Vafan är planka.nu för jävla lallare?

teddster

nybörjare på slangen
Gick med
7 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Bergatroll
Jag är för gratis lokaltrafik.
Det vore bra för miljön.

FEL!
Det blir aldrig gratis! Inget är gratis, inte ens könssjukdomar i de flesta fall.
Om vi ska ha det skattefinansierat så får vi betala mer skatt istället.
Inte mycket bättre det tycker jag...

Lägg därtill då alla de som aldrig åker kollektivt, vad tycker de?
 

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
2K1 Triumph TT 600
FEL!
Det blir aldrig gratis! Inget är gratis, inte ens könssjukdomar i de flesta fall.
Om vi ska ha det skattefinansierat så får vi betala mer skatt istället.
Inte mycket bättre det tycker jag...

Lägg därtill då alla de som aldrig åker kollektivt, vad tycker de?

Om det vore gratis att åka tror jag många som tar bilen idag skulle byta till kollektivt. Att bara låta bilen stå hemma spara man in ca 1000kr om man kör ca 4mil/dagen måste man betala för egen parkering på arbetsplatsen blir det ytterligare 800-1000kr i centrala malmö tex.

Tro inte att jag försvarar att man åker kollektiv för fem öre som de ser ut idag så hatar jag dem över allt annat.
 

marsianmejler

Sporthojsnörd
Gick med
31 Aug 2007
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki
Ring INTE kundtjänst (de vill bara sälja biljetter) utan be att bli kopplad till SJ kundombudsman!

Har fått otaliga antal biobiljetter pga dålig service och förseningar genom åren. De kan i sin tur ta synpunkterna direkt till rätt instans och påverka.

Skicka in din biljett så får du ersättning efter deras resegaranti. https://www.sj.se/support/contactrtg.form?l=sv&d=8754&a=112285

Det största felet med SJ och banverket etc är i mina ögon fullständig brist på information och inte själva förseningen i fråga.

Av oss långfärdspendlare har SJ fått namnet Sena Järnvägar och när det är som värst Satans Järnvägar men oftast är det inte SJ man ska va arg på utan banverket...om det nu inte är så att SJ kör ner signalkablar med X2000 som de är jävligt duktiga på här omkring Göteborg/skövde vilket medför enkelspår:huvet


SJ kundombudsman kan man även e-maila https://www.sj.se/support/contactko.form?l=sv men jag föredrar att ta "tjuren vid hornen", det brukar bli smidigast så. :näsblod

*ska det va så va va va *:7peta

Edit: jag och en pedlarkompis som gillade statistik började ett år med att göra streck för varje gång tågen var försenade, det slutade med att vi gjorde streck varje gång tågen var i tid istället, det blev mindre streck i boken då.
Det året (runt 2003-2004) var endast 43%! av tågen i rätt tid (förseningar under 25 minuter räknades inte in).

Jag räknar alltid med att bli försenad så blir jag glad om de är i tid
:fyllisar


Edit 2: Detta är ett måste när man åker tåg!
http://www3.banverket.se/trafikinfowap/(jvdesyagjkv4tj453v3h24qj)/Default.aspx

uppfattat! nu har det även blitt för dyrt att betala ut full ersättning så man får bara 25%, direkt uselt. Förstås var tåget igår försenat, med exakt tillräckligt för att vara ersättningsberättigad... 60 spänn... :yoparty
Hade inte brått nånstans, men ändå drygt att sitta och dega på ett tåg i en timme.
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
FEL!
Det blir aldrig gratis! Inget är gratis, inte ens könssjukdomar i de flesta fall.
Om vi ska ha det skattefinansierat så får vi betala mer skatt istället.
Inte mycket bättre det tycker jag...

Lägg därtill då alla de som aldrig åker kollektivt, vad tycker de?

klart att någon alltid betalar.
Det jag så klart menade var att det skulle skattefinnansieras helt och inte bara delvis.
Just nu har vi en delvis skattefinansierad lokaltrafik som folk inte åker med. Lokaltrafiken kostar ju igentligen lika mycket oavsett om folk åker i den eller inte.

Vore den helt skattefinansierad så tror jag att flera skulle använda lokaltrafiken mera. Och det vore bra för miljön och även för trafiken.

Och miljön är viktig för alla, inte bara dom som åker lokaltrafik.

Nackdelen med 100% skattefinansierat vore dock att kvalitén kanske skulle sjunka drastiskt när moroten att leverera en bra service skulle försvinna.
Unniefär som dom fortfarande statligt ägda sjukhusen.

Hur man än vänder på det har man arslet bak.
 

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
2K1 Triumph TT 600
klart att någon alltid betalar.
Det jag så klart menade var att det skulle skattefinnansieras helt och inte bara delvis.
Just nu har vi en delvis skattefinansierad lokaltrafik som folk inte åker med. Lokaltrafiken kostar ju igentligen lika mycket oavsett om folk åker i den eller inte.

Vore den helt skattefinansierad så tror jag att flera skulle använda lokaltrafiken mera. Och det vore bra för miljön och även för trafiken.

Och miljön är viktig för alla, inte bara dom som åker lokaltrafik.

Nackdelen med 100% skattefinansierat vore dock att kvalitén kanske skulle sjunka drastiskt när moroten att leverera en bra service skulle försvinna.
Unniefär som dom fortfarande statligt ägda sjukhusen.

Hur man än vänder på det har man arslet bak.

kvalite och kollektivtrafik är inte något som går ihopa här nere iaf

Ja, om man naivt tror att bensinen är enda kostnaden för ett fordon så räknar du väl rätt.


säg till samma pris då eller tom högre, men tiden som man spar in är väl värde de pengarna.
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Vad jag vet, så får bussbolagen betalt för att frakta ett visst antal "platser" av komunen.
Ju fler som åker med, ju lägre ersättning.
Mao: Det skulle lika gärna kunna vara gratis vad moroten beträffar.
 

Klotmeister
Gick med
6 Mar 2003
Ort
V-ås
Hoj
Zx9r -96 Såld, Sp1 -00 Såld, Zx12r -01 Såld, Bobber -99 Såld, Ducati S2R 800 -05
Lägg ner skiten, sälj av och inhandla en cykel till alla som vill åka komunalt, det är ju iaf bara massa trädkramare och miljöaktivister som åker komunalt... ?!?!?!?!? Sen så slipper vi alla jävla bussar man ska stångas med i trafiken....

:yoparty:banana:tummenupp
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
uppfattat! nu har det även blitt för dyrt att betala ut full ersättning så man får bara 25%, direkt uselt. Förstås var tåget igår försenat, med exakt tillräckligt för att vara ersättningsberättigad... 60 spänn... :yoparty
Hade inte brått nånstans, men ändå drygt att sitta och dega på ett tåg i en timme.

Av någon uderlig anledning är jag inte förvånad, samma sak varje jul/vinterlov/påsk/midsommar :brinnerup. Har hört alla anledningar men när jag blev försenad pga att man glömde tågvärden på stationen kunde man bara skratta åt det hela :rofl

Går det att få ut något om tåget är 40 minuter försenat? Jag såg att de ändrat tids intervallet till minst 60 minuter! Då jag reste regelbundet var det 20 antar att de inte hade råd med det.

Ser att SJ har ändrat villkoren så av dem verkar det svårt .


I decemeber fick jag ut närmare 500 kr från Västrafik (som har 20 minuters resegaranti). Tågen, som körs av SJ, är nästan alltid i tid till jobbet men det är värre hem men då påverkas inte min arbetstid. I år har de som sagt skärpt till sig, arga pendlare är inte att leka med :mad:
Hjälp för att framföra våran åsikt har vi även tågpendlarföreningen. :Bugar

http://www.sr.se/cgi-bin/skaraborg/nyheter/artikel.asp?Artikel=1689733

Edit Om man sedan inte orkar fylla i en ansökan och sedan gnälla om att man inte får ersättning, ja då får man f*n skylla sig själv.:huvet
 
Last edited:

Therése_L

Guest
Ja, om man naivt tror att bensinen är enda kostnaden för ett fordon så räknar du väl rätt.

Det är inte den enda kostnaden, men fortfarande blir det billigare.

Om man åker tåg från Ystad till Malmö kostar det 78kr, det är 60,3km.
Med en bil som dricker 0.53l/mil kan det aldrig bli billigare med tåget, inte ens nu när soppan kostar över 12kr/litern.

Avståndet är beräknat från tågstationen i båda städerna, lägg sen till att man förmodligen inte jobbar precis brevid centralen I malmö, utan måste åka buss också.

Sen är det ju en enorm fördel med bilen tidsmässigt också. Tåget tar 45 minuter, plus eventuella bussar, med bilen tar det kanske 45 minuter ända fram till arbetsplatsen.
 
Last edited:

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Det är inte den enda kostnaden, men fortfarande blir det billigare.

Om man åker tåg från Ystad till Malmö kostar det 78kr, det är 60,3km.
Med en bil som dricker 0.53l/mil kan det aldrig bli billigare med tåget, inte ens nu när soppan kostar över 12kr/litern.

Avståndet är beräknat från tågstationen i båda städerna, lägg sen till att man förmodligen inte jobbar precis brevid centralen I malmö, utan måste åka buss också.

Sen är det ju en enorm fördel med bilen tidsmässigt också. Tåget tar 45 minuter, plus eventuella bussar, med bilen tar det kanske 45 minuter ända fram till arbetsplatsen.


Sedan tillkommer försäkring, service, värdeminskning etc

Pendlar man varje dag blir tåg alltid billigare!
 
Last edited:

Therése_L

Guest
Sedan tillkommer försäkring, service, värdeminskning etc

Pendlar man varje dag blir tåg alltid billigare!

Försäkring och service måste betalas ändå, värdeminskningen kan knappast räknas på en bil som kostade 5000,- i inköp.

Så nej, tåg och buss blir inte alltid billigare även om jag pendlar varje dag.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Försäkring och service måste betalas ändå, värdeminskningen kan knappast räknas på en bil som kostade 5000,- i inköp.

Så nej, tåg och buss blir inte alltid billigare även om jag pendlar varje dag.

Slitage! Tror inte du kör någon bil under 20kr/milen ens om du skruvar själv. Mer troligt kostar det dig 40kr/milen att köra bil.
Försäkring blir dyrare ju mer mil du kör varje år. Värdeminskningen är inte direkt försumbar för varje mil du kör.

Har du köpt din bil för 5kkr så blir reparationskostanderna desto högre istället.
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Har för mig att det landade på runt 30 spänn milen för min -00 V40 2.0T med ett par tusen mil per år när jag räknade på det där med anledning av pendlande. Näst soppan var värdeminskningen den stora grejen. Hamnade på sisådär 10 spänn milen tror jag, men jag kommer inte ihåg om det var med eller utan värdeminskning p g a stigande ålder på bilen. Service och däck kostar också märkbart. Om man sedan skall räkna alla fasta kostnader om man ändå är tvungen att ha bil för att klara vardagen kan diskuteras.

Slutresultatet i en jämförelse med tåget brukar vara att det kostar mig sisådär 50% extra att ta bilen om det är två-tre timmars körning - om tåg är det enda allmänna kommunikationsmedel jag behöver begagna. Fyra timmars körning och jag får pynta nästan dubbelt för att köra själv.

Är man istället två som skall åka, vilket allt som oftast är fallet, så är det helt plötsligt så att man i allmänhet tjänar på att åka bil.

Dock missar man så mycket i upplevelser med att ta bilen. Man får inte öva på att synkronisera ihop sitt liv med tågavgångarna. Man missar stämningsfyllda timmar av väntan på perronger och att sitta någonstans söder om Nässjö och njuta av en vacker vy över den småländska landsbygden (va, kom det snö den här vintern också!?). Man får inte bekanta sig med andras förtjusande sexåringar eller bygga upp sitt immunförsvar då de klänger över stolsryggen och nyser en i nacken. Man kan stanna var man vill och köpa vilken mat man vill, och kommer då att vara utan de erfarenheter av torra inplastade ostmackor som tillsammans med apoteket gröna skylten är det kulturella kitt som binder samman vårat samhälle.

I allmänhet innebär en tågresa också 150 spänn gånger två för taxi till och från stationen, eftersom jag inte gärna har bilen stående på SJ:s långtidsparkering (förvaltad av Bilstereodistribution AB nattetid) allt för länge. Taxi eller buss i andra änden tillkommer också, och det är jättekul att släpa bagage över moddiga perronger.

När allt flyter på är det riktigt skönt att sitta i tyst kupé med en bok istället för att stirra på snöglopp och lastbilsarslen på E4 några timmar. Dock händer detta väldigt, väldigt sällan.

Det man kan säga till tågets fördelar i Sverige är att det är fan så mycket värre i UK. :tummenupp

När jag bodde i den väna grannstaden försökte jag först ta bussen till jobbet. Det gick i genomsnitt snabbare att gå (ca 40 min), och månadskort på busshelvetena var inte märkbart billigare än att ta alla kallstarterna med bilen. Man skall vara rätt inbiten miljömupp för att fortsätta åka buss då.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Vad jag vet, så får bussbolagen betalt för att frakta ett visst antal "platser" av komunen.
Ju fler som åker med, ju lägre ersättning.
Mao: Det skulle lika gärna kunna vara gratis vad moroten beträffar.

Precis.....

Landstinget beslutar att det skall köras ett visst antal bussar på förutbestämda rutter och sen upphandlar man det till lägstbjudande från trafikbolag typ Arriva, Connex mfl. Så servicemässigt borde det inte spela någon roll om 100% av pengarna kom från landstinget eller 50% som det är idag.....

När jag är hemma i Skåne är fylla enda anledningen att inte köra bil. Buss kostar 21kr och innebär 7min gång till närmsta station för att därefter trängas med pensionärer, snorungar och barnvagnsmaffian. Då sätter jag mig hellre i bilen och kör 11km och blundar när jag tankar....

Skulle bussåkandet vara gratis skulle jag behöva blunda så hårt vid macken att ni snart skulle få se mig vid en buss-stolpe....
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Bil behöver jag hur som helst, och varken skatt eller försäkring är billigare för att den står hemma.

Skulle ni jobba en timme mer om dagen om ni fick en timlön extra, eller skulle ni säga att "min fritid är värd mer än så, ska jag jobba över en timme om dagen ska jag ha övertidsersättning"?

Lägg då den summa ni skulle ha för att jobba en timme extra på busspriset om det tar er en timme längre att ta er hem med buss.
Även om jag inte utför något arbete under timmen på bussen så kan jag inte utföra någon av mina fritidsaktiviteter den timmen heller.

Det är en förlorad timme.

Även om jag så bara slappar bort timmen så gör jag det på valfri plats istället för på en stinkande jävla buss full med irriterande människor.

Det är värt pengar det med.

Och angående milkostnaderna, har man en bil som kostar mer än en tia milen utöver bensinen har man gjort det valet själv...
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Inget är så avkopplande som efter en stressig dag sätta sig på tåget och bara slappna av. Lyssna på musik, ta en kaffe och titta på landskapet som susar förbi. Nu kan man nu även läsa mail, se på tv, lyssna radio, spela spel och mycket annat tack vare en smidig mekapär också. :) Ja o toalett finns det också och framförallt så kan man sova :tummenupp När jag kommer hem så är jag pigg och utvilad och allt som har med jobb att göra är som bortblåst.

Har förut pendlat 6 mil enkel resa. Sitter hellre på ett tåg 1½ timme än en 45 minuter i bil med långa bilköer.

Börjar inte jobba förrens på måndag. Ovanligt att vara hemma och rulla tummarna, börjar nästan få abstinens men som tur är så hör jag tågen :D
 

Bifogat

  • TG_1_~1.JPG
    TG_1_~1.JPG
    78.1 KB · Visningar: 25
  • TG1_1_~1.JPG
    TG1_1_~1.JPG
    83.2 KB · Visningar: 29
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Inget är så avkopplande som efter en stressig dag sätta sig på tåget och bara slappna av. Lyssna på musik, ta en kaffe och titta på landskapet som susar förbi. Nu kan man nu även läsa mail, se på tv, lyssna radio, spela spel och mycket annat tack vare en smidig mekapär också. :) Ja o toalett finns det också och framförallt så kan man sova :tummenupp När jag kommer hem/ så är jag pigg och utvilad och allt som har med jobb att göra är som bortblåst.

Har förut pendlat 6 mil enkel resa. Sitter hellre på ett tåg 1½ timme än en 45 minuter i bil med långa bilköer.

Har du funderat på att ta tag i din livssituation?

Jag kan lyssna på musik, ta en kopp kaffe (billigt och gott), läsa mail, se på tv, lyssna på radio, spela spel och mycket annat både hemma och i garaget, toalett finns också och framförallt kan jag sova (ja, även i garaget om så skulle vara)

Och jag behöver inte ens en Iphone till det.
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Har du funderat på att ta tag i din livssituation?

Jag kan lyssna på musik, ta en kopp kaffe (billigt och gott), läsa mail, se på tv, lyssna på radio, spela spel och mycket annat både hemma och i garaget, toalett finns också och framförallt kan jag sova (ja, även i garaget om så skulle vara)

Och jag behöver inte ens en Iphone till det.

Jobba hemmavid ger mig ingen utmaning (dessuom är lönerna skit och istället för att gnälla över dem så gör jag något åt det) Den dagen jag inte gillar min "livstil" så gör jag något åt det! Trivs du med med dina val så :tummenupp.

Du vet att det finns termos va ;)

Edit: tack vare att jag har pendlat så har jag träffat så oerhört mycket människor, människor jag aldrig skulle ha träffat annars. Många skratt har det blivit. Betydligt roligare än att sitta ensam i en bil. :)
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jobba hemmavid ger mig ingen utmaning (dessuom är lönerna skit och istället för att gnälla över dem så gör jag något åt det) Den dagen jag inte gillar min "livstil" det så gör jag något åt det! Trivs du med med dina val så :tummenupp

Du vet att det finns termos va ;)

Jag har bara så svårt att se vad som är så fantastiskt med att tillbringa tid instängd i ett kollektivt transportmedel istället för på valfri plats i världen, jag trivs betydligt bättre hemma än på valfritt transportmedel, undantaget hojen möjligen.
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top