Vad tycker R folket om den EV flytten från SM

Vad tycker du om en EV flytt?

• Antal röstningar
    0

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Magnus skrev:
Ett förslag som kom upp i den andra tråden var ju att köra 1-dagars tävling med en frivillig träning dagen innan. Det borde ju vara ett bra alternativ som passar fler förare. De som bara vill kvala/tävla kommer på söndagen och övriga på lördagen.

Hinner man med två kval och två race för fyra klasser på en dag?
I så fall kanske det är ett alternativ....

Risken blir väl att "lördagsträningen" i så fall blir hysteriskt dyr för dom som vill köra den om bara hälften av dom som kör på söndagen väljer att komma på lördagen...

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Macke skrev:
Hinner man med två kval och två race för fyra klasser på en dag?
I så fall kanske det är ett alternativ....

Risken blir väl att "lördagsträningen" i så fall blir hysteriskt dyr för dom som vill köra den om bara hälften av dom som kör på söndagen väljer att komma på lördagen...
Nej det blir för tajt, man hinner med tre klasser med två kval & två race, men då blir det ingen träning den dagen.

Kan bli rätt så tufft för dom som aldrig kört på banan, friträning utan att känna kvalpress är ett bra sätt att lära sig banan utan att klota.

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
GSXR1100R skrev:
Nej det blir för tajt, man hinner med tre klasser med två kval & två race, men då blir det ingen träning den dagen.

Kan bli rätt så tufft för dom som aldrig kört på banan, friträning utan att känna kvalpress är ett bra sätt att lära sig banan utan att klota.

Mmmm... Jag förblir nog en stark förespråkare för tvådagars race....

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
YZF250, GSXR750
GSXR1100R skrev:

Då är det ju bara att skrota ett kval eller ett race. Själv ser jag hellre 1 kval 2 race än tvärtom.

Känner man inte till banan så får man masa sig dit på den fria lördagsträningen och köra in sig eller på någon kvällsträning veckan innan.

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Jag hade gärna också sett två race där vid lika placeringar det andra racet är värt mer. Så kör de i crossen i USA t ex, om två stycken blir 1-2 och 2-1 så vinner den som vann det andra racet, annars är det lägst sammanslagen placering som vinner.

Två dagars men allt obligatoriskt bör vara på söndagen, lördagen bör vara frivillig för de som vill och har råd att träna mer inför tävlingen.

Det borde väl vara den bästa kombinationen, enda problemet är väl banhyran för lördagen om bara hälften betalar in sig på den. Kanske kan man lösa det genom att ta 2/3 för söndagen och 1/3 för lördagen. Då blir det attraktivare för förarna att vara med på lördagen och arrangören riskerar inte lika mycket även om få skulle vara med på lördagen.

Last edited:

wima

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX-10R
Jag skulle helst föredra 2-dagars, och gärna 1 kval med 2 race istället för 2 kval + 1 race.
Det är ju själva tävlingsmomentet som är viktigt att få mycket av som rookie, så hellre fler race än kval.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Nu ska allt vara frid och fröjd i Rookiedjungeln. Ser ni någon illvillig person som inte hör hemma här så hör av er.

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Gustav O skrev:
Nu ska allt vara frid och fröjd i Rookiedjungeln. Ser ni någon illvillig person som inte hör hemma här så hör av er.
Vi behöver en annan moderator för att ta bort dina inlägg antar jag. :tungan :hihi

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Om jag nu läst hyffsat rätt så tycker dom flesta som skrivit här ungefär så här:

2 dagars är att föredra.
Gärna 1 kval och två räjs. (ju mer tävling ju bättre typ)

Snälla nu alla andra R-nissar skriv vad ni tycker :Bugar

björn

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
YZF250, GSXR750
2 dagars tävling tycker jag.

Lördag - Frivillig träning.
Söndag - 1 kval och 2 race (alt. tvärt om)

Om/när B-förarna skiljs från SM/SO så måste det till mer körtid för alla klasser per tävling för att det skall vara bra för framtiden.

Last edited:

KennethN

N-TRADE RACING
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
BMW S1000RR -2015
Lördag - Frivillig träning. (Minst 2 pass a 20min, men helst många fler träningspass den dagen).
Söndag - 1 kval och 2 race (eller helst 2 kval och 2 race om det går att genomföra).

/ Kenneth

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 v4.0
Instämmer i kören, 2-dagars. Och träning på lördagen, kval+race på söndagen.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
björn.e skrev:
2 dagars är att föredra.
Gärna 1 kval och två räjs. (ju mer tävling ju bättre typ)
Ja, jag tycker så i alla fall.

#putte#

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2003
Hoj
R6-10RR
Håller helt med med 2 dagars! Träning på lördag minst 3x20min sen kval + race på söndagen! slipper man va ledig på fredagen.

THE ONE AND ONLY
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
K7
Macke skrev:
Jag ser tyvärr mest nackdelar, men det kanske bara är jag som är en väldigt pessimistisk och bakåtsträvande människa.... :rolleyes:

För dig personligen kanske, men om du tänker på sporten som helhet och även då givetvis ur publiksynpunkt.

#11 (Ola)

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
jag gillar inte den här idén med bara ett kval tex om hojen skulle gå sönder lr om man går av innan man har fått en bra varv tid och måste förlita sig på den senare kvalet så har man iaf en andra chans

nä två kval och två race

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
#11 skrev:
För dig personligen kanske, men om du tänker på sporten som helhet och även då givetvis ur publiksynpunkt.

#11 (Ola)

Ja, självklart är det negativt för mig personligen.
Men jag har även svårt att hitta anledningar till varför det skulle gynna Roadracingsporten i sig genom att ta in en helt annan gren, för att knuffa bort en av sina egna klasser.

Att göra det sämre för många av Roadracingförarna kan ju knappast gynna Roadracingsporten, eller? Möjligtvis kaske det gynnar Supermotardsporten, men dom kommer väl aldrig få så mycket publik på en SM-helg (eller nån annan tävling heller för den delen) som när dom kör ihop med Rallycrossen.

Och publikmässigt så tror jag faktiskt att det kommer gå jämnt ut. Det tillkommer kanske några åskådare som åker till en RR tävling för att titta på Supermotard, som inte annars skulle åkt dit. Men samtidigt så försvinner ju alla kompisar, släktingar, och sponsorer till dom kanske 90-talet förare (räknade på fulla startfält) som kör kör R600 och R1000 idag.

Är det ökade publikintäkter man vill åt, så finns det bättre sätt. T.ex annonsering och reklam innan en SM helg, vilket i många fall är helt obefintligt. Bättre planering genom att se till att det inte krockar med andra konkurrerande arrangemang, och se till ATT det krockar med andra lämpliga arrangemang som t.ex MC träffen på High Chaparall när 1000-tals MC-åkare samlas bara ett "stenkast" från Anderstorp.

Ska nu Supermotardförarna betala mindre i anmälningsavgift än Roadracingförarna (som jag läste i en annan tråd), så kommer ju den lilla inkommstökning som blir av ökad publiktillströmning (om det blir nån) att ätas upp av att man får in mindre pengar i anmälningsavgifter. Sen tillkommer ju även mera arbete för arrangören i form av t.ex sopning mellan heaten eftersom Supermotardhojarna kommer att dra ut grus på banan.

Så jag ser även nackdelar för Roadracingsporten i helhet.

Last edited:
Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...