Vad fick dig att le idag?

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
SwePace är troligtvis gammal nog att ha varit med när det var plikt att gräva värn. Det är inte Bushido.

Japp, inblandad i gröna verksamheten på ett eller annat sätt sedan över 20 år... Tack för att du fick mig att känna mig gammal! Värnplikten var i mitt tycke inte bara bra för folkförankringen av försvaret utan också för individen. Jag vet att många inte håller med mig men det är deras rättighet. Tyvärr var inte kvinnor tvugna till att göra tjänst som soldater...

Det är en tremånaders värnpliktsersättning kan man väl säga, ger samma behörighet som lumpen så man kan antingen ta anställning som soldat eller, som jag hoppas på, gå vidare till yrkesofficersutbildning och så vidare :) när jag var yngre och det blev tid för mig att mönstra hade jag precis skadat min ena axel och var helt enkelt inte i form att höra lumpen, så de ville inte ha mig. Hoppas på annat resultat denna gång :)

Lycka till!
Tips, gör som du blir tillsagd med packningen. Stridspackning behöver vara komplett. Annars kan det visa sig att du är rökt när en enkel 60-minuters marschträning hux-flux blir till en lång övning ute i stora läbbiga skogen. :huvet Det är inte kul att vara hungrig, blöt och frysa.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Lycka till!
Tips, gör som du blir tillsagd med packningen. Stridspackning behöver vara komplett. Annars kan det visa sig att du är rökt när en enkel 60-minuters marschträning hux-flux blir till en lång övning ute i stora läbbiga skogen. :huvet Det är inte kul att vara hungrig, blöt och frysa.

Tips nummer 2. Om du snusar, ta inte med lösdosor. Och om du gör det, förvara dom jävligt vattentätt.

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Slangbella alltså, eller finns det modernare vapen än AK5 rent generellt?
AK5 används ännu.
Finns i lite olika modeller med förändrad pipläng och lite annat.
Är standard inom svenska armén.
Hyfsat opålitligt om det är minsta sandigt eller smutsigt.

Tjerringen

Har klampat in igen
Gick med
24 Sep 2011
Hoj
Suzuki GSX 400e, Ninja 300, Ninja 636
Det är en tremånaders värnpliktsersättning kan man väl säga, ger samma behörighet som lumpen så man kan antingen ta anställning som soldat eller, som jag hoppas på, gå vidare till yrkesofficersutbildning och så vidare :) när jag var yngre och det blev tid för mig att mönstra hade jag precis skadat min ena axel och var helt enkelt inte i form att höra lumpen, så de ville inte ha mig. Hoppas på annat resultat denna gång :)

OK, lycka till! :)

SwePace

Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Tips2b.
Om du har laster som snusning och kaffedrickning så gör dig av med dem innan. Mkt lättare så.

Behövs inte. Dagens knektar jobbar 40-timmarsvecka med avtalsenliga raster, övertid, dygnsvila, lättkränkta medarbetare, värdegrund mm. Det är en arbetsplats numera att vara på regemente. Inte plikt som det var under kalla krigets glada dagar.

Ja, jag raljerar över det som ur min synvinkel är verksamhetens förfall.

OBS! Ovanstående bör läsas med viss ironi.

Men tipset om snuset gäller även cigaretter, tobaken ska kunna förvaras utom räckvidd för väta och krosskador.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Lycka till!

Tack! Och tack för tipset:D kan tänka mig att det är en sån grej de gör för att lära ynglingarna att lyda order :D ska lägga det på minnet!:tummenupp

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

SwePace

Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Tack! Och tack för tipset:D kan tänka mig att det är en sån grej de gör för att lära ynglingarna att lyda order :D ska lägga det på minnet!:tummenupp

Jupp. Men inte bara för att lyda order. Man ska ju liksom klara av litet oväntade grejer och då krävs det att man har skapat sig goda förutsättningar. Efter en februarinatt med bad i isvak 1997 fuskar jag inte med packningen, varesig civilt eller militärt. Upplevelsebaserad inlärning kan slå hårt. :)

Den förberedde överlever, det är ingen klyscha.

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Hoj
Ducati 900SS
Nu ska vi dock lugna oss lite, jag har bara fyllt i själva ansökan än så länge och vet inte om jag kommer in eller ens kommer kallas till prövning. Men jag hoppas stort på det här och tror att det skulle bli både roligt och lärorikt, och jag kan definitivt se mig själv som yrkesmilitär. Tror att det skulle passa mig bra. Så vi får väl se :)

Tja, hoppas du tänkt igenom det ordentligt. Men om det är en väldigt speciell 'syssla' du är ute efter så kanske militären är enda vägen. Så var det för min man. Är säker på att han inte hade velat vara utan de åren, även om lönen var usel, och arbetstiderna likaså. Men då var det aldrig aktuellt med att skicka folk utomlands, annat än frivilliga.

Behövs inte. Dagens knektar jobbar 40-timmarsvecka med avtalsenliga raster, övertid, dygnsvila, lättkränkta medarbetare, värdegrund mm. Det är en arbetsplats numera att vara på regemente. Inte plikt som det var under kalla krigets glada dagar.

Ja, jag raljerar över det som ur min synvinkel är verksamhetens förfall.

OBS! Ovanstående bör läsas med viss ironi.

Men tipset om snuset gäller även cigaretter, tobaken ska kunna förvaras utom räckvidd för väta och krosskador.

Han hade jävligt usla arbetstider. Så mycket socialt liv fanns det inte utrymme för. Kompisar tröttnar ganska snart på någon som aldrig vet om han är hemma eller inte. :gnissla

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Tja, hoppas du tänkt igenom det ordentligt. Men om det är en väldigt speciell 'syssla' du är ute efter så kanske militären är enda vägen. Så var det för min man. Är säker på att han inte hade velat vara utan de åren, även om lönen var usel, och arbetstiderna likaså. Men då var det aldrig aktuellt med att skicka folk utomlands, annat än frivilliga.

Det finns ett gäng olika sysslor jag kan tänka mig inom det militära men egentligen är jag inte så kräsen. Tycker att organisationen som sådan verkar intressant och kul att jobba i, gillar att det är lite disciplin på det hela och deras slogan "en tjänst där du kan göra skillnad" känns lockande. Vidare gillar jag friluftsliv och fitness och mina tekniska problemlösartalanger känns som något man kan ha nytta av i det militära. Känns som ett yrke där jag kan passa in och göra nytta helt enkelt, och samtidigt ha kul. Då får lön och arbetstider kliva åt sidan :)

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Jupp. Men inte bara för att lyda order. Man ska ju liksom klara av litet oväntade grejer och då krävs det att man har skapat sig goda förutsättningar. Efter en februarinatt med bad i isvak 1997 fuskar jag inte med packningen, varesig civilt eller militärt. Upplevelsebaserad inlärning kan slå hårt. :)

Den förberedde överlever, det är ingen klyscha.
Troligen sant. Jag planerar hur som helst att göra som jag blir tillsagd, utöver det får man väl imptovisera :D men jag tackar för tipset som sagt, ska lägga det på minnet så att jag slipper dylika fallgropar :)

Isch, låter mindre kul ja... :näsblod

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Hoj
MT-07 -16
Sitter på balkongen med en kall dricka i handen, utsikt över djungeln och 30 grader i skuggan, kan man annat än le? :)

Hoppas ni har det varmt och gott hemma i Sverige med :hihi:krama

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...