Vad skall man ha alla turbo hästar till ?????

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
Mr Gixxer skrev:
Hej Anders o alla andra
Vill o vill det är väll som alltid så mycket som möjligt....!
Men frågan är väll snarare vad som är rimligt att börja skrämma upp den med utan att bygga om hela snurran.

En liten mot fråga mitt i allt hur många kusar har en 1052gixxer från början räknat på bakhjulet?

Är det rimligt med 200 hk på baken eller.....? (Kanske 150?)
Ska fortfarande ha den till gatbruk, men visst f... är man sugen på att köra bana med, men då kanske det e bättre att bygga en till som är mer anpassad och då dj.... vill man ha mååånga kusar :hihi
Fast jag vet även att det behövs en bra hoj och en förare också.
Det hjälper ju inte hur stor o kraftfull saken e mellan benen om man inte kan hantera den.... :D

En helt standard 1052cc (finns det sådana :confused: ) ger kanske 110-112hk på bakhjulet.
Med turbo är det inga problem att ha 200+ hk på bakhjulet för gatbruk. Jag hade 244hk med 1109cc (1127kolvar i en 1052cylinder), nu har jag Banditkolvar och cylinder (1137cc på 1052underdel) och den funkar kanonbra, hur lättkörd som helst om man inte provoserar den. :D


PD skrev:
min gamla 90a hade 139,8hk på bakslangen, jag gissar på att den äldre 1052 ligger runt 115-120 nånstanns

139,8hk? då var den inte tokstandard?
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Mr Gixxer skrev:
Men frågan är väll snarare vad som är rimligt att börja skrämma upp den med utan att bygga om hela snurran.

Med en liten TD04-13G/7 (typ som alla sur-volvo har) räcker för runt 260 hästar på din hoj med 1 Bar laddtryck och IC. Kompsänk med 2 mm cylinderfots-spacer.
 

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
gixxer_1255 skrev:
139,8hk? då var den inte tokstandard?

nja, den var väl som alla andra på den tiden med Vance&hines ss avgassystem (kan nästa tro att dom sytemen satt på från fabrik :D ) och 5grader mer förtändning så i princip orginal :tummenupp
 

Mr Gixxer

En gång Biker alltid Biker
Gick med
1 Mar 2005
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki GSXR 1100
gixxer_1255 skrev:
En helt standard 1052cc (finns det sådana :confused: ) ger kanske 110-112hk på bakhjulet.
Med turbo är det inga problem att ha 200+ hk på bakhjulet för gatbruk. Jag hade 244hk med 1109cc (1127kolvar i en 1052cylinder), nu har jag Banditkolvar och cylinder (1137cc på 1052underdel) och den funkar kanonbra, hur lättkörd som helst om man inte provoserar den. :D


Orginal o orginal.... Ok då.... Laser K2-R + K&N i orginalburken kanske justerad/jetad (har inte en aning) marginelt så man kan väll nästan kalla det orginal. 3500 mil på en -87'a e väll nästan en raritet :Bugar

Vad för prylar behövs mer då?
Kan man slippa ic och vad för effekter e funktionellt då?

Så det e "bara" att borra upp 1052'an o stoppa dit 1127'ans kolvar!?
Hur passar hela kittet 1127cyl o kolvar? modifieringar?
Bandit Prylarna vad kräver dom för modifieringar?
Var plockar ni in respektive ut olja vid turbomontage? typ var sida kylet eller....??
Vad behövs mer?
Är absolut ingen turboguru, i bil körde jag feeet V8 (8,4L) med stoor förgasare 900hk utan överladdning av nån sort.
Tyvär e den såld så jag har en viss "abstinens" som måste tillfredställas.

Tänkte man kunde skrämma upp hojen lite snabbt o lätt o spara tyngre modifieringar till den mörka tiden.

Är det nån som har lite lämpliga ideer o delar till övers?
 
Last edited:

Mr Gixxer

En gång Biker alltid Biker
Gick med
1 Mar 2005
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki GSXR 1100
andersbrink skrev:
Med en liten TD04-13G/7 (typ som alla sur-volvo har) räcker för runt 260 hästar på din hoj med 1 Bar laddtryck och IC. Kompsänk med 2 mm cylinderfots-spacer.


Om jag vill slippa ic då! så här i inledningsfasen?
Vad gör ni spacern i koppar, alu eller svart?
Angående bränslet förgasare ev pump osv.. vad gäller där?
Luftburks lösningar?

En annan "liten" fråga pratade med polaren som då också har en sådan här maskin, om man "bara" vill ha 160 kusar i marken vilken väg går man då,är det topp, kammar, förgasare osv eller är det helt enkelt en mild turbo variant?

Fram med kokböckerna bara :)
 
Last edited:

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
Mr Gixxer skrev:
Orginal o orginal.... Ok då.... Laser K2-R + K&N i orginalburken kanske justerad/jetad (har inte en aning) marginelt så man kan väll nästan kalla det orginal. 3500 mil på en -87'a e väll nästan en raritet :Bugar

Vad för prylar behövs mer då?
Kan man slippa ic och vad för effekter e funktionellt då?

Så det e "bara" att borra upp 1052'an o stoppa dit 1127'ans kolvar!?
Hur passar hela kittet 1127cyl o kolvar? modifieringar?
Bandit Prylarna vad kräver dom för modifieringar?
Var plockar ni in respektive ut olja vid turbomontage? typ var sida kylet eller....??
Vad behövs mer?
Är absolut ingen turboguru, i bil körde jag feeet V8 (8,4L) med stoor förgasare 900hk utan överladdning av nån sort.
Tyvär e den såld så jag har en viss "abstinens" som måste tillfredställas.

Tänkte man kunde skrämma upp hojen lite snabbt o lätt o spara tyngre modifieringar till den mörka tiden.

Är det nån som har lite lämpliga ideer o delar till övers?

Ok, din 1052á ger kanske 115-120hk.
Jag är inte heller någon turboguru, jag har gjort det lätt för mig, jag köpte en beg turbosats från MCXpress.
Det du behöver göra i motorn är att skaffa en 2mm spacer att sätta under cylindern och en uppsättning hårdare kopplingsfjädrar.
Sedan så får du snickra ihop ett grenrör av rostfritt, sätt aggregatet så högt det går så att du slipper ha en oljepump för returen.
Oljereturen drar du in i oljepluggen i tråget.
Oljan till aggregatet tar du ut på högersida av motorn, ur pluggen som sitter nedanför tändningskåpan.
Sedan behövs en plenumkammare, och designen av den finns det många teorier om.
Förgasarna måste oxå moddas för att tryckas genom.
Du behöver en bränslepump och en tryckregulator oxå.
Och du bör/måste ha en intercooler.

bil körde jag feeet V8 (8,4L) med stoor förgasare 900hk usch säg inte så jag saknar min 400hk Nova 66
 
Last edited:

Mr Gixxer

En gång Biker alltid Biker
Gick med
1 Mar 2005
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki GSXR 1100
gixxer_1255 skrev:
Ok, din 1052á ger kanske 115-120hk.
Jag är inte heller någon turboguru, jag har gjort det lätt för mig, jag köpte en beg turbosats från MCXpess.

Skaffa en 2mm spacer att sätta under cylindern: vilket material brukar ni?
Hårdare kopplingsfjädrar: Har jag samt ny koppling :)
Sedan så får du snickra ihop ett grenrör av rostfritt, sätt aggregatet så högt det går så att du slipper ha en oljepump för returen: Fixar jag
Oljereturen drar du in i oljepluggen i tråget: Smidigt
Oljan till aggregatet tar du ut på högersida av motorn, ur pluggen som sitter nedanför tändningskåpan: Smidigt
Sedan behövs en plenumkammare, och designen av den finns det många teorier om: Har du någon? Är det nått specielt att tänka på eller är det "bara" att snickra en burk som passar? Hänger ni ett löst filter fram då helt enkelt?
Förgasarna måste oxå moddas för att tryckas genom: Hur? eller är det bättre med RS? Storlek?
Du behöver en bränslepump och en tryckregulator oxå: Vad pratar vi om för tryck och flöden?
Och du bör/måste ha en intercooler: Asch.... jaja får väll titta på det med.
bil körde jag feeet V8 (8,4L) med stoor förgasare 900hk usch säg inte så jag saknar min 400hk Nova 66: Ja då vet du hur det är, men du har ju lite "medicin" redan :tummenupp

Ingen som har nån rolig hoj till övers? Och som e sugen på en Jetski/Vattenskoter i stället? Har en Yamaha GP1200 -99 135hk med rostfri impeller!!
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Mr Gixxer skrev:
vilket material brukar ni?

2 mm aluminium. Det funkar rätt bra att göra en egen med en liten sticksåg om man inte vill köpa en för 500 spänn.

CV34'or räcker för uppemot 400 hästar.

Soppapump? Vilken EFI-pump som helst verkar duga, från en större bil. Jag kör med en gammal rostig Bosch-pump från SAAB 9000 Turbo.

Bilder på ett plenum http://www.andersbrink.se/sv/trim/plenum.rar och ritning kan du få från lahi.
 
Last edited:

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
behöver man kompsänka om man bara ska ha litegrann?? I ett repotage om Erik Marklund i Bike för många år sedan så prova dom två stycken gsxr1100 den ena var en 325hk och den andra en mesvariant på strax över 200hk Erik åkte på den store och frugan på den "lille" :)

men iaf så har jag för mig att den lille inte var kompsänkt utan helt orginal och turbosatsen bara var bolt on! kan det stämma???
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
PD skrev:
behöver man kompsänka om man bara ska ha litegrann?? I ett repotage om Erik Marklund i Bike för många år sedan så prova dom två stycken gsxr1100 den ena var en 325hk och den andra en mesvariant på strax över 200hk Erik åkte på den store och frugan på den "lille" :)

men iaf så har jag för mig att den lille inte var kompsänkt utan helt orginal och turbosatsen bara var bolt on! kan det stämma???

Originalkompressionen på 10:1 blir 14:1 med 7 psi (0.5 Bar) överladdning, med lite vilja och gott mod kan du köra så. Men lixom, medans du bökar med plenum och avgasrör... ta de två timmarna det tar att lyfta på cyllen och lägga dit en cylinderfotsspacer - så kan du ladda 0.5 Bar ytterligare.

Vafan, tro'ru rä e nå jämra Dynojet-turbokit det härna eller vaddå! :hihi
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
PD skrev:
behöver man kompsänka om man bara ska ha litegrann?? I ett repotage om Erik Marklund i Bike för många år sedan så prova dom två stycken gsxr1100 den ena var en 325hk och den andra en mesvariant på strax över 200hk Erik åkte på den store och frugan på den "lille" :)

men iaf så har jag för mig att den lille inte var kompsänkt utan helt orginal och turbosatsen bara var bolt on! kan det stämma???
Ett litet sammanträffande att jag läste just precis den tidningen med det reportaget idag... var nog två år sedan sist! Hittade tidningen igår... hmmm... mysko.. jaja! Åter till ämnet! Sitter med tidningen här nu, (SuperBike nr 3/94) och den ena gav 325 hk/282,5 Nm på hjulet vid 1,7 bar :3freak och den andra 193 hk/149,1 Nm på hjulet vid 0,75 bar. Båda med original kolvar och stakar, men den milda versionen utan kompsänkning.
Det står "motorn i 200-hästarsversion är helt original, förutom att fjädrarna i kopplingen är bytta. Normalt sänker man kompressionen för att minska risken för knackningar, men Erik menar att det inte behövs i den här mjukisversionen. -Det är bara att bulta på grejorna, det tar två dagar ungefär". Så ingen kompsänkning och 0,75 bar? Hmmm... jaja, men antingen har motorn väldigt lågt komp original (icke troligt) eller så har de räknat fel eftersom det i faktarutan står att den milda varsionen har 8,8:1 i komp utan kompsänkning och det vassa har 7,3:1. På 8,8:1 kan man ju lätt ladda 0,75, men jag tycker det varkar vara väl lågt komp. Turboaggregaten är Garrett T03 modifierade av Mc-Xpress. Effektkurvan på den vassa ser ut att vara lite jobbig... +100 hästar på 500 varv. Har ingen scanner, annars hade jag ju kunnat scanna artikeln.
 

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
Mr Gixxer skrev:
Så det e "bara" att borra upp 1052'an o stoppa dit 1127'ans kolvar!?
Hur passar hela kittet 1127cyl o kolvar? modifieringar?
Bandit Prylarna vad kräver dom för modifieringar?

1127kolvar i 1052cylinder = bara borra (1109cc)
1127kolvar och cylinder på 1052vevhus = bearbetning av vevhus (1109cc)
Banditkolvar i 1052cylinder = bara borra (1137cc)
Banditkolvar och cylinder på 1052vevhus = bearbetning av vevhus (1137cc)

PD skrev:
behöver man kompsänka om man bara ska ha litegrann?? I ett repotage om Erik Marklund i Bike för många år sedan så prova dom två stycken gsxr1100 den ena var en 325hk och den andra en mesvariant på strax över 200hk Erik åkte på den store och frugan på den "lille" :)

men iaf så har jag för mig att den lille inte var kompsänkt utan helt orginal och turbosatsen bara var bolt on! kan det stämma???

Artikeln i Bike är 11år gammal det har hänt mycket på turbohojs fronten sedan dess. Jag tror att kompet är sänk även på "Linda" (hojen kallades så)
Enligt Alf (en av MCXpress turbogurus) så är det bättre med för lågtkomp än för högt komp.
 
Last edited:

Mr Gixxer

En gång Biker alltid Biker
Gick med
1 Mar 2005
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki GSXR 1100
Turbo o annat skoj

Tänk vad fint det är med utveckling!
När andra redan slitit sitt hår och räknat ut och säkerligen bränt en och annan pryl/pengar och man bara kan haka på o njuta av resultaten/farten.

Härligt med folk som e villiga att dela med sig av sina kunskaper så vi andra kan åka istället för att mecka/forska. :Bugar :Bugar

Nu några frågor igen :va
Vad behöver man göra åt förgasarna för turbo bruk?
Ni har säkert klurat ut munstycken o hela köret kontra laddtryck/effekt!?

Tänkte på polaren lite, han som nöjer sig med 150-160hk på baken.
E det turbo eller "vanligt" trim som gäller då?
Och om man väljer turbo vad pratar vi om för ladd tryck då?
Vad har ni för olika laddtryck i förhållande till hk typ 150-200-250-300 osv..?
Hur stora ic är det som gäller?

Gisses vad jag frågar mycket, men för att få veta något bla..... bla ......osv
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
150-160 pållar går att fixa med lite större volym och konventionell trimning. Vilket som är att föredra kan diskuteras i all oändlighet.

Ang IC kan jag nämna att jag åkte 1,1 bar på min Corvette. Gjutna kolvar, 9:1 och ingen IC (budgetbygge). Men jag hade vatteninsprutning. Fungerade kanonbra men det plingade illa där fram när vattnet tog slut. :) Och det gick åt en hel del testande innan vatteninsprutet fungerade som det skulle.
Och kolvarna höll till och med när wg hängde sig. Jag hann se hur manometern gick i botten innan jag klev av. Skalan gick till 3 bar! Och detta var innan jag hade vatteninsprutningen (åkte först med 0,5 bar men mycket vill ha mer). Men kolvarna hade garanterat inte hållt om jag fortsatt hålla ner med så mycket laddtryck. :)
Men som sagt, vatten fungerar ypperligt. Kanske kan vara nåt för den som har svårt att få dit en IC.

Och Anders med fler har varit invlolverade i en diskussion som utmynnade i att E85 bör fungera rätt bra utan IC uppåt 1 bars laddtryck om jag minns rätt. E85 kyler ju som alla säkert vet betydligt bättre än dinosauriebensin. Och med bättre kylning av kompressionsfasen så minskar risken för knack.
 

Mr Gixxer

En gång Biker alltid Biker
Gick med
1 Mar 2005
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki GSXR 1100
Robban_C skrev:
150-160 pållar går att fixa med lite större volym och konventionell trimning. Vilket som är att föredra kan diskuteras i all oändlighet..

Det är det han funderar på, tycker det blir förmycket av allt med turbo.
Men jag vet hur det är, mer vill ha mer så därför funderar jag på turbo även om jag kanske smygstartar lite :hihi
Har en bekant som har ett litet fint agregat på hyllan har sneglat på det några gånger nu, får se om det går att få loss det.
Ska kolla up betekningen på det så vet säkert ni om det funkar eller inte.

Jo om ic, det va flödena jag tänkte på storleksmässigt.

Hmm... turbo och V8 har funderat på det men som sagt så e jag novis på turbo så jag tänkte stoppat dit en fet kompressor i stället, jojo det kräver också kunskap, men där vet jag lite mer.
Men.. men.. bilen e såld :(

Polaren kallade mig power djunkie :va varför då :rolleyes:
 

Mr Gixxer

En gång Biker alltid Biker
Gick med
1 Mar 2005
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki GSXR 1100
gixxer_1255 skrev:
1127kolvar i 1052cylinder = bara borra (1109cc)
1127kolvar och cylinder på 1052vevhus = bearbetning av vevhus (1109cc)
Banditkolvar i 1052cylinder = bara borra (1137cc)
Banditkolvar och cylinder på 1052vevhus = bearbetning av vevhus (1137cc)

Vilka årsmodeller pratar vi om på kolvar?
Hur mycket är 1052 resp 1127 borr bara?
Eller vad använder man för prylar för att få massa cubik typ 1200 o mer?
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Jag vet inte vad som är borrbart hit och dit men Bandit är 1157 om jag inte misstar mig, det borde vara 1 mm större än den vanliga 1127:an. Alltså borde det vara en sån cyl man lämpligast utgår från om man inte vill gå direkt på en bigblock.
Jag är inte 100 säker på detta men du kommer säkert att få helt korrekta svar från Roger, Anders eller nån av de andra "gamla uvarna" :).
 

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
Robban_C skrev:
Jag vet inte vad som är borrbart hit och dit men Bandit är 1157 om jag inte misstar mig, det borde vara 1 mm större än den vanliga 1127:an. Alltså borde det vara en sån cyl man lämpligast utgår från om man inte vill gå direkt på en bigblock.
Jag är inte 100 säker på detta men du kommer säkert att få helt korrekta svar från Roger, Anders eller nån av de andra "gamla uvarna" :).

Det går tom att borra 1052cylindern 80mm (1186cc sats till 1127án) det blir 1166cc, det är mer än vad som brukar rekomenderas men det funkar.

Mr Gixxer skrev:
Vilka årsmodeller pratar vi om på kolvar?
Hur mycket är 1052 resp 1127 borr bara?
Eller vad använder man för prylar för att få massa cubik typ 1200 o mer?

1052án går att borra 80mm (1166cc) men som sagt brukar man rekomendera 78mm (1109cc)
1127án går att borra 81mm (1216cc)

Men skall du åka turbo så bör du inte borra för mycket (tex 1166cc på grund av att fodren blir så tunna), men 1200cc och mycket lämpligt för turbo får du om du borrar en 1127cylinder 81mm och sätte i Haybusakolvar. (1195cc på en 1052motor och 1216cc på en 1127motor) (jag har ett par sådana liggande på hyllan som skall in i min turbogixxer så småningom :D )
 
Last edited:

Mr Gixxer

En gång Biker alltid Biker
Gick med
1 Mar 2005
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki GSXR 1100
gixxer_1255 skrev:
1052án går att borra 80mm (1166cc) men som sagt brukar man rekomendera 78mm (1109cc)
1127án går att borra 81mm (1216cc)

Men skall du åka turbo så bör du inte borra för mycket (tex 1166cc på grund av att fodren blir så tunna), men 1200cc och mycket lämpligt för turbo får du om du borrar en 1127cylinder 81mm och sätte i Haybusakolvar. (1195cc på en 1052motor och 1216cc på en 1127motor) (jag har ett par sådana liggande på hyllan som skall in i min turbogixxer så småningom :D )

Hmm.... :va det låter trevligt det här, vad är det man behöver göra för bearbetning av vevhuset för 1127 resp Bandit?
Och hur passar det med topparna till dom?
Vad skiljer (om det skiljer) 1052,1127 resp Bandit topparna åt?

Man känner sig ju "nästan" :kocko såmycket man frågar, men man får trösta sig med att man kan/vet massa andra saker.
 

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
Mr Gixxer skrev:
Hmm.... :va det låter trevligt det här, vad är det man behöver göra för bearbetning av vevhuset för 1127 resp Bandit?
Och hur passar det med topparna till dom?
Vad skiljer (om det skiljer) 1052,1127 resp Bandit topparna åt?

Man känner sig ju "nästan" :kocko såmycket man frågar, men man får trösta sig med att man kan/vet massa andra saker.

Fräsa eller slipa ur så att foder och kolvar går ned i vevhuset.
Skillnaden på topparna är inte så stor, det sitter lika stora ventiler i alla. 1127toppar från 91-92 har schims justering av ventilspelet övriga gammal hedelig justerskruv.
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top