Vad tycker R folket om den EV flytten från SM

Vad tycker du om en EV flytt?

• Antal röstningar
    0

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Macke skrev:
Varför skulle inte körtiden fördubblas om man kör dubbelt så många dagar? :confused:

Är det inte tvärt om? Kostnaden för resan ToR är ju konstant, om man då kan klämma in dubbelt så mycket körning för samma resekostnad, borde då inte bli billigare/körtimme? Eller är jag helt ute och cyklar nu? :va
Du glömmer banhyra, ambulans, funkisar osv. Detta ska betalas av förarnas startavgifter. 2 dagar är dyrare än 1=avsevärt högre startavgift för 2-dagars rejs.

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Nr:18 skrev:
Du glömmer banhyra, ambulans, funkisar osv. Detta ska betalas av förarnas startavgifter. 2 dagar är dyrare än 1=avsevärt högre startavgift för 2-dagars rejs.

Näe, som jag skrev redan tidigare i tråden så vet jag givetvis att det blir dyrare för klubben att arrangera en tvådagarstävling, än en endagarstävling. Men jag tycker ändå att det känns bättre och seriösare att köra en tvådagars med mycket mera åkning om man ändå tar sig tid att handla, packa, lasta, tanka, åka 60 mil, rejsa, packa ihop, lasta, åka 60 mil, lasta ur, packa upp, tvätta och serva hojen, laga det man haft sönder, osv....

Jag lägger säkert ner (runda slängar) 5-6 timmar innan avresa (handla mat/förnödenheter, packa, lasta, tanka osv..), sedan 6 timmar i bussen, 2 timmar att packa ur och fixa allt, sedan tävla. Sen efter racet är det 2 timmar att packa ihop allt, 6 timmar i bussen hem, 2 timmar att lasta ur och packa upp, 4 timmar att tvätta/serva hojen och sen köra den till garaget... Vad blir det? Typ 28 timmar eller nåt.... Känns ju bättre att lägga ner den tiden på att få köra åtminstånde 2 dagar iaf.....

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
moto-gg skrev:
Det man försöker tala om för dig är att det kostar dubbelt så mycket stålar i anmälningsavgift om man ska göra det på 2 dagar tror du att det är många mer rookies än dig som är villig att göra det?

Kostar det dubbelt så mycket som en B-tävling idag, så tycker jag det är helt okej. Vad kostade B-racet på Sviestad? 800? Tycker garanterat det skulle vara värt 1600:- för att få dubbelt så mycket körttid (mera än en SM helg som kostar samma pengar).

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Macke skrev:
Varför skulle inte körtiden fördubblas om man kör dubbelt så många dagar? :confused:

Är det inte tvärt om? Kostnaden för resan ToR är ju konstant, om man då kan klämma in dubbelt så mycket körning för samma resekostnad, borde då inte bli billigare/körtimme? Eller är jag helt ute och cyklar nu? :va

Håller med dig det skulle kännas mer som tävling om det var minst två dar. Kvälls räjs kan säkert vara kul men inget jag skulle åka 40 mil enkel för, då vill jag heller ligga över tjöta lite skit med alla och få dubbla tiden på banan.

Vad tycker ni andra R-nissar? Ni måste väll också synpunkter på den ultimata B-tävlingen?

Last edited by a moderator:

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika
En modell är ju att köra 2dagars där man kör ett par klasser första dagen och de kvarvarande klasserna andra dagen,då kan de som vill stanna 2 dagar leva depåliv och titta på racing och de som vill hem efter en dag kan åka.

Last edited:

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Ett upplägg som jag skulle kunna tänka mig är nåt i stil med det här:

Fördelar: Mycket åkning (2 friträningar, 2 kval, Warmup, och 2 race per klass). Man är färdig rätt skapligt på söndagen = gott om tid att packa/lasta/och ta sig hem för dom som har långt att åka.

Edit: Ursäkta bildformatet, sitter på en PC utan bildbehandlingsprogram... :rolleyes:

Bifogat

• schema.jpg
    schema.jpg
    112.9 KB · Visningar: 105
Last edited:

6008pro

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2005
Hoj
aprilia rs
Macke skrev:
Ett upplägg som jag skulle kunna tänka mig är nåt i stil med det här:

Fördelar: Mycket åkning (2 friträningar, 2 kval, Warmup, och 2 race per klass). Man är färdig rätt skapligt på söndagen = gott om tid att packa/lasta/och ta sig hem för dom som har långt att åka.

Du har verkligen lagt ner jobb på att hitta lösningar, men har du inte missat det som kanske spräcker hela upplägget. Hur mycket skall de här ca 130 förarna behöva betala för kalaset?

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Är det värt en startavgift på 2500-3000? Ett SM idag har startavgifter på ca 1500x250 förare, samma kostnader ska delas på 150 förare istället= avsevärt dyrare. Prisvärt? Nja..... ERF lockar mer.

Är inte tillräckligt insatt i hur en RR tävling arrangeras/finansieras för att kunna bedöma vad det kostar att arrangera en 2 dagars...

Med det här upplägget så får man typ lika mycket körning som en SM helg inkl. fredagsträning. Har för mig att det kostar 1600:- för SM'et + 400:- för fredagsträningen. Att då betala 2000:- för en B-tävling med det här upplägget tycker jag inte känns dyrt...

Sen är det klart att det är bra om det finns alternativ för dom som gärna åker en endagars som kostar 800:- också...

Men som sagt, jag vet inte alls vad vam kommer att behöva ta betalt för en tävling med det här upplägget. Svarar bara på Björns fråga om hur man skulle vilja ha det upplagt...

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Macke skrev:
Är inte tillräckligt insatt i hur en RR tävling arrangeras/finansieras för att kunna bedöma vad det kostar att arrangera en 2 dagars...

Med det här upplägget så får man typ lika mycket körning som en SM helg inkl. fredagsträning. Har för mig att det kostar 1600:- för SM'et + 400:- för fredagsträningen. Att då betala 2000:- för en B-tävling med det här upplägget tycker jag inte känns dyrt...

Sen är det klart att det är bra om det finns alternativ för dom som gärna åker en endagars som kostar 800:- också...

Men som sagt, jag vet inte alls vad vam kommer att behöva ta betalt för en tävling med det här upplägget. Svarar bara på Björns fråga om hur man skulle vilja ha det upplagt...
Ok, men kostnaden ska fördelas på halva antalet förare, så det blir dyrare än man tror. En sm-helg består av 250-280 förare. Samma kostnader ska delas på 120-150 rookies.

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Ok, men kostnaden ska fördelas på halva antalet förare, så det blir dyrare än man tror. En sm-helg består av 250-280 förare. Samma kostnader ska delas på 120-150 rookies.

Som jag ser det är det primära inte kostnaden nu utan hur vi vill att uppläget ska vara! Det är ju som sagt inte klart att vi ens ska separera från SM. Låt nu fantasin flöda hyfsat fritt så vi kan få in possitiva tankar om hur vi vill ha det.

björn

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Okej...

(En som kan och vet, får gärna berätta hur mycket det kostar att arrangera en tävling, och vad som kostar..... En intäkt som faller bort, även om den inte är så stor på SM heller, är ju publikintäkten. Läste nånstans att man inte fick ta betalt för entré på ett B-race, stämmer det?)

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
björn.e skrev:
Som jag ser det är det primära inte kostnaden nu utan hur vi vill att uppläget ska vara! Det är ju som sagt inte klart att vi ens ska separera från SM. Låt nu fantasin flöda hyfsat fritt så vi kan få in possitiva tankar om hur vi vill ha det.

björn
Kostnaden är helt riktigt inte det primära i detta läget, den blir dock det om man tar fram ett upplägg som rookies inte har råd att betala. Ingen vits att lägga krut på att ta fram stora drömmar som sedan inte går att realisera pga att ingen har stålar. Om man får drömma fritt kan man ju tänka sej att ha rejs alla dagar i veckan på banorna, men det är ju bara fria fantasier, eller hur?

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Kostnaden är helt riktigt inte det primära i detta läget, den blir dock det om man tar fram ett upplägg som rookies inte har råd att betala. Ingen vits att lägga krut på att ta fram stora drömmar som sedan inte går att realisera pga att ingen har stålar. Om man får drömma fritt kan man ju tänka sej att ha rejs alla dagar i veckan på banorna, men det är ju bara fria fantasier, eller hur?

Trodde det var jag som var pessimissten/bakåtsträvaren här på forumet.. ;) :hihi

6008pro

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2005
Hoj
aprilia rs
Macke skrev:
Okej...

(En som kan och vet, får gärna berätta hur mycket det kostar att arrangera en tävling, och vad som kostar..... En intäkt som faller bort, även om den inte är så stor på SM heller, är ju publikintäkten. Läste nånstans att man inte fick ta betalt för entré på ett B-race, stämmer det?)

Visst får man ta betalt av publiken.
Problemet är väl att man inte har något tillräckligt bra att leverera som väger upp till entreavgiften.
Vidare så blir det ett stort extra arbete med entrepersonal samt att det också måste finnas ett tryckt programblad, tillståndsavgifter och annat som också kostar pengar. Det är därför som B-racen körs som "publik fria" race och då inte har flera av de nyss uppräknade kraven.

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Macke skrev:
He he he... Du lät lite som mig där ett tag...
Lite "De´ går aldrig... ", och "Ingen idé, det blir för dyrt.." :hihi

Är ju numera känd som en pessimist här.... :D
Tycker du är överoptimistisk. Realist skulle jag klassificera mej själv som :)

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Hoj

Visst har du rätt där men om man får fram nått som alla är nöjda över så kan man ju jobba mot det eller? Nu är ju både Macke och jag för två dagars fler har ju tyvärr inte sagt sin sak. Att då redan nu få höra att det är omöjligt pga priset är inte så kul. Jag tror att dom flesta skulle kunna tänka sig att pröjsa mer få gånger för reält med åka istället för lite fler gånger. Det är ju så att man kanske inte åker Tokholm-Skåne för en dag. Då kanske det är bättre att köra en två dagars med två räjs samt träning. Och på så sätt få fler deltagae och en mer homgen "serie".

björn

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
björn.e skrev:
Visst har du rätt där men om man får fram nått som alla är nöjda över så kan man ju jobba mot det eller? Nu är ju både Macke och jag för två dagars fler har ju tyvärr inte sagt sin sak. Att då redan nu få höra att det är omöjligt pga priset är inte så kul. Jag tror att dom flesta skulle kunna tänka sig att pröjsa mer få gånger för reält med åka istället för lite fler gånger. Det är ju så att man kanske inte åker Tokholm-Skåne för en dag. Då kanske det är bättre att köra en två dagars med två räjs samt träning. Och på så sätt få fler deltagae och en mer homgen "serie".

björn
Har inte sagt att det är omöjligt, men man måste ha ekonomin i åtanke innan man lägger ner en massa jobb. Toppen om ni får till en tvådagars rejsserie för en vettig startavgift, men inte troligt eller realistiskt att tro att det går att ordna för mindre än dubbla startavgiften mot ett SM. Redan idag gnälls det oerhört om hur dyra startavgifter vi har, var går smärtgränsen? Ett sm slutar på ca 10K för mej, lägger man till ytterligare 1500 i högre startavgifter är jag tveksam om majoriteten kan köra hela serien.

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Säg att banan kostar 60K per dag plus el/ambulans och lite annat mys så landar man på 80K ungefär.

Har man 80 deltagare så blir det 1K per skalle bara för att få det gå runt, men arrangören vill nog inte chansa så man tar nog lite extra så att man är säker på att inte gå back.

Kör man sen enbart Rookie klasser och fördelar detta på 4 grupper så hinner man båder friträning, kval och rejs på samma dag.

Exemplet visar dom klasser med mest förarunderlag, R600 är idag den klassen med mest förare och den trenden håller nog i sig ett bra tag framöver.

Exempel.

FM träning 09.00-10.50

250 SP
R600A
R600B
R1000

Kval 11.00-11.50

250 SP
R600A

Lunch 12.00-13.00

Kval 13.10-14.00

R600B