Ja, självklart är det negativt för mig personligen.
Men jag har även svårt att hitta anledningar till varför det skulle gynna Roadracingsporten i sig genom att ta in en helt annan gren, för att knuffa bort en av sina egna klasser.
Jag tror (som åskådare) på variation, ett exempel kan vara alla sålla lite i dom olika 600 klasserna som körs i dag.
Att göra det sämre för många av Roadracingförarna kan ju knappast gynna Roadracingsporten, eller? Möjligtvis kaske det gynnar Supermotardsporten, men dom kommer väl aldrig få så mycket publik på en SM-helg (eller nån annan tävling heller för den delen) som när dom kör ihop med Rallycrossen.
Att dom inte vill köra med Rallycrossen är en gemensam separation då banorna inte var i SM standard och om jag har förstått rätt så var RC förarna missnöjda då dom tappade bantid.
Och publikmässigt så tror jag faktiskt att det kommer gå jämnt ut. Det tillkommer kanske några åskådare som åker till en RR tävling för att titta på Supermotard, som inte annars skulle åkt dit. Men samtidigt så försvinner ju alla kompisar, släktingar, och sponsorer till dom kanske 90-talet förare (räknade på fulla startfält) som kör kör R600 och R1000 idag.
Vill vi att den ”stora” skaran åskådare även i framtiden skall bestå av kompisar, släktingar eller vill vi ha en bred publik som kommer och BETALAR för att se bra och varierande tävlingar, täta rejs, fulla startfält osv.?? Jag säger inte att det blir så bara för att vi plockar in SM men det kan vara en liten byggsten som gör att ett arrangemang lyfter sig.
Är det ökade publikintäkter man vill åt, så finns det bättre sätt. T.ex annonsering och reklam innan en SM helg, vilket i många fall är helt obefintligt. Bättre planering genom att se till att det inte krockar med andra konkurrerande arrangemang, och se till ATT det krockar med andra lämpliga arrangemang som t.ex MC träffen på High Chaparall när 1000-tals MC-åkare samlas bara ett "stenkast" från Anderstorp.
Här håller jag med dig, det måste planeras längre tid i förväg och stakas ut riktlinjer för hur saker o ting skall arrangeras. Annonsering hjälper inte om man inte har en bra produkt och det var det diskussionen handlade om först, jag vet att annonseringen är dålig och i det flesta fallen helt obefintlig tyvärr, här finns det massor att göra, men vem ska göra det??
Ska nu Supermotardförarna betala mindre i anmälningsavgift än Roadracingförarna (som jag läste i en annan tråd), så kommer ju den lilla inkommstökning som blir av ökad publiktillströmning (om det blir nån) att ätas upp av att man får in mindre pengar i anmälningsavgifter. Sen tillkommer ju även mera arbete för arrangören i form av t.ex sopning mellan heaten eftersom Supermotardhojarna kommer att dra ut grus på banan.
TRO INTE ALLT DU LÄSER, LMS sätter sina egna annmälningsavgifter och jag törs säga efter att ha varit på ett sektionsmöte att det kommer att bli rättvist. Om du kan komma på på ett möte har du oxå möjlighet att påverka
Så jag ser även nackdelar för Roadracingsporten i helhet.