Jag håller på att sälja ett hus, som säljare är man tydligen skyldig numera att energideklarera sitt hus, något som mäklaren fixade åt mig.
I dag fick jag en kopia på energideklarationen, där stod mycket intressant, jag som har bott där i tiotalet år har ju givetvis min uppfattning.
Huset värms av direktverkande el, gamla dammbrännare med bimetalltermostat till radiatorer (utom ett som var trasigt när jag flyttade in och byttes till Julas billigaste oljefyllda)
Mitt hus var tydligen riktigt bra, längt bättre än genomsnittet för hus byggda på den tiden, och bara marginellt över det krav som ställs på nybyggnation i dag.
Men det som verkligen fick mig att le var förslagen på åtgärder till en eventuell köpare.
Byt gummilister, dom är att anse som förbrukade efter 6 år. (ingen kostnads/sparkalkyl)
Byte til fancy-smancy fläktstyrning för utluften skulle kosta 6.500:- och ge en återbetalningstid på 8år, beräknad livslängd 20 år,
Installation av fjärrvärme, kostnad 96.000:-, återbetalningstid
47år, beräknad livslängd 20 år...
Beräknat på dagens inte allt för billiga elpris.
Grannarna anslöt sig till fjärrvärmen i somras och var på mig som fan att jag också skulle ansluta, det skulle ju vara såå lönsamt....
Då var dessutom anslutningskostnaden 130 000