Vad händer med vårt land? Sweden on fire

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Läs. Läs igen. Tänk. Skriv.

Var skrev jag att alla har samma förutsättningar?
Helt klart har du inte skrivit det explicit! Men du påstår att det bara finns två (?) som har ansvar: indivden och förmyndaren (i singular!)!

Nu är det iofs så att jag kopplar ansvar till möjlighet att påverka. D.v.s. vi kan inte ha ansvar för det vi inte kan påverka samtidigt kan vi inte sakna ansvar om vi kan påverka. Detta är nog något de flesta, säkerligen även du, eniga om.

Enligt den logiken, som du iofs inte måste vara enig med, så betyder ditt uttalande om ansvar att externa faktorer, såsom uppväxtmiljö, inte har någon betydelse för utfallet. Detta är liktydigt med att vi alla har samma förutsättningar. Du har nämligen dig själv, din förmyndare och din frihet att ta vilka beslut som helst. Plus att även en 6-åring har ansvar för att förstå konsekvenserna på sikt av sitt handlande.

Finns det en annan tolkning av att placera 100% av ansvaret på indivden och förmyndaren så ser jag i så fall fram till att få det klargjort för mig!

Inställningen att man lyckas som ett resultat av sin egna handlingar är ju inte helt unik, bl.a. delas den av Livets Ord och andra framgångsreligioner. Synd bara att det inte finns någon forskning som har lyckats peka på detta väldigt enkla och bekväma samband!

Vi är dock eniga om utbildningens vikt!

eftersom detta är SH: Nej, jag varken tycker om eller stöttar upploppen! Jag tror bara inte på enkla individuella förklaringar eller att kriminella på något vis drömmer om att vara kriminella och utfrysta från alla normala sammanhang!

Trevlig helg!

Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Aftonbladet & Expresen betalar oss för att bränna bilar

Aftonbladet och Expressen betalar oss för att bränna bilar i Husby
Posted on maj 24, 2013 by hotlamotte
Igår spenderade jag en dag i Husby för att jobba med SVT Debatt. Det första som slår mig när jag åker in är hur lugnt det är. Det andra som slår mig är att det nästan befinner sig fler journalister än boende i Husby centrum.

Jag möter upp med några killar som börjar berätta om hur mycket de avskyr ”journalistfittorna” som åker till Husby och bidrar till eskalerande stenkastning och våld.

”Aftonbladet och Expressen kan dra åt helvete”, säger de.
”Man måste väl få rapportera om vad som händer här”, säger jag.
”Ja, men de vill ju betala oss för att bränna bilar. De säger åt oss att filma när vi bränner bilar i Husby, och att vi får sjutusen för en bra film”, säger de.

Det låter konstigt tänker jag och frågar vidare. Några ungdomar visar att de har telefonnummer till Expressen i sina mobiler. En av dem säger sig ha sålt en bild för fyratusen till nämnda tidning.
..

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag tror bara inte på enkla individuella förklaringar eller att kriminella på något vis drömmer om att vara kriminella och utfrysta från alla normala sammanhang!

Trevlig helg!

Tvivlar..

Koppla det till mitt inlägg om bristande ideal så är det nog snarare så att kriminell är bland det mest framgångsrika man kan bli. I en värld där endast rikemansbarn blir jurister och dessa av gruppkulturella skäl är "fienden" så blir de också "töntar", och vem vill va en tönt?

Så för de som saknar förankring, subjektiva förutsättningar och "våra" ideal så är nog visst kriminalitet ett mål i sig. Det är först 5-10 år senare när de har 4-5 pers som skulle skjuta dem at sight, en efterlysning och ett förbannat ex efter sig som de på allvar börjar ifrågasätta sitt tiidgare val. Men då är det också det enda dem kan, och vägen ut är knappast som att sluta gå till gymet.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Finns det en annan tolkning av att placera 100% av ansvaret på indivden och förmyndaren så ser jag i så fall fram till att få det klargjort för mig!

Trevlig helg!

Nej, men jag vill påstå att det är den avgörande faktorn.
Om individ A växer upp i all misär men tar sig själmant till skolan och genåmgår sin utbildning har då denne ändock inga förutsättningar att låta bli att elda bilar och hamna i kriminella gäng?
Eller är det individ B som har silversked i mun, föräldrar som finns där men ändå hoppar över skolan, knarkar och slåss som löper störst risk att falla offer för den organiserade brottsligheten?
Inget är 100%, inget är kanske svart eller vitt heller men jag försöker undvika gråzonen...

Detsamma!

Va är det här för jävla fars?
Är det inte dags att polisen, folket och samhället i stort förbjuder denna jävla skitpress snart? Om det nu är sant...

Last edited:

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Nej, men det är den avgörande faktorn. Återigen...
Om individ A växer upp i all misär men tar sig själmant till skolan och genåmgår sin utbildning har då denne ändock inga förutsättningar att låta bli att elda bilar och hamna i kriminella gäng?
Eller är det individ B som har silversked i mun, föräldrar som finns där men ändå hoppar över skolan, knarkar och slåss som löper störst risk att falla offer för den organiserade brottsligheten?
Inget är 100%, inget är kanske svart eller vitt heller men jag försöker undvika gråzonen...
Tusan att du hann svara!
Jag kom fram till att det var ett långt, tråkigt och onödigt inlägg från min sida...

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Nej, men jag vill påstå att det är den avgörande faktorn.

Detsamma!

Va är det här för jävla fars?
Är det inte dags att polisen, folket och samhället i stort förbjuder denna jävla skitpress snart? Om det nu är sant...

Så nu är individen och hemmiljön avhandlad.

På vilken sida lönestrecket finns de bästa yttre förhållanden?

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Får väl flika in ett inlägg jag också.

Till viss del, så kan jag se att det är invandrarens fel. MEN, man kan samtidigt inte beskylla dom för allt, det finns trots allt en förklaring till varför det här händer. Men det är fan ingen ursäkt för att sätta eld på våran huvudstad.

Hade man gett fan i att placera varenda invandrare i ett betongghetto, stabiliserat deras ekonomi och fullkomligt kastat etableringsbidrag över dom, så hade dom inte haft tid med sånt här vansinne. Det har blivit för bekvämt.

Men det vill inte gemene Pk svensk erkänna, det är istället enklare att säga att för en invandrare, så är varje dag en kamp.

Tycker synd om mina Arabiska vänner, som trots att dom jobbar hårdare än medelsvensson ändå ska få "blattejävel stämpeln".

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
SR172
Är dessa händelser på något sätt oväntat?

Sen kan ju svensken under tiden komma fram till löjliga analyser av orsaken till problemet, i en tro att om man agerat på ett annorlunda sätt skulle kunna undvika detta. Jag säger inte att det inte var möjligt att kunna göra på ett annat sätt. Men målet med migrationspolitiken var aldrig att skapa en hållbar integration.

Är allmänheten så desorienterad att man inte klarar av att se den fundamentala orsaken till de många problem vi har i samhället?

Vi måste faktiskt börja tänka som individer. Vi har alla ansvar över de beslut vi gör (och även de beslut vi inte väljer att göra). Jag har inte emot någon globalist-vurmare så länge de själva är medvetna om konsekvenserna i deras agerande.

Det vi kan vara säkra på är att en dag kommer svensken som blint följt sina ledare stå med byxorna nere. Problemen kommer då skyllas på någon annan istället för att förstå att det är han själv som skapat dessa genom att inte agera.

Falskal%C3%A4ror.jpg

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Så nu är individen och hemmiljön avhandlad.

På vilken sida lönestrecket finns de bästa yttre förhållanden?

Det där är nog heller inte helt enkelt att säga. För, det är till stor del avhängt på prioriteringar.

Om man prioriterar sina barn, så de får ett rymligt hem med eget utrymme eller om man väljer att lägga familjens inkomster för att ha en ny bil vartannat år och istället bo i en trångt möblerad 3:a med 4 barn så kan förutsättningarna skilja rätt radikalt. Hade ett antal skolkamrater som hade det just så, i slutet på månaden övergick ofta kosten till mindre upplyftande sådan. Pengarna räckte inte till att bli mätta hela månaden men de hade i alla fall en riktigt med dåtidens mått mätt, dräpare till familjekombi...
Inte konstigt de två grabbarna i familjen hade svårt att koncentrera sig på förmiddagarna och var lustigt dåsiga på eftermiddagarna.

Val och prioriteringar som påverkar barnen.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Det där är nog heller inte helt enkelt att säga. För, det är till stor del avhängt på prioriteringar.

Om man prioriterar sina barn, så de får ett rymligt hem med eget utrymme eller om man väljer att lägga familjens inkomster för att ha en ny bil vartannat år och istället bo i en trångt möblerad 3:a med 4 barn så kan förutsättningarna skilja rätt radikalt. Hade ett antal skolkamrater som hade det just så, i slutet på månaden övergick ofta kosten till mindre upplyftande sådan. Pengarna räckte inte till att bli mätta hela månaden men de hade i alla fall en riktigt med dåtidens mått mätt, dräpare till familjekombi...
Inte konstigt de två grabbarna i familjen hade svårt att koncentrera sig på förmiddagarna och var lustigt dåsiga på eftermiddagarna.

Val och prioriteringar som påverkar barnen.

Nu syftade jag snarare på det sociala nätet som omger en familj, såsom t.ex syskon mor/farföräldrar övriga släktingar och vänner.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
F
Hade man gett fan i att placera varenda invandrare i ett betongghetto, stabiliserat deras ekonomi och fullkomligt kastat etableringsbidrag över dom,

Invandrare har möjlighet att få etableringsbidrag de första två åren de bor här. Därefter kan de skära guld med kniv från vilka guldtackor?

Tror du att någon av de som härjar har bott här mindre än två år? De som härjar är ju snarare tonåringar och unga vuxna som lär ha bott här huvuddelen av sina liv. För deras familjer ligger etableringsbidrag och alla "guldkantade lyxbidrag" som nyanlända får långt tillbaka i tiden. Det är nog snarare soc och a-kassa som gäller för dem som vilka alkissvennar som helst.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Hade man gett fan i att placera varenda invandrare i ett betongghetto, stabiliserat deras ekonomi och fullkomligt kastat etableringsbidrag över dom, så hade dom inte haft tid med sånt här vansinne. Det har blivit för bekvämt.
Det är inte man som placerarar människor av visst ursprung i vissa bostadsområden, utan människorna själva som väljer att bo där det finns många från samma härkomst/kultur/etnicitet/släkt o.s.v. Dom psykologiska mekanismerna som ligger bakom sådana livsval är enkla nog att förstås av vem som helst. Förklarar gärna närmare om någon undrar.
Tyvärr är resultatet segregation.
Segregation leder till försämrad integration.
Försämrad integration leder till utanförskap.
Utanförskap leder till frustration, ilska, hat, offermentalitet och missnöje bl.a.
Vad detta i sin tur leder till är...

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Är allmänheten så desorienterad att man inte klarar av att se den fundamentala orsaken till de många problem vi har i samhället?

Vi måste faktiskt börja tänka som individer.

Det vi kan vara säkra på är att en dag kommer svensken som blint följt sina ledare stå med byxorna nere.

Ja, blind som jag är är jag tacksam för att du finns här för att vägleda mig i mitt sökande efter sanningen. Tack Niklas!

....eller för att vara mer rak:
- Det där måste väl ändå vara veckans meningslösaste inlägg då det inte finns något av substans utan endast är en enda lång harang med plattityder.

Du är välkommen att peka ut en enda mening i inlägget som faktiskt bidrar till ämnet.

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Det är inte man som placerarar människor av visst ursprung i vissa bostadsområden, utan människorna själva som väljer att bo där det finns många från samma härkomst/kultur/etnicitet/släkt o.s.v. Dom psykologiska mekanismerna som ligger bakom sådana livsval är enkla nog att förstås av vem som helst. Förklarar gärna närmare om någon undrar.
Tyvärr är resultatet segregation.
Segregation leder till försämrad integration.
Försämrad integration leder till utanförskap.
Utanförskap leder till frustration, ilska, hat, offermentalitet och missnöje bl.a.
Vad detta i sin tur leder till är...

Och vem är då alltså skyldig till händelserna nu senaste veckan? :D Som sagt, det är inte svårt att räkna ut.

Invandrarna har själva gjort ett hästjobb med att skapa rasism. Ibland undrar jag fan om det inte var uträknat, är ju alltid bra att ha något att skylla på när livet inte går som man vill.

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
SR172
Ja, blind som jag är är jag tacksam för att du finns här för att vägleda mig i mitt sökande efter sanningen. Tack Niklas!

....eller för att vara mer rak:
- Det där måste väl ändå vara veckans meningslösaste inlägg då det inte finns något av substans utan endast är en enda lång harang med plattityder.

Du är välkommen att peka ut en enda mening i inlägget som faktiskt bidrar till ämnet.

Ja får nog säga att det var veckans mest betydelsefulla inlägg! ;)

Jag tycker själv det mesta är av betydelse och bidrar till ämnet.

Edit: En enkel sak kan jag tillägga. Jag vill inte se någon uppstädning/upprustning av det som förstörts från myndighet/kommun/stat.

Last edited:

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Det viktiga är att trafikpolisen slutar jaga bakhjulsförare och lägger alla resurser på att skjuta gummikulor på förortsborna.

För till skillnad från förortsborna vet vi här inne hur viktigt det är att följa lagar. Ja, alltså vettiga lagar. Lagar vi tycker är viktiga och värda att följa. För alla lagar är ju inte vettiga, det vet ju alla.

Så följ lagen. De som är vettiga alltså.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Det viktiga är att trafikpolisen slutar jaga bakhjulsförare och lägger alla resurser på att skjuta gummikulor på förortsborna.

För till skillnad från förortsborna vet vi här inne hur viktigt det är att följa lagar. Ja, alltså vettiga lagar. Lagar vi tycker är viktiga och värda att följa. För alla lagar är ju inte vettiga, det vet ju alla.

Så följ lagen. De som är vettiga alltså.

Du gör en seriös jämförelse mellan kasta sten på polis/ambulans/brandkår med bakhjulsåkning?

Eller skulle du bara vara duktig?

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
För omvärlden, så är Sverige blott ett skämt.

Reinfeldt ditt lilla svin, se vad din eminenta politik har lett till.

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
SR172
För omvärlden, så är Sverige blott ett skämt.

Reinfeldt ditt lilla svin, se vad din eminenta politik har lett till.

[video=youtube;HvmLl331Y0Q]https://www.youtube.com/watch?feature=player_

Varför skyller du på Reinfeldt? Det är väl knappast han, eller för den delen någon annan politikers fel.

Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...