Varför blev ni kuggade????

Josefine*

.....
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -00
En liten kona :mad: blev fördärvet första gången... Dock inte på krypkörningen, som jag haft lite svårt med, utan den andra banan som jag tidigare aldrig haft problem med....Fick prova en gång till, men "siktade" på samma lilla kona igen :rolleyes: o fick nöja mig med att se de andra ge sig ut i trafiken.
Andra gången gick det finfint alltihop :)
 

Gellio

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
KTM
Haha ja just då hade det varit fint...

Men, jag frågar åter: Får man inte hålla en lägre hastighet inför undanmanövern vid blött väglag?

Jag övningskörde på Barkarby när det spöregnade. Läraren berättade att de kan ha överseende men att du ändå ska köra som om det inte regnade.
Läskigt som fan, men det får man ta.

Tur jag hade som inte behövde köra när det regnade iaf! :näsblod
 

Krille-B

Ny medlem
Gick med
22 May 2005
Ort
Huddinge
Hoj
TL1000R -00 "SportKombi"
Första gången tyckte han att jag körde moppe och växlade för lite :rolleyes:
Andra gången så åkte jag dit i hagel blandat med ösregn och åska. Fick sitta där och vänta i en timme för att det var för mycket vatten på banan sen åkte vi ut och kollade och såg att det såg ut som en sjö. sen fick jag åka hem utan kort :gnissla
Tredje gången så gick det galant :)
 

Dominator-Rocks

Guest
Jag var Nervös så inn8helvete och trodde jag skulle kugga på manöverproven men dem gick galant.

Värre vart det när jag åkte ut i trafiken, körde fel tog av på fel avfart från motorvägen :dummer jag var så satans nervös. Sen så fick jag påbackning om att jag inte hade skurit kurvorna ordentligt på öppen landsväg, alltså att jag skulle skära in i mötande körfält.

Det där med skärningen vart jag ricktigt :mad: över visst kurvteknik osv men att kugga nån för att man höll sig på sin sida av vägen :mad: isch SATAN vad jag var arg Å besviken. Fick uppkörning 3 dagar senare då gick det galant :tummenupp :yoparty :yoparty :yoparty
 

_-freddie-_

Ny medlem
Gick med
18 Dec 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia rs 125
Bildas en hinna på vägen som gör att det kan bli glashalt vid regn..

Sen så bevisar det vilken otur han har då det regnade först den dagen då han skulle köra upp :tungan

När jag skulle ta mitt kort så var det verkligen intensivt. Kuggade på teorin för att jag inte hade hunnit plugga tillräckligt och den praktiska delen var otrolig. Dagen då jag ska köra upp så är allt okej, tar och övar lite på vägen med min lärare och åker sedan raka vägen till upkörningen efter att jag verkligen har koll på allt. När jag kommer fram så sitter ett par gubbar från vägverket och snackar lite och jag hör en klaga på hur dålig lön han har etc. Jag tänker om det är den killen jag får köra upp med så e de ju kört. När vi sedan ska köra upp så ropar mannen som nyss har suttit och talat om hur livet är eländigt osv upp mitt namn. Jag slåt mig över pannan och ber en snabb bön och presenterar sedan mig själv vänligt. Mannen hälsar på mig och det märk på honom att han fortfarande är vresig. Det hela slutade med att jag blev så nervös att kurvtagningen blev fel och jag blev kuggad.

Fick alltså göra om både teorin och uppkörningen :gnissla Klarade min uppkörning den sista dagen, den sista timmen för uppkörningstillfällena. Lite tur i oturen var att jag iaf inte fick vänta till nästa år :tummenupp
 

jonda_21

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Borlänge
Hoj
GSX-R 1000 K8
Kugga???

Varför ska man göra det?!
Klarade Bil, Lastbil (blev att få göra om funken), BUss och MC utan att kugga..!
Bara att ta det lugnt och tänka en gång extra ju ;)
 

Arvoitus

Guest
Körde upp helt som privatist, och hade inte ens ägnat konbanorna en minut. Hur svårt kan det vara? Ganska svårt, tydligen, när jag körde fel tredje gången på högfartsbanan tröttnade han :rodnar Kuggade alltså inte för att jag inte kunde köra hoj, utan för att jag var trög :gnissla

Andra gången hade jag inte heller ägnat konbanorna någon tid, men lyssnade lite noggrannare på gubben. Då gick det galant :tummenupp

Såg den första uppkörningen som en lektion, så jag kom ganska billigt undan :tuttar
 

amaktor

svettig
Gick med
15 May 2006
Ort
Norrköping
Hoj
Nej, tyvärr
Kugga ja... dåliga minnen... Drömmar som gick i kras flera gånger om. :4skrika
Jag sket mig på vändningen två gånger i rad.
Var inte särskilt duktig,så det fanns inte utrymme för att vara nervös och ändå komma runt på ett fint sätt.
Jobbade upp mer körpengar under sommaren, klarade tredje uppkörningen efter att ha bränt sju lök mer än vad det kunde ha kostat :gnissla .
Lite tröstade det att fotpinnen tog i på en kurvig sjuttiväg, nöjd som fan med den. :slicka
 

NisseNutz

Ny säsong, ny hoj!
Gick med
18 Aug 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Trajja TT600 -00
Körde i 70 på 50 väg ! :rolleyes:

Blev 2;a ggn gillt för mig !!! :)

Kuggade första gången på att jag låste bakbromsen i både 70 och 90 inbromsningen. Sen var jag så jävla nervös att jag blev stel som en pinne. vilket resulterade i att jag petade omkull samma konjävel tre ggr om på högfartsdelen! :mad:

Andra gången fixade jag det trots att jag till skillnad från andra körde 50 på 70-väg :näsblod och fick motorstopp när jag skulle vända i en korsning ute i skogen på grusig väg. Korsningen lutade så mycket så jag ville inte peta i första växeln (den e jävligt kort) och då fick jag motorstopp. Kopplade, startade, växlade ner och åkte vidare utan att sätta ner foten :yoparty

Vart överlycklig när papplappen hamnade i innefickan på skinnstället.

Brukar inte vara en som tjurar på andra i trådar (vilket visar att denna tråd är väldigt illa ute) men den här tråden skulle vara hälften så kort om många här i tråden skulle hålla sig till ämnet! :felämne
 

Olmo

Med lem i köttflöjt mc
Gick med
31 Oct 2005
Ort
Södertörn
Hoj
2010 KTM 690 Duke
Kuggade bromsprovet på lätt mc (-87) för att körskolans gamla skithoj hade defekt frambroms. Ibland tog den inte alls, andra gånger tok-nöp den. Besiktningsmannen avstod från att visa hur det skulle gå till på rätt sätt. Likaså trafikläraren.
När jag ödmjukt poängterade att "bromsen skulle måhända må bra av en översyn" fick jag inget gehör alls, bara en fånig kommentar om att för att kunna bedömma det så bör man nog ha körkort först.

Andra försöket satt trafikläraren och besiktningsmannen å snackade om någon kommande kräftskiva, eller en som varit. Jag sket i vilket.
Det var bara jag som skulle köra upp vid det tillfället och när jag efter anmodan kört runt och "värmt upp" i 20 minuter och undrade hur/när uppkörningen skulle gå av stapeln så såg dom mest besvärade ut för att ha blivit avbrutna.
Det blev då en färd ut genom grindarna, vänster 100 meter, höger i korsningen, ner till shellmacken, vända och tillbaka! (Gissa var jag körde upp?)
"Vad gjorde jag nu för fel tänkte jag!" Väl tillbaka efter 2 minuter fick jag veta att allt gått bra och lappen var min.

Min enda gissning är att min uppvärmning måste varit gudalik, och mitt sätt att hantera hojen i trafik var så outstanding att det bara vore slöseri med tid att köra längre.
Kan också ha varit så att jag var färdigutbildad sedan länge och färdigmjölkad rätt nyligen, och det gjorde trafikläraren klart för sin kräft-polare.

Jaja, lite överdriver väl alla.......
 

GeFeldz

Joråsåatteh...
Gick med
22 May 2006
Ort
Älvsbyn
Hoj
2005 BMW R1200ST och 2021 CF Moto Cforce 1000
Jag kuggade första mc-uppkörningen eftersom jag avbröt en omkörning av en lastbil. När jag kom över i vänster körfält på den breda mötesfria 90-vägen märkte jag 740n med tillhörande kepsgubbe som låg bredvid lastbilen i exakt samma fart. Då bestämde jag mig för att skita i det och gick tillbaka bakom lastbilen.
Uppkörningstjommen menade på att jag skulle ha hållit vänster fil och blåst om efter rödljuset 750 meter senare, som inte syntes på grund av en kurva och uppförsbacke.
Andra gången klarade jag det galant, fastän jag var säker på att jag hade kuggat. 70 på 50-väg osv, men inte ett ord från den mycket trevlige uppkörningstjommen efteråt. Det var iofs en annan tjomme än första gången.
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
hade varit intressant och höra varför folk blev kuggade på uppkörningen.:)
seså skäms inte nu..berätta sanningen :)

är dessutom bra för de som ska köra upp i år...så man vet hur man INTE ska göra :D

<Skryt läge på> Blev aldrig kuggad....vare sig på lätt mc, tung mc eller bil. Vare sig på teori eller uppkörning. </slut skryt>:tungan
 

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Linköping
Hoj
KTM 300 EXC
Första uppkörningen var jag tydligen inte riskmedveten (vilket i ärlighetens namn kändes svårt att argumentera mot eftersom jag kom till uppkörningen direkt efter att ha kört bil 20 timmar i sträck från två veckors skärmflygning i Frankrike).

Mer konkret var det två saker han klagade på:
1. Han tyckte att jag skulle ha ställt mig vid högerkanten och väntat när jag skulle svänga vänster och fick möte av två bilar, eftersom jag hade ett par bilar bakom mig.

2. Jag vred inte tydligt på huvudet när jag passerade en bevakad järnvägsövergång med bommar där tågen kör ca 20 km/h.

Båda grejerna var egentligen skitsaker, massor med både plats och sikt och dessutom låg fart i första fallet, och vid järnvägsövergången visade jag bara inte tillräckligt tydligt med huvudrörelser att jag faktiskt kollade, men vid uppkörningen är det bara att inse att man inte ska göra skitsaker heller. Klarar man inte att undvika det borde man nog inte ha körkort. Eller (väljer jag förstås att se det som :D ) så borde man ha sovit mer än totalt tre timmar de två senaste nätterna...

Andra uppkörningen med annan inspektör fick jag beröm specifikt för att jag var så riskmedveten. :va :lol
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top