Vad krävs på SM helgerna!!!

christer

SDK Socio # 3535
Gick med
26 May 2003
Hoj
Ducati 748 SPS
Tv sändningar är som bekant dyra, men media is da shit!
Borde man inte utan allt för hög kostnad kunna placera ut ett antal webkameror, dels längs med banan men även i depå och köra ut det på webben, vad skulle krävas??? Måste finnas någon här som har kunnskap om sådant.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Tv sändningar är som bekant dyra, men media is da shit!
Borde man inte utan allt för hög kostnad kunna placera ut ett antal webkameror, dels längs med banan men även i depå och köra ut det på webben, vad skulle krävas??? Måste finnas någon här som har kunnskap om sådant.

En sådan produktion skulle faktiskt kunna fungera riktigt väl.
En livesändning från helgen på nätet skulle rocka.

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
Ingen
Det här har varit uppe till diskussion tidigare i någon tråd, må vara att speedway är tråkigare, men dom tror jag får folk till sina tävlingar bland annat för att det är klubbar som kör mot varandra, jag tror att det precis som fotboll drar till sej publik för att dom utav någon anledning vill identifiera sej med en klubb, det är knepigare med indivduell RR.

Ja det kan vara sa. GP-deltävlingarna är individuella men det är pa en lite annan niva.

Det är lite konstigt ända, motorevenemang brukar alltid dra mycket folk. Dom har pa Mittsverigebanan nagot dom kallar Onsdagsbus där dom kör olika motorgrejor varje onsdag pa sommaren. Även den drar rätt mycket folk och de är rätt duktiga pa marknadsföring.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Nån som vet vad det kostar att hyra en storbildsskärm? Sån som de har på t.ex. fotboll eller STCC? :va

En sån och webkameror. :tummenupp

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Det här har varit uppe till diskussion tidigare i någon tråd, må vara att speedway är tråkigare, men dom tror jag får folk till sina tävlingar bland annat för att det är klubbar som kör mot varandra, jag tror att det precis som fotboll drar till sej publik för att dom utav någon anledning vill identifiera sej med en klubb, det är knepigare med indivduell RR.

Jag tror du delvis har rätt, i alla fall ang klubbkänslan. Själv skulle jag välja speedway före RR, förrutom classic som har en helt annan charm..... enligt mig

Däremot tror jag en stor orsak till varför folk gillar speedway är
- Varje race är ca 1 minut
- Oftast täta fighter hela racet
- Full koll på hela banan
- Inget problem att identifiera vem som är vem
- Du känner, hör och ser allt som som händer

Tyvärr så tror jag RR lämpar sig bättre för TV för gemene man. Man kan tycka vad man vill vill men när ett lokalderby i Målilla drar 8500 personer så finns det något som drar.

Last edited:

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Hoj
En lagom stor.
En sådan produktion skulle faktiskt kunna fungera riktigt väl.
En livesändning från helgen på nätet skulle rocka.

Och hur ska allmänheten få reda på detta , eller kommer bara några från sh att kolla ?

En stänkare på TV4 innan helgen skulle göra susen.
Det mest effektiva och enklaste.
Om klubbarna överhuvudtaget vill få dit någon publik så får dom hosta upp lite cash.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Fast drar det mer folk till tävlingarna?

Publik som publik. Sen tror jag att all media som haussar upp ett arrangemang drar publik på plats också.
Jag hade aldrig åkt till anderstorp för att kolla på VM i rr om jag först inte råkat se sporten på tv, tror det var espn eller eurosport första gången, och då via satellelit som inte särskilt många hade på den tiden.

Och hur ska allmänheten få reda på detta , eller kommer bara några från sh att kolla ?

En stänkare på TV4 innan helgen skulle göra susen.
Det mest effektiva och enklaste.
Om klubbarna överhuvudtaget vill få dit någon publik så får dom hosta upp lite cash.

Klart det måste göras reklam om det via nätet, SH exempelvis.
Sen är såklart bättre att köra "riktig" tv med en riktigt proffsig produktion.
Säger återigen att det var jävligt synd att klubbarna var sådana motståndare till bergmanproduktionen och sportexpressen med facit i hand, eftersom det numer är tv4 och sänds till väldigt många hushåll.

Last edited:

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Publik som publik. Sen tror jag att all media som haussar upp ett arrangemang drar publik på plats också.
Jag hade aldrig åkt till anderstorp för att kolla på VM i rr om jag först inte råkat se sporten på tv, tror det var espn eller eurosport första gången, och då via satellelit som inte särskilt många hade på den tiden.

Prexis så är det, sedan fetar TV in en j-a massa reklamavbrott om tamponger, risifrutti, banankaviar och massa annat skit som ingen är intresserad av, halva racet blir sönderhackat av reklamavbrott och folk blir så irriterade att dom åker ut och kollar racen live istället.

:D

walle-racing

Ny medlem
Gick med
9 Jan 2004
Hoj
gsxr 1000
Personligen tror jag att 20 sekunder under sista veckan innan tävling , skulle göra underverk! På en kanal som tv4! Frågan är vad det skulle kosta :confused:

Klubbarna går med plus på cirka 2-300000 som det är nu, då tycker man att dom kan lägga manken till! 2-300000 fick jag höra på ett möte, så jag vet ej exakt!

Nej, lathet är nog svaret! Varför ska vi, vi tjänar ju redan på det!

år efter år dyker samma dumma inlägg upp.... 300.ooo tjänar klubbarna och dom är så jla lata.

I Arc är vi 3 personer som sköter ALLT med RR.

Inlägg som dina gör att ens funderingar på att sluta jobba ideellt en jäkla massa timmar, bara för att du ska få leka på banan, ökar drastiskt.

Men nu gör vi det för att vi tycker det är kul att det kör hojar på mossen.

Men som sagt ogenomtänkta och rent idiotiska inlägg får du gärna lämna hemma särskilt som "du har hört" att det är på ett visst vis...trött man blir...:confused:

Matulda

Tänker Själv
Gick med
28 Dec 2005
Hoj
En Pippigul 600.
Men som sagt ogenomtänkta och rent idiotiska inlägg får du gärna lämna hemma särskilt som "du har hört" att det är på ett visst vis...trött man blir...:confused:
Så länge folk lyssnar på vad man hör i depåtält,sitter och skvallrar om folk så kommer vi som sliter rumpan av oss för att få ihop tävlingar oxå slita med att"försvara"oss dvs lägga ner tid och energie på det som vi skulle kunna lägga på annat.

NSB 33 fick dom uppgifterna på ett förarmöte såklart att folk som var där tror på det som sägs där.Den som informerar om vad förarna betalar samanlagt måste oxå informera om utgifterna som hör ihop med varje tävling.

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
år efter år dyker samma dumma inlägg upp.... 300.ooo tjänar klubbarna och dom är så jla lata.

I Arc är vi 3 personer som sköter ALLT med RR.

Inlägg som dina gör att ens funderingar på att sluta jobba ideellt en jäkla massa timmar, bara för att du ska få leka på banan, ökar drastiskt.

Men nu gör vi det för att vi tycker det är kul att det kör hojar på mossen.

Läste du inte ett av mina senare inlägg!

crallan

#73 250R
Gick med
13 May 2003
Hoj
TZ 250 -99
Tror helt enkelt det finns lite för lite personkult kring förarna i svensk RR. Att inte ens svenska mc-tidningar knappt bevakar svensk RR tror jag spelar in. Om det fanns artiklar om hojjarna, hemma hos reportage hos teamen, verklig bevakning av tävlingarna mm tror jag att intresset hade ökat. Om ingen vet vem som tävlar, eller har en aning om vem man ska hejja på/'hata' blir det ju faktiskt ganska tråkigt att titta. Sen en så enkel sak som att resultaten inte finns att finna tex i dagspress gör att det blir ännu svårare att hålla koll. Vet inte om tidningarna väljer den informationen själv eller om det bara är att skicka in informationen för att få den publicerad. Så någon form av väldigt riktad marknadsföring tror jag behövs.

sandstream

Guest
Så länge folk lyssnar på vad man hör i depåtält,sitter och skvallrar om folk så kommer vi som sliter rumpan av oss för att få ihop tävlingar oxå slita med att"försvara"oss dvs lägga ner tid och energie på det som vi skulle kunna lägga på annat.
Och den enklaste vägen att gå för att slippa spekulationer är att presentera fakta. Varför inte gå ut med info via Svemo i slutet av varje år och visa vad de olika arrangemangen kostade och vad slutresultatet blev. Då skulle ni få slut på spekulationerna.

Att presentera förluster eller små vinster lär bara öka förståelsen från oss förare för de avgifter ni tar.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Och den enklaste vägen att gå för att slippa spekulationer är att presentera fakta. Varför inte gå ut med info via Svemo i slutet av varje år och visa vad de olika arrangemangen kostade och vad slutresultatet blev. Då skulle ni få slut på spekulationerna.

Att presentera förluster eller små vinster lär bara öka förståelsen från oss förare för de avgifter ni tar.
Eftersom alla klubbar är föreningar så kan du få reda på resultaten av deras verksamhet efter deras årsmöten. Svemo har ju inget med det att göra.
Du brukar ju vara het på mail och telefon så du kan nog fixa fram uppgifter från alla föreningar. :)

flames

Vem har sagt att 40 är Gammalt?
Gick med
4 Jun 2007
Hoj
FZR 1000
Jag är super nörd på att se er köra RR,men det kan vara svårt att få reda på alla tävlingar.Så mitt råd är REKLAM i alla former.Som publik så kan man gått betala inträde om det hjälper till att med reklam och prispengar till er förare.:tummenupp

Matulda

Tänker Själv
Gick med
28 Dec 2005
Hoj
En Pippigul 600.

Varför sitta och spekulera alls och skvallra om saker man absolut inte vet någonting om.

Att ta reda på FAKTA är inte svårt varför ska allt serveras på ett fat??
Vill man veta vad varje tävling har gått i vinst/förlust hos arrangerande klubb så tar man reda på det och sitter inte och TROR.

Jag har väldigt låg toleransnivå vad det gäller sådana saker och när jag läste i din sportsblogg om hur du sitter o skvallrar om folk i depåerna och tycker vissa saker är tragiska men kan inte gå ut med vad öppet så tycker jag man håller tyst.
Ett sådant agerande skapar rykten m.m och sänker en trovärdighet.

Detta beskriver väldigt bra hur det brukar vara :

Det var en gång fyra personer som hette MÅNGA, NÅGON, NÅGONANNAN och INGEN.
Det fanns ett viktigt jobb som skulle göras, och MÅNGA tyckte att NÅGON skulle ta tag i detta.
NÅGONANNAN skulle också kunnat ha gjort det, men INGEN gjorde det.
NÅGON blev förbannad för det var ju faktiskt MÅNGAS jobb..
MÅNGA tyckte att NÅGONANNAN skulle ha gjort något åt det, men INGEN förstod att MÅNGA faktiskt borde ha gjort det.
Det slutade med att MÅNGA skyllde på NÅGONANNAN när i själva verket INGEN kunde skylla på NÅGON.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Varför sitta och spekulera alls och skvallra om saker man absolut inte vet någonting om.

Du vet PRECIS lika väl som jag att folk gör så, vare sig man vill eller ej. Och om det sitter nån som man själv har lite mer respekt för i depån och säger att "han tog reda på att den och den klubben gick med så och så mycket i vinst" så är det väl klart att man inte per definition antar att personen i fråga ljuger. Eller? Det brukar inte jag göra i alla fall.

Spekulationer, ja, halva vår sport lever på det. Hur skulle Silly Season se ut utan spekulationer? Fan va trist. Så det enda sättet att få slut på diskussionerna är att gå ut med fakta. I slutändan blir det så att en tar reda på det, säger till person två att det gick med 10 000 kr i vinst. Till nästa person ökar vinsten och till slut så börjar skvallret och frågorna om var pengarna tog vägen. Så att gå ut med det rakt ut är det enda sättet att få slut på liknande spekulationer.

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...