Vad har ni fått i invaliditétsersättning????

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Jag drog i backen för 4 år sen, och skadade svanskotan. Nu finns det ingen dokumentaion på det, men i vintras ramlade jag igen och slog i den ytterligare en gång, det vart bara värre och det finns ingen dokumentation den gången heller.
Jag kan inte sitta ner längre perioder (vilket mitt jobb kräver), svårt att sitta ner överhuvudtaget då det gör fruktansvärt ont mm.

Finns det någon chans att jag kan få ut något på försäkringen om jag går och dokumenterar skadan nu även fast det är ett tag sen?

Pappa har sån försäkring som gäller för barn ( var 17 år vid tillfället)

//Emelie

Nämner du det som hände för 4 år sedan är det nog kört eftersom du har 3 år på dig att anmäla skadan till försäkringsbolaget. Om du inte nämner det som hände för 4 år sedan utan bara kör på det som hände i vintras borde det funka. Kontakta dina försäkringsbolag för hur du går vidare.
 

ecco87

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2008
Ort
Åre
Hoj
Suzuki DR 650 2000
Jag får säga att det hände i vintras så får vi se vad dom säger, det var ju då skadad vart värre innan det hade jag inga större problem.
Men det blir väl antagligen så att det är pappa som får vända sig till försäkringsbolaget och hör hur man går vidare.

Men visst måste man ha haft försäkringen när olyckan hände? Är lost i denna försäkringsdjungel.

Tack för svaret iaf! :)

Nämner du det som hände för 4 år sedan är det nog kört eftersom du har 3 år på dig att anmäla skadan till försäkringsbolaget. Om du inte nämner det som hände för 4 år sedan utan bara kör på det som hände i vintras borde det funka. Kontakta dina försäkringsbolag för hur du går vidare.
 
Last edited:

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Hej!
Vurpade med hojen i september förra året och krossade foten, pajjade bakre korsbandsfästet i ena knäet och knäckte en tå. Till följd av operationen och sängliggandet fick jag även blodproppar i lungorna några veckor senare vilket medförde att jag fick gå på blodförtunnnande i ett halvår och vara sjukskriven i fyra månader.
Och nu är det snart dags för en årskontroll.

Det jag har kvar efter ett år är:
Foten fortfarande är kass. Går inte att böja fullt ut på ngt håll och jag har ont i den hela tiden vilket medför att jag haltar, fyra ärr på samanlagt 1,5 dm över foten och den är svullen och ful. Har även nedsatt känsel på ovansidan av foten.
Knäet känner jag också av än idag. Kan inte böja benet ändå upp.
Har även domningar i höger lill och ringfinger. Kommer och går lite som det vill men det känns lite som att dom sover konstant.

Nu är den stora frågan. Vad ska jag/ har jag rätt att begära? Är inte ute efter några rekordsummor eller ngt sånt men vill inte heller bli lurad.
Ge mig alla tips och råd ni har!
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Ersättningsbeloppet är helt ointressant när man diskuterar försäkringsersättning. Det som är relevant är medicinsk invaliditet i %. Tex 2 % medicinsk invaliditet ger 2 % av försäkringsbeloppet som står på försäkringspappret. Ersättning kan betalas ut från flera olycksfallsförsäkringar. Ibland har arbetsgivaren en olycksfallsförsäkring, värt att kolla upp. Ersättning kan även ges vid längre sjukskrivning.

Vill du veta hur mycket din kropp är värd öppnar du bifogad länk där alla kroppsdelar anges i % medicinsk invaliditet.

www.whiplashinfo.se/Skadereglering/Medicinskt tabellverk.pdf
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Hej!
Vurpade med hojen i september förra året och krossade foten, pajjade bakre korsbandsfästet i ena knäet och knäckte en tå. Till följd av operationen och sängliggandet fick jag även blodproppar i lungorna några veckor senare vilket medförde att jag fick gå på blodförtunnnande i ett halvår och vara sjukskriven i fyra månader.
Och nu är det snart dags för en årskontroll.

Det jag har kvar efter ett år är:
Foten fortfarande är kass. Går inte att böja fullt ut på ngt håll och jag har ont i den hela tiden vilket medför att jag haltar, fyra ärr på samanlagt 1,5 dm över foten och den är svullen och ful. Har även nedsatt känsel på ovansidan av foten.
Knäet känner jag också av än idag. Kan inte böja benet ändå upp.
Har även domningar i höger lill och ringfinger. Kommer och går lite som det vill men det känns lite som att dom sover konstant.

Nu är den stora frågan. Vad ska jag/ har jag rätt att begära? Är inte ute efter några rekordsummor eller ngt sånt men vill inte heller bli lurad.
Ge mig alla tips och råd ni har!

tråkigt med foten, vet precis hur det är.
PMa om du vill ha lite tips
 

Mean Man

My God will kill your
Gick med
7 Jun 2008
Ort
Gislaved
Hoj
ZX7R -97 Såld, ZX7R -98 Såld, R1 -03 Såld, ZX10R -04
Väntar på ersättning från AFA för min tumme som jag skadade på jobbet. Körde vinkelslipen i vä tumme och har ingen känsel i den och den är stel som en pinne samt ständig värk. 3% invaliditet bedömde dom det till. Men nu har jag "hört" att jag kan anmäla det till andra försäkringar också???....Stämmer det eller är det som myten säger att man bara kan mjölka ett fb för samma skada?
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Var hos läkaren idag och han sade att FB inte ville att min eller någons läkare skulle skriva procentsats på invaliditetsgraden, troligen pga att ens egen läkare möjligen skriver i överkant.

Men bra om jag kan få ditt inlägg bekräftat via någon källa, Blueridge.

Ber om ursäkt för det sena svaret, Gixxlito!

Tog nog i lite väl där. Naturligtvis kan inte din läkare ange någon procentsats.
Däremot kan du överklaga. Läkaren kan hjälpa dig med förtydligande intyg och så får kvarnen mala ett varv till. Han/hon ser ju om deras bedömning är rimlig eller ej. Är den inte det är det alltså bättre/tydligare intyg och omprövning som gäller.

Alla trafikskador med högre invaliditetsgrad än 10% skall upp i trafikskadenämnden, om jag inte är felinformerad, (vilket bara kan gynna dig, men det kan ta lite tid). Ligger du strax under kan det vara av vikt att dra det en gång till, livet kan bli långt. Mitt ärende är så sakteliga på väg dit drygt 7 år efter olyckan, (tur man har fler försäkringar som faller/fallit ut, har råd att vänta). Kan inte få råd av min sakkunnige bekant längre, så jag kan tyvärr inte verifiera mina påståenden.

Visst hade du juridisk hjälp, vad är det för en planta om du inte kan få vettiga råd där? Lika värdelös som mitt fifflande ombud, inte hans förtjänst att mina ersättningar blivit vad de har hitintills. Tror hans firma går dåligt...

Får du problem är kanske SMC-s juridiska hjälp något. Ångrar att jag inte skickade upp pärmarna tidigare. När nu ombudet försöker blåsa mig börjar det kännas intressant igen, 250-500% påslag på formaliteter som är en ren skitsak, det är värre än FB!(Annan olycksfallsförsäkring).

Hoppas du fixar det!
 

Gixxlito

Söker klokskap
Gick med
17 Dec 2006
Ort
Bonnahult
Hoj
Caddy -67 och Monark -49 125 cc
Ber om ursäkt för det sena svaret, Gixxlito!

Tog nog i lite väl där. Naturligtvis kan inte din läkare ange någon procentsats.
Däremot kan du överklaga. Läkaren kan hjälpa dig med förtydligande intyg och så får kvarnen mala ett varv till. Han/hon ser ju om deras bedömning är rimlig eller ej. Är den inte det är det alltså bättre/tydligare intyg och omprövning som gäller.

Alla trafikskador med högre invaliditetsgrad än 10% skall upp i trafikskadenämnden, om jag inte är felinformerad, (vilket bara kan gynna dig, men det kan ta lite tid). Ligger du strax under kan det vara av vikt att dra det en gång till, livet kan bli långt. Mitt ärende är så sakteliga på väg dit drygt 7 år efter olyckan, (tur man har fler försäkringar som faller/fallit ut, har råd att vänta). Kan inte få råd av min sakkunnige bekant längre, så jag kan tyvärr inte verifiera mina påståenden.

Visst hade du juridisk hjälp, vad är det för en planta om du inte kan få vettiga råd där? Lika värdelös som mitt fifflande ombud, inte hans förtjänst att mina ersättningar blivit vad de har hitintills. Tror hans firma går dåligt...

Får du problem är kanske SMC-s juridiska hjälp något. Ångrar att jag inte skickade upp pärmarna tidigare. När nu ombudet försöker blåsa mig börjar det kännas intressant igen, 250-500% påslag på formaliteter som är en ren skitsak, det är värre än FB!(Annan olycksfallsförsäkring).

Hoppas du fixar det!


Ingen fara.

Näe, har inte några problem med juristen, än bör väl tilläggas kanske!?, har inte frågat honom något märkvärdigt ännu.

Saken är i startskedet, så några besked eller dylikt har inte uppkommit. Lättare diskussioner ang inkomstbortfall har påbörjats.

Däremot skulle jag vara tacksam om tips på vad ev. framtida men ang fotledsskador. Jag menar, vad som kan tänkas bli, man tänker ju inte på allt själv.

Ja, ni förstår säkert vad jag menar.
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Väntar på ersättning från AFA för min tumme som jag skadade på jobbet. Körde vinkelslipen i vä tumme och har ingen känsel i den och den är stel som en pinne samt ständig värk. 3% invaliditet bedömde dom det till. Men nu har jag "hört" att jag kan anmäla det till andra försäkringar också???....Stämmer det eller är det som myten säger att man bara kan mjölka ett fb för samma skada?

ALLA olycksfallsförsäkringar kan du använda.. hemförsäkring etc.


vettigaste tråden jag skapat:tummenupp :tummenupp
 

Mean Man

My God will kill your
Gick med
7 Jun 2008
Ort
Gislaved
Hoj
ZX7R -97 Såld, ZX7R -98 Såld, R1 -03 Såld, ZX10R -04
klart jag e skadat:tummenupp

totalt rubbad:D :D


Undrar vad man får i ersättning om man har papper på att man är 10% rubbad?? :rolleyes:

35000:- fick jag för min tumme med 3% invaliditet....Skall kolla om man får ut på hemförsäkringen också..
 

Jocke K

Glad Medlem
Gick med
10 May 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
R1 06 & R6 00
Ni som har erfarenhet i ämnet..

Jag skadade minaxel för några år sedan(Ca 8 frakturer+ sönderslitna muskelfästen). Jag opererades omgående, och i går var jag hos läkare för bedömning.
Resultat:
Lyfta armen ut från kroppen sidledes: Skadad arm 80 grader, frisk arm 180 grader.
Utåt-rotation: skadad arm 45 grader, frisk arm 90 grader.
Lyfta armen framåt: skadad arm 100 grader, frisk arm 180 grader.
20 cm mindre räckvidd på ryggen.

Övrigt: sned hållning axlar, värk, sömnproblem pga. värk, 15 cm operationsärr.

Som sagt, ni som har erfarenhet i ämnet.... Vad uppskattar ni att jag får i ersättning? Försäkringen är en olycksfalls försäkring från Förenade liv som jag har via SIF.
 
Last edited:

bikerr

Ny medlem
Gick med
27 May 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
07 YAMAHA R1
Vurpade med R1:an 2005. Skadade ryggen, med två kompressions skador och två kross skador på kotorna som följd. Krympte 2-2,5 cm i längd. Är konstant trött i ryggen, och begränsad belastningsförmåga. Skadade även axeln, gick typ halvt ur led och är inte fullt fungerande. Drog i skallen också, med minnesproblematik och viss talsvårighet som följd. Jag fick 68000 kr från Länsförsäkringar, där jag hade både trafik och olycksfallsförsäkring, och som beräknade ryggen till 4% invaliditet. De andra skadorna brydde de sig inte om. Har dock fått en tid på Rehab på Ryhov där de ska utreda mina minnesproblem. Och jag har överklagat mitt ersättningsbelopp för ryggen, OCH att jag BARA fått för ryggen och inte axeln och minnet, och min läng var ej medräknad. 68000 för bruten rygg.. Va fan är det! En polare skar sig i handen på jobbet. Han får lite ont i tummen när han går ut med hunden. Han fick 100 000 kr. Hur i helvete resonerar man då! Undra vad den där pappersvikaren på försäkringsbolaget hade valt för 68000 kr. Mina skador eller min polares. Är en rygg mindre värd än en tumme? En annan polare fick 100 000 kr för sin armbåge. Han kan inte räta ut den helt, och inte stänga den helt, 10% invaliditet. WTF!! I mitten på nov, då jag varit på Rehab ska jag ta kontakt med bolaget igen.
Fridens!
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Man ska aldrig godta första budet ifrån försäkringskassan. Jag tycker läkaren ska kolla igen och kanske sätta uppemot 20% invaliditet. Jobbarkompisen fick 4% invaliditet i ryggen när han flög med sin lastbil och han fick oxo 100k "ca" efter en del förhandligar med bolaget.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top