag är medlem för att ja får 10 procent rabatt på min dyra försäkring hos folksam. Sen att man kan gå på broms/kurvkurser och köra på bana är bra!
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Kom igen nu lite drygt 1000 läsningar och 21 inlägg...
Ni brukar inte vara så dåliga på att säga vad ni tycker...
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Äh, en massa föreningsmänniskor. SMC gnäller över vajerräcke, Kämpar tappert i stridem mot reggskylt fram, men inget kommer någonsin hända i dessa frågor, samarbetar med div f-bolag så man kan gå en avrostningskurs på våren där man plockar tennisbollar och lägger i en korg så får man en tvåhunka billigare premie.

Jag klarar mig..
 
Last edited:

WilleZL

Aktionsgruppen för TT-lopp på Gotland
Gick med
13 Jan 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R6 & RD350
Jag skrev i en tidigare tråd att särintressen i Sverige gärna organiseras i föreningar...Vår förening heter SMC. De tillvaratar våra intressen och för vår talan. Utan SMC hade socialdemokrater, vänsterpartister och miljöpartister sått, mer eller mindre, oemotsagda i sin konstiga argumentation mot motorcyklar, motorcyklister eller mot motorkultur överhuvudtaget. Därför är jag med i SMC.
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Jag är medlem sedan många år, av ideologiska skäl - rabatterna är bara bonus. SMC kan påverka, har påverkat genom åren, och kommer att behövas ännu mer i framtiden.
 

sark

Bitter och otrevlig
Gick med
31 Jan 2008
Ort
gefle
Hoj
r6
För mig är det enkelt - 30 kronor per månad för att någon annan ska stå upp för mig i frågor som berör mig i allra högsta grad.

Och dessutom, på det, anordnas en massa bra kurser och grejjer.

Men det är snuskigt billigt. Verkligen.
 

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Täby
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
Jag blev medlem i driven som SMC körde i höstas med gratis medlemskap året ut. Har länge tänkt på att gå med men det har aldrig blivit av, nu är 2009 års avgift betald:tummenupp
Jag ogillar överlag föreningsmänniskor men SMC har en hygglig värdegrund med hojåka som kärnpunkt. Det jag gillar mest med medlemskapet är bättre hojförsäkring, bor man i STHLM och är under 30 behövs alla rabatter man kan få på försäkring.
 

Sören

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Honda CB 750 -74, Honda CB 1100 F -83 med flera
Jag skrev i en tidigare tråd att särintressen i Sverige gärna organiseras i föreningar...Vår förening heter SMC. De tillvaratar våra intressen och för vår talan. Utan SMC hade socialdemokrater, vänsterpartister och miljöpartister sått, mer eller mindre, oemotsagda i sin konstiga argumentation mot motorcyklar, motorcyklister eller mot motorkultur överhuvudtaget. Därför är jag med i SMC.


Har du något belägg för att Moderater, Folkpartister, Centerpartister och Kristdemokrater aldrig har sagt, gjort, eller beslutat något som går emot motorcyklar, motorcyklister eller motorkultur överhuvudtaget?
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Men att vara för bortplockande av vajerräcken? Visst det är bra för den hojdåren som lyckats missa en så sjukt tvär kurva det kan vara på motorvägen i 250 men när det gäller övriga olyckor där man medelst dessa kan rädda livet på ett gäng helt oskyldiga traffikanter?

Jag menar bara att Jag är inte en hojåkare. Jag är en människa som kör hoj och har således ett liv utöver detta också. Ve mig men ibland kör jag även bil.

För att Jag ens ska fundera på att gå med i en förening så gäller det att vi till större del talar samma språk. Inget mot er som vill vara med, det är väl bra för er och kanske för mig att ni är med men jag hoppar.

Skulle jag vara medlem i alla grupper som för talan för allt Jag håller med om skulle Jag vara barskrapad.

Dessutom har salus ansvar halva premien mot övriga bolag för mig så några % lägre där skulle göra fisen i universum för mig.
 

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
Känns som ett gäng politiker som inte får något uträttat utan endast som Mp som bara finns där.
Övertyga mig gärna och skriv vad ni fått igenom och lyckats med, inte bara vad ni har för tankar för några sådana betalar jag inte för.
 
Last edited:

GAMMA

Trasig
Gick med
24 Mar 2003
Ort
Mälardalen
Hoj
Promenadhoj, forthoj, smutshoj.
Jag är inte en "föreningsperson" och var på min enda mc-träff vid 16års ålder med en 125:a.....där träffade jag vad jag ansåg vara tråkiga SMC:are....aldrig mer besöka en "mc-träff" tänkte jag då och smc-folk är riktigt gubbigt hade jag bestämt mig för. Men varit medlem nästan hela tiden sedan dess för att stödja deras arbete för motorcyklister i sverige.

Självklart medlem, tycker nog att det är den enda organisation som arbetar för oss motorcyklister när våra politiker försöker få bort hojåkare från landsvägen.

Även ni som inte kör gata skulle förlora på att gatåkningen minskade......importen skulle minska, publikintresse minskar på tävlingar, massmedia skulle ha noll intresse för våra mc-sporter, sponsorerna försvinner.......

Lite rabatter och kurser är bonus för oss medlemmar.

Idag tycker jag inte längre att det är en organisation "bara" för tråkiga gubbar.:tummenupp
 

sark

Bitter och otrevlig
Gick med
31 Jan 2008
Ort
gefle
Hoj
r6
Men att vara för bortplockande av vajerräcken? Visst det är bra för den hojdåren som lyckats missa en så sjukt tvär kurva det kan vara på motorvägen i 250 men när det gäller övriga olyckor där man medelst dessa kan rädda livet på ett gäng helt oskyldiga traffikanter?

Dom är alltså inte emot mitträcken, utan tanken är väl att vajerräcken ska bytas ut mot andra typer av räcken. Skulle du varit medlem i SMC skulle du kanske läst Hojfolket (heter tidningen verkligen så?) och sett att vajerräcken inte bara är det farligaste räcket, utan också det som är dyrast att underhålla. Betongräcken ftw!

Och angående att inte vara medlem i alla föreningar som för ens talan så kan jag faktiskt hålla med. Men motorcykeln råkar vara ett av mina största intressen, och SMC är dom som för min talan inom det området högst. Så är det för mig iallafall.
 

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Ort
-----
Hoj
Honda
Men att vara för bortplockande av vajerräcken? Visst det är bra för den hojdåren som lyckats missa en så sjukt tvär kurva det kan vara på motorvägen i 250 men när det gäller övriga olyckor där man medelst dessa kan rädda livet på ett gäng helt oskyldiga traffikanter?

Jag menar bara att Jag är inte en hojåkare. Jag är en människa som kör hoj och har således ett liv utöver detta också. Ve mig men ibland kör jag även bil.

För att Jag ens ska fundera på att gå med i en förening så gäller det att vi till större del talar samma språk. Inget mot er som vill vara med, det är väl bra för er och kanske för mig att ni är med men jag hoppar.

Skulle jag vara medlem i alla grupper som för talan för allt Jag håller med om skulle Jag vara barskrapad.

Dessutom har salus ansvar halva premien mot övriga bolag för mig så några % lägre där skulle göra fisen i universum för mig.

:fakta

Har även ledsnat på "brorduktigattityden" som verkar frodas på många håll i SMC. De gör säkert många bra saker men bara att läsa insändarna i MC-folket gör att man vill låta bli att betala avgiften(som dock är billig). Inbetalningskortet åkte i sopkorgen detta år.
Ot
Gick även ur Jägareförbundet av liknande skäl + deras helt onyanserade rovdjurshat.
 

Sören

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Honda CB 750 -74, Honda CB 1100 F -83 med flera
Jag är inte en "föreningsperson" och var på min enda mc-träff vid 16års ålder med en 125:a.....där träffade jag vad jag ansåg vara tråkiga SMC:are....aldrig mer besöka en "mc-träff" tänkte jag då och smc-folk är riktigt gubbigt hade jag bestämt mig för. Men varit medlem nästan hela tiden sedan dess för att stödja deras arbete för motorcyklister i sverige.

Hoppas du hamnat på några roliga mc-träffar sedan dess, det finns gott om dem :tummenupp
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Gick även ur Jägareförbundet av liknande skäl + deras helt onyanserade rovdjurshat.

Jag har inte varit med där på några år heller bla beroende på just det. Bra att fler noterat denna totala rovdjursfientlighet. 30-talet here I come...

:tummenupp

Ledsen för spammet.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
.....1996 SMC stoppar förslag om höjd åldersgräns för 125-an.


1998 SMC deltar i bildandet av en gemensam europeisk mc-organisation, FEMA.


2000 Accisen för mc slopas och förslaget om enhetsskatt hamnar i papperskorgen.


2004 Trygg-Hansa säger upp försäkringssamarbetet med SMC efter 25 år. De första sporthojskurserna genomförs. Kontrollbesiktning för mc glesas ut, en fråga SMC drivit under några år.


2005 SMC inleder ett samarbete med Folksam. SMC startar kurser med CSS.


2006 En helt ny profil för SMC och MC-Folket tas fram i samarbete med företaget Bangalore. En ny hemsida föds!


2007 SMC flyttar till Borlänge. HOJX har 1500 glada resenärer. Vägverket föreslår regskylt fram på mc!


2008 SMC presenterar MC-Visionen. CEN beslutar att ta fram en europeisk räckesnorm för mc. Den negativa medlemsutvecklingen vänder liksom olyckstrenden för dödade motorcyklister. SMC träffar Vägverkets sju regioner för första gången angående 1000 mil MC-väg...........

Kraftinsatser:tummenupp

Nä nu ska Jag inte hacka på föreningsfolk mer. Över och ut!
 

WilleZL

Aktionsgruppen för TT-lopp på Gotland
Gick med
13 Jan 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R6 & RD350
Har du något belägg för att Moderater, Folkpartister, Centerpartister och Kristdemokrater aldrig har sagt, gjort, eller beslutat något som går emot motorcyklar, motorcyklister eller motorkultur överhuvudtaget?

Nej, det har säkerligen hoppat någon groda ur munnen på någon borgerlig politiker någon gång.
 

Sören

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Honda CB 750 -74, Honda CB 1100 F -83 med flera
.....1996 SMC stoppar förslag om höjd åldersgräns för 125-an.


1998 SMC deltar i bildandet av en gemensam europeisk mc-organisation, FEMA.


2000 Accisen för mc slopas och förslaget om enhetsskatt hamnar i papperskorgen.


2004 Trygg-Hansa säger upp försäkringssamarbetet med SMC efter 25 år. De första sporthojskurserna genomförs. Kontrollbesiktning för mc glesas ut, en fråga SMC drivit under några år.


2005 SMC inleder ett samarbete med Folksam. SMC startar kurser med CSS.


2006 En helt ny profil för SMC och MC-Folket tas fram i samarbete med företaget Bangalore. En ny hemsida föds!


2007 SMC flyttar till Borlänge. HOJX har 1500 glada resenärer. Vägverket föreslår regskylt fram på mc!


2008 SMC presenterar MC-Visionen. CEN beslutar att ta fram en europeisk räckesnorm för mc. Den negativa medlemsutvecklingen vänder liksom olyckstrenden för dödade motorcyklister. SMC träffar Vägverkets sju regioner för första gången angående 1000 mil MC-väg...........

Kraftinsatser:tummenupp

Nä nu ska Jag inte hacka på föreningsfolk mer. Över och ut!



Du glömde tydligen bort en del andra punkter:
1970
Gränsen för lätt mc ändras från 75 kg till 125 kubik.

1971
SMC stoppar ett förslag om maxfart på högst 70 km/h för mc.

1973
SMC drar igång de första avrostningarna.

1975
Hjälmlagen införs, något som SMC kämpat för.

1976
SMC stoppar Rapport 13, som ville förbjuda alla mc över 250 kubik.

1979
Försäkringssamarbete med Holmia inleds som gett oss års-, chopper- och offroadförsäkringar och SMC-rabatt

1982
SMC stoppar ett förslag om åldersgräns på 20 år för mc över 600 kubik.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top