Varför blev ni kuggade????

NisseNutz

Ny säsong, ny hoj!
Gick med
18 Aug 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Trajja TT600 -00
Den här tråden tycker jag faktiskt är intressant så kan alla bara hålla sig till ämnet?

Helt OK att beskriva den lyckade uppkörningen om man också beskriver den misslyckade.
:backontop
Den tjurige Nissen :mattias
 
Gick med
12 Feb 2007
Ort
kristianstad
Hoj
Superduke -09
vilken härlig respons på tråden =)
skapade den i morse och har redan fått ett 80-tal svar.trevligt!

och sen kan man alltid diskutera alla som skriver om sina lyckade uppkörningar, och dessutom ni som har skivit om era B-kort på vad jag förstår är en "mc-relaterad" tråd...men men...ändå trevligt!

ser verkligen fram emot min uppkörning,tror det hänger ganska mkt inspektören just vid tillfället,hoppas man får en nybliven lotto-vinnare :tungan

är det ingen som har blivit kuggad över ett riktigt hjärnsläpp?gjort ngt riktigt idiotiskt på uppkörningen ? :tungan :)
 

NisseNutz

Ny säsong, ny hoj!
Gick med
18 Aug 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Trajja TT600 -00
vilken härlig respons på tråden =)
skapade den i morse och har redan fått ett 80-tal svar.trevligt!

och sen kan man alltid diskutera alla som skriver om sina lyckade uppkörningar, och dessutom ni som har skivit om era B-kort på vad jag förstår är en "mc-relaterad" tråd...men men...ändå trevligt!

ser verkligen fram emot min uppkörning,tror det hänger ganska mkt inspektören just vid tillfället,hoppas man får en nybliven lotto-vinnare :tungan

är det ingen som har blivit kuggad över ett riktigt hjärnsläpp?gjort ngt riktigt idiotiskt på uppkörningen ? :tungan :)

Min polare har misslyckats 3 eller fyra gånger. en gång mot en stoppskylt, en annan mot rött sen har han kört in på en väg man inte får köra in på på tredje försöket
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
hade varit intressant och höra varför folk blev kuggade på uppkörningen.:)
seså skäms inte nu..berätta sanningen :)

är dessutom bra för de som ska köra upp i år...så man vet hur man INTE ska göra :D

Varför ska man kugga? ;) Blir bara dyrt i längden.
Bättre att sätta den med en gång.
 

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Gixxer 750 K8
körde upp i slutet av september...allting gick apbra. när jag och snubben från vägverket kom tillbaka, parkerade hojjen så var det kort o gott 'jaa jag kan ju inte godkänna dig'.

????? tänkte jag

'joo, du låg för långt åt höger när vi körde ute på vischan. du ska ligga närmare mitten på såna vägar'.

jahapp...fuckin' fuck tänkte jag. och bara några veckor innan säsongen är över. klart jag inte hinner få en ny tid. såå...schysst snubbe, regelboks berra som definitivt glömt bort att vara en sunt förnuftig människa, för när jag får köra upp igen så har jag bara till den dagen väntat ett halvår. typ.

men kortet kommer gott folk till sommaren.

hade varit intressant och höra varför folk blev kuggade på uppkörningen.:)
seså skäms inte nu..berätta sanningen :)

är dessutom bra för de som ska köra upp i år...så man vet hur man INTE ska göra :D
 

NisseNutz

Ny säsong, ny hoj!
Gick med
18 Aug 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Trajja TT600 -00
Eeeeh, din polare ska nog inte ha körkort :gnissla

Det är ju rätt allvarliga fel :näsblod

Jo man kan tycka så men när man hör hans version så låter det inte så alvarligt. Rödljuset slog om fort från grönt till rött så han körde förbi det när det varit rött i kanske 0,5 sek.

Stoppskylten satt i en skum korsning så han missade den. Och vägen man inte fick köra på den skylten missade han totalt. han fick höra: Ta nästa möjliga höger av läraren. läraren skulle testa om han såg skylten, vilket han inte gjorde.

Men egentligen, stoppskylt? Vem fan stannar helt vid en stoppskylt förutom om snuten eller läraren ligger bakom?
 

Scorpiojn

Medlem
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Svedala
Hoj
Ducati 998s FE
I en t-korsning i slutet på en enkelriktad gata stannade jag i mitten på vägen för att lämna företräde åt trafiken på gatan jag avsåg svänga in på(jag skulle svänga vänster).

Inspektören från vägverket kör helt sonika fram sin bil till vänster om mig, varvid jag hör det spraka till i lurarna: "Du kan åka tillbaka nu".. :huvet

Detta var den 27:e maj och jag stod med en fabriksny båge i garaget. Surt som f-n var bara förnamnet.. :( Men-men, jag lyckades få en ny uppkörningstid före semestrarna och se´n var saken biff! :)
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Bettskena skrev:
'joo, du låg för långt åt höger när vi körde ute på vischan. du ska ligga närmare mitten på såna vägar'.

jahapp...fuckin' fuck tänkte jag. och bara några veckor innan säsongen är över. klart jag inte hinner få en ny tid. såå...schysst snubbe, regelboks berra som definitivt glömt bort att vara en sunt förnuftig människa, för när jag får köra upp igen så har jag bara till den dagen väntat ett halvår. typ.
Den sunda och förnuftiga människan visste nog att risken är stor att man misstas för att vara en mopedist om man ligger för långt till höger med mc. Den genomsnittlige bilisten verkar tänka "den kör långt till höger och det är ett lyse, då är det en moped". Det kan leda till att de ytterst chansartat kör ut mitt framför en motorcyklist som kör dubbelt så snabbt.


NisseNutz skrev:
Jo man kan tycka så men när man hör hans version så låter det inte så alvarligt. Rödljuset slog om fort från grönt till rött så han körde förbi det när det varit rött i kanske 0,5 sek.
Var det inte gult någon gång där emellan?


Jag gick igenom de uppkörningar som blivit kuggade på farsans trafikskola 2005. Där var det mycket ovanligt att någon blivit kuggad i trafiken. Vanligast var det att någon blivit underkänd i någon av högfartsbanorna, sedan var det även någon bromsning som blivit underkända och någon i en lågfartsbana.
 
Last edited:

madman

Mekaniker
Gick med
27 Mar 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Suzuki GSX-R 1100 -94
lånade en hoj av en vän på taekwondoklubben, upp på släpvagn och körde 20 mil till uppkörningen, höll knappt på att hitta dit eftersom det var nån gammal flygbana mitt ute i djupa skogen. Men som tur var hittade jag den lokala körskolan som var på väg dit, så jag hittade till slut. lastade av hojen, övade lite, sen kom uppkörningskillen och jag hade såklart inte med mig regpappret till hojen :huvet men som tur var så hade han kontakter och ringde vägverket och fick fram rätt informaion
Fick köra upp, var väl en blandning av att inte övat tillräckligt med den hojen så jag kände mig säker, och att jag var rätt nervös, krypkörningen gick ap-dåligt, nervös efter första vändan, fick jag köra en gång till, ännu mer nervös :mad: satte ner foten alldeles för många gånger då med.
fick köra högfartsbanan, gick väl inte så bra heller, låste framhjulet lite på inbromsningen :( så var det slut där :huvet
stannade kvar där och övade efter alla andra hade farit därifrån.

Till råga på allt tappade jag mina oerhört snygga solbriller på vägen hem :huvet

fick uppkörningstid en vecka senare, så då övade jag krypkörning som en tok med min hoj varje dag, och inbromsning m,m.
klarade uppkörningen utan någon som helst anmärkan :) trots jag hade mycket större och mer otymplig hoj på andra försöket :yoparty det går om man vill :tummenupp
 

sid1996

The Dude
Gick med
23 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Gangsta-orange
Körde för brett i vändningen i den nya krypkörningsbanan - kom utanför strecket. Snubben var juste och jag fick en chans till, men då var jag ännu mer nervös och gjorde samma misstag igen...

Andra uppkörningen gick det bra.
 

TomasG

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Vit/Röd R1:a 09:a
Första gången var det att jag satte ner en fot under garagevändningen.

Andra gången kuggades jag på att kört 55 på 70 väg på slingebulten.

Tredje gången så hade jag övat så mycket på slingebulten så att jag tappade bort uppkörningsläraren i backspegeln.

Trodde att jag skulle kuggas för fortkörning för jag kom på mig själv köra runt 80 - 85 på 70 sträcka.. Men icke sa nicke.. Klarade mig 3:e gången..
 

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Linköping
Hoj
KTM 300 EXC
för att jag inte använde bakbromsen..
De flesta momenten vid uppkörningen som folk klagar över tycker jag ändå är vettiga, inte för att de nödvändigtvis är speciellt realistiska trafiksituationer, men de visar att man har kontroll över hojen och koll på omgivningen. Den där regeln tycker jag dock är rätt fånigt.

Det är nog extremt få som vid uppkörningen klarar att använda bakbromsen så att den tillför mer än den skadar, bromsverkan vid kraftig inbromsning är i princip (eller helt) obefintlig, men låser man upp den kan den sabba en hel del. Trots det kollas det att man har foten på bromsen (men inte att man faktiskt använder den) på uppkörningen.

Bara att stämma in i hyckleriet och lägga dit en fot förstås, sen är det bara att ägna resten av livet åt att öva.
 

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Gixxer 750 K8
tjaa kanske det är så...men där det inte finns en själ eller ko på mils avstånd (ja, det var öppna landskap) så finns det heller ingen risk att nån kan ta mig för mopedist etc etc..sunt förnuft, med tanke på att säsongen snart skulle ta slut, skulle vara att han påpekade 'felet' och skulle jag fortfarande köra såsom jag gjorde hade det varit helt ok att inte godkänna mig eftersom jag uppenbarligen inte hade hajjat hans input.

don't you think?

Den sunda och förnuftiga människan visste nog att risken är stor att man misstas för att vara en mopedist om man ligger för långt till höger med mc. Den genomsnittlige bilisten verkar tänka "den kör långt till höger och det är ett lyse, då är det en moped". Det kan leda till att de ytterst chansartat kör ut mitt framför en motorcyklist som kör dubbelt så snabbt.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top