Vad tjänar ni?

Så vad tjänar ni (innan skatt)?

• Antal röstningar
    0

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Apostlahäst modell gammal
Mike the bike skrev:
Det finns ett nytt sätt att slå tillbaka med som jag kobbar oerhört mycket med.

Men det kräver att du bor i hus och har ett visst belåningsutrymme.

Observera att exemplet är gjort på 1miljon och kan göras på betydligt mindre belopp, men det är bara för att tydligare illustrera effekten.

Låna 1,000,000:- på huset till 4%
Pengarna placeras i en ränteplaceing som ger 8% fastränta.
Den fasta räntan betalas ut kvartalsvis på samma datum som ditt lån skall betalas (läggs kvartalsvis). 8% - 4% = 4% = 40,000:- i vinst till dig / år.

Steg 2 är sedan en automatbelåning på värdepapperet (obs belastar ej huset).

1,000,000 (på huset) x 4% 40,000:-

3,000,000 (på värdepapperet) där får vi betala 5% för resterande 75% vinsten blir då 8%-5% = 3% (x 3% 90,000:)

Totalt 130,000:-

273,000:- efter skatt på 3 år (löptiden).

Pma mig om det är intressant.
Pengarana är till 100% garanterade av en av världens största banker.

Denna produkt anpassas ofta efter lånet på huset för att på så sätt bo gratis under löptiden som i detta fallet är 3 år.

/Mikael

Så du menar att du har ränteplaceringar som GARANTERAR 8 % i ränta?
Helt osannolikt låter det i mina öron? Finns kanske en liten valutarisk i det hela?

Berätta gärna mer, för det finns säkert en hake med det hela som alla bör känna till.

Jag råder alla spekulanter på Mike The bikes deal att avvakta att han presenterar lösningen för oss alla så vi kan granska dem öppet.

Jo, jag råkar ha en examen i finansiell ekonomi... om nu någon undrar varför jag låter som en viktigpetter...

Last edited:

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
valmers skrev:
Jo, det vill vi visst.

Jajjemensan!!

Extra kul blir det för oss knuttar ett rullblad hos sjukvården gällande mc-kracher. En riktigt privat sjukvårdsförsäkring kommer naturligtvis ta hänsyn till det. Fan va bra det kommer bli ....undantag för framtida ryggproblem, nackproblem, muskelvärk eller hälta som möjligtvis kan orsakats av mc-olycka den 03-0x-xx

Jag betalar 100% extra för en olycksfallsförsäkring. Vad tror du att din sjukvårdsförsäkring hade kostat jämfört med en ovurpad bandyspelare? Du är ju numera att betrakta som andrasortering....

EDIT, lägg därefter till ett genprov eller två så ska du se att vi 30-åringar med smak för livet inte är den hetaste målgruppen.

Last edited:

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Chrille skrev:
Jajjemensan!!

Extra kul blir det för oss knuttar ett rullblad hos sjukvården gällande mc-kracher. En riktigt privat sjukvårdsförsäkring kommer naturligtvis ta hänsyn till det. Fan va bra det kommer bli ....undantag för framtida ryggproblem, nackproblem, muskelvärk eller hälta som möjligtvis kan orsakats av mc-olycka den 03-0x-xx

Jag betalar 100% extra för en olycksfallsförsäkring. Vad tror du att din sjukvårdsförsäkring hade kostat jämfört med en ovurpad bandyspelare? Du är ju numera att betrakta som andrasortering....

EDIT, lägg därefter till ett genprov eller två så ska du se att vi 30-åringar med smak för livet inte är den hetaste målgruppen.
Är du helt senil, gubbe? Du har ju redan svarat på mitt inlägg en gång.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Johanpeppy skrev:
Fan vilket klockrent inlägg! Du har så jävla rätt. Vilket jävla samhälle vi lever i.
Ja, vilket samhälle vi lever i där inte överklassen kan ta total kontroll över kapitalet :tungan

Mike the bike

#95 R 1000 / Team Gröön
Gick med
14 Feb 2004
Hoj
Ducati Monster S4R
Ok!

För det första så är det mycket viktigt att förstå att jag gav ett förslag till 1 person som utryckte sig negativt angående skattetrycket och ekonomin i sin helhet.

Jag försöker inte ragga kunder här på sporthoj vilket hade fått ses som ganska taktlöst.

Jag förstår precis att du är skeptisk som så många andra tills man satt sig in i det.

Satt i förhandlingar med SEB idag angående belåningen på detta värdepapper och det tog en stund kan jag säga innan polletten föll ner.

Då du som jag är ekonom så antar jag att du vet om att det utanför Sveriges gränser finns en andrahandsmarknad för livförsäkringar som påminner i mångt och mycket om den vi har för exempelvis aktier.

Vad det går ut på är att en individ som uppfyller vissa krav bla att vara över 70 år och ha haft igång sin fsk i mer än 3 år säljer sin fsk för halva värdet.

Varför gör man då detta kan man undra?

Jo förstå nu att det handlar om riskförsäkringar vars syfte är att under perioder i livet då behov finnes ge ett skydd till den försäkrades efterlevande.
Syftet är ej att bygga upp ett värde (sparkapital).

Därav namnet riskförsäkring.
Detta innebär att den dag du slutar betala din premie så upphör också skyddet och försäkringen förfaller totalt värdelös.

Här i Sverige så får en frisk 30 årig man betala ca 50:-/mån för ca 1 miljon i skydd utifall han skulle avlida.

Skyddet har man ofta till olika saker i olika skeden av livet som kan vara tex att man har barn som ännu inte kan stå på egna ben.

Det kan också vara istället för bolåneinstitutens svindyra låneskydd för att trygga att den/de efterlevande kan bo kvar efter den försäkrades frånfälle.

Problemet kommer när man ökar i ålder då denna typ av fsk har såkallad "naturlig premie" vilket innebär att när risken ökar för dödsfall så vill bolaget ha mer betalt för att erbjuda skyddet.

Kunden har ofta inte råd att ha kvar försäkringen.

Dessutom så brukar de flesta anledningarna till skyddet vara borta vid en uppnådd ålder av ca 70år.

I sådana här fall kan man som kund ansöka om att få sälja sin försäkring till halva priset.

Vad man då gör är att (oftast en bank) köper den till hälften av de senare utfallande beloppet.

Om 1 miljon i skydd så erbjuder banken den försäkrade 500 tusen att förgylla tillvaron med just nu när han/hon fortfarande är i livet.

Bankens enda krav är att bli insatta som förmånstagare (innebär att dom "ärver" pengarna samt att bli insatta som premiebetalare då det i händelse av att den försäkrade annars skulle "missa" att betala premien så förfaller försäkringen omedelbart värdelös och banken loosar en halv mille.

Banken är alltså redan från början garanterad en vinst på 100% utan att ta någon som helst risk.

Enda nackdelen för banken är att de ej vet när personen ifråga faller ifrån och därför ej heller exakt vet hur länge de måste ligga ute med 500tkr utan att få något för det.

Det är där som vi (privatperonser/investerare) kommer in i bilden.

Banken betalar oss en fast ränta på 8 eller 9% beroende på avtalets längd och använder därigenom våra pengar till att handla försäkringar med och kan på så sätt frigöra kapital till sina vanliga verksamhetsområden som tex utlåning.

Nu är det ju givetvis inte så att jag som privatperson köper någon annan persons försäkring på andra sidan jordklotet utan allt investeras som i kollektiv.

Risken (som inte finns) står banken för till 100%

I detta fallet så är det 2 av världens största banker som delar på produkten.

Citibank (Washington), garanterar det insatta kapitalet till 100%

Loyds Of London garanterar ränteutbetalningar till 100%

om bara ett par veckor så har vi en Svensk bank som garanterar hela kapitalet till våra Svenska kunder.

Hoppas det svarade på dina frågor

Its a win win situation.

Mvh Mikael

lee skrev:
Helt osannolikt låter det i mina öron? Finns kanske en liten valutarisk i det hela?

Berätta gärna mer, för det finns säkert en hake med det hela som alla bör känna till.

Jag råder alla spekulanter på Mike The bikes deal att avvakta att han presenterar lösningen för oss alla så vi kan granska dem öppet.

Jo, jag råkar ha en examen i finansiell ekonomi... om nu någon undrar varför jag låter som en viktigpetter...

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
valmers skrev:
Är du helt senil, gubbe? Du har ju redan svarat på mitt inlägg en gång.

For you Aj kan anser männy tajms.

Oavsett infallsvinkel så har du ju fel. Perfekt utgångsläge för långdragna diskussioner.

Mike the bike

#95 R 1000 / Team Gröön
Gick med
14 Feb 2004
Hoj
Ducati Monster S4R
Den är valutasäkrad.

Glömde säga att placeringen är valutsäkrad i SEK.

Mvh Mikael

lee skrev:

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Chrille skrev:
Hade "VI", som i majoriteten av den svenska befolkningen, velat ha det så hade Moderaterna varit en kraft att räkna med i valen istället för ett protestparti som får ha makten någon gång ibland så att folk påminns om vilken skit vi inte väljer i normala fall.
VI, när det gäller ett demokratiskt valt regeringsparti(eller var har du din sammansvärjning i det här fallet?) måste väl ändå vara majoriteten av det svenska folket.
Jag, och säkert många med mig, vill, iallafall.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
valmers skrev:
Jag, och säkert många med mig, vill, iallafall.

Vad tror du Valmers? Hundra 100% påslag på dig resten av livet eller undantag för värk som kan härledas till din olycka om du tecknar privat sjukvårdsförsäkring??

Du tror väl inte att du kollektivt kommer få ingå i försäkringsgruppen(kommunistfasoner) utan hänsyn till din medicinska historik?
Våra försäkringsbolag vill göra DNA-prover på försäkringstagare. Tror du att det är för att:
A) Välja rätt kunder eller skräddarsy undantag.
B) Klona en arme av perfekta försäkringstagare som ska ta över världen.

EDIT/Det gäller alltså ett scenario där vi alla ska välja och finansiera privata försäkringsalternativ.

Last edited:

koss

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Crf250-04, Honda cb 600f Hornet
Jag med... Sverige är ett j-vla pisseland byråkraternas paradis. administrativa kostnader i öststatklass. Nu skulle visst varje riksdagsledamot ha varsin sekreterare också... De lär ju inte bli utbrända i allafall.. O alla generaldirektörer m.m o deras supergenerösa pensioner o riksdagsledamoternas a-kassa. Sossarna vinner valet varje jävla gång p.g.a allt för många är beroende av dem genom bidrag eller offentliga jobb. Kommunerna har ju offantlig hög skatt också..
Sen skall man lägga ner varenda regemente för att spara några miljader :kocko , småpengar i jämnförelse med vad allt annat i bugdeten kostar:huvet

Tomas-

Hojlös
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX600R k4
Mike the bike skrev:
Då du som jag är ekonom så antar jag att du vet om att det utanför Sveriges gränser finns en andrahandsmarknad för livförsäkringar som påminner i mångt och mycket om den vi har för exempelvis aktier.

Låter jättebra förutom för den första parten som erbjuder riskförsäkringen.

Alla försäkringar bygger ju på att bara en viss del skall lösas ut medans majoriteten eller iaf en viss procentdel av försäkringarna inte skall behöva betalas ut. Det kommer ju inte bli ekonomiskt hållbart för dessa försäkringsbolag om 100% av alla deras riskförsäkringar löser ut, eller har jag missuppfattat något? Antar att premien kan bli hutlöst stor när personen är äldre.

Ingen kritik mot dig Mikael, är bara så förundrad över hur världsekonomin fungerar :)

Känner mig lite :kocko när jag läser sånt här.

Remus

Radical Riders
Gick med
26 Jan 2004
Hoj
Hayabusa
Jag får en låda bananer 1 gång i månaden...
(Och det är inte ens Chiquita(eller hur fan de nu stavas) :mad:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Jamaha skrev:
Du kan ju drömma om att få jobb...vet flera ingenjörer som har lågt betalda jobb som dom har läst tio år för länge till..finns inga jobb om du så skulle läsa till president i det här landet...bästa iden jag har är; bli asylsökande sök bidrag o gör en massa brott samtidigt..inte konstigt att fängelserna är fulla med 80% invandrare...rasist nej!!!!...invandrarfientlig ja!!!..ut med skiten!!!

Och så har vi ytterligare ett inlägg till bredden fyllt med skit....

Villee

rookie
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
cbr600f
Jag var på en företagspresentation som Citigroup hade med lite rundtur osv för en period sedan och det blev ganska klart att Citibank inte sysslar med individer, utan banker, storföretag med mera. Då undrar jag genom vilken finansinstutition i Sverige har du tänkt gå igenom för att placera dessa pengar. Du hade snackat med SEB sa du, då antar jag att även SEB ska ha en del av kakan och det börjar luta allt mer åt att placeringen kommer hamna allt närmare 4-6%, då kan man lika gärna knata till RSV och trycka in sina pengar för lite inflationsskyddat sparande.

Det där med belåning/intäckning av huset låter ju intressant men jag kan tänka mig att det finns flera negativa sidor av även det myntet. Är dock inte helt insatt, men känner ett flertal ekonomer och tror inte någon av dessa gjort detta, skulle tro att de har sina anledningar till att inte göra det.

Förresten, hur mycket pengar behöver man som insats för din 8% ränte 'sparande'? :va

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024