Vad krävs på SM helgerna!!!

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Klubbarna går med plus på cirka 2-300000 som det är nu, då tycker man att dom kan lägga manken till! 2-300000 fick jag höra på ett möte, så jag vet ej exakt!
Vilken klubb tjänade så mycket? det är ingen hemlighet att HMS senaste SM RR tävling som i sig var väldigt lyckad trots det inte ens gick plus.

Stora faktiska kostnader i kombination med för lite betalande publik äter tyvärr är den potentiella vinsten.

Om man bara räknar inkomster så ser det bra ut, men sedan skall följande betalas.

Banhyra med airfence, dieseldrivna elverk installation drift och transport, funkismat, stugor/boende åt tillresta funkisar domare bes. personal, läkare & sjuksköterskor, tidtagning, program, vakter, stuntshow, mm, vi snackar om ett hundratal människor som är på plats och hjälper till.

Det är ekonomiskt mera lönsamt att arrangera tre bandagar för gatåkare än att köra ett SM i RR.

Men vi gör det ändå, år efter år så gnetar vi på för att vi tycker att det är så j-a kul.

:)

Last edited:

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Ett genomtänkt uttalande:mad: , det finns en uppsjö personer som lägger en stor del av sin fritid för att få till en bra SM tävling, att påstå att det ligger lathet bakom bristen av marknadsföring är idioti.
I synnerhet när du grundar påståendet på något du inte vet "xakt"

/Christer

Jag vet att det inte är lätt att få till SM helger! Okej det var oerhört ogenomtänkt skrivet, :rodnar och jag vet om klubbar som inte har möjlighet att få fram tillräckligt med folk, funktionärer mm, så alla försöker väl så gott dom kan och gör mycket bra tävlingar ändå! För tävlingarna funkar klockrent!!! Dock Reklambiten funkar inte alltid! Linköping har i allafall jag sett reklam utmed vägarna ett flertal gånger :tummenupp Aldrig några andra!!!

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Jag vet att det inte är lätt att få till SM helger! Okej det var oerhört ogenomtänkt skrivet, :rodnar och jag vet om klubbar som inte har möjlighet att få fram tillräckligt med folk, funktionärer mm, så alla försöker väl så gott dom kan och gör mycket bra tävlingar ändå! För tävlingarna funkar klockrent!!! Dock Reklambiten funkar inte alltid! Linköping har i allafall jag sett reklam utmed vägarna ett flertal gånger :tummenupp Aldrig några andra!!!
HMS är väl medvetna om problematiken med reklambiten, det kommer att tillsätta en marknadsgrupp för att få igång detta inför 2008, det finns en tråd på SH om detta och vi hoppas att det är fler som nappar och kommer med goda förslag om vad som kan göras bättre.

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Hoj
Vilken klubb tjänade så mycket? det är ingen hemlighet att HMS senaste SM RR tävling som i sig var väldigt lyckad trots det inte ens gick plus.

Stora faktiska kostnader i kombination med för lite betalande publik äter tyvärr är den potentiella vinsten.

Om man bara räknar inkomster så ser det bra ut, men sedan skall följande betalas.

Banhyra med airfence, dieseldrivna elverk installation drift och transport, funkismat, stugor/boende åt tillresta funkisar domare bes. personal, läkare & sjuksköterskor, tidtagning, program, vakter, stuntshow, mm, vi snackar om ett hundratal människor som är på plats och hjälper till.

Det är ekonomiskt mera lönsamt att arrangera tre bandagar för gatåkare än att köra ett SM i RR.

Men vi gör det ändå, år efter år så gnetar vi på för att vi tycker att det är så j-a kul.

Och ni gör ett bra jobb :tummenupp
Kan säga att informationen jag fick angående det ekonomiska, var på ett möte endast för Superbikeåkare nere i Knutstorp! Tänker inte hänga ut någon! Men ni kanske minns? Så här lät det då : Dom, (alltså ni klubbar), tjänar ca 2-300000 på oss tävlingsåkare, så tryck gärna på klubbarna om mer reklam! Om dom nu ljög om detta så är det deras fel att det kommit ut fel uppgifter till förarna :gnissla

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Och ni gör ett bra jobb :tummenupp
Kan säga att informationen jag fick angående det ekonomiska, var på ett möte endast för Superbikeåkare nere i Knutstorp! Tänker inte hänga ut någon! Men ni kanske minns? Så här lät det då : Dom, (alltså ni klubbar), tjänar ca 2-300000 på oss tävlingsåkare, så tryck gärna på klubbarna om mer reklam! Om dom nu ljög om detta så är det deras fel att det kommit ut fel uppgifter till förarna :gnissla
Vilka höll i det mötet?

Ett genomtänkt uttalande:mad: , det finns en uppsjö personer som lägger en stor del av sin fritid för att få till en bra SM tävling, att påstå att det ligger lathet bakom bristen av marknadsföring är idioti.
I synnerhet när du grundar påståendet på något du inte vet "xakt"

/Christer
Se så Christer. Var har ni gömt de 200-300 000 då? ;)

Last edited:

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Hoj
-Sam-arrangemang för att skapa just såna där mc-träffar där folk super skallen av sig. Den som ligger närmast för att kunna ro det i hamn är väl i såna fall Mike & Co.

Om han byter musiken som är bedrövlig, vi lever ju inte på 60 -70 talet :rolleyes:

Vilka höll i det mötet?

Som jag sa tänker inte hänga ut någon!!!

Last edited:

christer

SDK Socio # 3535
Gick med
26 May 2003
Hoj
Ducati 748 SPS

:) Jo vi har som du nämner satt ut både skyltar och banderoller, vi har även kört ut reklam lokalt på radio tidigar, men personligen så är jag tveksam till vad det gav i förhållande till kostnaden.

/Christer

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
Ingen
Mitt förslag är att titta närmare pa hur man gör inom Speedway. Det är en mycket trakigare MC-tävlingsform än RR och ända sa har dom fulla läktare, resultatrapportering och bilder fran sin SM-serie i sportsändningarna pa TV samt full täckning av GP-serien i SVT.

Hur manga arrangörer av SM-tävlingarna har rapporterat in resultaten till SVT och TV4? Hur manga ganger har man patalat att det är tävling pa gang och att det skulle kunna vara värt att göra ett reportage?

Jag är intresserad även om jag bor langt norrut och ända har jag inte koll pa var tävlingarna gar. Gick in pa arrangerande klubbens hemsida när jag fick tips pa att det var SM-tävling pa Knutstorp och inte ens där stod det nagon information om tävlingen trots att den var samma helg.

Information och marknadsföring är tyvärr A och O för att fa uppmärksamhet.

Dragracingtävlingar pa ett flygfält 4 mil utanför Sundsvall med 8 km grusväg sista biten lockar 5-6 000 personer. Hur? Skyltar i hela stan plus radioreklam i radio Rix i minst hela Västernorrland.

*Superlight*

Aldrig mer ett BERIK skinnställ!!!
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 985SL, 854R, 1098 CORSA

Kanske skulle kunna vara en idé att arrangera ban/Prova pådagar för gatåkare i samband med RR tävling, brukar inte Gelleråsen ha något sådant under Bikeweek?

Vet att det kan bli problematiskt att lösa...

Jay-Jay

Poser MC
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
ktm
Tävlingar

Börja med att kika lite på vad som erbjuds till åskådarna, att ens hitta resultat på tävlingarna kan vara stört omöjligt om man inte är förare själv och vet var dom undangömda listorna finns. Tävlingarna jag varit på (Anderstorp, Falkenberg, Knutstorp) har mest känts som om man packat in så många lopp det bara går med dåligt med tid mellan klasserna.
Jag vet att det är svårt att hitta en avstämning som passar både förare och publik men jag ser det ur ett rent publikavseende. Det som skulle locka mest är nog några riktiga profiler och klassförare typ Rossi men dom hittar man inte under varje sten man lyfter på.

Samköra med andra evenemang är nog inte heller fel om man hittar rätt samarbetspartner.

Kunniga speakers samt framförallt en chans att höra dom är ett stort plus.

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Kanske skulle kunna vara en idé att arrangera ban/Prova pådagar för gatåkare i samband med RR tävling, brukar inte Gelleråsen ha något sådant under Bikeweek?

Vet att det kan bli problematiskt att lösa...
Faktiskt går vi redan i sådana funderingar, är du synsk :tummenupp

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Hoj
:) Jo vi har som du nämner satt ut både skyltar och banderoller, vi har även kört ut reklam lokalt på radio tidigar, men personligen så är jag tveksam till vad det gav i förhållande till kostnaden.

/Christer

Ja men ni har iallafall försökt med detta, och bevisligen gav det dåligt resultat
men ni försökte iallafall :tummenupp Och då kan andra klubbar ta åt sig av detta och testa andra upplägg!!!

Jay-Jay

Poser MC
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
ktm
en annan sak är att göra som i ishockey och lägga in något knatterace i pausen så får man ditt föräldrar, farmor, mormor mm mm

christer

SDK Socio # 3535
Gick med
26 May 2003
Hoj
Ducati 748 SPS
Mitt förslag är att titta närmare pa hur man gör inom Speedway. Det är en mycket trakigare MC-tävlingsform än RR och ända sa har dom fulla läktare, resultatrapportering och bilder fran sin SM-serie i sportsändningarna pa TV samt full täckning av GP-serien i SVT.

.

Det här har varit uppe till diskussion tidigare i någon tråd, må vara att speedway är tråkigare, men dom tror jag får folk till sina tävlingar bland annat för att det är klubbar som kör mot varandra, jag tror att det precis som fotboll drar till sej publik för att dom utav någon anledning vill identifiera sej med en klubb, det är knepigare med indivduell RR.

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Hoj
Börja med att kika lite på vad som erbjuds till åskådarna, att ens hitta resultat på tävlingarna kan vara stört omöjligt om man inte är förare själv och vet var dom undangömda listorna finns. Tävlingarna jag varit på (Anderstorp, Falkenberg, Knutstorp) har mest känts som om man packat in så många lopp det bara går med dåligt med tid mellan klasserna.

Samköra med andra evenemang är nog inte heller fel om man hittar rätt samarbetspartner.

Kunniga speakers samt framförallt en chans att höra dom är ett stort plus.

:tummenupp

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...