MT09:ans enda riktiga svaga punkt är fjädringen. Kostar du på dig andra framfjädrar samt annan bakdämpare (man kan komma undan med detta under 10 papp) så har du en hoj som funkar riktigt bra. Motorn är helt underbar och ska du ha snarlik körglädje får du snegla åt hojar som 1290 superduke etc.
Jag kör en standard MT09. Har haft en mängd hojar, bland annat en 1098S samt att jag har möjligheten att köra brorsans R1 2015 och jag tycker inte fjädringen på MT09:an är så galet dålig. Folk beskriver den som livsfarlig, men då undrar jag vilka hojar de kört innan. Jag har kört många olika hojar, och jag kan tänka mig att folk som anser att MT09:an är skitdålig är antagligen bortskämda med hojar som är mer lämpade för riktigt aktiv landsvägkörning.
Själva fjädern fram är alldeles för mjuk, samt att dämpningen både bak och fram är otillräcklig vilket ger upphov till att motorcykeln bottnar enkelt samt har en del eftergung på grund av den otillräcklig dämpningen. Detta är ganska lätt åtgärdat. I övrigt upplever jag att MT09:an är lättstyrd, samt erbjuder enorm körglädje.
Det MT09:an har är en fantastisk motor. Jag är överraskad varje gång jag kör den, mellanregistret är helt enormt och den går utav helvete för sina 115 hk.
För 83 000 kr för en helt ny hoj har jag inte haft roligare. Den är inte perfekt på landsväg och kör man riktigt fort kan hojen protestera genom att gunga och understyra men det går att anpassa sin körning för att få den att funka hyffsat. I och med detta kan jag även påstå att hojen känns rolig att köra. Det jag vill säga är att hojen inte är perfekt, men på ett bra sätt
Dock ska jag uppgradera fjädringen snart.