Vad fick dig att le idag?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Såatteeehh...
Arga bönder som kaosar och blockerar vägar = bra.
Arga aktivister som kaosar och blockerar vägar = dåligt.

Personligen tycker jag de som kaosar bör få skaka galler. Oavsett härkomst eller yrke.

Dessutom, kaosandet drabbar vanligt folk hårdast, inte politikerna.
Dessutom, bor man i en demokrati bör man lämpligen gå den demokratiska vägen när man vill förändra något i samhället.
Dessutom, bidrag till jordbruk är den enskilt största posten i EUs budget. Vad hände med tanken om att en verksamhet såsom jordbruk bör kunna bära sina egna kostnader?
Det är väl som vanligt, it's ok when we do it.

Jag tycker alla aktiviteter på vänstersidan är dåliga och alla på högern är bra. Jag utgår från att vänstern tycker tvärtom.

Allas prat om demokrati och ordning etc är ALLTID underordnat om de sympatiserar med ändamålet. ALLTID. ALLA.

??‍♂️

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Bönder producerar vad vi behöver för vår överlevnad och protesterar mot de som försöker omöjliggöra det.
Rädda våtmarkerna är tärare och i behov av ytterligare stöd, från psykiatrin.

Helt orimligt att jämföra dessa. De är motpoler, inte likar.

Bönderna är näringsidkare, de flesta andra näringsidkare brukar få anpassa sig till givna förutsättningar genom att effektivisera, ändra priserna eller lägga ner verksamheten.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Bönderna är näringsidkare, de flesta andra näringsidkare brukar få anpassa sig till givna förutsättningar genom att effektivisera, ändra priserna eller lägga ner verksamheten.
Är väl bra att de inte bockar sig framåt som de flesta andra näringsidkare när någon byråkrat från långtbortistan säger hur de ska utföra sina jobb, sitt levebröd.

Nu ska ni registrera era höns hos mig. Vilket larv
Jordbruksverket kan läggas ner. Bönderna klarar av att vara bönder helt själva. Många har brukat jorden i flera generationer.

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Är väl bra att de inte bockar sig framåt som de flesta andra näringsidkare när någon byråkrat från långtbortistan säger hur de ska utföra sina jobb, sitt levebröd.

Nu ska ni registrera era höns hos mig. Vilket larv
Jordbruksverket kan läggas ner. Bönderna klarar av att vara bönder helt själva. Många har brukat jorden i flera generationer.
Tycker nog att jordbruksverket har sitt berättigande i vissa fall. De där hönsen skulle leverera ägg med salmonella i morgon dag om importen av foder släpptes vind för våg. Har viss insyn av foderimporten i det här landet.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Och därför blir jämförelsen med "räddavåtmarkernaaktivister" så absurd.

Det som görs mot bönderna i väst nu ger anledning till oro för mattillgången.

Spännande och otrevlig tid att leva i.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vi har ju i Sverige haft ett par årtionden av bönder som lägger ner, de som är kvar är mer än nådigt trötta på att se marginalerna krympa eller vara negativa. Gubbtjyven jag har till far lade ner matproduktionen helt i slutet av nittiotalet för att det helt enkelt knapptr ens gick att få det att gå jämnt upp utan att skala upp tiodubbelt, och då var det ju fortfarande en enorm riskfaktor i det hela med framtida regeländringar så han lade ner och började smått med entrepenad istället, först åt bönder sedan på vägbyggen och annat. Maskiner hade han ju redan.

Vad gäller att all mat är kraftigt subventionerad från EU och tidigare staten, ja, det hade varit bättre om den skiten togs bort helt, och skatterna sänktes istället. Ett jävla ofog att hålla på med bidrag hit och dit.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Och därför blir jämförelsen med "räddavåtmarkernaaktivister" så absurd.

Det som görs mot bönderna i väst nu ger anledning till oro för mattillgången.

Spännande och otrevlig tid att leva i.

Ja, biter man den handen som föder en så står man där snart utan mat.

En liknande sak har hänt här uppe senaste tiden, pappersbruket har i väldans massa år betalat snålt för timret till de lokala skogsägarna, pappersbruket har gärna köpt billigt timmer från Ryssland. Nu har finnarna startat ett pappersbruk som betalar bättre så skogsägarna säljer sitt timmer dit istället och nu grinar dom på pappersbruket och säger att skogsägarna inte är lojala.
Främst ser jag fackligt aktiva klaga på Facebook.

Som man bäddar får man ligga och om bönderna inte levererar så kommer det bita så mycket hårdare än blockerade vägar.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Tycker nog att jordbruksverket har sitt berättigande i vissa fall. De där hönsen skulle leverera ägg med salmonella i morgon dag om importen av foder släpptes vind för våg. Har viss insyn av foderimporten i det här landet.
Nedlagt jordbruksverk är inte samma sak som att foderimporten släpps vind för våg.
Hur minskar man risken för salmonella? Jag tror bönderna vet det. Inte vill de köpa smittat foder heller.

Man kan köpa foder 'fritt' från salmonella idag. Varför skulle det vara omöjligt utan ett jordbruksverk? Det kan göras kontroller och provtas och allt möjligt utan en myndighet inblandad.

Last edited:

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Nedlagt jordbruksverk är inte samma sak som att foderimporten släpps vind för våg.
Hur minskar man risken för salmonella? Jag tror bönderna vet det. Inte vill de köpa smittat foder heller.

Man kan köpa foder 'fritt' från salmonella idag. Varför skulle det vara omöjligt utan ett jordbruksverk? Det kan göras kontroller och provtas och allt möjligt utan en myndighet inblandad.
Vem menar du ska kontrollera detta då? Ett nytt jordbruksverk med annat namn? Du är nog mer än lovligt naiv om du tror att någon glatt skulle betala de merkostnader som kommer med en båtlast med smittat foder, det kostar multum kan jag meddela. Finns det inga regler brukar pengar styra är min erfarenhet.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Vem menar du ska kontrollera detta då?
Jag menar ingenting. Det lägger jag mig inte i. Det får parterna själva göra upp om.
Uppenbarligen vill folk köpa salmonellafritt foder och uppenbarligen kan salmonellaprov tas och anslyseras idag så jag ser inte att det ska vara så svårt.

Eurofins kanske. Eller Salmonellaprovtagning AB.
Ett nytt jordbruksverk med annat namn?
Nej.
Du är nog mer än lovligt naiv om du tror att någon glatt skulle betala de merkostnader som kommer med en båtlast med smittat foder, det kostar multum kan jag meddela. Finns det inga regler brukar pengar styra är min erfarenhet.
Det tror jag inte.

Du ska sälja salmonellafritt foder till mig, det är vi överens om. Och vi är också överens om var/när/hur provtagning för salmonella ska ske och hur ev merkostnader vid funnen smitta ska delas.

Du är naiv om du tror att vi inte kan köpa/sälja produkter utan smitta utan en stat.

Än värre fråga är hur fan vi ska lyckas odla potatis när vi inte har något jordbruksverk längre.

Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag menar ingenting. Det lägger jag mig inte i. Det får parterna själva göra upp om.
Uppenbarligen vill folk köpa salmonellafritt foder och uppenbarligen kan salmonellaprov tas och anslyseras idag så jag ser inte att det ska vara så svårt.

Eurofins kanske. Eller Salmonellaprovtagning AB.

Nej.

Det tror jag inte.

Du ska sälja salmonellafritt foder till mig, det är vi överens om. Och vi är också överens om var/när/hur provtagning för salmonella ska ske och hur ev merkostnader vid funnen smitta ska delas.

Du är naiv om du tror att vi inte kan köpa/sälja produkter utan smitta utan en stat.

Än värre fråga är hur fan vi ska lyckas odla potatis när vi inte har något jordbruksverk längre.
Folk är inte beredda att betala mer för mat som är garanterat salmonellafri, mot mat som har potentiell salmonellasmitta. Därför skulle marknaden driva en rörelse mot mer salmonella.

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
Folk är inte beredda att betala mer för mat som är garanterat salmonellafri, mot mat som har potentiell salmonellasmitta. Därför skulle marknaden driva en rörelse mot mer salmonella.
Personligen skulle jag inte betala nåt alls för mat med potentiell salmonellasmitta, då väljer jag annat.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Betalar vi idag för "mat som är garanterat salmonellafri"?

Isf tvingar jordbruksverket oss att betala för något vi inte vill betala för.

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
En rörmokare eller annan tjänst som involverar en person kan ofta anpassa sig till sin omgivande marknad, en bonde som har sin slutprodukt i matvarukedjan har ju svårt att anpassa sig för folk står i butiken och väljer en noname importmjölk som någon tandlös rumän mjölkat ut för hand med sin 1000kr månadslön.
Ska vi ha någon slags egenförsörjning inom landet i händelse av krig eller annan kris så får vi nog vara beredd att stödja vissa branscher och lantbruk är en av dom branscherna.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
En rörmokare eller annan tjänst som involverar en person kan ofta anpassa sig till sin omgivande marknad, en bonde som har sin slutprodukt i matvarukedjan har ju svårt att anpassa sig för folk står i butiken och väljer en noname importmjölk som någon tandlös rumän mjölkat ut för hand med sin 1000kr månadslön.
Ska vi ha någon slags egenförsörjning inom landet i händelse av krig eller annan kris så får vi nog vara beredd att stödja vissa branscher och lantbruk är en av dom branscherna.

Det gäller inte bara rörmokare, Sverige är numera utan både klädindustri, varvsindustri och snart fordonsindustri.
Min närmaste bonde gjorde sig av med sina kor för några år sedan när han stod i valet mellan stora investeringar eller att lägga ner. Nu jobbar han med sin skog och spannmål för försäljning eftersom han saknar egna djur.

Det är inte mitt önskemål att det blir så men politikerna skapar ju samhället.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
folk står i butiken och väljer en noname importmjölk som någon tandlös rumän mjölkat ut för hand med sin 1000kr månadslön.

Jag träffade en lokal mjölkbonde/potatisodlare som jag känner sedan 25 år tillbaka i matvaruaffären, han slängde en blick i min korg och sedan berömde han mig för att köpa Norrmejeriers varor och lokala ägg.

För mig är det självklart på alla varor utom ost, där jag ibland vill ha något annat än Västerbottensost. (jag tycker inte om dom andra ostarna dom gör)

Jag är gammal nog att komma ihåg när Norrmejeriers varor var det enda som fanns i butikerna här, vi hade till och med andra (bättre) förpackningar än övriga landet.

Jag vet inte NÄR det började bli lönsamt att köra mjölk hundratals mil med lastbil från andra mejerier, men något är allvarligt fel när det är så.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Gärna stöd till bönderna, men det skall då vara i ett system som främjar effektivitet och miljöhänsyn.
Nuvarande system med EU-bidrag gör inte det.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Gärna stöd till bönderna, men det skall då vara i ett system som främjar effektivitet och miljöhänsyn.
Nuvarande system med EU-bidrag gör inte det.
Effektivitet brukar vara ett dystert ord, som bara leder till misär och sämre produkt.

Vidare så har jag inte förstått hur i helvete just mjölk har blivit en sådan prisjämförelseprodukt.
Vem faaan dricker så mycket mjölk att det spelar någon roll om den kostar 12 eller 15 kr litern? :va

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år