björn.e skrev:
Men vi tycker ju om dig endå
, jag tror ju på sikt så är det här det enda vettiga. Tillväxten är bra nu det jag är rädd för är om tillväxen skulle mattas, Vad händer när det är halva start fällt? Då kommer inte klubbaran att vara lika pigga på att aragera dessa tävlingar. Får vi komma tillbaka till SM då? Det tror inte jag. Det mest positiva med det hela är ju att det kommer att bli gör gytt i depån med bara halskabiga R förare som drar historier om fjädring dyl
. Sen kan vi ju alltid döpa det här till nått skitfränt namn typ "Power Rookie åka skitfort fritrimmnings cup"
Hur tycker ni uppläget skulle vara 1 dagars eller en hel helg?
björn
Personligen så känns det ju som att jag får ut mindre av en tävlingshelg när det inte finns lika mycket resurser runt omkring som på en SM/SO tävling. Man lär sig mycket av att "hänga runt" som snabbare gubbarna. Nån nämnde t.ex Grevens "reservdels-shop", och inte heller lär väl "Fjädrings.Jocke", "Dunlop-bussen" och liknande vara på plats under B-racen.
En annan fördel med SM/SO tävlingarna är ju också att det faktiskt finns lite "dötid", nåt som en del verkar se som nåt negativt. Jag tycker att det är ett lysande tillfälle att kolla på dom snabba gubbarna när dom kör, gå runt i depån och kolla på andras "Lösningar", "Hemmapul", och ställa 1000 dumma frågor till A-förare. Något som är sjukt lärorikt, och som man inte får tillfälle till på ett B-race.
Om vi nu blir utsparkade från SM och SO, så bör ju B-racen självklart vara längre än bara en dag, med två kval och ett race under samma dag...
Känns ju jäkligt ineffektivt att sitta och åka 60 mil enkel resa för att vara där en dag, och köra 3st 20 min pass....
Att körtiden blir mindre på en SM helg är ju inte heller sant, eftersom ett B-race idag består av två kval och ett race, under samma dag. PÅ en SM helg har man fredagsträning (4 pass), kval (2 pass), Warmup, och Race...
Och om man räknar med att få ut större delen av sin körträning under en tävlingshelg så är man väl ute och cyklar lite. Det är väl det som träning är till för?.
Om man ser till sportens bästa så är jag inte heller säker på att det är så jäkla bra att sparka ut alla rookies från SM/SO-tävlingarna och ersätta dom med en annan tävlingsgren. Varför skulle det vara så bra för Roadracingsporten att köra tillsammans med en annan tävlingsgren som t,ex Supermotard i det här fallet? Mera publik? Hur många går och tittar på en Supermotardtävling idag? Låt säga att man kan locka över dom 100-150 pers som går på en Motardtävling idag, hur pass mycket skulle RR sporten dra nytta av detta? Mera intäkter? Ja, kanske lite, men man förlorar ju också dom närmast anhöriga och kompisarna till dom som åker Rookie, så jag tror det går jämt ut.
Enda anledningen som jag kan se just nu, är om man kan få till en samproduktion med TV-Sändningarna som det pratas om, och på så sätt få ner kostnaden för TV-produktionen. Men hur mycket kan man spara där?
Jag tror att i långa loppet så är det bättre för sporten att se till att alla Rookies trivs och har det roligt, och får känna på hetluften på en SM tävling.
Men som sagt, det är nog bara är jag som är en väldigt pessimistisk och bakåtsträvande människa....