Vad fick dig att le idag?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag ska snart kickstarta kvasten och flyga till Blåkulla! :n´banana

Hälsa mitt Ex! :tummenupp

(nääerå, nu ska jag inte vara sån, hon var här och drack kaffe i går, det var trevligt, trevligast var nog att hon hade hundarna med sig och att dom på ett uppenbart sätt visade att dom hade saknat mig och att dom fortfarande känner sig som hemma här)

Thermal

:borrar olja.
Gick med
12 Aug 2004
Hoj
En gul Triple 06
Att jag idag lyckades att sälja cirkus 9 ton mixat skrot till en grek, det gav nätta 1400€ i skrotkassan. Det blir ett rejält askalas framöver för hela maskingänget + gäster för de pengarna. Planeringen har redan börjat. :D

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Det kan ni hajja att det blir. Försökte ju styra upp SH fest hos mig i stockholmstråden tidigare i veckan men folk kan ju aldrig samtidigt..kanske julfest? :näsblod

Är det 30 nu? Känner mig lite gammal och förlegad helt plötsligt :p måste nog ta en uppdateringskurs!
Jag visste att ditt prov skulle gå bra :krama

Yepp 30 kompressioner nu. Nya riktlinjer från och med 1 januari tror jag.
Man ska direkt börja med 30 stycken sen ska man göra 2 inblåsningar.
Sen samma sak igen. Man ska inte räkna revben och allt man gjorde förr. Mitt på bröstbenet mellan bröstvårtorna. Man kan känna puls om man vill men ej nödvändigt. Dom vill ta bort allting som tar onödig tid.

Har inte fått beyget än så vi får se.
Edit. Betyget hade kommit in nu och fick högsta betyg igen :yoparty

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
Yepp 30 kompressioner nu. Nya riktlinjer från och med 1 januari tror jag.
Man ska direkt börja med 30 stycken sen ska man göra 2 inblåsningar.
Sen samma sak igen. Man ska inte räkna revben och allt man gjorde förr. Mitt på bröstbenet mellan bröstvårtorna. Man kan känna puls om man vill men ej nödvändigt. Dom vill ta bort allting som tar onödig tid.

Har inte fått beyget än så vi får se.
Edit. Betyget hade kommit in nu och fick högsta betyg igen :yoparty

Grattis! Inte oväntat förstås, du får ju alltid högsta betyg.

Riktlinjerna med 30:2 kan jag väl anpassa mig efter, men jag tänker alltid lägga två fingrar på sternum och måtta innan kompressionerna. Jag vill inte trycka in en lossnad benbit i någons lever, eller på nåt annat ofördelaktigt ställe heller för den delen. :näsblod

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Hoj
Grattis! Inte oväntat förstås, du får ju alltid högsta betyg.

Riktlinjerna med 30:2 kan jag väl anpassa mig efter, men jag tänker alltid lägga två fingrar på sternum och måtta innan kompressionerna. Jag vill inte trycka in en lossnad benbit i någons lever, eller på nåt annat ofördelaktigt ställe heller för den delen. :näsblod

Hur måttar man då?
Nu så säger dom precis på bröstbenet. Var skulle man trycka förut?

Cyren

Hangaround
Gick med
15 Sep 2005
Hoj
sm570r
Hur måttar man då?
Nu så säger dom precis på bröstbenet. Var skulle man trycka förut?

Man måttar från där bröstbenet delar sig, det är precis där det blir mjukt. Man ska vara ca 3-5 cm (2 f fingar) upp (mot huvet) från det mjuka

Nursey

Utan lem
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
Svart Bandithona
Man måttar upp från Xifoid process..vet inte vad det heter på svenska..botten av sternum och sedan två fingerbredder upp. Jag vill int eheller trycka av den även om det kanske är ett litet pris att betala om man överlever men..så jäkla lång tid tar det inte att känna sig fram!

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
Denna gjorde så jag höll på att trilla av stolen av skratt:D

Haha, den var riktigt nice!

En annan sak som fick mig att le idag var när jag fick hjälp att akut ordna ett bakdäck! Uppskattar alltid när människor ställer upp och hjälper till trots att de inte alls behöver.

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Hoj
Man måttar upp från Xifoid process..vet inte vad det heter på svenska..botten av sternum och sedan två fingerbredder upp. Jag vill int eheller trycka av den även om det kanske är ett litet pris att betala om man överlever men..så jäkla lång tid tar det inte att känna sig fram!

Säg det till kardiologläkarna som kommer med dom nya riktlinjerna. För någon som inte arbetar inom vården är det nog enklare att ta bröstvårtorna som måttstock i en akutsituation än något annat.
Nu är vi offtopic :)

Nursey

Utan lem
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
Svart Bandithona
Säg det till kardiologläkarna som kommer med dom nya riktlinjerna. För någon som inte arbetar inom vården är det nog enklare att ta bröstvårtorna som måttstock i en akutsituation än något annat.
Nu är vi offtopic :)

eftersom vi ändå är offtopic :p så måste jag bara påpeka att det verkar vara ett dumt mått eftersom bröstvårtorna kan ligga i varsin armhåla eller kring naveltrakten på en del människor!
Sovgott peeps..
On topic
Jag ler för...jag är glad! Det var ett tag sen ;) men det är fasen så mycket skönare att vara det!

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM