Vad fick dig att le idag?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Andfådd?
Jag har bra flås vid havsnivå men över 2500 meter börjar det bli kämpigt.

Ungefär där vid 2500 meter började det bli svårare att få ner pulsen då man pausade.

Men det var fan jobbigare än jag väntade mig redan från start en bit över 1500 meter. Det är vanligen en tre dagars tur men dum som man är inser man inte att man är en gammal gubbe med 15 kilo onödigt fett på kroppen så jag hängde på en grupp som skulle göra det på en dag...

Vi startade med pannlampor kl 00:15 och det tar egentligen inte lång tid innan jag inser att jag kommer få kämpa för min puls ligger runt 160 efter en stunds promenad uppför berget jag vet egentligen att jag inte borde gå över 130 om jag ska orka planerade 13 timmar. Och andra sidan är det en yngre tjej i gruppen som flåsar som att hon antagligen har en puls på 180. Jag inser snabbt att jag är på väg att börja svettas så jag tar av mig tröjan och promenerar i bara shorts bredvid filippinarna som är påbyltade med dubbla lager kläder, mössa och duk för ansiktet. Några andra misstag var att jag hade utslitna joggingskor med jäkligt dåligt grepp på den till stora delar leriga vägen. Min panikinköpta pannlampa hade klent ljus och pekade för högt så jag tvingades stirra ner i marken dessutom immade mina glasögon igen och jag skulle ha använt kontalinserna ifall jag hade förutsett det. Det var inte nåt avgörande men stal onödig energi.
Kl 8 på morgonen nådde vi toppen och jag övervägde mest hela tiden att avbryta fram till dess. Därefter var det ju för sent och det var bara att fokusera på att hinna tillbaka före mörkret.
Ungefär på toppen av berget hittade jag en käpp som jag tog som gåstav, lite kortare än idealiskt men den hjälpte ändå för balansen på många ställen. Ungefär vid toppen börjar även min för ändamålet inköpta ryggsäck trasas sönder. Jag köpte en billig(20kr) för den skull behövde ju bara hålla en dag.... Min keps för 6 kr höll i alla fall hela resan. Sista kilometrarna kändes mina ben som spagetti som skulle vika sig under mig varje steg jag tog. Någonstans längre bakom är huvudguiden och den nämnda tjejen. Ungefär 1 km från basen säger guidenassistenten hur jag ska promenera och sedan säger han att han ska gå till sin motorcykel. Jag tror på något sätt att det är 100-200 m kvar och att han ska åka hem. Men slutpunkten jag sett visar sig bara vara någon slags byggnad bönderna har där så jag fortsätter efter vägen extremt långsam promenader på skitdåliga vägar. Jag börjar tveka om jag gått fel och tar fram telefonen och tittar på kartorna, google, strawa, garmin ingen har egentligen någon väg. Men jag förstår att jag är någorlunda nära en väg och jag hör emellanåt ljud från motorcyklar. Precis då hör jag en motorcykel närma sig så jag reser mig upp för att börja promenera igen och noterar snabbt att det är guidens assistent och han ger mig skjuts sista sträckan på kanske 500-1000 meter.
Inte första gången jag åker bakom någon på dessa moppar men det är första gången jag åkt med någon som kan köra i terräng och dessutom med passagerare. Vanligtvis sitter dom bara och paddlar med fötterna.

Så runt kl 16:30 är jag framme vid basen, sedan hämtar guidenassistenten upp tjejen bakom mig samt ytterligare en tjej som egentligen gått framför mig men stannat på vägen. Så ungefär 17:30 när mörkret faller blir vi skjutsade tillbaka till närmaste byn, Kapatagan.

En by jag skulle kunna tänka mig att ha en semesterbostad i, lite mindre varmt pga höjden och väldigt gemytlig.
Förra året blev jag kompis med barangaikaptenen(sheriffen) där eftersom jag cyklat dit och han själv var hängiven cyklist.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Idag på morgonen kunde jag knappt gå och särskilt inte i trappor. Men direkt efter frukosten åkte jag in till den lite större staden Digos och beställde 2 timmar massage och hade turen att få en massörska, Sharon som var nära i klass med thailändska och det är inte vanligt här. Dessutom var hon inte blyg beträffande var hon masserade så 80 kr fattigare kunde jag lycklig och lite rörligare ge mig ut och jaga efter lechon baboy(helstekt gris) en lokal delikatess som jag bestämt mig för att jag ville ha och inte ätit i år. Serveras alltid på större fester men svårt hitta på restaurang. Det löste sig också till slut med hjälp av en tjänstvillig chaufför. Så han fick en hel tia istället för de vanliga 3 kr.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Idag på morgonen kunde jag knappt gå och särskilt inte i trappor. Men direkt efter frukosten åkte jag in till den lite större staden Digos och beställde 2 timmar massage och hade turen att få en massörska, Sharon som var nära i klass med thailändska och det är inte vanligt här. Dessutom var hon inte blyg att närma sig klockspelet så 80 kr fattigare kunde jag lycklig och lite rörligare ge mig ut och jaga efter lechon baboy(helstekt gris) en lokal delikatess som jag bestämt mig för att jag ville ha och inte ätit i år. Serveras alltid på större fester men svårt hitta på restaurang. Det löste sig också till slut med hjälp av en tjänstvillig chaufför. Så han fick en hel tia istället för de vanliga 3 kr.
Du kommer ju bli helt utblottad när de skinnar dig sådär.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ja, tills man kommer på att man vill köpa en sporthoj..

Men du kan ju köpa en bangpingpaow 250 och tuffa runt med på landsbygden

Jag pratade nyss med en Colombian som skulle köpa motorcykel, en AKT TTR (lokalt märke) så jag kollade upp den, det verkar som att dom köper kinamotorer på pall och tillverkar egna fordon där med.
Även där verkar det vara någon magisk kostnadsgräns vid 250cc, så större än så är ovanligt.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Men du kan ju köpa en bangpingpaow 250 och tuffa runt med på landsbygden

Jag pratade nyss med en Colombian som skulle köpa motorcykel, en AKT TTR (lokalt märke) så jag kollade upp den, det verkar som att dom köper kinamotorer på pall och tillverkar egna fordon där med.
Även där verkar det vara någon magisk kostnadsgräns vid 250cc, så större än så är ovanligt.

Jag tror den stora gränsen går så snart det är importerat.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag tror den stora gränsen går så snart det är importerat.

Ahh, finns det inhemska 750's?
I Colombia verkar det vara kubikrelaterat.
Personen ifråga saknar körkort och ska skaffa det i samm veva, det var tydligen ett ganska enkelt prov "men om man betalar lite mera så behöver man inte göra provet"

Problemet där var att få behålla motorcykeln, därav köper personen en ny, med fjärrstyrd immobalizer så man kan döda motorcykeln på lite håll, och GPS tracker, då ingår stöldförsäkring i några år, efter det får man klara sig själv mer eller mindre, eller betala en hutlös försäkring

Dom har nämligen problem med att folk rånas på sina motorcyklar när dom står vid rödljus

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ahh, finns det inhemska 750's?
I Colombia verkar det vara kubikrelaterat.
Personen ifråga saknar körkort och ska skaffa det i samm veva, det var tydligen ett ganska enkelt prov "men om man betalar lite mera så behöver man inte göra provet"

Problemet där var att få behålla motorcykeln, därav köper personen en ny, med fjärrstyrd immobalizer så man kan döda motorcykeln på lite håll, och GPS tracker, då ingår stöldförsäkring i några år, efter det får man klara sig själv mer eller mindre, eller betala en hutlös försäkring

Dom har nämligen problem med att folk rånas på sina motorcyklar när dom står vid rödljus

Nej det finns inga så stora lokaltillverkade men ej heller några billiga 750.
En importerad 250 blir också dyr här. Det finns garanterat någon storleksbaserad skatt men importkostnaderna är värre.

Sällan man ser några stora cyklar här alls och när man gör det så kör dom alltid i stor grupp. Det är antagligen en säkerhetsfrågor.
Samma med lyxbilar har jag i princip inte sett utöver en gång då det passerade 12-15 olika Porschar i karavan.
Inte så att jag upplever människor som direkt större tjuvar här än i Sverige men värdet blir ju kolossalt gentemot vad de fattigaste tjänar

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Hoj
aprilia
När jag idag skåda en sosse container med den där löjliga leende rosen dinglande i backspegeln, då kom tanken om det där en "doftgran" isåfall är det säkerställt att den endast finns med doften pyton.

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Golvvärmen i badrummet slutade funka. Tråkigt.

Det var termostaten och inte kabeln som packat ihop. Skönt.

Hittade en flång ny termostat i en låda. Gick till och med att byta givaren utan minsta trassel. Nu är det varmt igen. Passade på att programmera den efter behoven olika veckodagar också, kanske onödigt? Men det får framtiden visa. Ska köra några veckor med på/av över dygnet och några på konstant värme.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Bärsade med ett par svenska gubbar för några dagar sedan varav den ena hade en ny tjej på hotellet och tjejens lillsyrra med för att ta hand om tjejens barn. Lite drygt lagom förfriskad går han till hotellet och lägger sig och börjar kela med tjejen som inte har några barn i sängen.... tills tjejen lämnar sängen och går till sängen i det andra rummet.

Det var lillasyrran han börjat leka med.... :rofl

Underligt nog verkade ingen av tjejerna direkt sur vid frukosten dagen efter.

Jag är inte ens säker på att det verkligen var ett misstag heller.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC