Vad fick dig att le idag?

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Jag var ute och gick med hunden, då körde en SAAB tvåtaktare förbi, det luktade gott i flera minuter efteråt. En kulturgärning att åka omkring och sprida den doften...

Däremot varvade den satan i 90km/h, så ljudet var inte så kul som det kunde ha varit.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Tvåtaktssaab är riktigt rolig att köra på vinterväg. Den ger en känsla av att det går långsamt trots att man vet att det går relativt snabbt igenom kurvorna. Men förstås inte så snabba rakt fram. Direkt man kör den på vinterväg så förstår man varför dom var framgångsrika i rally en gång i tiden.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag var ute och gick med hunden, då körde en SAAB tvåtaktare förbi, det luktade gott i flera minuter efteråt. En kulturgärning att åka omkring och sprida den doften...

Däremot varvade den satan i 90km/h, så ljudet var inte så kul som det kunde ha varit.
Åkte med en vän i backen upp från Arild när SAAB tvåtaktaren skar.
Passande nog mitt emot bensinstationen.
Så vi kunde rulla in vraket där. Det blev buss till Lund.
När ? Cirka 1970.
Så minns jag SAAB tvåtaktaren.

Last edited:

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
En kompis hade en 96:a Monte Carlo, den sjöng som en häxpipa nerför Vårbybacen, sen tog det tvärstopp i maskin.
(bild från random bil på nätet)
1662105964797.png

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det många inte tänker på är att den hade 34 hk...

Näe, den levde helt klart på sin låga vikt, inte på sin enorma motorstyrka.

Men sen man väl hade fått snurr på grejorna så gick det fort, genom kurvorna, på rakorna så bottnade man snabbt och andra körde fortare.

Men låg vikt gör att man kan bromsa senare och ta kurvorna snabbare och att man inte behöver så mycket effekt för att accelerera, så det tog ut sig i slutänden.... ett tag...

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Saab 96 och bilhjälm, vad hände med det modet? Bilhjälm räddar liv.

Handskfack, har ni ratthanskarna där idag?
Jag såg en gubbe (40+) uppe i Stelviopasset som körde en nyare Aston Martin med ratthandskar!

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
För ett par veckor sedan handlade jag 10 samt 15 meters skarsladd hos Jula, det var lite bråttom så jag kollade inte ens priset på dom men inser senare att 10m kabeln kostar 149kr, och 15m kabeln kostar 329kr, det är alltså billigare att köpa 2st 10m kablar än 1 st 15m kabel. Jag kan inte se någon nämnvärd skillnad på dem i övrigt.

Lite senare får jag mail från Jula att dom vill ha min recension av dessa inköp så jag ger dom min åsikt om 15m kabeln.

Nu fick jag till svar att dom inte är nöjda med min recension. :rofl
Hej TSM,

Tack för din recension!

Vi är tacksamma att du tar dig tid att recensera Julas produkter. Just den här recensionen kommer inte läggas upp då den inte överensstämmer med vår policy för publicering. Du läser om Julas policy för recensioner på vår hemsida.

Recensionen bör handla om produkten och inte mestadels om butiken, leveransen eller andra faktorer som bättre hör hemma i en butiksrecension. Om du uppdaterar din recension enligt dessa riktlinjer så kommer den publiceras:

Ändra recensionen

Har du frågor kring detta är du välkommen att höra av dig till Julas Kundservice, kontaktuppgifter finns på http://www.jula.se/kundservice/

--

När jag kom hem och tittade på kvittot upptäckte jag att det är billigare och köpa 2 stycken "ANSLUT Skarvsladd IP44 10 m"

Denna 15m är alltså ett dumt köp om man inte verkligen vill slippa skarv på kabeln.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag kom ikapp en grupp motorcyklar idag där flera hade tröjor med "Norrort" på och jag insåg återigen varför jag inte kör i grupp. Det tenderar att gå väl fort.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
För ett par veckor sedan handlade jag 10 samt 15 meters skarsladd hos Jula, det var lite bråttom så jag kollade inte ens priset på dom men inser senare att 10m kabeln kostar 149kr, och 15m kabeln kostar 329kr, det är alltså billigare att köpa 2st 10m kablar än 1 st 15m kabel. Jag kan inte se någon nämnvärd skillnad på dem i övrigt.

Lite senare får jag mail från Jula att dom vill ha min recension av dessa inköp så jag ger dom min åsikt om 15m kabeln.

Nu fick jag till svar att dom inte är nöjda med min recension. :rofl

Jag har just kommit tillbaks från Jula, dom hade bara 10m sladden och en röd som var 15 eller 20 meter tror jag, det var 149 och 249 för dom.
(jag har köpt den röda tidigare, den blir rosa med tiden, den går INTE att böja i kyla)

Jag köpte en utomhuslampa (LED) med rörelsedetektor, för min gamla dog i vintras, fullt införstådd med att sladden inte brukar följa med utan den får man flytta över från den gamla.
När jag kommer hem och öppnar förpackningen ser jag en stickpropp, blir tvärglad att sladden följer med, men upptäcker snart att sladden är 25 cm lång...
Dessutom är den inte lätt utbytbar (till min gamla sladd som har överlevt 2 lampor tidigare) utan man förutsätts koppla in den med skarvsladd om man inte ska ha den brevid uttaget.

Jag köpte även en Dremel-kopia, för jag skulle kapa ett PVC rör som satt lite illa till, kapskivorna var pressade av torr sand, till och med barnen i sandlådan vet att det inte håller ihop.

Återstår att se om tjocksockarna jag köpte fungerar, men man kan ju hoppas.

Det slutade med att jag hackade av det med morakniv och hammare.

Raderad medlem 51742

Guest
Skärmavbild 2022-09-04 kl. 16.54.42.png
Större delen av världen slutade använda disketter runt millennieskiftet. Men i Japan – diskettens hemland – är lagringsmediet fortfarande standard i offentlig förvaltning.
En inventering som den japanska regeringen gjort visar att inte mindre än 1 900 ansökningsprocedurer kräver inlämning på diskett, cd eller minidisc , rapporterar affärstidningen Nikkei Asia.
Men nu stundar förändring.
”Digitaliseringsministern förklarar krig mot disketter”, skriver landets digitaliseringsminister Taro Kono på Twitter.
Målsättningen är att digitala dokument framöver ska kunna lämnas in online. Men risken är att reformen möter motstånd. När Kono i fjol ville fasa ut myndigheternas faxmaskiner protesterade hundratals tjänstemän, rapporterar the Guardian.
En diskett har ett lagringsutrymme på 1,44 megabyte. Som jämförelse har en bild, knäppt med en ny smartphone, en filstorlek runt tre till nio megabyte.

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Veckans fågelholkar.

Någon.... som inte tänkte helt rätt passerade mitt jobb på en typ Kawa KX 250/400-aktigt, fyrtakt med full crossutrustning... på cykelbanan i runt 70 - 80 blås.

Japp, folk slängde sig åt sidan såklart för han sket i vilket.
Jag sa nåt i stil med att "det var ju duktigt gjort" varvid en kollega och vän av ordning sa: ring och tipsa polisen.

Då svarade jag att jag skulle aldrig branda en hojbroder.

Tystnade och fågelholkarna som följde var ta mig fan ett viral-koncept för TicToc :rofl

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Citat: En diskett har ett lagringsutrymme på 1,44 megabyte. Som jämförelse har en bild, knäppt med en ny smartphone, en filstorlek runt tre till nio megabyte.
slut Citat
Dj-ar vad lagringsutrymme man spar på servrarna genom att begränsa inlagorna till 1,4 MB !

Men för den som inte kan uttrycka sig kort är blir det ju jobbigt.

Raderad medlem 51742

Guest
Citat: En diskett har ett lagringsutrymme på 1,44 megabyte. Som jämförelse har en bild, knäppt med en ny smartphone, en filstorlek runt tre till nio megabyte.
slut Citat
Dj-ar vad lagringsutrymme man spar på servrarna genom att begränsa inlagorna till 1,4 MB !

Men för den som inte kan uttrycka sig kort är blir det ju jobbigt.
Ja, det går nog åt en hel del el i de stora serverhallarna för att hantera datamängderna. Kanske är det så att lösningen på energikrisen är att gå över till disketter igen.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka