Vad händer med SP-klassen 2008?

Zenit

#17
Gick med
12 Oct 2004
Ort
Linköping
Hoj
hojlös
Blir det inte lite svårt att hitta orginalprylar från bajkar med mer än 15 år på nacken. Nej, tillåt allt, hemmabyggen eller standard bara folk håller sig inom kubikgränserna. Bara köööööööööööööööör för fan. :yoparty

fast då har vi ju 250R som redan finns, detta är ju en billigare klass :tummenupp

om klassen fortsätter hade jag tänkt mej ställa upp. med en typ kawa 400. det sägs där finns där en lista på vilka hojar som är homoligerade till sp, har mailad svemo flera gångar utan svar, någon som vet ?

Har aldrig sett till nån lista men det som körs nu i klassen är ju:
RS250, RGV250, ZX400, SV650

Sen så borde man kunna köra på:
VFR400, ER6, GS500E (kanske inte så lämplig) m.fl.

Igentligen allt som passar in i nedan om jag har rätt för mig.
max 250cc 2cyl 2takt
max 400cc 4cyl 4takt
max 650cc 2cyl 4takt
 
Last edited:

Jocke_K

Goddag
Gick med
12 May 2007
Ort
Vetlanda
Hoj
SV650s Cbr600rr
Även om 250R är den bästa klassen så passar ju inte den klassen in på hans beskrivning.
125-400cc + SP som LMS har kört är ju kanon.

?????????????

Skulle man köra 125-400cc + SP som en klass, är det de du menar? Lr hur..... 250r är väl möjligen strået vassare än de andra :va
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
?????????????

Skulle man köra 125-400cc + SP som en klass, är det de du menar? Lr hur..... 250r är väl möjligen strået vassare än de andra :va
Jag menar att de regler som LMS har haft på sina B-race för 125-400cc klassen funkar utmärkt, kanske inte om man släpper in A-förare på 125-250R maskiner, för att ge en klass som är rolig och där många kan ställa upp. Eller hur? :)
 

Jocke_K

Goddag
Gick med
12 May 2007
Ort
Vetlanda
Hoj
SV650s Cbr600rr
Jag menar att de regler som LMS har haft på sina B-race för 125-400cc klassen funkar utmärkt, kanske inte om man släpper in A-förare på 125-250R maskiner, för att ge en klass som är rolig och där många kan ställa upp. Eller hur? :)

Jo, det kanske vore något. Med tanke på den dåliga uppslutningen i Sp så... Men om man tävlar så vill man ju ha konkurrenskraftigt material, så risken är ju att kostnaderna springer i väg. Men visst, det kan ju vara ett alternativ.
 

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Tror fortfarande att det skulle gå att fördubbla startfälten om man tillåter A-förare. Bara för att man är A-förare så betyder ju inte det att man måste göra en fetestor internationell satsning... :rolleyes:
 

Tingen

Fritt irrande i moderet speed
Gick med
10 Jan 2004
Ort
Linde på Gotland
Hoj
ingen
Jag menar att de regler som LMS har haft på sina B-race för 125-400cc klassen funkar utmärkt, kanske inte om man släpper in A-förare på 125-250R maskiner, för att ge en klass som är rolig och där många kan ställa upp. Eller hur? :)
Det där va en skitbra ide,,,,lms upplägget funkar ok,det är ju många biltävlingar som har bland klass
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Ja, eftersom vi kan räkna bort "folk måste förstå vad de ser"-faktorn så kan man köra nån sorts blandklass. Roadracing i Sverige är ju mest för utövarna, eftersom betalande publik är väldigt sällsynt. Men det vore ju skojigt att tillåta RD350 till exempel, vilket funkar med 125-400-idén. En motionsklass för folket! :skandera :barrikad
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Kom ihåg att 1-cyl 700cc också är godkänd så att Håkan får köra med myrsloken. :D


Han och alla sköna supermonobyggen man aldrig ser för att de är undanskuffade till Classichelgerna. Iofs så kanske de snabbaste i den klassen är för snabba?
 

Tingen

Fritt irrande i moderet speed
Gick med
10 Jan 2004
Ort
Linde på Gotland
Hoj
ingen
Varför är/skulle man inte kunna köra enmans endurance ala Daytona 200 i 1-2 timmars,då får man ju tillbaka ball faktorn.
Så hade jag tänkt på GR som ett racingens svar på GGN
 

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
fast då har vi ju 250R som redan finns, detta är ju en billigare klass :tummenupp



Har aldrig sett till nån lista men det som körs nu i klassen är ju:
RS250, RGV250, ZX400, SV650

Sen så borde man kunna köra på:
VFR400, ER6, GS500E (kanske inte så lämplig) m.fl.

Igentligen allt som passar in i nedan om jag har rätt för mig.
max 250cc 2cyl 2takt
max 400cc 4cyl 4takt
max 650cc 2cyl 4takt

I 250R kör man riktig racer, det var inte riktigt så jag menade. Men alla andra bajkar du beskriver skulle ju funka. Men varför ett begränsande standardreglemente. Det är ju gamla prylar som snart passar in i classic. Klassen är i princip död och har knappast råd med regler som ytterligare begränsar antalet utövare.
 

Zenit

#17
Gick med
12 Oct 2004
Ort
Linköping
Hoj
hojlös
I 250R kör man riktig racer, det var inte riktigt så jag menade. Men alla andra bajkar du beskriver skulle ju funka. Men varför ett begränsande standardreglemente. Det är ju gamla prylar som snart passar in i classic. Klassen är i princip död och har knappast råd med regler som ytterligare begränsar antalet utövare.

Superstock fast med orginal dämpare och grenrör då får ju byta ganska fritt (utom i motorn). det fina med orginal grenrör och dämpare är att vi fortsätter vara en tyst klass nu när alla ska vara så jäkla miljömedvetna. :)
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Varför inte en klass där man kör på hojar om är minst 5 år gamla och så kör man på gatdäck som håller tre helger. Inga kubikgränser utan kör med det du har.
Och det blir billigt och bra utan att hojarna är antika. Och det var väl det som är avsikten. Eller?
 

Jocke_K

Goddag
Gick med
12 May 2007
Ort
Vetlanda
Hoj
SV650s Cbr600rr
Varför inte en klass där man kör på hojar om är minst 5 år gamla och så kör man på gatdäck som håller tre helger. Inga kubikgränser utan kör med det du har.
Och det blir billigt och bra utan att hojarna är antika. Och det var väl det som är avsikten. Eller?

:va

En ny rookie1000 klass med gamla hojar....

Den här diskussionen ballar ur mer och mer....
 

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
YZF250, GSXR750
:va

En ny rookie1000 klass med gamla hojar....

Den här diskussionen ballar ur mer och mer....

Det blir nog mer som Stor Debutant dvs R1000 och R600 i samma race. Fast 5 år gamla hojar är ju ganska billiga samt att det går att köra riktigt fort med dem. De har en sådan klass i Norge som heter Nationall (eller något liknande) och de enda reglerna är 5 år gamal hoj.
 

Generic

Föredetta nothing
Gick med
1 May 2007
Ort
Norge/Fredrikstad
Hoj
Nopp
Det blir nog mer som Stor Debutant dvs R1000 och R600 i samma race. Fast 5 år gamla hojar är ju ganska billiga samt att det går att köra riktigt fort med dem. De har en sådan klass i Norge som heter Nationall (eller något liknande) och de enda reglerna är 5 år gamal hoj.

Ikke helt riktig! I Nasjonal skal man ha 6 år gamle sykler, men det er fri trimming, fri ccm osv. Klassen er åpen for både A og B-førere, men A-førerene kan IKKE ha vært blant 10 beste sammenlagt i noen A-serie foregående sesong!
 

Zenit

#17
Gick med
12 Oct 2004
Ort
Linköping
Hoj
hojlös
Jämnför vad en 400cc och en 600cc kostar i däck så märker ni snart att man kan köra dubbelt så många race till samma kostnad med en 400cc.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
:va

En ny rookie1000 klass med gamla hojar....

Den här diskussionen ballar ur mer och mer....

Det är ett förslag som tillför betydligt mer än ditt intelligenta inlägg ovan som ju skulle kunna stå som mall för "gnälligtinläggutanattkommapånågotbättresjälv".

Detta koncept med några år gamla hojar körs framgångsrikt i flera länder. Den köra av folk som BARA vill ha kul, lite som motionscross. Kul att tävla, kul att köra på kapp, men inga ambitioner att nå toppen.
När man ser de två första startleden i Rookie 600 och jämför det med de två första i Superstock 600 så är det inte stor skillnad i material. Båda startleden är DYRA! I ovanstående klass skulle det bli betydligt billigare material. Och om man körde på gatdäck skulle däckskostnaden bli helt OK!
Vidare skulle dessa hojar vara BETYDLIGT mer lämpade för uppgiften, att köra FORT!!!! med, än någon 650-kubiks pendlarhoj.

Ikke helt riktig! I Nasjonal skal man ha 6 år gamle sykler, men det er fri trimming, fri ccm osv. Klassen er åpen for både A og B-førere, men A-førerene kan IKKE ha vært blant 10 beste sammenlagt i noen A-serie foregående sesong!

Klockrent!:tummenupp

Jämnför vad en 400cc och en 600cc kostar i däck så märker ni snart att man kan köra dubbelt så många race till samma kostnad med en 400cc.

Och var finns det 30 st 400-kubikare att köpa så man får ihop ett vettigt startfält? En klass som baseras på hojar som inte tillverkas längre, är ju på något vis dömd att förr eller senare självdö... och nu har väl tiden kommit. En klass som den som beskrivs ovan kommer ju ständigt att få påfyllning av friska hojar.:)
Och så kör man på gatdäck!:tummenupp
 
Last edited:

SKOMAKARN

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2006
Ort
Utanför Ulvatorp
Hoj
KTM 950sm -06, Honda cbr 600 -85
Detta koncept med några år gamla hojar körs framgångsrikt i flera länder. Den köra av folk som BARA vill ha kul, lite som motionscross. Kul att tävla, kul att köra på kapp, men inga ambitioner att nå toppen.
När man ser de två första startleden i Rookie 600 och jämför det med de två första i Superstock 600 så är det inte stor skillnad i material. Båda startleden är DYRA! I ovanstående klass skulle det bli betydligt billigare material. Och om man körde på gatdäck skulle däckskostnaden bli helt OK!
Vidare skulle dessa hojar vara BETYDLIGT mer lämpade för uppgiften, att köra FORT!!!! med, än någon 650-kubiks pendlarhoj.

Och var finns det 30 st 400-kubikare att köpa så man får ihop ett vettigt startfält? En klass som baseras på hojar som inte tillverkas längre, är ju på något vis dömd att förr eller senare självdö... och nu har väl tiden kommit. En klass som den som beskrivs ovan kommer ju ständigt att få påfyllning av friska hojar.:)
Och så kör man på gatdäck!:tummenupp

Detta är ju definitivt vettigt! Sitter just själv o funderar på vilken klass man ska köra i fortsättningen. Köpte en 04:ans Suzuki 1000 till iår o tyckte jag hade en hyggligt ny hoj. Men inser att jag har bland de äldsta hojjarna i R1000. Sen är det för dyrt med däck. Särskilt när man ska hålla igång grabbens hoj åxå. Man borde väl satsa på de unga men jag vill ju åxå gasa. Fram för nån enkel o "billig" klass där det finns maskiner att ta av. Till slut så blir det ju inte speciellt billigt att hålla igång halvgamla hojjar. Kolla bara på classic racing. Ska man få till nåt vettigt att köra där så blir det dyrt.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top