Vad fick dig att le idag?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Positivt besked från hojmeken där jag lämnat in HDn. I höstas började hojen plötsligt trycka stora mängder olja ur vevhusventilationen och låta minst sagt märkligt, så jag har ju varit skapligt orolig att motorn skulle vara helt slut... Som tur är verkar det som att så inte är fallet, även om det är hyfsat illa så verkar det går att åtgärda. Sopslut kamkedjesträckare och skurna kolvringar verkar vara bovarna i dramat, ingen jätterolig diagnos förvisso men motorn i övrigt verkar inte ha tagit skada, inget överdrivet kast på vevaxeln etc... Men med tanke på hur mycket som måste rivas ner och bytas så passar jag på att försöka göra något positivt av det negativa och få lite roligare delar monterat istället för att bara återställa till original. För det första uppgradera till hydrauliska sträckare för att slippa framtida problem, sen ska det i lite lullull i motorn. Då jag ändå behöver nya cylindrar och kolvar passar jag på att montera ett big bore kit som tar upp motorn från 88 till 98 cui och som dessutom höjer kompressionen något, och för att utnyttja potentialen i detta så blir det nya kammar, lite handpåläggning på topparna och så vidare... Så ja, tråkigt med haveri men i slutändan kan det nog bli något kul av eländet :tummenupp :banana Även om plånboken fick ta stryk... :gnissla :näsblod
 
Last edited:

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Positivt besked från hojmeken där jag lämnat in HDn. I höstas började hojen plötsligt trycka stora mängder olja ur vevhusventilationen och låta minst sagt märkligt, så jag har ju varit skapligt orolig att motorn skulle vara helt slut... Som tur är verkar det som att så inte är fallet, även om det är hyfsat illa så verkar det går att åtgärda. Sopslut kamkedjesträckare och skurna kolvringar verkar vara bovarna i dramat, ingen jätterolig diagnos förvisso men motorn i övrigt verkar inte ha tagit skada, inget överdrivet kast på vevaxeln etc... Men med tanke på hur mycket som måste rivas ner och bytas så passar jag på att försöka göra något positivt av det negativa och få lite roligare delar monterat istället för att bara återställa till original. För det första uppgradera till hydrauliska sträckare för att slippa framtida problem, sen ska det i lite lullull i motorn. Då jag ändå behöver nya cylindrar och kolvar passar jag på att montera ett big bore kit som tar upp motorn från 88 till 98 cui och som dessutom höjer kompressionen något, och för att utnyttja potentialen i detta så blir det nya kammar, lite handpåläggning på topparna och så vidare... Så ja, tråkigt med haveri men i slutändan kan det nog bli något kul av eländet :tummenupp :banana Även om plånboken fick ta stryk... :gnissla :näsblod
Lika bra. Hur långt har den gått?
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Positivt besked från hojmeken där jag lämnat in HDn. I höstas började hojen plötsligt trycka stora mängder olja ur vevhusventilationen och låta minst sagt märkligt, så jag har ju varit skapligt orolig att motorn skulle vara helt slut... Som tur är verkar det som att så inte är fallet, även om det är hyfsat illa så verkar det går att åtgärda. Sopslut kamkedjesträckare och skurna kolvringar verkar vara bovarna i dramat, ingen jätterolig diagnos förvisso men motorn i övrigt verkar inte ha tagit skada, inget överdrivet kast på vevaxeln etc... Men med tanke på hur mycket som måste rivas ner och bytas så passar jag på att försöka göra något positivt av det negativa och få lite roligare delar monterat istället för att bara återställa till original. För det första uppgradera till hydrauliska sträckare för att slippa framtida problem, sen ska det i lite lullull i motorn. Då jag ändå behöver nya cylindrar och kolvar passar jag på att montera ett big bore kit som tar upp motorn från 88 till 98 cui och som dessutom höjer kompressionen något, och för att utnyttja potentialen i detta så blir det nya kammar, lite handpåläggning på topparna och så vidare... Så ja, tråkigt med haveri men i slutändan kan det nog bli något kul av eländet :tummenupp :banana Även om plånboken fick ta stryk... :gnissla :näsblod

Fy tusan, blir upp emot en 70 pållar nu då? ;-)
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Positivt besked från hojmeken där jag lämnat in HDn. I höstas började hojen plötsligt trycka stora mängder olja ur vevhusventilationen och låta minst sagt märkligt, så jag har ju varit skapligt orolig att motorn skulle vara helt slut... Som tur är verkar det som att så inte är fallet, även om det är hyfsat illa så verkar det går att åtgärda. Sopslut kamkedjesträckare och skurna kolvringar verkar vara bovarna i dramat, ingen jätterolig diagnos förvisso men motorn i övrigt verkar inte ha tagit skada, inget överdrivet kast på vevaxeln etc... Men med tanke på hur mycket som måste rivas ner och bytas så passar jag på att försöka göra något positivt av det negativa och få lite roligare delar monterat istället för att bara återställa till original. För det första uppgradera till hydrauliska sträckare för att slippa framtida problem, sen ska det i lite lullull i motorn. Då jag ändå behöver nya cylindrar och kolvar passar jag på att montera ett big bore kit som tar upp motorn från 88 till 98 cui och som dessutom höjer kompressionen något, och för att utnyttja potentialen i detta så blir det nya kammar, lite handpåläggning på topparna och så vidare... Så ja, tråkigt med haveri men i slutändan kan det nog bli något kul av eländet :tummenupp :banana Även om plånboken fick ta stryk... :gnissla :näsblod
Vad hände med töööabokonverteringen?
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Lika bra. Hur långt har den gått?
7700 mil, så hyfsat. Men å andra sidan känner jag en som kört 12500 mil med sin båge med samma motor utan problem... Enligt meken är det svårt att säga vilket slitage man kan förvänta sig vid ett visst miltal, på vissa hojar slits det onormalt fort och på vissa knappt alls.
Fy tusan, blir upp emot en 70 pållar nu då? ;-)
Det är ju vad den ska ge original :hihi Meken uppskattar att dessa delar bör kunna resultera i runt 90-95 hästar, vilket väl ändå får anses som en hyfsad ökning :)

Vad hände med töööabokonverteringen?
Har delarna kvar, men nu blir det ju lite högt komp på denna motorn så jag sparar grejerna till en annan hoj. Oavsett vad kanske det inte hade varit det smartaste att handikappa brukshojen på det viset... :hihi Blir nog bättre med ett lite mer dedikerat turbobygge vid sidan av :tummenupp
 
Last edited:

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
no
Vet inte om detta är helt PK, men jallefall; som följer:
Handlade på Systembolaget, utanför stå denna ( som vanligt ) tiggare med sin mugg med småmynt i och rapar upp samma "hejhej" som vanligt.
Eftersom han hängt runt mitt kvarter ett bra tag så skiner han upp och ropar "tjena kompis" när jag går förbi, givetvis utan att svara eller ge nån som helst social feedback.
Tio meter senare möter jag en uppenbart drogskadad person (ja, jag kan avgöra detta på egen hand utan att vara expert) och frågar om jag kan bistå med ett par spänn.
Ger honom utan omsvep en hundring och ber honom att ta hand om sig, samtidigt som jag ser att "tiggaren" noterat allt.
Det kändes bra helt enkelt.
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Lite samma här:
Var på väg mot Uppsala å stanna i Rosersberg å skulle gå in på burger king. Då kom en sargad kille som verkar sovit ute inatt. Han fråga om jag kunde köpa en kopp kaffe så han kunde skölja ner medicinen (han visade en ask med mediciner)
Självklart köpte jag en kaffe till han utanför. Det kändes bra å hjälpa en fattig.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Positivt besked från hojmeken där jag lämnat in HDn. I höstas började hojen plötsligt trycka stora mängder olja ur vevhusventilationen och låta minst sagt märkligt, så jag har ju varit skapligt orolig att motorn skulle vara helt slut... Som tur är verkar det som att så inte är fallet, även om det är hyfsat illa så verkar det går att åtgärda. Sopslut kamkedjesträckare och skurna kolvringar verkar vara bovarna i dramat, ingen jätterolig diagnos förvisso men motorn i övrigt verkar inte ha tagit skada, inget överdrivet kast på vevaxeln etc... Men med tanke på hur mycket som måste rivas ner och bytas så passar jag på att försöka göra något positivt av det negativa och få lite roligare delar monterat istället för att bara återställa till original. För det första uppgradera till hydrauliska sträckare för att slippa framtida problem, sen ska det i lite lullull i motorn. Då jag ändå behöver nya cylindrar och kolvar passar jag på att montera ett big bore kit som tar upp motorn från 88 till 98 cui och som dessutom höjer kompressionen något, och för att utnyttja potentialen i detta så blir det nya kammar, lite handpåläggning på topparna och så vidare... Så ja, tråkigt med haveri men i slutändan kan det nog bli något kul av eländet :tummenupp :banana Även om plånboken fick ta stryk... :gnissla :näsblod
Kom att tänka på inlägg #27843, ovan är den manliga varianten av irra runt bland klädbutikerna.
:)
PS Jag är likadan själv DS
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Kom att tänka på inlägg #27843, ovan är den manliga varianten av irra runt bland klädbutikerna.
:)
PS Jag är likadan själv DS
Kan ligga något i det :hihi Menvafan, ska delarna ändå monteras bort kan man ju lika gärna montera dit roligare grejer när skiten ska ihop igen. Blir ju inget extra arbete, visst en lite extra kostnad för de delar som inte nödvändigtvis hade behövt bytas ut men å andra sidan hade det inte varit särskilt lönt att byta de trasiga bitarna mot roligare grejer om allt annat var original... Och det var faktiskt inte särskilt dyrt att köpa trimdelar jämfört med original. Gör jag det inte nu hade det ju känts enormt onödigt att göra senare, ifall jag nu någon gång vill trimma hojen. Då hade det ju verkligen blivit ogjort arbete/extraarbete... Så jodå, det vara bsolut helt logiskt att göra nu. Rentav korkat att inte passa på. Ja, jag har övat på vad jag ska säga till sambon om hon ställer frågor när hojen kommer hem från verkstaden :hihi
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Kan ligga något i det :hihi Menvafan, ska delarna ändå monteras bort kan man ju lika gärna montera dit roligare grejer när skiten ska ihop igen. Blir ju inget extra arbete, visst en lite extra kostnad för de delar som inte nödvändigtvis hade behövt bytas ut men å andra sidan hade det inte varit särskilt lönt att byta de trasiga bitarna mot roligare grejer om allt annat var original... Och det var faktiskt inte särskilt dyrt att köpa trimdelar jämfört med original. Gör jag det inte nu hade det ju känts enormt onödigt att göra senare, ifall jag nu någon gång vill trimma hojen. Då hade det ju verkligen blivit ogjort arbete/extraarbete... Så jodå, det vara bsolut helt logiskt att göra nu. Rentav korkat att inte passa på. Ja, jag har övat på vad jag ska säga till sambon om hon ställer frågor när hojen kommer hem från verkstaden :hihi
”Det hade blivit dyrare att montera originalprylar och byta ut dessa mot trimdelar senare, så genom att göra så här så tjänar jag x tusen.”
#tjejmatte
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
”Det hade blivit dyrare att montera originalprylar och byta ut dessa mot trimdelar senare, så genom att göra så här så tjänar jag x tusen.”
#tjejmatte
Kan de använda sånt mot oss kan väl vi göra det mot dem? :hoppskrat
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Ska du byta alla trimdelar själv eller gör verkstaden det?
Hd är väldigt lättmeckade?
Jag funderade på att försöka göra det själv men tyvärr har jag lite för mycket annat att stå i just nu (inte bara alla mina miljoner projekt :hihi ), och jag vill ju vara säker på att ha den på vägarna till våren. Och eftersom den redan står hos verkstaden redo för åtgärd så lämnar jag det åt dem. Fick bra pris på både jobbet och delarna :tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top