Vad fick dig att le idag?

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Rutschkana inuti "stolpen?
Det kan ju finnas hur mycket nödnedgång som helst bakom husen som skymmer.
Annars har de kanske valt samma metoder som på oljeplattformar, nätstrut, rep eller frifallande låda :)
 

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Ort
Lindome
Hoj
Bonneville
Och för en mer permanent applikation för att komma ner även när det inte brinner: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2215098616310047

En rutchkana för vardagsbruk för att komma ner till marknivå. Sparar ström till hissar, och funkar när det är elavbrott! Och när man behöver nödutrymna.
Det där kommer ju att få folk att börja tända tändstickor under brandvarnaren hemma för att få ett gratis nöjesåk. Vart kan jag flytta som har en, apropå ingenting?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
En rutchkana för vardagsbruk för att komma ner till marknivå. Sparar ström till hissar

Fast då blir ju hissarna kvar på övervåningen när folk har åkt upp, så då måste dom gå tomma ner lika fullt när nästa person ska åka upp.....

Beroende på hur hissen är viktad så går det mera ström att köra ner en tom hiss...
 

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Ort
Lindome
Hoj
Bonneville
Fast då blir ju hissarna kvar på övervåningen när folk har åkt upp, så då måste dom gå tomma ner lika fullt när nästa person ska åka upp.....

Beroende på hur hissen är viktad så går det mera ström att köra ner en tom hiss...
Vad du menar är att det behövs mer lastbalansering?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vad du menar är att det behövs mer lastbalansering?
Man får börja använda vattentankar för att kunna pumpa i/ur vikt i ballasten enligt behov! Då behöver man ju ingen elmotor för att köra hissen upp/ner, bara att se till att det är rätt vikt så den glider i rätt takt! KAnske till och med en variabel generator på kabelrullarna så man kan få ut ström ur det med! Och på så vis dessutom finreglera hastigheten med hur mycket ström man tar ur!

... Apropå att göra det lite onödigt komplext. :hihi
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Fast då blir ju hissarna kvar på övervåningen när folk har åkt upp, så då måste dom gå tomma ner lika fullt när nästa person ska åka upp.....

Beroende på hur hissen är viktad så går det mera ström att köra ner en tom hiss...
Jo, jag vet. Men det stod i den där avhandlingen att det skulle spara ström så citerade den mest. :hihi
Hissar är väl om jag inte minns fel, skapligt energisnåla för arbetet de utför.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jo, jag vet. Men det stod i den där avhandlingen att det skulle spara ström så citerade den mest. :hihi
Hissar är väl om jag inte minns fel, skapligt energisnåla för arbetet de utför.

Jo, med rätt dimensionerad balansvikt behövs inte många hästar för att förflytta en hisskorg

Jag såg något klipp på en gammal hiss som hade dynamisk motvikt, en vattentank på motvikten, beroende på hur jämvikten pytsade dom i eller tappade ur vatten så att dom behövde i princip bara en broms på trumman.

Det verkar inte ha slagit igenom....
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Man får börja använda vattentankar för att kunna pumpa i/ur vikt i ballasten enligt behov! Då behöver man ju ingen elmotor för att köra hissen upp/ner, bara att se till att det är rätt vikt så den glider i rätt takt! KAnske till och med en variabel generator på kabelrullarna så man kan få ut ström ur det med! Och på så vis dessutom finreglera hastigheten med hur mycket ström man tar ur!

... Apropå att göra det lite onödigt komplext. :hihi

Du har precis uppfunnit en evighetsmaskin som kan mata ut el på nätet vare sig folk åker uppåt eller nedåt med hissen.

Påminner lite om de där gruvtruckarna som hämtade malm på hög höjd och laddade batteriet på vägen ner. Jag vill minnas att vi hade någon expert här på forumet som ville tillämpa det även nere i våra svenska gruvor.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Du har precis uppfunnit en evighetsmaskin som kan mata ut el på nätet vare sig folk åker uppåt eller nedåt med hissen.

Påminner lite om de där gruvtruckarna som hämtade malm på hög höjd och laddade batteriet på vägen ner. Jag vill minnas att vi hade någon expert här på forumet som ville tillämpa det även nere i våra svenska gruvor.
Jaoh. Jag övervägde att skriva att det skulle fungera som en överproducent så man kan sälja el, men jag trodde det skulle bli lite för fånigt. :hihi
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Jo, med rätt dimensionerad balansvikt behövs inte många hästar för att förflytta en hisskorg

Jag såg något klipp på en gammal hiss som hade dynamisk motvikt, en vattentank på motvikten, beroende på hur jämvikten pytsade dom i eller tappade ur vatten så att dom behövde i princip bara en broms på trumman.

Det verkar inte ha slagit igenom....
När jag jobbade på Finnboda varv (slutade för typ 35 år sedan) så var det inte en hiss, men snarlikt. Porten på svetshall ett bestod av två delar som hissades rakt upp. Med tanke på hur länge sedan det är så kan detaljer vara lite fel, men jag har för mig att ena portbladet vägde 19 ton, och det andra 26 vilket tillsammans blir 45 ton. Motvikterna var på 6 ton vardera på varje sida. Portarna var upphängda i vajrar upp i varsitt torn och gick fram och tillbaka i block så motvikternas tyngd tog ut vikten helt på portarna.

Övre porthalvan rörde sig hälften så fort, så när den var helt öppen så var de bredvid varann. Motorerna till porten var väldigt små, och de var ihopkopplade med varann via rotorerna. Detta gjorde att de var elektriskt låsta till varann så att de gick lika fort. Att öppna resp. stänga porten tog mer än fem minuter. Kritiskt läge var när den skulle passera rälsen för traversen. Där kunde den haka i och då skulle man stanna, sedan kunde man köra motorerna var för sig så att man rätade till problemet.

Någon var dock less på att stå där, så de bockade till en svetstråd så att den höll spaken på plats. Den vintern fick de frysa, för porten fastnade och böjde ena tornet så att det tog låååång tid innan de reparerat det.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top