Vad tycker R folket om den EV flytten från SM

Vad tycker du om en EV flytt?


  • Antal röstningar
    0

KennethN

N-TRADE RACING
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
BMW S1000RR -2015
Håller med Macke. Rookie klasser under SM rular :yoparty

Sen när det gäller betalning för Motard och annat så är det fortfarande bara hörsägen. I "den där andra tråden" http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=106272

har jag bara försökt sammafatta all info jag har fått in i mitt sökande efter sanningen :) Jag har dock inget skriftligt på papper och inga officiella uttalanden att det blir så, men jag ser det som mycket troligt att infon i tråden är pålitlig.
 

#11

THE ONE AND ONLY
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
K7
Vad tycker R folket....

Macke skrev:
Ja, självklart är det negativt för mig personligen.
Men jag har även svårt att hitta anledningar till varför det skulle gynna Roadracingsporten i sig genom att ta in en helt annan gren, för att knuffa bort en av sina egna klasser.

Jag tror (som åskådare) på variation, ett exempel kan vara alla sålla lite i dom olika 600 klasserna som körs i dag.

Att göra det sämre för många av Roadracingförarna kan ju knappast gynna Roadracingsporten, eller? Möjligtvis kaske det gynnar Supermotardsporten, men dom kommer väl aldrig få så mycket publik på en SM-helg (eller nån annan tävling heller för den delen) som när dom kör ihop med Rallycrossen.

Att dom inte vill köra med Rallycrossen är en gemensam separation då banorna inte var i SM standard och om jag har förstått rätt så var RC förarna missnöjda då dom tappade bantid.

Och publikmässigt så tror jag faktiskt att det kommer gå jämnt ut. Det tillkommer kanske några åskådare som åker till en RR tävling för att titta på Supermotard, som inte annars skulle åkt dit. Men samtidigt så försvinner ju alla kompisar, släktingar, och sponsorer till dom kanske 90-talet förare (räknade på fulla startfält) som kör kör R600 och R1000 idag.

Vill vi att den ”stora” skaran åskådare även i framtiden skall bestå av kompisar, släktingar eller vill vi ha en bred publik som kommer och BETALAR för att se bra och varierande tävlingar, täta rejs, fulla startfält osv.?? Jag säger inte att det blir så bara för att vi plockar in SM men det kan vara en liten byggsten som gör att ett arrangemang lyfter sig.

Är det ökade publikintäkter man vill åt, så finns det bättre sätt. T.ex annonsering och reklam innan en SM helg, vilket i många fall är helt obefintligt. Bättre planering genom att se till att det inte krockar med andra konkurrerande arrangemang, och se till ATT det krockar med andra lämpliga arrangemang som t.ex MC träffen på High Chaparall när 1000-tals MC-åkare samlas bara ett "stenkast" från Anderstorp.

Här håller jag med dig, det måste planeras längre tid i förväg och stakas ut riktlinjer för hur saker o ting skall arrangeras. Annonsering hjälper inte om man inte har en bra produkt och det var det diskussionen handlade om först, jag vet att annonseringen är dålig och i det flesta fallen helt obefintlig tyvärr, här finns det massor att göra, men vem ska göra det??

Ska nu Supermotardförarna betala mindre i anmälningsavgift än Roadracingförarna (som jag läste i en annan tråd), så kommer ju den lilla inkommstökning som blir av ökad publiktillströmning (om det blir nån) att ätas upp av att man får in mindre pengar i anmälningsavgifter. Sen tillkommer ju även mera arbete för arrangören i form av t.ex sopning mellan heaten eftersom Supermotardhojarna kommer att dra ut grus på banan.

TRO INTE ALLT DU LÄSER, LMS sätter sina egna annmälningsavgifter och jag törs säga efter att ha varit på ett sektionsmöte att det kommer att bli rättvist. Om du kan komma på på ett möte har du oxå möjlighet att påverka :)

Så jag ser även nackdelar för Roadracingsporten i helhet.


--------------------------------------------------------------------------
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
#11 skrev:
Jag tror (som åskådare) på variation, ett exempel kan vara alla sålla lite i dom olika 600 klasserna som körs i dag.

Där håller jag med fullständig. Och det har väl redan gjorts genom att ta bort SS600 och STD600, och göra en STK600 klass av allting? :tummenupp

#11 skrev:
TRO INTE ALLT DU LÄSER, LMS sätter sina egna annmälningsavgifter och jag törs säga efter att ha varit på ett sektionsmöte att det kommer att bli rättvist. Om du kan komma på på ett möte har du oxå möjlighet att påverka

Eftersom informationen kring detta har varit katastrofal från offentliga håll, så tror man väl på vad (kanske mer eller mindre) insatta personer skriver här på forumet. Detta leder väl kanske till mest spekulationer tyvärr.
Hur vet man vart/när det hålls möten som diskuterar och tar beslut i denna fråga?

Det har t.ex sagts från officella håll inom SVEMO (Peter Sköld) att inget kommer att göras åt detta under 2006, och att Rookieklasserna sitter säkert under detta år iaf. Man kan ju bara hoppas att det är sant...
 

eslov

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2005
Ort
Eslöv
Hoj
zx6r-07 zx10-08
Jag var med och körde på den tiden då B tävlingarna kördes utanför SM serien. Dagens lösning är betydligt bättre då man som förare behöver ha närheten till dom "stora pojkarna" för att kunna utvecklas. Sponsorjakten är svår nog som den är för B förare och detta förslag gör det knappast lättare. På en SM tävling finns ju en liten chans för en rookie att synas och få kontakter till kommande A förar satsning. De team och kompis gäng som består av både A och B förare och hjälps åt med transport, boende, verktyg etc. hamnar i en tråkig situation. Dagens B förare är ju morgondagens SM förare.
 

Peppe K

Ny medlem
Gick med
29 Dec 2004
Ort
Linköping
Hoj
3 st 125cc
björn.e skrev:
Om jag nu läst hyffsat rätt så tycker dom flesta som skrivit här ungefär så här:

2 dagars är att föredra.
Gärna 1 kval och två räjs. (ju mer tävling ju bättre typ)

Snälla nu alla andra R-nissar skriv vad ni tycker :Bugar

björn
Hej jag har nu med läst det som skrivits på den här tråden och det är intresant läsnig :) . Det som är posetivt som jag tror att alla rookieförare tycker är att det inte blev någon ändring till 2006.
Men det är mycket viktigt att det diskuteras hur vi som är rookie förare vill ha det i framtiden. Det som jag tror är att det måste bli en två dagars tävling om vi ska få alla som är rookie förare att ställa upp och köra för många har långt att köra.
Man skulle ev ta fram en grupp av rookie förare från våra olika klubbar som har insikt i hur man arangerar en tävling.
Sen får dom sätta sig ner och ta fram ett eller fler förslag hur en Tex 2-dagars
B-tävlig ska genomföras med allt där till sen kan dom tex lägga ut det på SH.
Men det kanske är svårt att genomföra men det är min tanke :brinnerup
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Peppe K skrev:
Hej jag har nu med läst det som skrivits på den här tråden och det är intresant läsnig :) . Det som är posetivt som jag tror att alla rookieförare tycker är att det inte blev någon ändring till 2006.
Men det är mycket viktigt att det diskuteras hur vi som är rookie förare vill ha det i framtiden. Det som jag tror är att det måste bli en två dagars tävling om vi ska få alla som är rookie förare att ställa upp och köra för många har långt att köra.
Man skulle ev ta fram en grupp av rookie förare från våra olika klubbar som har insikt i hur man arangerar en tävling.
Sen får dom sätta sig ner och ta fram ett eller fler förslag hur en Tex 2-dagars
B-tävlig ska genomföras med allt där till sen kan dom tex lägga ut det på SH.
Men det kanske är svårt att genomföra men det är min tanke :brinnerup


Inte alls någon dum ide vilka vill ställa upp? Man skulle vaska fram dom R förarna som är hyfsat i smeten på sin klubb, sen ha lite telefon kontakt ev ta det över msn liknade.

björn
 

Peppe K

Ny medlem
Gick med
29 Dec 2004
Ort
Linköping
Hoj
3 st 125cc
björn.e skrev:
Inte alls någon dum ide vilka vill ställa upp? Man skulle vaska fram dom R förarna som är hyfsat i smeten på sin klubb, sen ha lite telefon kontakt ev ta det över msn liknade.

björn
Jag ställer gärna upp.
Men det borde vara 2-3st från varje klubb ! :banana
 
Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Top