Helt klart har du inte skrivit det explicit! Men du påstår att det bara finns två (?) som har ansvar: indivden och förmyndaren (i singular!)!Läs. Läs igen. Tänk. Skriv.
Var skrev jag att alla har samma förutsättningar?
Nu är det iofs så att jag kopplar ansvar till möjlighet att påverka. D.v.s. vi kan inte ha ansvar för det vi inte kan påverka samtidigt kan vi inte sakna ansvar om vi kan påverka. Detta är nog något de flesta, säkerligen även du, eniga om.
Enligt den logiken, som du iofs inte måste vara enig med, så betyder ditt uttalande om ansvar att externa faktorer, såsom uppväxtmiljö, inte har någon betydelse för utfallet. Detta är liktydigt med att vi alla har samma förutsättningar. Du har nämligen dig själv, din förmyndare och din frihet att ta vilka beslut som helst. Plus att även en 6-åring har ansvar för att förstå konsekvenserna på sikt av sitt handlande.
Finns det en annan tolkning av att placera 100% av ansvaret på indivden och förmyndaren så ser jag i så fall fram till att få det klargjort för mig!
Inställningen att man lyckas som ett resultat av sin egna handlingar är ju inte helt unik, bl.a. delas den av Livets Ord och andra framgångsreligioner. Synd bara att det inte finns någon forskning som har lyckats peka på detta väldigt enkla och bekväma samband!
Vi är dock eniga om utbildningens vikt!
eftersom detta är SH: Nej, jag varken tycker om eller stöttar upploppen! Jag tror bara inte på enkla individuella förklaringar eller att kriminella på något vis drömmer om att vara kriminella och utfrysta från alla normala sammanhang!
Trevlig helg!
Last edited: