Vad händer med vårt land? Sweden on fire

C.Silfverbielke

28 grams
Gick med
7 May 2012
Hoj
rad4
Vad tror ni kalaset kostar, ska vi gissa?

Tänk om man istället kunnat bygga ett mindre Le Mans i mellansverige. Med fria träningar första året.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jo, i de flesta kulturer utanför väst.

Nej, rädsla är fortfarande rädsla även där.
Respekt är något man förtjänar från andra, helt åtskilt fårn rädsla som istället är något man tvingar på andra. De kanske saknar det helt, men det betyder inte att rädsla är respekt.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
När det är fotboll går det ju göra massgripanden och bussa iväg folk, varför går det inte med stenkastande mordbrännare?

Det är ju egentligen ett ikkeproblem, handlar om 100 gripanden så är det lugnt.
Inte precis LA Riot

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Blir lite less på dessa snyfthistorier på människor som inte får jobb. Jag fick heller inga drömjobb, så jag startade eget. Då vi har ett skapligt skattetryck här i landet, så sliter jag och min bror hund för att det ska gå runt. Men vi är ärliga och tycker det är helt ok att betala skatt för att på många sätt bidra till samhället. Det ska gå till våra gamla som slitit ur sig och behöver få vård, till våra fantastiska förskolelärare som tar hand om kommande generationer. Men jag blir jävligt förbannad på dem som förstör, vilket kostar en jäkla massa skattepengar för oss alla! Vem som förstör, om det är en invandrare eller nån från Lidingö, ger jag fullständigt fan i! Varför ska näringsidkare få sina skyltfönster sönderslagna, eller barnfamiljer sina bilar brända? Varför?
Försäkringspremierna blir ju inte heller direkt billigare!
Har man kritik mot hur sin stadsdel, kommun eller hela landet sköts, så får man sköta detta på demokratiskt vis. Detta är en fantastisk möjlighet som vi ska värna om, så ser det långtifrån ut i andra delar av världen.
Löjla sig med respekt hit och dit... Lägg ner!

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Nej, rädsla är fortfarande rädsla även där.
Respekt är något man förtjänar från andra, helt åtskilt fårn rädsla som istället är något man tvingar på andra. De kanske saknar det helt, men det betyder inte att rädsla är respekt.

Naturligtvis, det jag syftade på är att i deras ögon är respekt synonymt med rädsla.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
När det är fotboll går det ju göra massgripanden och bussa iväg folk, varför går det inte med stenkastande mordbrännare?

De vet att ingen kommer försvara eller ursäkta en fotbollsbråkstake. Och med "ingen" menar jag förstås de som kommer till tals. Du vet de som har patent på att använda media. Inte heller kommer fotbollskillarna anmäla, gnälla, gråta ut i media, urskulda sig eller skrika rasist. Och skulle de göra det är det ingen som bryr sig.

Polisen går mycket hårdare åt fotbollshuliganer än stenkastare. Batonger och pepparspray används helt utan att poliserna har blivit angripna och massgripanden och bortbussningar till ödehålor är regel. Jag säger inte att det är fel men uppenbarligen gäller helt andra regler än mot de stackars jobbsökarna i förorten.

Hänz

kRÄnKt!
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
GSXR
Fast då är väl jag undantaget som bekräftar regeln, har ett väldigt udda namn, utländskt,och jag har aldrig haft några problem gällande att bli kallad till anställningsintervju eller fått arbete.

Dessutom är jag 1a generationens invandrare - en grupp som tydligen skall ha svårt att komma in i det svenska samhället och som lök på laxen, arbetarunge som har haft mage att slå min in i den akademiska världen.

Gällande vad som gäller i Husby.......... jag blir bara trött...

- Du är kvinna för det första! Ni har det enklare att bli accepterade både i krogkön som i andra sammanhang.
- Är rätt säker på att du är blond och ser ut som vilken annan svensk som helst.
- Jobbar för staten eller inom kommunen.
- Lyckats komma in på ett välkänt företag och använd det som merit vid senare tillfälle när du sökt jobb samt byggt ett bra kontaktnät bland kollegor vid senare arbetsbyten.
- Om du heter Izah på riktigt så är inte just namnet heller det så udda i Sverige, mer kanske stavningen.

Så det går inte att jämföra med nån som man ser direkt att de ej är svenskar och har ett namn som förekommer i Amerikanska aktion filmer där de bekämpar "terrorism".

Hänz

kRÄnKt!
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
GSXR
Jag VET att du till viss del har rätt. Samtidigt har jag också en del kompisar med färska examen som gång på gång faller på mållinjen, med supersvenska namn. Det är en svår marknad nu, och räknar du på antalet ansökningar per tjänst så vore det (oberoende av vem och hur bra du är) inte särskilt ödmjukt att hävda att du är bäst av dessa typ 300 pers, och att ditt namn och ursprung är orsaken till att just du föll på målsnöret.

Du får iaf komma på intervju, hade namnet varit spärren hade du inte ens fått det.

Samtidigt finns det flera krafter i det där. Å ena sidan ser det illa ut för ett företag att inte har några utländska namn på lönelistan, å andra sidan är det ett faktum att många, framförallt äldre, företagsledare bär en hel del fördomar och ibland ren rasism. Men det är ett minskade fenomen för varje årskull som går i pension.

Jag håller med dig men som jag sa påverkar detta mig som person och gör en deppig, men tänker ändå positiva tankar och fortsätter söka vidare för jag vet hur duktig jag är inom det jag söker och har bra arbetserfarenhet och referenser.
Men dessa personer som tråden handlar om har kusiner, vänner syskon som påverkas ännu mer av detta trotts vettiga utbildningar och arbetserfarenheter som de själva inte ens har hälften av och ser hur tufft dessa har. Inte speciellt motiverande och då som du sa själv.........har man inget att förlora kan man utvecklas till en rätt farlig person för samhället.

C.Silfverbielke

28 grams
Gick med
7 May 2012
Hoj
rad4
Det här lät rätt bra (c/p från nån delning från facebook):

"Här kommer ytterligare ett mycket bra inlägg skrivet av Omar Filmersson (som Megafonen uppenbarligen tyckte var för bra).

"Megafonen har blockat mig och tagit bort mitt inlägg och även dem som gav mig mothugg. Jag hade tänkt gå in och svara nu, men det kan jag alltså inte. Det här är det inlägg jag skrev och som de tydligen inte gillade:

* * *

Det här med polisens brutalitet verkar inte vara mer än myt, fantasi och vänsterpropaganda. Har det inte fallit er in att jämföra den svenska polisen och deras agerande med hur polisen i våldsverkarnas hemländer skulle ha hanterat motsvarande situation? Tror ni att polisen i Mogadishu, Addis Abeba, Bagdad, Kabul och Libanon är lika sensitivitetstränade som den svenska polisen? Skulle de vara lika rädda som den svenska polisen för att råka fälla yttranden under stridens hetta som skulle kunna uppfattas som kränkande av de kriminella marodörerna? Jag har inte läst eller hört att någon blivit allvarligt tilltygad av polisens batonger under de senaste tre nätternas händelser. Trots att de utsätts för livsfara har vår polis silkesvantarna på och agerar knappt ens i självförsvar. Tror ni att polisen i tredje världens huvudstäder hade hållit tillbaka på samma sätt?

Nej, ni vet mycket väl hur det ligger till. I deras hemländer hade svaret från polismaktens sida handlat betydligt mer om baseball än om silkesvantar. Därför är det så ynkligt och svagt att gnälla över den svenska polisens brutalitet. Ni vet också att tillgången på fritidsgårdar här i Stockholm är nästan oändligt större än i Teheran, Kampala och Karachi. Och inte bara fritidsgårdar, för den delen. Högst lärartäthet. Gratis iPad. Bidrag. Sjukvård. Tandvård. Mångmiljonsatsningar. Guldregn. Och så vidare.

Men gratis är gott, och mycket vill ha mer. Finns det överhuvudtaget någon gräns för de ”utsatta områdenas” krav på det övriga samhället?

Tack"

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
- Du är kvinna för det första! Ni har det enklare att bli accepterade både i krogkön som i andra sammanhang.
- Är rätt säker på att du är blond och ser ut som vilken annan svensk som helst.
- Lyckats komma in på ett välkänt företag och använd det som merit vid senare tillfälle när du sökt jobb samt byggt ett bra kontaktnät bland kollegor vid senare arbetsbyten.
- Om du heter Izah på riktigt så är inte just namnet heller det så udda i Sverige, mer kanske stavningen.

Så det går inte att jämföra med nån som man ser direkt att de ej är svenskar och har ett namn som förekommer i Amerikanska aktion filmer där de bekämpar "terrorism".

Du har kanske delvis rätt. Det är svårt att veta om man inte har upplevt att vara både pursvensk och typ arabisk. MEN, jag vill ändå hävda att det absolut viktigaste är hur du pratar och uppför dig. Dvs vilken stil du har och vilket intryck du ger. Pratar du rinkebysvenska så kanske inte banken vill anställa dig.

Jag har aldrig hört någon yttra något negativt om tex en pluggiranier. En "persontyp" som har innehar minst lika hög utbildning och statusförknippade yrken som genomsnittlig svensk. Att någon skulle dissa en duktig person som ger ett pålitligt intryck pga tex mörk hy, mörkt hår eller persiskt namn har jag faktiskt aldrig stött på. Någon slags arisk konspiration då eller? Jag misstänker att det kan skyllas på detta lite väl lätt ibland men samtidigt har jag som sagt aldrig testat att vara tex arab i Sverige.

Jag har i alla fall professionellt nära kontakt med ganska många iranier, araber osv. De sitter och jobbar med olika it-jobb, säljare, agenter, egen företagare osv. Så omöjligt att få jobb eller lyckas är det ju verkligen inte. Men ingen kommer ju att ge dig allt utan motprestation. Dock har vi ju alla tänkbara möjligheter att faktiskt lyckas i Sverige. Oavsett vem du är. Gratis utbildning, bidrag till boende, barnbidrag, billigt dagis etc etc. Saker som nästan är unikt för Sverige. Men det är ju förvisso svårt att gå till skolan om man brände ner den kvällen innan.

Lata, gnälliga idioter som vill få allt serverat på silverfat är vad de här skitungarna är. Och mupparna i Megafonen. Om de hade lagt energin som läggs på gnäll på att istället skapa något så hade detta varit en ickefråga.

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Hoj
Honda Repsol 2009

Kvinna - ja just de vi har ju alla fördelar.
I en jobbansökan ser de inte om man e blond eller ej
Mitt hela namn säger inte om jag ser ut som en svensk eller.
Nej jag ser inte ut som vilken svensk som helst.
Just nu jobbar jag åt staten men före det 17 år privat.

Men du har rätt jag har aldrig varit i din situation men du har ej heller varit i min!

Hänz

kRÄnKt!
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
GSXR
Det är samma jävla skit här som det var i göteborgskravallerna och som förstör på fotbollsmatcher. Våldskåta idioter som tar chansen när den finns. Det är inget direkt beroende på var man kommer ifrån. Däremot tycker jag att nu när det bjudit upp till dans ska vi svara upp och visa att det kommer att göra jävligt ont.

Ej bara riktat till dig, delar bara med mig av mina tankar.

Folk verkar acceptera sådan vandalism mer när det handlar om fotboll/hockey/idrott, djur o miljörätts aktivister osv. Jag säger inte att det dessa gör är rätt, men i grund och botten finns detta beteende i alla människor som känner maktlöshet. Har de inte fått vara på planen och hjälpt laget de kan dö för och laget förlorat eller fel lag kommit till deras hemma plan och vunnit eller vad fan som helst så kan de fan bete sig som idioter med noll vett i skallen.

Polisen ska markera för dessa att deras beteende ej är acceptabelt och att de har nåt att förlora trotts att de inte tror det. Jag är emot att skicka hem folk till sitt hemland, för en vacker dag hamnar jag i nåt skit precis som vilken annan Svensson som helst och blir tillbaka skickad till mitt ursprungsland. Så jag vill inte bita mig själv i svansen men saken hade varit helt annan om dessa personer insåg att de har visst nåt att förlora, sköter de sig inte får de åka hem.

Som SMC "extremt beteende" visst låter det bra, men det kommer vara många som drabbas av det för en polis eller liknande "dömer" lite väl hårt för de haft en dålig dag eller vad det nu kan vara.

Man vill ju inte vara för en "lag" som gör att andra i samhället kan köra med en mer för de vet att man har mer att förlora om det går till rätten.

Hänz

kRÄnKt!
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
GSXR
Kvinna - ja just de vi har ju alla fördelar.
I en jobbansökan ser de inte om man e blond eller ej
Mitt hela namn säger inte om jag ser ut som en svensk eller.
Nej jag ser inte ut som vilken svensk som helst.
Just nu jobbar jag åt staten men före det 17 år privat.

Men du har rätt jag har aldrig varit i din situation men du har ej heller varit i min!

Nu råkar jag veta hur du ser ut så där ljuger du ;)

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Folk verkar acceptera sådan vandalism mer när det handlar om fotboll/hockey/idrott, djur o miljörätts aktivister osv.

Har sett detta påstående tidigare angående det som händer i Sthlm nu. Vad har du för belägg för det? Det slås upp rubriker när djurrättsaktivister kastar rödfärg på pälsaffärer eller om fotbollsfans har bråkat och det är ju inte i närheten av vad som pågår nu. Vad gäller själva händelserna om man jämför så är det knappt jämförbart. Det är ju för fan hela stadsdelar som i flera dygn legat i princip katastroftillstånd.

Angående agerande och anledningar.

-Djurrättsaktivister har en agenda de slåss för. I mitt tycke delvis hedervärd men med tvivelaktiga metoder. Målen för deras attacker är mycket noggrant utvalda.

- Huliganer slåss i princip alltid mot andra huliganer där alla inblandade är där frivilligt. Den skadegörelse de utför är begränsad till sånt som för stunden råkar stå i vägen. Tex en fönsterruta eller möblering på uteservering. Varar från 1 minut till kanske 5 minuter med kanske tillhörande stök från och till under kvällen.

- Förortspajasar. Enligt de själva nåt slags hat mot ett samhälle som ger dem ALLA chanser de kan tänkas vilja ha. Som jag nämnde i tidigare inlägg. Inte nog med att Sverige har räddat dem och deras familjer undan krig och förtryck. Vi ger dem hur stora resurser som helst. Fri utbidning, fritt boende, bidrag för allt möjligt mm mm. Möjligheter som förmodligen är helt unikt för Sverige. Ändå ska man förstöra och misshandla. Vad mer kan vi göra? Torka dem i arslet?

Målen för deras attacker är helt random med förkärlek mot såna som finns till för att en vacker dag rädda deras liv. Tex ambulans och räddningstjänst. Eller folk som inte ser ut som dem, dvs svenskt utseende eller nåt som kan förknippas med svenskt (Som paradoxalt nog alltså är de som gett dem både deras liv och möjligheter). Grannars bilar och verksamheter bränns ner och lämnas i ruiner. Alltså så otroligt mycket lägre än de andra grupper du nämner. Finns totalt noll moral.

Deras attacker pågår dessutom under flera dagar/veckor.

Så att jämföra de exempel du nämner håller inte. Angående rapportering så är den väl hyfsat proportionell till effekterna dåden får på samhället och gemene man. Fast egentligen tycker jag nog tvärtemot dig snarare då tex mindre saker i förorten inte rapporteras men media älskar att snaska i fotbollshuliganer och annat. Då det är PK att förstora upp.

Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...