Vad tjänar svenne svensson?

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Bitter och full av självdistans, något som förövrigt 08or saknar ;)

Nashville
Population (2009)
- Consolidated city–county 635,710
- Metro 1,666,566

Stockholm
- tätort 1 252 020 (2005) [2]
- kommun 843 139 (sept. 2010[3])
- storstadsområde 2 046 103 (sept. 2010[3])
del av Stor-Stockholm

:)

Nashville
Population (2009)
- Consolidated city–county 635,710 + ca 500.000 turister som hyfsat stadigt befolkar staden.

Att stan då är så "trött" trots att det finns ett konstant flöde av människor vars enda syfte där är att roa sig är häpnadsväckande!

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Det där sista beskriver nog hela diskutionen.. badjävlarna tror att vi är avundsjuka på att de kan eller har råd (vet inte exakt vilket) att bo i staaaaan. Att det är allas dröm att kunna eller ha råd (läs ta ett mer välbetalt jobb och på så vis ha råd med ett större lån:glömdet).

Alla vill inte till stockholm..

Att man skylltar med att man bor på sööööder kanske smäller högt för förorts kidsen.. men utanför 08a land är du fortfarande bara en badjävel- oavsett om du bor i en hyres i alby eller borätt på söööööder.

Precis som vi är bönder...

Ja ja, det säger du bara, alla vet att det bara är ursäkter för att ni inte har råd :D

(För övrigt tycker jag den här tråden är sjukt rolig)

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Ja ja, det säger du bara, alla vet att det bara är ursäkter för att ni inte har råd :D

Att bo iett råtthål utan att äga vare sig mark, traktor, motorsåg eller självbestämmande är icke rikedom.
Vuxna män luktar diesel och sågspån.
Åsså lita koskit.

Wize

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2009
Hoj
07 KTM
Nashville
Population (2009)
- Consolidated city–county 635,710 + ca 500.000 turister som hyfsat stadigt befolkar staden.

Att stan då är så "trött" trots att det finns ett konstant flöde av människor vars enda syfte där är att roa sig är häpnadsväckande!

hur många turister har sthlm? tror sthlm län har över miljonen övernattningar per månad på sommaren..

Stuff

GRATTIS AIK TILL TRIPPELN!
Gick med
22 Jul 2005
Hoj
En tråkig men praktisk
Får flashbacks till vissa bortamatcher med blåvitt där det grövsta bonniga white trashet står och skanderar bonnjävlar osv till distingerade malmöbor tex. Så pinsamt.
Jag fattar inte...finns det blåvittfans som inte inkluderas i den beskrivningen? :confused:

Dessutom måste ni ju skrika väldigt högt om någon ska höra. Ni är ju liksom inte så många...

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Hund Jag var i Nashville förra våren. En stad marginellt större än stockholm sett till yta och antal invånare. Trots det kändes stan närmare Skövde än Stockholm när det kommer till storstads-tempo. (Jävligt bra uteliv dock tack vare extremt mkt turism.)[/QUOTE skrev:
Skövde har under de senaste åren blivit fullkomligt skogstokiga fast på ett positivt sätt. Nya områden byggs, äventysbad, massor nya butiker etc. En helt annan stad än när jag flyttade hit 1997 :) de vågade satsa mitt i finanskrisen.

Finns faktiskt inget jag saknar, jo kanske Liseberg men det saknar jag nu även om jag e i Stockholm :hihi

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Skövde har under de senaste åren blivit fullkomligt skogstokiga fast på ett positivt sätt. Nya områden byggs, äventysbad, massor nya butiker etc. En helt annan stad än när jag flyttade hit 1997 :) de vågade satsa mitt i finanskrisen.

Finns faktiskt inget jag saknar, jo kanske Liseberg men det saknar jag nu även om jag e i Stockholm :hihi

Skövde kanske var ett dåligt exempel. faktiskt den bästa småstad jag varit i.

Poängen är att det finns en slutenhet i stort sett överallt i Sverige. En genuin ovilja att kliva utanför den lilla lilla bubbla man lever i. Den enda stad i Sverige där detta tragiska faktum har luckor bredare än Naomi Campbell, är i Sthlm.

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Och jag har valt att flytta. Mest för kärleken, och LiU. Men såhär i efterhand är det rätt nice att bo i en lägenhet för 3,5 msek, som bara kostade en bråkdel av det eftersom den inte ligger på Kungsholmen utan i lilla Nkpg.

Jag vill egentligen tillbaka, Sthlm är "hemma" och jag saknar att kunna träffa nytt folk såsom kulturen i en riktig stad erbjuder. Samtidigt kanske jag inte saknar sthlm, utan snarare att vara 25 i sthlm. Rätt kört ändå mao.

Frågan är var prioriteringarna hamnar när man ska ha tag i ett riktigt jobb på den östgötska arbetsmarknaden som består av 90% lagerarbete och 75% akademiker från LiU som inte vill flytta hem till västernorrland för att garanterat inte få nåt vettigt jobb?

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Att bo iett råtthål utan att äga vare sig mark, traktor, motorsåg eller självbestämmande är icke rikedom.
Vuxna män luktar diesel och sågspån.
Åsså lita koskit.

Grejen är ju att det är najs på landet, och najs att bo där! Men alla lantisar känner att de måste hävda sig och förklara sånt som du skriver. Dessutom måste man ju bekräfta fördomarna om nollåttor :tummenupp

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Hoj
Världsmästarhoj

Man kan betala lika mycket för boende utanför gettot som innanför, skillnaden är att man får lite mer för pengarna utanför. Är man lite dum i huvvet och värderar storstadskänsla högre än livskvalité kan man ju pynta bäst man vill. Mitt boende kostar väl som en sketen 4-rummare i Fjållholm, men jag har en tomt stor nog att jag kan spatsera runt naken utan att grannarna börjar gnälla, bor i ett städat område utan stök, en massa boyta, har ett varmt å gött garage där jag kan pula, nära till stranden (och skoterled på vintern), har tillochmed ett eget skyddsrum där jag kan sitta iklädd foliehatt och tillverka hemmagjorda trampminor om jag nu skulle vilja det. Fan va skönt å slippa storstan!

(Det enda jag saknar lite är nöjesutbudet.. )

((och jag skulle vilja slippa de förbannade tvåtaktsskotrarna med trimpipor som åker omkring här, satan va töntigt det låter.. ))
Dessutom måste man ju bekräfta fördomarna om nollåttor :tummenupp
Ge oss mer!

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Är man lite dum i huvvet och värderar storstadskänsla högre än livskvalité kan man ju pynta bäst man vill.

Generalisera mera, om det går..

Du talar om livskvalitet, och drar sen upp saker som att sitta isolerad i ett skyddsrum utan grannar. För mig är det ett straff snäppet värre än fängelse, där har man iaf nån att prata med!

Jag vill inte ha en traktor, jag vill helst inte ens ha ett kök. Ett rum med en kyl/frys och en vinkyl hade varit kanon dock. Att städa, diska och laga mat är nödvändiga ont och likaså att skruva hoj.

Jag har iofs ett ok garage, men hade gärna strukit det också om jag haft råd att lämna bort grejerna när nåt ska göras (nu finns det tyvärr en tillitsaspekt i det så jag gör det helst själv ändå, men poängen kvarstår).

Du dissar en 4a i stan. Jag utgår då ifrån att du bor betydligt större än 4 rum och 100+ kvm. Jämför du priset på 4an också så bör du bo på en större herrgård. Vad fan ska du med allt det till?

Leker du greve med Hefner-rock och röker pipa medan trädgårdsmästaren klipper buskarna. Eller (mer sannolikt) springer du själv runt och städar alla dessa rum, klipper den enorma gräsmattan, tar hand om all mark (som jag inte förstår man ska ha till) osv..?

Låter mest som att du bytt bort kultur och socialt liv mot självvalt straffarbete!

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
En eminent tråd, helt i linje med sporthoj.com:s kvalitetsanda i denna delen av forumet.

I egenskap av att vara konsult de sista 5-6 åren skulle jag kunna ge lite fakta från den riktiga världen, men det känns... off topic.

Forsätt.

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Hoj
Världsmästarhoj
Leker du greve med Hefner-rock och röker pipa medan trädgårdsmästaren klipper buskarna.
Hehe, typ. :tungan
Låter mest som att du bytt bort kultur och socialt liv mot självvalt straffarbete!
Nähädå, man kan ha ett socialt liv utan att behöva trängas med 10 andra på en kvadratmeter. Och jag vet inte vad du kallar kultur, springer du på operan stup i kvarten och hänger hela dagarna på konstgallerier?
Var inte så hård mot honom, de har ju blivit snuvade på Robin-Hood-skatten, så det kommer bli kärva tider där ute utan bidrag från Finstan!
Väck inte liv i den bottenlösa evighetsfrågan om vem som föder vem. Alla vet ju att Norrland står för landets stabila inkomst och 08-området för förskingringen av den. :rolleyes:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Nähädå, man kan ha ett socialt liv utan att behöva trängas med 10 andra på en kvadratmeter. Och jag vet inte vad du kallar kultur, springer du på operan stup i kvarten och hänger hela dagarna på konstgallerier?

1. Kultur är stort. Opera är obryten mark, men teater springs (sprangs, jag har ju flyttat) det på en del. En del utställningar likaså. Men den kultur jag saknar är att mängden främjar differensiering, folk är olika. Söder är annorlunda än Kungsholmen, Enskede olikt Nacka och Lemon Bar och Ett Litet Hak är 2 helt olika ställen.

2. Att du behöver trängas när du turistar i sthlm är för att du inte träffar riktiga 08-or, utan står och trängs på Åhlens med alla andra turister.

3. Jag tvivlar starkt på att du stoppar Borkum Riff medan Pablo friserar din orkidéplantage. Jag tippar på att du springer runt med (eftersom du hävdar dig norrlandsförmögen) Black&Decker häcksax och klipper dina egna j%"#a grenar.

Under tiden har jag en riktigt trädgårdsmästare (BrF) och sippar på en Bruichladdish på balkongen.

Men visst, jag vill också ha hus. Och vi skulle kunna byta vår småstadslägenhet mot ett mindre fort i övertårneå om det var så.. Men jag föredrar att omge mig med folk vars högsta dröm inte är en ny traktor, och leva ett liv där ord som lägda inte förekommer annat än i sällskapsspel.

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Och jag vet inte vad du kallar kultur, springer du på operan stup i kvarten och hänger hela dagarna på konstgallerier?

Haha, inte utan att man känner sig lite träffad. Medlemskap i ett operasällskap och medlemskort till bland annat Moderna Museet med tillhörande gallerier :yoparty

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Haha, inte utan att man känner sig lite träffad. Medlemskap i ett operasällskap och medlemskort till bland annat Moderna Museet med tillhörande gallerier :yoparty
Tom jag ska se en opera i år fast jag bor på landet.Så får man se om man gillar den sortens kultur :)

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept