Dödskana.
Det kan ju finnas hur mycket nödnedgång som helst bakom husen som skymmer.Rutschkana inuti "stolpen?
Skulle ju bli mäkta förvånad om det inte finns utrymningsvägar i det där bygget..Rutschkana inuti "stolpen?
Skulle ju bli mäkta förvånad om det inte finns utrymningsvägar i det där bygget..
"Wehoo!!"Dödskana.
Det där kommer ju att få folk att börja tända tändstickor under brandvarnaren hemma för att få ett gratis nöjesåk. Vart kan jag flytta som har en, apropå ingenting?Och för en mer permanent applikation för att komma ner även när det inte brinner: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2215098616310047
En rutchkana för vardagsbruk för att komma ner till marknivå. Sparar ström till hissar, och funkar när det är elavbrott! Och när man behöver nödutrymna.
Grejen är den, att det ju är viktigt för människor med tråkiga liv, att ingen annan heller ska få ha roligt.
En rutchkana för vardagsbruk för att komma ner till marknivå. Sparar ström till hissar
Vad du menar är att det behövs mer lastbalansering?Fast då blir ju hissarna kvar på övervåningen när folk har åkt upp, så då måste dom gå tomma ner lika fullt när nästa person ska åka upp.....
Beroende på hur hissen är viktad så går det mera ström att köra ner en tom hiss...
Precis, det är alltid lösningenVad du menar är att det behövs mer lastbalansering?
Man får börja använda vattentankar för att kunna pumpa i/ur vikt i ballasten enligt behov! Då behöver man ju ingen elmotor för att köra hissen upp/ner, bara att se till att det är rätt vikt så den glider i rätt takt! KAnske till och med en variabel generator på kabelrullarna så man kan få ut ström ur det med! Och på så vis dessutom finreglera hastigheten med hur mycket ström man tar ur!Vad du menar är att det behövs mer lastbalansering?
Jo, jag vet. Men det stod i den där avhandlingen att det skulle spara ström så citerade den mest.Fast då blir ju hissarna kvar på övervåningen när folk har åkt upp, så då måste dom gå tomma ner lika fullt när nästa person ska åka upp.....
Beroende på hur hissen är viktad så går det mera ström att köra ner en tom hiss...
Jo, jag vet. Men det stod i den där avhandlingen att det skulle spara ström så citerade den mest.
Hissar är väl om jag inte minns fel, skapligt energisnåla för arbetet de utför.
Man får börja använda vattentankar för att kunna pumpa i/ur vikt i ballasten enligt behov! Då behöver man ju ingen elmotor för att köra hissen upp/ner, bara att se till att det är rätt vikt så den glider i rätt takt! KAnske till och med en variabel generator på kabelrullarna så man kan få ut ström ur det med! Och på så vis dessutom finreglera hastigheten med hur mycket ström man tar ur!
... Apropå att göra det lite onödigt komplext.
Jaoh. Jag övervägde att skriva att det skulle fungera som en överproducent så man kan sälja el, men jag trodde det skulle bli lite för fånigt.Du har precis uppfunnit en evighetsmaskin som kan mata ut el på nätet vare sig folk åker uppåt eller nedåt med hissen.
Påminner lite om de där gruvtruckarna som hämtade malm på hög höjd och laddade batteriet på vägen ner. Jag vill minnas att vi hade någon expert här på forumet som ville tillämpa det även nere i våra svenska gruvor.
När jag jobbade på Finnboda varv (slutade för typ 35 år sedan) så var det inte en hiss, men snarlikt. Porten på svetshall ett bestod av två delar som hissades rakt upp. Med tanke på hur länge sedan det är så kan detaljer vara lite fel, men jag har för mig att ena portbladet vägde 19 ton, och det andra 26 vilket tillsammans blir 45 ton. Motvikterna var på 6 ton vardera på varje sida. Portarna var upphängda i vajrar upp i varsitt torn och gick fram och tillbaka i block så motvikternas tyngd tog ut vikten helt på portarna.Jo, med rätt dimensionerad balansvikt behövs inte många hästar för att förflytta en hisskorg
Jag såg något klipp på en gammal hiss som hade dynamisk motvikt, en vattentank på motvikten, beroende på hur jämvikten pytsade dom i eller tappade ur vatten så att dom behövde i princip bara en broms på trumman.
Det verkar inte ha slagit igenom....
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |