Vad fick dig att le idag?

VAG har slingrat sig oerhört och endast tagit på sig dom värsta/mest uppmärksammade fallen.
Och det är inte bara en motor i programmet, utan flera olika modeller.

Farsan hade en Skoda Yeti, den låg precis på 1l/100mil, han gav upp och bytte bort den. sonen skaffade en Transporter som också låg på den förbrukningen, men han honade om cylindrarna och bytte ringar, och då blev det bättre.
Mm tomtar..
-Vi vet att motorn blev en fail(igen) men vi erkänner det aldrig och kräver all testdata på kundens bekostnad tills motsatsen är bevisad, som vi avgör.

Som sagt åtskilliga gånger förut, hur kan mupparna sälja så in-i-helvete med bilar när dom levererar så mycket skräp? :va

Jag har full förståelse när en motorserie som normalt fung. tillfredställande får motkrav från garantiavdelningen om vissa tester utöver Nisse Hult som undrar varför det ser ut som grädde under oljelocket(för att kunden kör 15 min om dagen, totalt #kondens).

När dessa motorer får klagomål på oljeförbrukning vet tillverkaren inte utom rimligt tvivel att det beror på brist/konstruktion eller om ägaren kört varvstoppet sen dag ett.

Men men.. det är andras problem ;)
 
Vilka moderna bilar har erkänt hög kvalitet då?
Är VAG sämst av alla?
Hur är de andra tyska egentligen?
Är Audi lika illa som VW?
 
Helt annan erfarenhet av Audi. Startade ett motorskadeärende som jag sedan fick ringa till försäkringsbolaget och avbryta. Audi stod för hela "blockmotorbytet" som de kallar det. Sedan kan man ju tycka att man inte ska behöva byta motor innan 10000 mil.....
 
Vilka moderna bilar har erkänt hög kvalitet då?
Är VAG sämst av alla?
Hur är de andra tyska egentligen?
Är Audi lika illa som VW?
Beror på vad du menar med hög kvalitet. Gäller de hur de upplevs de första tre åren eller hur bra de håller ihop i säg 10-15 år?

Tyvärr är det en allmän trend att bilar byggs enbart för en leasingperiod, den ska kännas attraktiv i 3 år eller så, efter det tillhör problemet någon annan än originalköparen. Viktigare att nå emissionskrav, lägre förbrukning och i lägre vikt än att motorn och resten av bilen håller någon längre tid. Ingen tillverkare är helt problemfri, men Toyota har åtminstone historiskt hållt ihop bättre än snittet. Honda har väl också ofta klarat sig bra, men inte lika jämnt som Toyota.

Ja angående de tyska så är Audi samma skit som resten av VAG, dieslar och bensinmotorer har olika problem men inga är krångelfria. BMW är inte mycket bättre, snarare än värre att hålla igång när de är över fem år gamla om man får tro mekaniker. Mercedes verkar hålla bättre OM man håller sig borta från vissa problemmotorer. En Opel är väl numera mer eller mindre en uppsminkad Peugeot vilket jag skulle hålla mig ifrån. Osv.


 
Stofiltidningen Vi Bilägare, som jag givetvis prenumererar på (digitalt), har summerat sitt senaste långteststall med fem bilar. De kör 4000 mil på ett år med varje bil och ser hur de funkar. Toyota C-HR var långt ifrån problemfri. Enda bilen som inte behövt oplanerat verkstadsbesök är Honda CR-V.
De satte MB E200 som vinnare. Obetydligt dyrare per mil än japanerna, men betydligt bättre ihopsatt och genomtänkt.
 
Beror på vad du menar med hög kvalitet. Gäller de hur de upplevs de första tre åren eller hur bra de håller ihop i säg 10-15 år?

Tyvärr är det en allmän trend att bilar byggs enbart för en leasingperiod, den ska kännas attraktiv i 3 år eller så, efter det tillhör problemet någon annan än originalköparen. Viktigare att nå emissionskrav, lägre förbrukning och i lägre vikt än att motorn och resten av bilen håller någon längre tid. Ingen tillverkare är helt problemfri, men Toyota har åtminstone historiskt hållt ihop bättre än snittet. Honda har väl också ofta klarat sig bra, men inte lika jämnt som Toyota.

Ja angående de tyska så är Audi samma skit som resten av VAG, dieslar och bensinmotorer har olika problem men inga är krångelfria. BMW är inte mycket bättre, snarare än värre att hålla igång när de är över fem år gamla om man får tro mekaniker. Mercedes verkar hålla bättre OM man håller sig borta från vissa problemmotorer. En Opel är väl numera mer eller mindre en uppsminkad Peugeot vilket jag skulle hålla mig ifrån. Osv.


Vilka Mercedes är go/no go?
 
Vilka moderna bilar har erkänt hög kvalitet då?
Är VAG sämst av alla?
Hur är de andra tyska egentligen?
Är Audi lika illa som VW?
Som sagt, mycket av dom andra är same same = om nu farsans kusins dotters killes mamma arbetar i koncernen och du känner dig tvungen att ta tillfället så.. läs på, fråga specifikt för det du är intresserad av och välj den som är sist i utvecklingsledet.

Alltså; Det är inte otänkbart att VW/Audi kommer först med turbofnurra till termostaten och trådlös kommunikation mellan alla givare(helvete vilken dålig idé, kommer nog snart) vilket inte ens fungera bra i labb.miljön. Man vill dock inte missa deadline som annonserats på facebook och tok ticks så man levererar eftersom någon beställt, återigen oklart varför.

Strul.

Sen eftersom normal praxis för VW bör vara att sälja ex. 3 miljoner bilar med samma motorserie och tillverka 6 miljoner extra motorer, just in case. Sen gick inte dom åt eftersom ägare valde att krocka eller elda upp bilen i större utsträckning än vad Schäfern gissat.

-Då lanserar vi ny Skoda/Seat/Cupra-modell att kasta i dom, förslag på modellnamn? Projektet heter Fjunis 2.0.

Ja och så får dom billigare samma teknik med möjlighet att dom redan kända felen, åtminstone av rang är åtgärdade innan lev. till slutkund.
Helt annan erfarenhet av Audi. Startade ett motorskadeärende som jag sedan fick ringa till försäkringsbolaget och avbryta. Audi stod för hela "blockmotorbytet" som de kallar det. Sedan kan man ju tycka att man inte ska behöva byta motor innan 10000 mil.....
Absolut handlar det om Hur dom hanterar ärendet också = åf/verkstan/mekanikern men det har Nog inte gått så bra både här och där.

Hört av bekant att Audi i Norrtälje är vettiga och, ja det kanske bara var dom fast vet att det finns en duktig mekaniker på södra sidan också men det kanske inte räcker till.. riktigt ;)
 
Som sagt, mycket av dom andra är same same = om nu farsans kusins dotters killes mamma arbetar i koncernen och du känner dig tvungen att ta tillfället så.. läs på, fråga specifikt för det du är intresserad av och välj den som är sist i utvecklingsledet.

Alltså; Det är inte otänkbart att VW/Audi kommer först med turbofnurra till termostaten och trådlös kommunikation mellan alla givare(helvete vilken dålig idé, kommer nog snart) vilket inte ens fungera bra i labb.miljön. Man vill dock inte missa deadline som annonserats på facebook och tok ticks så man levererar eftersom någon beställt, återigen oklart varför.

Strul.

Sen eftersom normal praxis för VW bör vara att sälja ex. 3 miljoner bilar med samma motorserie och tillverka 6 miljoner extra motorer, just in case. Sen gick inte dom åt eftersom ägare valde att krocka eller elda upp bilen i större utsträckning än vad Schäfern gissat.

-Då lanserar vi ny Skoda/Seat/Cupra-modell att kasta i dom, förslag på modellnamn? Projektet heter Fjunis 2.0.

Ja och så får dom billigare samma teknik med möjlighet att dom redan kända felen, åtminstone av rang är åtgärdade innan lev. till slutkund.

Absolut handlar det om Hur dom hanterar ärendet också = åf/verkstan/mekanikern men det har Nog inte gått så bra både här och där.

Hört av bekant att Audi i Norrtälje är vettiga och, ja det kanske bara var dom fast vet att det finns en duktig mekaniker på södra sidan också men det kanske inte räcker till.. riktigt ;)
Jag är övertygad (mer eller mindre) om att fordonsindustrin i allmänhet spenderar en fruktansvärd massa pengar på att utveckla teknik som ingen kund egentligen vill ha.
Undrar varför de krisar stup i kvarten...? :va
 
Jag är övertygad (mer eller mindre) om att fordonsindustrin i allmänhet spenderar en fruktansvärd massa pengar på att utveckla teknik som ingen kund egentligen vill ha.
Undrar varför de krisar stup i kvarten...? :va
De har sedan länge passerat punkten där nya funktioner på bilar faktiskt spelar någon som helst roll, men för att folk ska fortsätta köpa årets modell måste det finnas något att skryta om i marknadsföringen, så därför kastas en massa onödig skit in. Det och för att göra utvecklingen och produktionen billigare.
Egentligen behövs nästan inget av allt extra bjäfs med givare, varnare och idiotsystem.
 
De har sedan länge passerat punkten där nya funktioner på bilar faktiskt spelar någon som helst roll, men för att folk ska fortsätta köpa årets modell måste det finnas något att skryta om i marknadsföringen, så därför kastas en massa onödig skit in. Det och för att göra utvecklingen och produktionen billigare.
Egentligen behövs nästan inget av allt extra bjäfs med givare, varnare och idiotsystem.
Ja fast, de gör ju inte det? :lol

Osäker på hur du menar att det ska göra utvecklingen billigare, självklart att om du lägger samma grej du redan utvecklat på fler produkter så sprider du ju ut kostnaden, men mer skit kostar ju mer timmar att utveckla, självklart.
 
Ja fast, de gör ju inte det? :lol

Osäker på hur du menar att det ska göra utvecklingen billigare, självklart att om du lägger samma grej du redan utvecklat på fler produkter så sprider du ju ut kostnaden, men mer skit kostar ju mer timmar att utveckla, självklart.
I slutändan handlar det ju om vad resultatet blir över produktens livscykel. Förenklat brukar man i början ha fokus på att få ut mer exklusiva bilar med många funktioner som går att sälja med hög marginal till "early adopters". Sedan arbetar man successivt för att minska produktions- och inköpskostnader, vilket gör tekniken tillgänglig för en bredare massa.

Men för de flesta tillverkare tar det så lång tid (och är så dyrt) att göra design- och konstruktionsförändringar att man måste förlita sig på att man lyckats gissa rätt om vad kunderna vill ha flera år tidigare.

Men sen hänger det även ihop med affärsmodellen. T ex om kunden betalar för bilen en gång och man tjänar på att erbjuda extrautrustning som vinterdäck jämfört med om kunden abonnerar på bilen (inklusive sommar- och vinterdäck) och det blir mer attraktivt att leverera bilen med åretruntdäck (som ingen vettig människa skulle köpa frivilligt).
 
Tänkte precis samma sak.
Jag har för mig att det inte var så länge sedan samma sak påpekades och att det skapats en tråd för bilrelaterade frågor och funderingar av just den anledningen.
Tänk om man är sorglig nog att endast mäkta med ett ansträngt leende, om man får snacka skit om biltillverkare?
 
Vilka Mercedes är go/no go?
V6-motorn M272 är definitvt no-go och V8an M273 är väl i princip samma skräp . Men den slutade att tillverkas 2017 så nya bilar är svårare, man vet ju inte vad som är skräp förrän efteråt. Men Mercedes verkar åtminstone oftast få till saker som går att underhålla i över tio år utan att ruinera sig. Vilket inte gäller alla deras konkurrenter, tyska som andra.
 
V6-motorn M272 är definitvt no-go och V8an M273 är väl i princip samma skräp . Men den slutade att tillverkas 2017 så nya bilar är svårare, man vet ju inte vad som är skräp förrän efteråt. Men Mercedes verkar åtminstone oftast få till saker som går att underhålla i över tio år utan att ruinera sig. Vilket inte gäller alla deras konkurrenter, tyska som andra.
M120 är trevlig. Den fick mig att le mer än en gång.
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top