Vad tycker R folket om den EV flytten från SM

Vad tycker du om en EV flytt?


  • Antal röstningar
    0

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
GSXR1100R skrev:
Säg att banan kostar 60K per dag plus el/ambulans och lite annat mys så landar man på 80K ungefär.....

Om det kostar 80k /dag att arrangera en endagars tävling, så blir det då i runda slängar 160k för en tvådagars.
Kan man då få ihop 30 förare i varje klass, och räknar 2 R600 klasser, så blir det 120 förare (är det optimistiskt räknat om man ska köra en separat B-serie?). Tar man då 1500:- i anmälningsavgift så drar man in 180.000:-, och har då en skaplig marginal också....

1500:- skulle jag tycka vara ett helt okej pris för en tvådagars tävling...
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
Rookie får va kvar....
ja vill se macke och kenneth göra upp om guldet i R1000 ! :yoparty
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
fezt skrev:
Rookie får va kvar....
ja vill se macke och kenneth göra upp om guldet i R1000 ! :yoparty

Ha ha ha... Jag räknar kallt med att det kommer en ny Niklas Berggren (som det alltid gör) som kör sitt första år och sopar banan med oss "gubbar".
Är dock helt säker på att Kenneth blir grym i år... Fick ju upp riktigt bra fart på gamla sura bläjden på slutet, och nu sitter han på en riktig hoj i år.. Livsfarligt... Ha ha ha...

Själv satsar jag på topp 15 placeringar i år... ;)
 
Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Nr:18 skrev:
Är det värt en startavgift på 2500-3000? Ett SM idag har startavgifter på ca 1500x250 förare, samma kostnader ska delas på 150 förare istället= avsevärt dyrare. Prisvärt? Nja..... ERF lockar mer.
Ja, det är värt det. Marginalkostnaden för dag två är fortfarande låg - det kostar inte särskilt mycket extra att gå från en dag till två.

Sen tror jag också att det är fel att förutsätta att arrangörskostnaderna måste vara desamma som på ett SM. B-racen kostar t ex väsentligt mindre att dra runt. Kostnaderna är nog inte ristade i sten.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Tror också att det är lite billigare att arrangera en B-tävling än ett SM. Men samtidigt är det ju många kostnader som är dom samma, oavsett status på tävlingen. Banan kostar lika mycket, Ambulans- och räddningspersonal är densamma, går åt lika mycket funktionärer, man måste ha el, osv...
Därför vore det kul att veta vad som kostar när man arrangerar en tävling...

Kan man landa runt 1500:- för en tvådagars så tycker jag det är riktigt bra... Kan till och med tänka mig att betala lite mer om det krävs...
 

Arawak

Feg & talanglös
Gick med
13 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
CB1000R
Tyckte Mackes förslag (det bifogade schemat) lät vettigt om det nu går genomföra. Dubbelt så mycket körtid som en vanlig helg.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Bingo skrev:
Ja, det är värt det. Marginalkostnaden för dag två är fortfarande låg - det kostar inte särskilt mycket extra att gå från en dag till två.

Sen tror jag också att det är fel att förutsätta att arrangörskostnaderna måste vara desamma som på ett SM. B-racen kostar t ex väsentligt mindre att dra runt. Kostnaderna är nog inte ristade i sten.
Varför skulle dag 2 ha billigare banhyra? Varför skulle arrangemangskostnaderna vara billigare? Du behöver lika mycket folk, samma antal ambulanser, lika mycket el, osv....
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Nr:18 skrev:
1. Varför skulle dag 2 ha billigare banhyra?

2. Varför skulle arrangemangskostnaderna vara billigare? Du behöver lika mycket folk, samma antal ambulanser, lika mycket el, osv....
1. Eh, va? Detär bättre att du frågar någon som påstår att det är så. Du hänger upp dig på anmälningsavgiften, trots att den står för en ganska liten del av hela kostnaden för en tävling.

2. Möjligt att jag missuppfattat arrangörens kostnader för ett vanligt B-race. Fick bara för mig att de var lägre per dag än för ett SM. Om de inte är det så glöm det jag skrev.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Bingo skrev:
1. Eh, va? Detär bättre att du frågar någon som påstår att det är så. Du hänger upp dig på anmälningsavgiften, trots att den står för en ganska liten del av hela kostnaden för en tävling.

2. Möjligt att jag missuppfattat arrangörens kostnader för ett vanligt B-race. Fick bara för mig att de var lägre per dag än för ett SM. Om de inte är det så glöm det jag skrev.


Men du skrev ju att marginalkostnaden för dag 2 var låg? :confused:
Anmälningsbiten är en stor bit av totalkostnaden. 15% av totalen är väl ingen liten andel? Ska man dessutom öka den kostnaden blir det ju en större andel av totalen! Är det önskvärt?
 

KennethN

N-TRADE RACING
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
BMW S1000RR -2015
Arawak skrev:
Tyckte Mackes förslag (det bifogade schemat) lät vettigt om det nu går genomföra. Dubbelt så mycket körtid som en vanlig helg.
Där håller jag också med. Sen när det gäller kvällstävling och resor mm så för oss som bor "lite" norr om Stockholm så betalar vi nog hellre mer på helgen för mer körning än spenderar massa tid och pengar på transporter fram o tillbaka för att köra på fler kvällar. Som Macke skrev, så resonerar jag.... Restiden och transportkostnaden är ju konstant t.o.r till t.e.x Knutstorp. Får jag köra mer den tiden jag är där så blir det ju billigare per körd minut ju mer jag kör.

fezt skrev:
Rookie får va kvar....
ja vill se macke och kenneth göra upp om guldet i R1000 ! :yoparty
Fegade inte du också ur gällande NSB? I så fall vet vi ju redan att du tar guldet :)

Macke skrev:
Ha ha ha... Jag räknar kallt med att det kommer en ny Niklas Berggren (som det alltid gör) som kör sitt första år och sopar banan med oss "gubbar".
Är dock helt säker på att Kenneth blir grym i år... Fick ju upp riktigt bra fart på gamla sura bläjden på slutet, och nu sitter han på en riktig hoj i år.. Livsfarligt... Ha ha ha...

Själv satsar jag på topp 15 placeringar i år... ;)
Ja det kommer garanterat in många snabba förare. Sen tar det ju minst en säsong innan jag kört in mig riktigt på hojen och fått till inställningarna bra så ni kan vara lugna :)
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Nr:18 skrev:
1. Men du skrev ju att marginalkostnaden för dag 2 var låg? :confused:
2. Anmälningsbiten är en stor bit av totalkostnaden. 15% av totalen är väl ingen liten andel?
3. Ska man dessutom öka den kostnaden blir det ju en större andel av totalen! Är det önskvärt?
1. Ja, på tal om vad?
2. Okej då, 15% är en stor andel av totalen :rolleyes:
3. Så länge det kostar vad det kostar så är det skit samma var kostnaderna bokförs. Att kostnaderna stiger är ett problem, att ett visst kostnadsslags andel stiger är inte ett problem i sig.
 

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Märsön
Hoj
929
Macke skrev:
Personligen så känns det ju som att jag får ut mindre av en tävlingshelg .........<snip>

Jag tror att i långa loppet så är det bättre för sporten att se till att alla Rookies trivs och har det roligt, och får känna på hetluften på en SM tävling.


Macke for president! :tummenupp

Skönt att du skrev allt det där så att jag slapp göra det, håller med till fullo. :D

Ska vi köra en separat B-serie framöver så hoppas jag verkligen att det INTE blir endagarsevenamang.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Bingo skrev:
1. Ja, på tal om vad?
2. Okej då, 15% är en stor andel av totalen :rolleyes:
3. Så länge det kostar vad det kostar så är det skit samma var kostnaderna bokförs. Att kostnaderna stiger är ett problem, att ett visst kostnadsslags andel stiger är inte ett problem i sig.
1. På tal om att jag skulle fråga nån som sagt så. Du till exempel.
2. :rolleyes:
3. Är inte startavgifterna höga redan? Var går gränsen innan du börjar tycka det blir dyrt?

Att betala 1000 kr för att köra en bandag var det många som uppfattar som dyrt, detta för en effektiv körtid av 4-5 timmar. En rejshelg för 1500 med en timmes effektiv körtid anses som ganska billigt. Förklara gärna den skillnaden för en oinvigd.
Varför ska man låta startavgifterna skena iväg? Bättre att vara kostnadseffektiva och försöka få en bredd på tävlingen än att skrämma bort folk med startavgifter på 2-3000.
 

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
YZF250, GSXR750
Jag skulle tycka att det var skitkul om Falkenberg körde 1 eller 2 kvällstävlingar istället för träning, men jag skulle inte åka längre än Falkenberg o A-torp för en sån tävling.

En annan dag som är negativ med endagstävlingar tycker jag är att det tar ett par pass för att komma igång med körningen om man åker till en bana som man inte kör så mycket på.

Nä jag tycker att 2-dagars är bättre och kan man klämma in 2 race så är det ju jättebra.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Ni som är emot 2 dagars "konceptet" och bor i södra sverige, skulle ni sitta och åka upp till t.ex Midlanda för en endagars, eller kvällstävling?
Näe, trodde inte det heller.... ;)

Förstår att ni tycker att det skulle vara jättebra med flera småtävlingar när ni har relativt nära till banorna där nere, Falken, Anderstorp, Knutstorp etc...
Tror att resultatet av flera små endagars-/kvällstävlingar skulle bli att alla från södra sverige främst skulle tävla på Falken, Anderstorp, och Knutstorp. Och alla från mellersta och norra sverige skulle först och främst tävla på Sviestad och Gelleråsen. Detta skulle resultera i rätt röriga tabeller när man försöker sammanställa säsongen, och kanske med en del skeva uppklassnigar som följd. Det roligaste vore väl ändå om man fick till en hel "B-serie" som man anmälde sig till, som alla körde. På så sätt skulle man ju kunna sammanställa en tabell, och enkelt hålla kolla på poängställning och uppklassningar.

Bara en tanke....

Magnus skrev:
Jag skulle tycka att det var skitkul om Falkenberg körde 1 eller 2 kvällstävlingar istället för träning, men jag skulle inte åka längre än Falkenberg o A-torp för en sån tävling.

My point exactly... :rolleyes:
 

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
YZF250, GSXR750
Ett förslag som kom upp i den andra tråden var ju att köra 1-dagars tävling med en frivillig träning dagen innan. Det borde ju vara ett bra alternativ som passar fler förare. De som bara vill kvala/tävla kommer på söndagen och övriga på lördagen.
 
Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Top