#11 skrev:
För dig personligen kanske, men om du tänker på sporten som helhet och även då givetvis ur publiksynpunkt.
#11 (Ola)
Ja, självklart är det negativt för mig personligen.
Men jag har även svårt att hitta anledningar till varför det skulle gynna Roadracingsporten i sig genom att ta in en helt annan gren, för att knuffa bort en av sina egna klasser.
Att göra det sämre för många av Roadracingförarna kan ju knappast gynna Roadracingsporten, eller? Möjligtvis kaske det gynnar Supermotardsporten, men dom kommer väl aldrig få så mycket publik på en SM-helg (eller nån annan tävling heller för den delen) som när dom kör ihop med Rallycrossen.
Och publikmässigt så tror jag faktiskt att det kommer gå jämnt ut. Det tillkommer kanske några åskådare som åker till en RR tävling för att titta på Supermotard, som inte annars skulle åkt dit. Men samtidigt så försvinner ju alla kompisar, släktingar, och sponsorer till dom kanske 90-talet förare (räknade på fulla startfält) som kör kör R600 och R1000 idag.
Är det ökade publikintäkter man vill åt, så finns det bättre sätt. T.ex annonsering och reklam innan en SM helg, vilket i många fall är helt obefintligt. Bättre planering genom att se till att det inte krockar med andra konkurrerande arrangemang, och se till ATT det krockar med andra lämpliga arrangemang som t.ex MC träffen på High Chaparall när 1000-tals MC-åkare samlas bara ett "stenkast" från Anderstorp.
Ska nu Supermotardförarna betala mindre i anmälningsavgift än Roadracingförarna (som jag läste i en annan tråd), så kommer ju den lilla inkommstökning som blir av ökad publiktillströmning (om det blir nån) att ätas upp av att man får in mindre pengar i anmälningsavgifter. Sen tillkommer ju även mera arbete för arrangören i form av t.ex sopning mellan heaten eftersom Supermotardhojarna kommer att dra ut grus på banan.
Så jag ser även nackdelar för Roadracingsporten i helhet.