Vad är SMC?

Status
Ej öppen för fler svar.

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Av samma anledning som Teo är jag inte medlem. Det känns som det är en grupp för inbördes beundran av varandras fransjackor samt goldwings.
Den gamla intorkade bilden av SMC. Lyft på blicken och du ska se att SMC satsar betydligt mer resurser på en helt annan grupp.
 

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Ort
På landet
Hoj
-
Den gamla intorkade bilden av SMC. Lyft på blicken och du ska se att SMC satsar betydligt mer resurser på en helt annan grupp.
Stämmer. Numera är det en klubb för inbördes beundran av varandras sporthojar och hur mycket knäskrap man hunnit med under säsongen. :tungan
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
ezzo, man kanske inte vill ha en massa snack innan varje åk!? Man uppskattar helt enkelt bankörning och inte teori som man har genomgått flertalet gånger innan? Visst, smc's bandagar är säkert jättebra för nybörjare men som sagt så vill en del köra mer än att snacka.
Vilda västern på banan är väl en del i charmen, vem vill tex köra gocart med en snigel längst fram som ser till att man inte får köra som ett svin och sladda in i allt man ser :rolleyes:
SMCs kurser är INTE banåkning. Det är KURSER.
De är inte bara för nybörjare.. Utan vi har också flera tävlingsförare som går kurser hos oss.. Och förbättrar sina varvtider tack vare dem.
Finns flera ex på det.
Och hur är det möjligt? Jo vi har mycket kompetenta instruktörer...
Kom och gå en kurs för mig så lovar jag att jag kan få dig att lyfta din körning.
Är du ute efter banåka så åk på dem.. Men du kommer inte få lära dig mycket nytt där...
Och är det vilda västern du är ute efter så undrar jag vilka banåkningar du brukar vara på?
Fast som vanligt får ju vissa personer det alltid att låta som de kört på sladd.. och varit så jälva snabba hela tiden....

Och återigen; Om ni är så jävla rädda för räcken så ge fan i att köra där de finns då! Om nu 10% av alla hojåkare dör pga räcken, hur många av dem körde lagligt? Jag känner till en olycka där föraren av en hd electra glide dog då han kraschade in i ett räcke pga vattenplaning. Då körde han med andra ord för fort, men likväl är det tragiskt.
Men om en stor jävla chrysler voyager hade fått vattenplaning och kraschat in i räcket så hade ingen dött. Och de hade inte åkt över till andra sidan och frontat med en lastbil. OCh hade det varit ett räcke av betong så hade det istället kanske blivit skadade eller värre, tippat över räcket...
Vajerräcken är säkraste alternativet, även om det dör folk med dem. Och i ytterkurvor så behövs de verkligen för att hålla kvar bilisterna på rätt sida av vägen, det sker rätt många olyckor just där bilar "glider" över vägen i ytterkurvor.
Jag kan faktiskt tänka mig att motarbeta SMC så länge de propagerar för att vajerräcken är dödliga.
10% av dödsolyckorna sker vid vajerräcken... Läs statistiken rätt..
Hade inte vajeräcket varit så hade de haft betydligt större chans att överleva.
Det finns räcken som är mc-vänliga. Som inte strimlar en hojförare. Dessa räcken används i andra länder.
Alla olyckor beror på misstag från någon.. Om du själv blir påkörd bakifrån tex efter en vajerförsedd väg.. Så även om det inte är ditt fel... Utan någon annans misstag så är det du som kanar mot en uppspänd vajer....
 
Last edited:

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Vem vill du ska läsa på lite och vad vill du denne ska bli mer påläst på?:va

Ja jag menade ju trådskaparen, en sån här tråden blir ju mest bara tyckanden och åsiktsinlägg som sällan stämmer med verkligheten. Kan iof skapa lite kul läsning.

Men han kanske är som jag och instruktionsböcker, först provar man hur det funkar och sen läser man på det som man går bet på, alltså lite för lat för att läsa på.

Så vitt jag vet så finns det pengar att tjäna på SMC om man är lite omsig&kringsig,,,,,,,

Alltså du kan sitt lugn, men du, när ska du raka dig. :hihi
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
West..
Du förstår inte frågorna i tråden va???
Vill du att någon ska förklara närmare?
 
Last edited:

Iridium

DNF
Gick med
17 Sep 2006
Ort
Botkyrka
Hoj
R1
Jag har varit medlem i SMC under 08 men valt att gå ur.
Framför allt för att de sätter på tok för lite press i politiska frågor, vilket torde vara SMCs viktigaste uppgift.

Som medlem får man en dålig tidning och ett klistermärke. Försäkringen påverkades inte alls för mig.

Till SMCs fördel talar deras kurser, men de kan man delta i utan att vara medlem.

Jag skulle gärna bli aktiv en organisation som vågar vara radikal och stå upp för våra intressen. Det är inte fallet med SMC.
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Du startade en tråd med ett antal frågor, för att få svar så läser man på.

Hur mycket jag än läser på kan jag inte få svar på vad SMC skulle kunna erbjuda för att göra medlemskapet attraktivit.
Det kan bara folket svara på...
Du som missuppfattar frågorna..
Vad SMC gör idag är jag mycket väl insatt i då jag är en av de som jobbar MYCKET aktivt inom SMC både för riks och lokalt.

Men jag ska formulera frågan så även du förstår.

"Vad vill du ha ut av ett medlemskap i SMC?"
"Hur önskar du att SMC ska jobba för att medlemskapet skall vara attraktivt?"
Hur får vi fler medlemmar.... Hur når vi ut till medlemmar. osv..

Förstår du nu eller?
 

Headhunter

Jonas Bergdahl
Gick med
18 Sep 2007
Ort
Umeå
Hoj
Ducati 749 monoposto, Ducati Monster S4R
Jag har varit medlem i SMC under 08 men valt att gå ur.
Framför allt för att de sätter på tok för lite press i politiska frågor, vilket torde vara SMCs viktigaste uppgift.

Som medlem får man en dålig tidning och ett klistermärke. Försäkringen påverkades inte alls för mig.

Till SMCs fördel talar deras kurser, men de kan man delta i utan att vara medlem.

Jag skulle gärna bli aktiv en organisation som vågar vara radikal och stå upp för våra intressen. Det är inte fallet med SMC.

Kanske du skulle aktivera dig i SMC för att förändra den organisationen till att bli lite mer radikal då? Det vore väl en fördel när organisationen nu finns redan menar jag. Rimligen har SMC redan visst inflytande pga förtroende som byggts upp genom åren. Å andra sidan tror jag att en "radikal" attityd från representanter för en organistion av "radikala människor" som vi motorcyklister nog uppfattas som av många svenssons, kan riskera att marginaliseras i den konservativa trafikpolitiken. Ska man få till stånd några som helst förändringar till fördel för den lilla gruppen motorcyklister i trafiken krävs både starkt engagemang OCH tålamod. En som verkar röra sig bekvämt i de större politiska sammanhangen och som kan "tala till romare på romarnas vis" är "galne dansken". Han är inte så galen som det låter.

Om du har några konkreta idéer som du vill föra fram kan du förslagsvis kontakta sagda dansk som heter Jesper Christensen (Galne Dansken på SH) eller Niklas Lundin (Niklasinorr på SH) som är med i SMC riks styrelse och liksom ezzo här jobbar för dina och mina intressen i MC-sverige.
 

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
"Vad vill du ha ut av ett medlemskap i SMC?"
"Hur önskar du att SMC ska jobba för att medlemskapet skall vara attraktivt?"
Hur får vi fler medlemmar.... Hur når vi ut till medlemmar. osv..

Tvätta bort eran tråkiga image som ialf jag tycker ni har, bror duktig.

Bästa sättet att nå ut till sportmopparna borde väl vara att skylta lite mer vad ni arbetar för och får utfört, nu verkar det bara som ni arbetar för att plocka bort vajrar och skryter så om era kurser.
Gör något repotage om de från folk som gått dem, samt visa att ni har bra instruktörer, inte bara folk som säger "gå denna och du blir så duktig"

Att vv börjar tänka på att 2 hjul och massa rullgrus inte hör ihop, tex när de lägger ny asfalt lägger de singelgrus ända upp till asfaltskanten sen kommer bilar lastbilar och öser upp det på vägen.

Traktorer som öser upp skit på vägarna och lämnar högar med spån, lera osv. ska åka dit så det sjunger om det.

Kort och gott gör våra vägar mc-vänliga.
 

Goe

Träningsledare SMC & AI SMC
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Fireblade -09 ABS
Om du har några konkreta idéer som du vill föra fram kan du förslagsvis kontakta sagda dansk som heter Jesper Christensen (Galne Dansken på SH) eller Niklas Lundin (Niklasinorr på SH) som är med i SMC riks styrelse och liksom ezzo här jobbar för dina och mina intressen i MC-sverige.
Precis min åsikt också.
SMC jobbar ju otroligt mycket med politiska frågor. Var och en med lite intelligens inser att man inte kan förändra mycket om man går in och domderar. Man får istället försöka övertyga genom att visa på vad man jobbar med och att ägna massor av tid åt möten med olika politiska organisationer.
Just det gör SMC. Och de senaste åren med allt bättre resultat.
VET ni om att SMC nu får remissfrågor om trafikpolitiska saker från olika utskott?
Just sådant är det som hjälper oss att göra vår röst hörd.
Utan SMC skulle vi nog inte få köra hojar större än 250cc.

Tvätta bort eran tråkiga image som ialf jag tycker ni har, bror duktig.

...Att vv börjar tänka på att 2 hjul och massa rullgrus inte hör ihop...

...Gör något repotage om de från folk som gått dem, samt visa att ni har bra instruktörer, inte bara folk som säger "gå denna och du blir så duktig"
Just det som du skriver om är just det som SMC jobbar med! Wake up!

Du hackar på våra kurser men har inte visat dig där själv. EEhhhh ?
Välkommen på kurs i sommar så får du se själv. Jag garanterar att du åker därifrån som en bättre och mer kunnig förare. dessutom ökar sannolikheten för att du överlever eftersom vi inkluderar information om riskmedvetenhet.

Framför allt för att de sätter på tok för lite press i politiska frågor, vilket torde vara SMCs viktigaste uppgift.

Som medlem får man en dålig tidning och ett klistermärke. Försäkringen påverkades inte alls för mig.

Till SMCs fördel talar deras kurser, men de kan man delta i utan att vara medlem.
Det är inte sant. SMC jobbar stenhårt för att sprida sitt budskap inom politiken. Du pratar utan att veta.

Försäkringen kan påverkas om du går på en SMCkurs. Men den ger inte alla en billigare försäkring eftersom flera faktorer påverkar. Du pratar utan att veta.

Man måste vara medlem i SMC för att få köra en SMCkurs. Du pratar utan att veta.
 
Last edited:

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
Just det som du skriver om är just det som SMC jobbar med! Wake up!

Du hackar på våra kurser men har inte visat dig där själv. EEhhhh ?
Välkommen på kurs i sommar så får du se själv. Jag garanterar att du åker därifrån som en bättre och mer kunnig förare. dessutom ökar sannolikheten för att du överlever eftersom vi inkluderar information om riskmedvetenhet.

Wake up, vetefan vad ni jobbar med eller inte, visa att ni lyckats med något inte inte sitter som ett gäng feta gubbar och diskuterar, visa något konkret ni lyckas med.

För att jag ska vilja gå någon kurs vill jag ha fakta om den, även höra från folk som gått utan en partisk inblandning, hur är den uppbyggd, fick ni bra svar, osv osv skrev vad jag ville ha för att ens fundera på att gå med, men sitter det någon som du längst upp är det nog bra ändå
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Wake up, vetefan vad ni jobbar med eller inte, visa att ni lyckats med något inte inte sitter som ett gäng feta gubbar och diskuterar, visa något konkret ni lyckas med.

För att jag ska vilja gå någon kurs vill jag ha fakta om den, även höra från folk som gått utan en partisk inblandning, hur är den uppbyggd, fick ni bra svar, osv osv skrev vad jag ville ha för att ens fundera på att gå med, men sitter det någon som du längst upp är det nog bra ändå

Finns hur många inlägg som helst här på forumet som bekräftar det.
Ingen som kommer att servera dig fakta på ett fat.
Men det har skrivits om kurserna i tex BIKE. I MC-folket.. mfl tidningar.
Gå in och läs under bandagar här på forumet...
Eller ställ en fråga så lovar jag att du kommer kunna läsa deltagarnas åsiter...
 

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Ort
-----
Hoj
Honda
Mest en massa översittarformuleringar...

Om ni frågar så bör ni väl bemöta svaren med lite hyfs? Om en (stor?)del av sporthojsåkarna har fått en viss uppfattning om smc, så kan det nog bero på vissa brister i er kommunikation. Om det ni gör och står för inte stämmer överens med gemene mans(hojåkares) bild av er, är det ert eller hojåkarna det är fel på? Tonen i ditt inlägg får då åtminstone mig att inte ångra det sönderrivna inbetalningskortet...
 

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
Ingen som kommer att servera dig fakta på ett fat.

Så är det nog, men nu är jag inte så pigg på att hoppa in i gemenskapen som SMC har, så finner ingen mening med att sitta och söka efter info.
Tror säkert era kurser är kalasbra, men tror inte ni påverkar VV.

Så det ända som skulle få mig vara med är åkning och då vill jag veta från flera olika källor hur de är upplagda.
Som någon skrev innan var det dålig info om vilken målgrupp kurserna rikta sig åt på eran hemmsida. För vill inte sitta i timmar och lyssna på någon som säger att man ska knipa med knän och att frambromsen är den som bromsar effektivast.

Men förstår inte hur en styrelseordförande kan bete sig som en ouppfostrad snorunge, när man skriver sin syn på det hela.
 
Last edited:

Goe

Träningsledare SMC & AI SMC
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Fireblade -09 ABS
Tonen i ditt inlägg får då åtminstone mig att inte ångra det sönderrivna inbetalningskortet...
Du tycker kanske att vi som ägnar en stor del av vår fritid åt att jobba för motorcyklisterna i våra olika distrikt helst ska sitta stilla och tålmodigt läsa inlägg med felaktiga påståenden utan att reagera?

Men förstår inte hur en styrelseordförande kan bete sig som en ouppfostrad snorunge, när man skriver sin syn på det hela.
Tufft att få lite motargument märker jag...
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vad SMC är?

En förening som i medlemsantal störtdök ända tills det lockades med gratis medlemskap som i sin tur ger rabatterade försäkringar till kreti och pleti, ännu mer rabatter till dom som dessutom går "säkerhets-kurser" som enligt uppgift gör tävlingsförare snabbare?

VARFÖR tappade SMC en massa medlemmar, och varför kom dom inte ens upp i tidigare medlemstal när dom erbjöd gratis medlemskap?

DET är frågor som SMC kan ägna sig åt att hitta svaret på, hittar dom svaret ser jag fram emot att det publiceras här.
 

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
Du tycker kanske att vi som ägnar en stor del av vår fritid åt att jobba för motorcyklisterna i våra olika distrikt helst ska sitta stilla och tålmodigt läsa inlägg med felaktiga påståenden utan att reagera?


Tufft att få lite motargument märker jag...

Hur kan det vara tufft med motangrepp när jag berättade min syn på er och vad som skulle få just mig att gå med i SMC.
Som sagt verkar jag dela ganska likvärdig uppfattning av er som många har av er.
Antingen tar ni emot infon, eller struntar i den helt upp till er, men utbilda alla i att ha den attityd som du har så vill säkert många vara med.

Ungefär som man ringer till en säljare om en produkt och ställer lite frågot och får som svar va fan det står på hemsidan www.produkt.se ta reda på fakta idiot innan du ska handla.
 

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Ort
-----
Hoj
Honda
Du tycker kanske att vi som ägnar en stor del av vår fritid åt att jobba för motorcyklisterna i våra olika distrikt helst ska sitta stilla och tålmodigt läsa inlägg med felaktiga påståenden utan att reagera?

Spelar ingen roll hur rätt eller fel du har. Sättet du framför dina argument spelar dig, din förening och i förlängningen kanske mc-kollektivet, i fatet. Kanske har du en dålig dag, vad vet jag? Men om detta var ett typexempel, och jag var medlem, så hade jag krävt din avgång. Tyvärr så har man stött på en hel del besserwissers med smc-dekaler överallt. Om det sättet är kutym för den organisationen så får du nog även fortsättningsvis en hel massa ryggdunkar.
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Hur kurserna är upplagda finns att läsa om på smc's hemsida. www.svmc.se

Tyvärr så har tråden ballat ur.. Lite till ett VI och DOM tänk.
Och jag har varit en bidragande del till det. Då det kommit fram åsikter/uppfattningar som är mycket felaktiga.. och vi har rättat till..
Ber om ursäkt för det.
Det är på tok för lätt att börja svara på ett inlägg.. och sen barkar det iväg.. mer och mer..

Om vi nu kan glömma den biten och gå tillbaka.
Jag vill verkligen har era åsikter... Sen kan vi försöka göra en summering och fundera på varför vissa åsikter är som de är... och vad vi kan göra åt dem.

Vad SMC är?

En förening som i medlemsantal störtdök ända tills det lockades med gratis medlemskap som i sin tur ger rabatterade försäkringar till kreti och pleti, ännu mer rabatter till dom som dessutom går "säkerhets-kurser" som enligt uppgift gör tävlingsförare snabbare?

VARFÖR tappade SMC en massa medlemmar, och varför kom dom inte ens upp i tidigare medlemstal när dom erbjöd gratis medlemskap?

DET är frågor som SMC kan ägna sig åt att hitta svaret på, hittar dom svaret ser jag fram emot att det publiceras här.
Antalet dök när medlemsavgiften höjdes. Samt så när du tidigare tillhörde en SMC ansluten klubb var du automatiskt med i SMC. Om jag inte minns helt fel...
Det blev skilda medlemsavgifter mm tror det var 06 detta inträffade...
Ditt andra påstående tänker jag starta en ny tråd för att besvara...

Denna tråd skapades för att man skulle kunna få svar på en del av frågorna,,
 
Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top