Vad fick dig att le idag?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Effektivitet brukar vara ett dystert ord, som bara leder till misär och sämre produkt.

Vidare så har jag inte förstått hur i helvete just mjölk har blivit en sådan prisjämförelseprodukt.
Vem faaan dricker så mycket mjölk att det spelar någon roll om den kostar 12 eller 15 kr litern? :va

Barnfamiljer!
Själv använder jag så lite mjölk att jag ett tag köpte "longlife" mjölk för 17 kronor litern, det har jag slutat med nu då jag oftast gör slut på ett paket innan utgångsdatum, dessutom är inte jag orolig för att dricka någon dag utgången mjölk om den inte luktar/smakar skumt.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Barnfamiljer!
Själv använder jag så lite mjölk att jag ett tag köpte "longlife" mjölk för 17 kronor litern, det har jag slutat med nu då jag oftast gör slut på ett paket innan utgångsdatum, dessutom är inte jag orolig för att dricka någon dag utgången mjölk om den inte luktar/smakar skumt.
Jo tack, jag har barn, och visst går det mer mjölk än vad jag själv skulle dricka, men ändå, det måste ju gå korgvis om dagen för att göra någon riktig inverkan på dagsbudgeten. Av allt som kostar så är ju just mjölken faktiskt jävligt billig, och det måste ju vara ett ohälsosamt intag långt innan det blir dyrt.
Nu ser jag iofs att mjölk verkar dyrare i Sverige än här (när fan var något billigare på Åland än någon annanstans, någonsin?), men det är ju ändå bland det absolut billigaste i handlingskassen, och även något som kan lämnas bort, om det verkligen kniper....

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jo tack, jag har barn, och visst går det mer mjölk än vad jag själv skulle dricka, men ändå, det måste ju gå korgvis om dagen för att göra någon riktig inverkan på dagsbudgeten. Av allt som kostar så är ju just mjölken faktiskt jävligt billig, och det måste ju vara ett ohälsosamt intag långt innan det blir dyrt.
Nu ser jag iofs att mjölk verkar dyrare i Sverige än här (när fan var något billigare på Åland än någon annanstans, någonsin?), men det är ju ändå bland det absolut billigaste i handlingskassen, och även något som kan lämnas bort, om det verkligen kniper....

Ja, man ska nog ha 5 barn eller mer innan det påverkar budgeten, men många bäckar små...

Som tonåring konsumerade jag en liter om dagen, lätt

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Barnfamiljer!
När mjölken är i slutet eller passerat datum brukar jag hälla en liten skvätt i diskhon.
Inga strimmor = nyskick
Lite strimmor = kan gå att använda till t.ex. pannkakor, men dricker den inte gärna
Mycket strimmor = häll ut allt

Jag har ganska dåligt luktsinne, så jag kan inte förlita mig på lukten. Hade när jag var yngre riktigt bra smaklökar, men de har förbrukats under åren och är inte längre lika tillförlitligt.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag är uppvuxen med tre syskon och under tonåren påstod min mamma att hon släpade hem sju liter mjölk per dag. Det lät rimligt då.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Gärna stöd till bönderna, men det skall då vara i ett system som främjar effektivitet och miljöhänsyn.
Nuvarande system med EU-bidrag gör inte det.
Sedan kommer de där politikerna och bestämmer sig för att börja pilla i hur saker ska göras bortom det, som att det ska genusanpassas, eller invandrare måste ges anställning annars ges inga bidrag.
Bidrag är ett maktmedel för att få folk att göra som de styrande vill, och det är en ondska i samhället.

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Folk är inte beredda att betala mer för mat som är garanterat salmonellafri, mot mat som har potentiell salmonellasmitta. Därför skulle marknaden driva en rörelse mot mer salmonella.

Så är det, tyvärr. Marginalerna inom hönsindustrin är så pass små att några kronor per ton foder har en påverkan på vad industrin väljer att köpa in.

Börjar man fördjupa sig i värphöns finner man sig snabbt i en ledsam miljö… studier görs för att försöka snabba på värpcykeln med minuter, för att snabba på utvecklingen till och längden på höns aktiva värpperiod, för att nå den mest ekonomiska balansen mellan fodertillsatser och sjukdomsbortfall, osv.

Det är direkt dystert och ett direkt resultat av hur vi som konsumenter beter oss när vi står där i butiken.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Så är det, tyvärr. Marginalerna inom hönsindustrin är så pass små att några kronor per ton foder har en påverkan på vad industrin väljer att köpa in.

Börjar man fördjupa sig i värphöns finner man sig snabbt i en ledsam miljö… studier görs för att försöka snabba på värpcykeln med minuter, för att snabba på utvecklingen till och längden på höns aktiva värpperiod, för att nå den mest ekonomiska balansen mellan fodertillsatser och sjukdomsbortfall, osv.

Det är direkt dystert och ett direkt resultat av hur vi som konsumenter beter oss när vi står där i butiken.
Vi betalar en krona mer per ägg (ca 4:- mot snittpris 3:- ) från en medelstor producent med frigående höns. Alltid färska, kontrollerade och hönsen mår bra - det känns ok
Men är du "Big in Japan" så äter du väl alltid tamagoyaki till frukost?

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Just kyckling så den kycklingklubb-lådan som kostade 3€ för 3 år sedan kostar ju idag mellan 10 & 12€.
Så förhoppningsvis har vi friska, lyckliga höns, en bonnläpp med breda marginaler, och en industri som bara släpper ut fjärilar och regnbågar vid det här laget!

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det där med sidvagnsracing ser svårt ut:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ett litet ljus i mörkret.

Visst är det ett litet ljus i mörkret, samma med OceanClenup och deras båtar som tuggar skräp både i floder och ute i the garbage patch, men man måste åtgärda källan först, mentaliteten hos folket som dagligen går och kastar sitt skräp i flodfåran för då försvinner det vid nästa regn/flod.

Sä länge ocean cleanup har sina skräpfångare i flodfåran så har inte folk uppströms ens lite dåligt samvete över skräpet dom dumpar, båten tar ju upp det!
Dom vräker istället i mer skräp, eftersom då tas det omhand av korkade västerlänningar med ofattbar budget.

Men så länge vi har skatt på plastpåsarna blir nog det här bra, för som du såg på filmen från Indien är det främst kassar från Ica i Sverige som skräpar ner.....

Jag såg en film från afrika, en äventyrare som skulle korsa en flod med en färja, det var ett litet hål i botten på båten, men dom hade en kille som öste som besatt hela tiden så dom tog sig över.
Ett år senare när han skulle åka samma färja var hålet i botten ännu större, men nu hade han två snubbar som öste....

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
men man måste åtgärda källan först, mentaliteten hos folket som dagligen går och kastar sitt skräp i flodfåran för då försvinner det vid nästa regn/flod.
.....svårt...... bor in på en 4km lång vägsnutt som till 80% bara körs av oss som bor där, inte särskilt många heller - kanske 50 hushåll.
Ligger alltid nya öl o Red Bull- burkar o annat skräp efter vägen. En krona per burk kanske inte är en förmögenhet, men ändå.
Påminner mig om min farsa som gick morgon o kvällspromenad med jycken i skogsområdet mellan Göteborg centrum o Chalmers studenthem - med burkarna han plockade ihop på ett år så blev det nästan så det räckte till vinterresan till Kanarieöarna.
Så - jag har tappat hoppet på mänskligheten

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
View attachment 494203

Blir fint med ERA plattor på rutan...

Det kanske är dom där gummiblocken dom hittade på en massa stridsvagnar där man hade snott pengarna för ERA uppgraderingen....

I såna fall ger dom ju ett visst skydd mot splitter

Är det riktig ERA så spelar det ingen roll om dom sitter på plåten.

Det är 0.8mm plåt mellan tånaglarna och naturen i en Bukhanka

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...