Vad fick dig att le idag?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Någon var dock less på att stå där, så de bockade till en svetstråd så att den höll spaken på plats. Den vintern fick de frysa, för porten fastnade och böjde ena tornet så att det tog låååång tid innan de reparerat det.

Konstruerar man någonting idiotsäkert så konstrueras genast en ny typ av idiot....

På tekniken på skolan hade dom en rad metallsvarvar, mitt emot det var det en tegelvägg, en bit upp satt det fast en chucknyckel i teglet.

Så givetvis infördes fjäderbelastade hängare för chucknycklarna med brytare som bröt strömmen till svarven.
På den hängaren hängdes allt möjligt som vägde mera än en chucknuckel....

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Jag har ibland parkerat helt korrekt i min egen ruta med resultatet att såna där som inte prickar sin egen ruta får problem att ta sig in i sin egen bil på normalt sätt.

Vid ett tillfälle blev resultatet att jag fick en arg lapp på rutan om att jag minsann parkerade som en idiot.
Sen ska man väl inte parkera så provocerande med bilar man är rädd om...
Liknande hände mej utanför donken.
En BMW (såklart) hade parkerat en bit in på rutan bredvid.
Jag kunde på millimetern tränga mej in i den rutan, men det skulle nog bli svårt för honom att komma ut utan att vinkla backspeglarna.
Efter att ha käkat en stund får jag arga meddelanden på Messenger att jag kört på hans backspegel...

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Man får börja använda vattentankar för att kunna pumpa i/ur vikt i ballasten enligt behov! Då behöver man ju ingen elmotor för att köra hissen upp/ner, bara att se till att det är rätt vikt så den glider i rätt takt! KAnske till och med en variabel generator på kabelrullarna så man kan få ut ström ur det med! Och på så vis dessutom finreglera hastigheten med hur mycket ström man tar ur!

... Apropå att göra det lite onödigt komplext. :hihi
God idé men inte ny! :krama

Jo, jag har naturligtvis varit där och körde motorcykel dit. En motorcykel av en typ som vi inte nämner på detta forum! :hihi:hihi

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Liknande hände mej utanför donken.
En BMW (såklart) hade parkerat en bit in på rutan bredvid.
Jag kunde på millimetern tränga mej in i den rutan, men det skulle nog bli svårt för honom att komma ut utan att vinkla backspeglarna.
Efter att ha käkat en stund får jag arga meddelanden på Messenger att jag kört på hans backspegel...

Körde han alltså sönder sin backspegel när han skulle ut?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Nej, tydligen blev det inga skador, men han lät mej veta att han visade prov på självbehärskning av gudalik nivå genom att inte polisanmäla mej för min idiotparkering.

Ibland har jag tagit bild när jag parkerar på det viset, egentligen främst för ifall det uppstår parkeringsskador. Du borde ha haft bild så kunde du ha skickat honom bevismaterial att bifoga med sin polisanmälan.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Hur kan han hålla drakarna så vertikalt, vet ju själv när man flugat drake (även med kastspö) så brukar den dra iväg satan vertikalt så man surfar efter denna där.

20230916-133631.jpg

20230916-133631.jpg

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Hur kan han hålla drakarna så vertikalt, vet ju själv när man flugat drake (även med kastspö) så brukar den dra iväg satan vertikalt så man surfar efter denna där.

20230916-133631.jpg

20230916-133631.jpg

Det handlar mycket om att trimma in linan så att draken får en bra anfallsvinkel mot vinden.

Drakar används ibland för att lyfta antenner och då vill man ju oftast ha den så vertikal som möjligt, ofta används särskila låddrakar som inte är så snygga, men har bra lyftkraft och står relativt stilla i princip rakt upp

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Besiktning av gubbhojen nu i veckan som kommer. Kollade lite närmare på den så allt är ok. Upptäckte att vänster gaffelben fuktade. Löste det med min rensa-packning-från-smuts-mojäng.

IMG_20230917_162237-01.jpeg

Nu snustorrt.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Det går att tillverka en själv med en plastflaska och en sax, men dom blir inte lika bra och hittar du en sån där hos en MC handlare kostar dom inte många kronor heller.

Jag lyckades peta rent med änden av ett buntband en gång, det var dock inte en gaffeltätning så där hade jag inte kommit åt med ett sånt verktyg.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Det går att tillverka en själv med en plastflaska och en sax, men dom blir inte lika bra och hittar du en sån där hos en MC handlare kostar dom inte många kronor heller.

Jag lyckades peta rent med änden av ett buntband en gång, det var dock inte en gaffeltätning så där hade jag inte kommit åt med ett sånt verktyg.
Jo, har gjort liknande ingrepp själv, men denna såg riktigt vettig ut

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
XLMoto. Har själv kört med bladmått och annat innan, men denna ger bättre resultat. Har en röd liknande från ebay som inte är lika bra. Lite tjockare spetsar på den.
Får du ut något eller vad händer?

Räcker den in till tätningen eller måste dammskyddet avlägsnas?
Funkar den på USD?

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Får du ut något eller vad händer?

Räcker den in till tätningen eller måste dammskyddet avlägsnas?
Funkar den på USD?
Dammskydd måste bort på reguljära gaffelben. GSen har upside down. Fick bort en del smuts. Man rensar några varv, torkar rent och pumpar lite på gaffeln. All well som det slutat läcka/fukta. Upprepa annars ett antal gånger. Och upphör i te problemet är det läge att laga på riktigt.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år