Valåret 2014

Vilket parti kommer du rösta på i 2014 års val?

• Antal röstningar
    0

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Varför fokusera på enbart/just de ordvalen?... (och ignorera resten av inlägget...)

Du tror inte det är bättre för samtliga inblandade och samhället i stort om barnen kan få en så bra och smidig start i livet som möjligt? Skita i att lägga resurser på dem i början kanske sparar in några tiotusen eller hundratusen kronor men kan i slutändan kosta samhället flera miljoner.

Varför tycker du man inte bör följa barnkonventionen eller socialtjänstlagen?

Så jävla barnslig och trångsynt fokusering... suck...

Jag har noterat i tidigare diskussioner att folk lätt missar att det de facto handlar om personer som enligt lagen inte får vistas i landet om man skriver papperslösa.

Sedan kanske jag är trångsynt, men personligen har jag svårt att motivera varför man ska betala bostad och vård åt personer som inte har laglig rätt att vara här från första början.
Edit: I den bästa av världar vore det naturligtvis bra. Men här i verkligheten är vi ju som bekant tyvärr begränsade av pengar.

Att sedan folk som borde få stanna blir ivägskickade och vice versa är en helt annan diskussion.

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Jag har noterat i tidigare diskussioner att folk lätt missar att det de facto handlar om personer som enligt lagen inte får vistas i landet om man skriver papperslösa.

Sedan kanske jag är trångsynt, men personligen har jag svårt att motivera varför man ska betala bostad och vård åt personer som inte har laglig rätt att vara här från första början.
Edit: I den bästa av världar vore det naturligtvis bra. Men här i verkligheten är vi ju som bekant tyvärr begränsade av pengar.

Att sedan folk som borde få stanna blir ivägskickade och vice versa är en helt annan diskussion.

Trots att Sverige förbundit sig att följa barnkonventionen om att barn på flykt måste få sina rättigheter tillgodosedda finns det tyvärr brister. ( och jag klarade att citera dig utan att kladda i ditt inlägg)

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Kan rekommendera boken "365 sätt att slösa med dina skattepengar" av Martin Borg eller om ekonomin är riktigt dålig, gratis läsa vanlig media som SvD och DN (eller Aftonblaskan eller Häxpressen) på nätet lite då och då för att få en liten liten insikt i hur mycket skattepengar som slösar bort på skit. I många fall bara slöseri p.g.a. idioti, i andra fall hintas man av försök till att få loss skattepengar till sina kompisar i privata sektorn (t.ex. Nuon-affären, 70 miljarder kr på fem år... dessutom inte en enda ansvarig hölls ansvarig, smidigt...). "Ingen blir ledsen", polaren går det gått ställt och politikern själv har ju säkrat sin tid som pensionär efter politiken lite bättre än tidigare...

Så även om resurser till barn, oavsett härkomst och status, är ett litet läckande hål i statskassan, så anser i alla fall jag att det finns andra saker och ting, mycket större hål, att undersöka, diskutera och faktiskt försöka täppa till.

Jag har skrivit det tidigare i tråden men kan ta det igen; De som är lyckligast och skrattar mest (till banken) är ju de politiker och högt uppsatta människor som slipper få sig själva och deras ibland tvivelaktiga handlingar granskade medan arbetarklassen och medelklassen (och media) ständigt ska bråka och lägga full fokus på olikheterna inom sig själva gällande vart på den här lilla blåa planeten man föddes, vilken hudfärg eller tro (eller inte) har, olika tagande och givande från och till olika myndigheter/statskassan.

(Jag har inte en tro att alla framgångsrika och rika människor är onda människor, tvärtom, men när det väl är en kostymklädd herre som hamnar i media för något tvivelaktigt (läs: skattebrott eller ekonomiskt fiffel) så handlar det nästan alltid om astronomiska siffror för oss vanliga dödliga/arbetare. Det känns bara oproportionerligt och omänskligt att då verka vilja ha någon form av metod för att kunna ganska barns föräldrars härkomst och arbetsduglighet(?) innan vi ger dem vettiga förutsättningar att ta sig igenom livet vettigt (a.k.a. faktiskt bli en bra individ och ha en chans att ge tillbaka till samhället senare i livet)

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Kan rekommendera boken "365 sätt att slösa med dina skattepengar" av Martin Borg eller om ekonomin är riktigt dålig, gratis läsa vanlig media som SvD och DN (eller Aftonblaskan eller Häxpressen) på nätet lite då och då för att få en liten liten insikt i hur mycket skattepengar som slösar bort på skit.

Och om man inte vill beställa och läsa denna bok, eller bara vill komplettera, så rekommenderas ovan nämnd författares debut(?)film, 1200 miljarder:

Helt fantastisk, hattmuseum är en favorit. :lol

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Du måste förstå att i en vänsterskev världsbild måste arbetsgivare och arbetstagare per automatik vara antagonister. Företag är alltid onda och anställda är utnyttjade slavar. :fakta

Jag undrar vem som dras med en skev världsbild?

Att det överhuvudtaget förekommer orättvisa och diskriminering på arbetsplatser får åtminstone mig att inte stoppa huvudet i sanden och låtsa som att allt e okej, utan att reagera och engagera mig.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Idag är jag extra glad för Malmö stads nya riktlinjer. Det innebär att barn till utsatta papperslösa i Malmö från den 1 januari i år har rätt till fullt försörjningsstöd enligt riksnorm samt bistånd till bostadskostnader, enligt principen om barnets bästa som kommer till uttryck både i Barnkonventionen och i socialtjänstlagen. Alltså bara för resten av landets kommuner och socialkontor att ta efter Malmö stad. Vilket nu i valårstider förhoppningsvis kan föra upp de utsatta papperslösa på dagordningen i hela landet och skapa en positiv diskussion.
Du är den nya kungen av satir.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Jag undrar vem som dras med en skev världsbild?

Det behöver du inte undra. Det är du.

Att det överhuvudtaget förekommer orättvisa och diskriminering på arbetsplatser får åtminstone mig att inte stoppa huvudet i sanden och låtsa som att allt e okej, utan att reagera och engagera mig.

Vad är det för orättvisa och diskriminering med att säga som det är, som MAX-chefen gjorde? Med största sannolikhet är det dåligt för MAX som företag om det blir en röd eller rödgrön regering. Och om det nu är så att MAX:s anställda tjänar bäst av de tre största hamburgerkedjorna och det anses bättre att jobba där än hos konkurrenterna så borde det väl vara i de anställdas intresse att företaget de jobbar på går bra och tjänar pengar?

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Du säger: Att säga som det är?

MAX verkade i Sverige innan momsen sänktes och tjänade stora pengar. De sänkta arbetsgivare avgifterna subventionerna som nu Max chefen yrar över har ju stulits från olika typer av försäkringar som vanliga knegare som Du och Jag avstått i löneutrymme utifrån förhandlingar mellan arbetsmarknadens olika parter och används nu för att sänka skatten för de som tjänar mest. Allt för att fylla fickorna på ägarna till max. Är Du inte helt blind så ser Du ju att karln har ett privat egenintresse att subventionerna finns kvar.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Du säger: Att säga som det är?

MAX verkade i Sverige innan momsen sänktes och tjänade stora pengar. De sänkta arbetsgivare avgifterna subventionerna som nu Max chefen yrar över har ju stulits från olika typer av försäkringar som vanliga knegare som Du och Jag avstått i löneutrymme utifrån förhandlingar mellan arbetsmarknadens olika parter och används nu för att sänka skatten för de som tjänar mest. Allt för att fylla fickorna på ägarna till max. Är Du inte helt blind så ser Du ju att karln har ett privat egenintresse att subventionerna finns kvar.

Jag är ingen löntagare i den bemärkelsen. Men det är ju er löntagares höga löner(i alla fall i lågutbildade yrkeskategorier) som gör att jobben flyttar utomlands och att vi får in utländsk arbetskraft. Så att klaga på lönen rimmar illa. Dessutom får ni ju ha kvar det allra mesta numera. Det är vi företagare som drar det tunga lasset. Visst, en något sänkt bolagsskatt har vi fått. Men att jämföra med alla jobbskatteavdrag?

Vidare förstår jag inte vad som är fel med att han skulle ha ett egenintresse i att företaget går bra. Bara för att det gynnar honom mer än det gynnar andra betyder inte att det är dåligt för de anställda eller för samhället i stort att företaget gör bra vinst. Tvärtom. Jantelagen är bara för underbar. Snacka om att bita den hand som föder en.

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Ok, jag blandade ihop dig med en annan här på SH som är knegare.

Okej. Du tycker med andra ord att en sjuksyrra en polis en lärare har för hög lön. Inte ens från yttersta högern har jag hört den varianten innan. Du är nog ganska ensam om den åsikten och att vara så naiv i resten Du skriver tyder på att din världsbild är något avvikande.

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt

Okej. Du tycker med andra ord att en sjuksyrra en polis en lärare har för hög lön. Inte ens från yttersta högern har jag hört den varianten innan. Du är nog ganska ensam om den åsikten och att vara så naiv i resten Du skriver tyder på att din världsbild är något avvikande.

SM i fri tolkning.
Sjukvård, skolor och polis är mig veterligen (primärt) statliga yrken som inte kvalar in under lågutbildat, och inte direkt kommer flytta utomlands. Förstår inte riktigt var i ekvationen du lyckas peta in det.

Jag ser faktiskt inte alls vad ditt inlägg har med tidigare inlägg att göra?

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Så även om resurser till barn, oavsett härkomst och status, är ett litet läckande hål i statskassan, så anser i alla fall jag att det finns andra saker och ting, mycket större hål, att undersöka, diskutera och faktiskt försöka täppa till.

Där håller jag helt med. Det är ett av de minst dåliga alternativen att "slösa" pengar på.
Men två fel gör fortfarande inte ett rätt.

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
SM i fri tolkning.
Sjukvård, skolor och polis är mig veterligen (primärt) statliga yrken som inte kvalar in under lågutbildat, och inte direkt kommer flytta utomlands. Förstår inte riktigt var i ekvationen du lyckas peta in det.

Jag ser faktiskt inte alls vad ditt inlägg har med tidigare inlägg att göra?

Sjuksyrra och lärare är statliga yrken? Vilket decennium/planet lever Du i/på?

Är sannerligen oxå låglöneyrken.

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Sjuksyrra och lärare är statliga yrken? Vilket decennium/planet lever Du i/på?

Är sannerligen oxå låglöneyrken.

Jag påstod inte att de tillhör högavlönade yrken, men att de inte är lågutbildade yrken.

På vad baserar jag min åsikt att det är primärt statliga yrken?

Enligt SCB fanns det år 2006:
4616 kommunala grundskolor.
610 fristående grundskolor.
--
"Läsåret 2012/13 var 16,1 % (790 av 4 909) av landets grundskolor fristående."
"26,0 % av landets gymnasieelever (91 537 av 351 641) gick läsåret 2012/13 i en fristående skola. "
http://www.friskola.se/Om_friskolor_Friskolorna_i_siffror_DXNI-25907_.aspx
--
"Antalet vårdcentraler har ökat i landet ... 2011 fanns det 1197 stycken. Av dessa drevs 497, cirka 42 procent, i privat regi."
http://www.socialstyrelsen.se/publikationer2013/2013-2-2/Documents/2013-2-2_Halso-ochsjukvard.pdf
--

Det ska bli intressant att se på vilka grunder du hävdar motsatsen.

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
På vad baserar jag min åsikt att det är primärt statliga yrken?

Fast vårdcentraler/sjukhus är ju antingen kommunal, landsting eller privat. Alltså inte på nått sätt statlig.

Skolor lika så, som oftast kommunala. Alltså inget med staten att göra där heller.

Men det jag svarade på har egentligen inget med dig att göra.

Utan BoSoZoKu. Han som tycker att lågutbildade yrkeskategorier har för höga löner. Det är något som jag inte hör från den mest inbitna högermannen ens efter fem, sex eller ens sju snapsar Aquavit vid midsommarbordet.

BoSoZoKu "löntagares höga löner(i alla fall i lågutbildade yrkeskategorier)"

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Fast vårdcentraler/sjukhus är ju antingen kommunal, landsting eller privat. Alltså inte på nått sätt statlig.

Skolor lika så, som oftast kommunala. Alltså inget med staten att göra där heller.

Förlåt, sunt förnuft går tydligen studera bort. :huvet
Får försöka klämma in lite mer sömn i schemat.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark

Fast kolla på hantverkare, inte för att se ner på hantverkare på något vis, men där är ju inte dåligt betalt.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Utan BoSoZoKu. Han som tycker att lågutbildade yrkeskategorier har för höga löner. Det är något som jag inte hör från den mest inbitna högermannen ens efter fem, sex eller ens sju snapsar Aquavit vid midsommarbordet.

Det där är väl ändå en sanning med modifikation..
Det finns ju ett klart samband mellan lägstalönernas nivå och svårigheterna att få jobb för de som saknar utbildning och erfarenhet.
Dessutom finns det ju en klar gräns när lägstalönerna gör att vissa typer av enkla jobb försvinner därför att det helt enkelt inte längre är ekonomiskt försvarbart att betala någon för att utföra väldigt simpla arbetsuppgifter...

Det är självklart en svår balansgång men jag är benägen att tycka att det möjligen är bättre att låta visa skitjobb ha låga löner om det medför att fler faktiskt får in en fot på arbetsmarknaden istället för att som nu göra att vissa personer blir permanent arbetslösa...
För ett skitjobb är fortfarande ett jobb, något att skriva i en CV oavsett hur tunn. Ett skitjobb kan öppna dörren för ett enkelt jobb som öppnar dörren till ett "riktigt jobb"....

Som det är nu finns bara "riktiga" jobb med lägstalön och tröskeln för att komma in där är för hög för många som saknar yrkeserfarenhet, utbildning och inte sällan i kombination med bristande språk eller andra saker i bagaget som gör dem mindre attraktiva för arbetsgivarna.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Jag måste anta att du inte läst någon av de många och reviderade utgåvorna av A Sandemoses "En flykting krysser sitt spor"?

Då antar du alldeles rätt. Och jag antar att jag har använt uttrycket felaktigt från dess från början sanna bemärkelse på nåt sätt :hihi

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin