Vad fick dig att le idag?

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Dubbade själv.
Köpte billiga kinesdubb mest för att testa.
Plockade bort de dubbar som tappat tänderna och satte i dessa (kolla inlägget jag citerade).
Höll en säsong sådär halvhyffsat på bakdäcken. Höll inte alls fram. Antar att de är rätt mjuka, eller så var det för mycket utstick och belastningen för hård.
Meh, bläh!

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Cyanolim brukar man väl vanligtvis använda vad jag vet.
Alltså superlim men gärna någon variant som stelnar lite långsammare.

Locktite hade ett som hette BlackMagic / något nummer
Det använde vi, man kan även tillsätta lite bakpulver så fyller det ut bättre runt flänsarna på dubben (ja, riktiga dubb har flera flänsar, inte bara en bottenplatta)

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Jag renoverar en Vicky moped från -57... i Tyskland hette motorn M51, men den stryptes här och hette MS51. När jag hittade tyska originalinsug (som inte finns i Sverige) som är lite grövre än de 8mm som gällde här, så blev det beställning från en firma som har begagnade delar mycket billigt (Cylle och förgasare finns här hemma att få tag i helt nya ostrypta till bra pris.)

Det märks att det är en tysk firma... På en del av de väldigt relevanta bilderna de lagt upp.

Såg den där i somras när jag var i ett centrum fast då hade hon fått av sig dom.. varför gjorde du slut med henne?
20231013-192534.jpg

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Däcket är mjukt så även om dubben är hård måste man ha lite elastiskt lim för och göra nytta ett tag iaf.

Ett hårt lim spricker ju direkt och smulas sönder.

Finns brutala lim speciellt för detta

Nej, det smulas inte sönder eftersom limmet sitter an som ett tunt lager mot en totalt oflexibel ståldubb. Allt flex kommer ske i gummit och eftersom dubben inte flexar kommer inte limmet att smulas sönder.

Gör lite research över vilka lim som används vid dubbning så kan du återkomma sen.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Nej, det smulas inte sönder eftersom limmet sitter an som ett tunt lager mot en totalt oflexibel ståldubb. Allt flex kommer ske i gummit och eftersom dubben inte flexar kommer inte limmet att smulas sönder.

Gör lite research över vilka lim som används vid dubbning så kan du återkomma sen.

Var en däckgubbe som förklarade detta , limmet måste bita i gummit o även bonda i dubben så det var inte bara ett standardlim - dom körde nån loctite variant eller klon.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Var en däckgubbe som förklarade detta , limmet måste bita i gummit o även bonda i dubben så det var inte bara ett standardlim - dom körde nån loctite variant eller klon.
IMG_20200314_190100.jpg

Tre olika längder på dubb lika djupa hål, den långa dubben längst till höger sticker ut ungefär halva sin längd från gummit. Du kan berätta åt den dubben och 50 andra likadana att den inte kan sitta kvar så här 3 år efteråt.

Eller så tar du och kollar upp det där loctite-limmet för dubbar så blir du kanske förvånad över innehållet i flaskan.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
View attachment 490781

Tre olika längder på dubb lika djupa hål, den långa dubben längst till höger sticker ut ungefär halva sin längd från gummit. Du kan berätta åt den dubben och 50 andra likadana att den inte kan sitta kvar så här 3 år efteråt.

Du har ju inte kört me osten däcket är nytt, dom kommer ju sitta kvar om 100 år :rofl

Var det med vanligt superlim?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Du har ju inte kört me osten däcket är nytt, dom kommer ju sitta kvar om 100 år :rofl

Var det med vanligt superlim?

Ja, eftersom Loctite 496 är ett cyanolim så tyckte jag det vara enklare att åka till macken och köpa superlim. Och valde det som härdade långsammast.

När jag körde RC-bilar använde vi också cyanolim för att limma fast däcken på fälgarna. Samma princip, fälgen är hård och gummit flexar så limmet ligger stumt på plats.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Ja, eftersom Loctite 496 är ett cyanolim så tyckte jag det vara enklare att åka till macken och köpa superlim. Och valde det som härdade långsammast.

När jag körde RC-bilar använde vi också cyanolim för att limma fast däcken på fälgarna. Samma princip, fälgen är hård och gummit flexar så limmet ligger stumt på plats.

Ja de kan vara så att det finns standardlim som bondar lika hårt som speciella gummilim , finns ju lite trögare/segare varianter som sagt.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ja de kan vara så att det finns standardlim som bondar lika hårt som speciella gummilim , finns ju lite trögare/segare varianter som sagt.

Gummi mot gummi funkar ju inte med cyanolim, då blir det exakt de problem du beskrev med ett cyanolim som smulas sönder när gummit flexar.

Vulkanisering mot stål låter sig inte heller göras så bra.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Gummi mot gummi funkar ju inte med cyanolim, då blir det exakt de problem du beskrev med ett cyanolim som smulas sönder när gummit flexar.

Vulkanisering mot stål låter sig inte heller göras så bra.

Vi limmade skarven på dörrlisten (gummi mot gummi) på Volvo med cyanakrylat.
Jag har sett såna dörrlister som har använts i tretti år som fortfarande sitter ihop i skarven

Jag håller med dig om att det inte är optimalt och att det blir en förhårdning och egentligen borde vulkas ihop, men det funkade

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Vi limmade skarven på dörrlisten (gummi mot gummi) på Volvo med cyanakrylat.
Jag har sett såna dörrlister som har använts i tretti år som fortfarande sitter ihop i skarven

Jag håller med dig om att det inte är optimalt och att det blir en förhårdning och egentligen borde vulkas ihop, men det funkade
Det måste ha varit på den gamla onda tiden.
På V70 har dom övergått till gummilist på blåtand...
(Gäller även stora delar av inredningen...)

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka