Vad fick dig att le idag?

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Kompletteringsdubbade några trötta däck på bilen.
Utsticket blev ganska brutalt, men de verkar faktiskt sitta kvar!
View attachment 478917
Uppdatering hur det gick såhär nu när det är dags att byta tillbaka till vinterdäck.
Av dubben fram var det inga som överlevde förra vintern. Där bak såg många fortfarande rätt OK ut.

...och jag hittade anledningen till att bilen skakade så mycket på sista färden hem (~20 mil) innan däckbytet...

Bifogat

• 20231009_215804.jpg
    20231009_215804.jpg
    1.1 MB · Visningar: 40

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Uppdatering hur det gick såhär nu när det är dags att byta tillbaka till vinterdäck.
Av dubben fram var det inga som överlevde förra vintern. Där bak såg många fortfarande rätt OK ut.

...och jag hittade anledningen till att bilen skakade så mycket på sista färden hem (~20 mil) innan däckbytet...
Det där ser ju inte så illa ut, håller säkert 10 mil till så kör på!

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jag renoverar en Vicky moped från -57... i Tyskland hette motorn M51, men den stryptes här och hette MS51. När jag hittade tyska originalinsug (som inte finns i Sverige) som är lite grövre än de 8mm som gällde här, så blev det beställning från en firma som har begagnade delar mycket billigt (Cylle och förgasare finns här hemma att få tag i helt nya ostrypta till bra pris.)

Det märks att det är en tysk firma... På en del av de väldigt relevanta bilderna de lagt upp.Screenshot_20230822_201156_Gallery_1_200x@2x.jpg

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jag renoverar en Vicky moped från -57... i Tyskland hette motorn M51, men den stryptes här och hette MS51. När jag hittade tyska originalinsug (som inte finns i Sverige) som är lite grövre än de 8mm som gällde här, så blev det beställning från en firma som har begagnade delar mycket billigt (Cylle och förgasare finns här hemma att få tag i helt nya ostrypta till bra pris.)

Det märks att det är en tysk firma... På en del av de väldigt relevanta bilderna de lagt upp.View attachment 490735
Har hon monterat ett överdimensionerat insugsgummi tro?

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts

Det märks att det är en tysk firma... På en del av de väldigt relevanta bilderna de lagt upp.View attachment 490735
Bild på moppen?
Nyfiken på om det var en sån jag hade. Lite stryk för vad man gjorde med den vore nog inte malplacerat...

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Bild på moppen?
Nyfiken på om det var en sån jag hade. Lite stryk för vad man gjorde med den vore nog inte malplacerat...
I en del behov av fix... Tändningen, förgasare är väl det viktigaste, men sen måste det till dödarknapp och kopplingshandtaget behöver justeras och renoveras så växlarna inte hoppar ur. Och bromsarna ska nog ses över...
IMG_20230927_182900013.jpg

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts

Apropå att du hade kompletteringsdubbat ett par däck... Jag förutsätter att det inte var detta.

Frågan lyder om verkstaden som gjorde jobbet är del av en kedja och isf vilken? Jag har frågat runt här men får bara konstiga blickar och nåt mummel om att "det gjorde man på 80-talet".

Av mors annars fina dubbdäck är det nämligen ett som är tämligen "tannalöst". Servons fel, tror inte hon vred på hjulen stillastående innan...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Apropå att du hade kompletteringsdubbat ett par däck... Jag förutsätter att det inte var detta.

Frågan lyder om verkstaden som gjorde jobbet är del av en kedja och isf vilken? Jag har frågat runt här men får bara konstiga blickar och nåt mummel om att "det gjorde man på 80-talet".

Av mors annars fina dubbdäck är det nämligen ett som är tämligen "tannalöst". Servons fel, tror inte hon vred på hjulen stillastående innan...

Jag jobbade på däckverkstad på 90 talet, redan då var däcken så söndersajpade att det inte fanns klackar att dubba i.

Jag kom över en uppsättning nya 165/15 (han som bytte in dom ville ha bredare) och spikade dom fulla med dubb, varenda förborrat hål, plus att jag borrade där det gick.
Dom bästa vinterdäck jag någonsin har haft, dom skar som sågklingor genom snöslask och mittsträngar väl över motorvägsahastighet och var smala nog för att orka trycka fast dubben i isen.

Sedan var det någon jävla miljömupp som kom på att lättare dubbar slår mindre hårt i asfalten och det blev plastdubbar i nya däck...
Problemet är bara att lättare dubbar slår mindre hårt i isen också....

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90

Dubbade själv.
Köpte billiga kinesdubb mest för att testa.
Plockade bort de dubbar som tappat tänderna och satte i dessa (kolla inlägget jag citerade).
Höll en säsong sådär halvhyffsat på bakdäcken. Höll inte alls fram. Antar att de är rätt mjuka, eller så var det för mycket utstick och belastningen för hård.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Dubbade själv.
Plockade bort de dubbar som tappat tänderna och satte i dessa (kolla inlägget jag citerade).
Höll en säsong sådär halvhyffsat på bakdäcken. Höll inte alls fram. Antar att de är rätt mjuka,
Dubbade själv.
Höll en säsong sådär halvhyffsat på bakdäcken. Höll inte alls fram. Antar att de är rätt mjuka, eller så var det för mycket utstick och belastningen för hård.

Limma du dom med gummilim deluxe?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
6f4f9aa3887b5d29ae46eb926f779cfe.png

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
..du tappa nog klientelet den är ämnad för vid:

-C a u t i o.. nä nu orkar jag inte längre.
-Prosit?
Ja. Du har nog rätt.

Med tanke på att det med jämna mellanrum vistas kollegor med badtofflor eller vanliga sneakers på fötterna på lagret är det nog bara en tidsfråga innan tillbudsrapporten blir en olycksrapport.

-Jag får ont i fötterna av skyddsskor.
-En palldragare med 250 kilo gods på tårna gör nog ondare. Sätt på dig skyddsskor eller gå hem!

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år