Vad fick dig att le idag?

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Jag sa till mina barn när dom var små att ska ni stjäla så ska det vara värt minst 5 miljoner annars är det inte värt det. :fakta
Förklarade också varför och såvitt jag vet har dom aldrig stulit.

Nu kanske man ska lägga till: eller om det är bensin till pappa...
Har kört ungefärligen samma devis, vilket ändå inte skulle inträffa. Kan ju knappt ta emot gåvor utan skuldkänslor. Avståndet från det till att svindla gör resonemanget till en tankelek.
Avgående statsministern är förstås ett lysande exempel på hur man kan försöka köpa cred internationellt, för andras pengar då andra kvalifikationer saknas. Han jämte den till största delen utbytta regeringen. Den nivån på risk/reward är det jag menar.

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
På ett jobb en gång snubblade jag över vad jag först trodde var drygt 800kg femhundringar. Det var innan kamerornas tid och jag var den natten med en kollega ensam i anläggningen.

Nu var det inte skarpa sedlar. Men på fikat framåt småtimmarna så kom ju frågan upp om hur mycket det skulle ha varit och om det varit värt risken. Då jag var yngling och kollegan äldre var det inte solklart vad som skulle hänt eftersom riskmedvetenheten var olika. Vi var iaf överens om att om två vet om en hemlighet är det ingen hemlighet längre.

Vad jag jobbade med? Maskinservice och fastighetsservice på sagda anläggning som inte var ett sedeltryckeri i södra Stockholm med låg säkerhet.

Hade vi klarat oss? Sannolikheten är liten men inte pytteliten. Men drygt 10 mille för över 25 år sedan var mycket pengar.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
På ett jobb en gång snubblade jag över vad jag först trodde var drygt 800kg femhundringar. Det var innan kamerornas tid och jag var den natten med en kollega ensam i anläggningen.

Nu var det inte skarpa sedlar. Men på fikat framåt småtimmarna så kom ju frågan upp om hur mycket det skulle ha varit och om det varit värt risken. Då jag var yngling och kollegan äldre var det inte solklart vad som skulle hänt eftersom riskmedvetenheten var olika. Vi var iaf överens om att om två vet om en hemlighet är det ingen hemlighet längre.

Vad jag jobbade med? Maskinservice och fastighetsservice på sagda anläggning som inte var ett sedeltryckeri i södra Stockholm med låg säkerhet.

Hade vi klarat oss? Sannolikheten är liten men inte pytteliten. Men drygt 10 mille för över 25 år sedan var mycket pengar.

För 10 mille är det ju värt att lämna landet i tio år eller vad nu presskriptionstiden är.

SwePace

Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
För 10 mille är det ju värt att lämna landet i tio år eller vad nu presskriptionstiden är.
Det var absolut en idé där och då.

En annan var att använda kontanter till det dagliga (mat, nöjen och sånt) och lönen på kontot att finansiera billån, husamorteringar mm, dvs sånt myndigheter ser och kan räkna på. På den tiden var ju kontanter inte konstigt att röra sig med. Jag löste in hela lönen från check till kontanter och hade allt i fickan hela månaden efter att man pröjsat räkningar på posten. På så sätt skulle man kunna leva ett hyfsat bra svenssonliv men den disciplinen det kräver är nog ovanligt hos ynglingar.

Last edited:

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)

En annan var att använda kontanter till det dagliga (mat, nöjen och sånt) och lönen på kontot att finansiera billån, husamorteringar mm, dvs sånt myndigheter ser och kan räkna på. På den tiden var ju kontanter inte konstigt att röra sig med. Jag löste in hela lönen från check till kontanter och hade allt i fickan hela månaden efter att man pröjsat räkningar på posten. På så sätt skulle man kunna leva ett hyfsat bra svenssonliv men den disciplinen det kräver är nog ovanligt hos ynglingar.
Förlåt mig, men.
Hur jäkla gammal är du egentligen?
Inbillar mig att du är småbarnsförälder, men jag kanske blandar? :va

SwePace

Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Förlåt mig, men.
Hur jäkla gammal är du egentligen?
Inbillar mig att du är småbarnsförälder, men jag kanske blandar? :va
Man får fråga sånt.

Jag har nyss passerat 45, började jobba tidigt och har barn under 5 år. Så när jag går i pension så har jag sannolikt hemmavarande barn. Hurra... (Tänk Ior i Nalle puh)

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
This Old Tony är tillbaka med en ny video på tuben efter mer än ett halvårs frånvaro :)

SwePace

Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Godiset valpen kom hem med och bjuder av efter en sväng runt kvarteret.

Tråkigt att jag förbjöds av mamman att rulla fiskbullar i choklad och rulla dem i kokos till grannbarnen. Inte heller slå in crabsticks i marsipan med choklad på ändarna.

Halloween... Egentligen gillar jag det inte men godis är gott.

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83

Tråkigt att jag förbjöds av mamman att rulla fiskbullar i choklad och rulla dem i kokos till grannbarnen. Inte heller slå in crabsticks i marsipan med choklad på ändarna.

Jag rullade köttbullar i choklad och pärlsocker och bjöd på när jag fyllde år för några år sedan. Syrrans dotter var nära att kräkas i munnen, men svågern smaskade i sig flera stycken.

Zeromannen

Guest

Kom att tänka på det där helikopterrånet när jag läste din post. Var det inte något med att dessa pengar som aldrig återfanns skulle vara ogiltiga som betalmedel när straffen var avtjänade?

SwePace

Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Kom att tänka på det där helikopterrånet när jag läste din post. Var det inte något med att dessa pengar som aldrig återfanns skulle vara ogiltiga som betalmedel när straffen var avtjänade?
Det kan stämma. Man kan ju visserligen växla in gamla sedlar mot en avgift. Men vid en viss summa lär ju banken fatta misstanke och kontakta polisen. Eller än värre, Skatteverket! ?

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)

Vilket barn gillar marsipan, egentligen? :va

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...