varför försöka??

Status
Ej öppen för fler svar.

mamartin

Mamartin
Gick med
28 Mar 2004
Hoj
Suzuki GSXR 1000 -02
Forstar inte att vissa orkar argumentera sa mycket. Det ar iofs kul att lasa men finns det inte battre saker att diskutera? :tomten

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
mamartin skrev:
Forstar inte att vissa orkar argumentera sa mycket. Det ar iofs kul att lasa men finns det inte battre saker att diskutera? :tomten

Jovars, det finns det. Som t.ex. hur vi ska klara av att hålla liv i planeten, hur vi ska klara av att fördela minskande resurser på en ökande befolkning, om världsbanken ska avskriva skulderna till 3:e världen, hur vi ska klara av att se lite djupare än till skinnet på våra medmäniskor.

Hoppsan, det visade sig att det var ganska så viktigt trots allt.

gladh

mamartin

Mamartin
Gick med
28 Mar 2004
Hoj
Suzuki GSXR 1000 -02
gladh skrev:
Jovars, det finns det. Som t.ex. hur vi ska klara av att hålla liv i planeten, hur vi ska klara av att fördela minskande resurser på en ökande befolkning, om världsbanken ska avskriva skulderna till 3:e världen, hur vi ska klara av att se lite djupare än till skinnet på våra medmäniskor.

Hoppsan, det visade sig att det var ganska så viktigt trots allt.

gladh

Det ar bra gladh, keep it up :tummenupp

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
R1...såklart
gladh skrev:
Olzki, då kanske du kan förklara för mig vad de som slänger sig med uttryck som "bönrullare", "mattflygare" och "blatte mitt wagen" i sin frustration egentligen menar.
Eftersom jag uppenbarligen inte fattar vad de egentligen vill skriva, då de i sin frustration hittar på så trevliga ordkombinationer. Ordkombinationer som enbart skapas i syfte att förringa, förminska och förlöjliga personer av annan nationell eller etnisk bakgrund.

gladh
Ska försöka...

Poängen är att det finns en skillnad i beteenden mellan olika folkgrupper som inte sällan korrelerar med vederbörandes härkomst. Det är inte individen man vänder sig mot utan en attityd eller ett beteendee som man anser är framträdande för denna gruppering av människor. Därav följer en generalisering.

Och om det nu är något som denna gruppering ofta gör som skapar frustration ja då blir det ju en nedvärderande generalisering. Det omvända är ju annars väldigt naturligt. Ex att "invandrare" eller "nysvenskar" generellt sätt är flitigare entreprenörer än "gammelsvenskar" (något som jag för övrigt också tror är sant) som jag vill erinra mig ha läst i någon större dagstidning.

Den som skriver Heil...osv får du gärna såga vid fotknölarna för detta budskap kan svårligen misstolkas men att det finns ett "vi" och ett "dom" i flera olika sammanhang i samhället är ett faktum. Att blunda för detta är något som jag är övertygad om hämmar konstruktiva lösningsförslag på annars stora samhällsproblem. Jag hinner kanske utveckla detta senare ikväll om du har tid eller lust att läsa. :)

/Olzki

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Chrille skrev:
Vad är det som stör folk så in i helvete med att många med uppenbar invandrarbakgrund gillar BMW?? .

Tror att det är avundsjukan som bubblar upp. Hur kan en 23-årig invandrarkille från förorten ha råd med en fet BMW är nog en fråga som många ställer sig. Jag också.

Ok om det var någon enstaka, men nu kryllar det av dom. SKulle inte förvåna mig om det fanns fler invandrarkillar med feta bilar än svennar med feta bilar...

Edit: Frågan är var de får sina pengar ifrån. Varken svenskar eller invandrare i den åldern sitter på toppjobb.

Last edited:

Kostet78

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2004
Hoj
Gixxer 750 K7
Hmmm... Blatte..knatte o tjatte!!! :4skrika :tungan :rolleyes:

Sporthoj.com en sajt för hoj fantaster och således inte nått forum för att diskutera världsproblem, hudfärger och det otroligt känsliga ämnet RASISM!!
Spara detta ämnen till helgen och diskutera igenom de med grannen över en flintastek och några pilsner.....

Med detta meddelande sätter vi PUNKT i den här tråden och fortsätter snacka motorycklar, bakhjulsrepor och smörjproblem på andra trådar... :fyllisar

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
Starstriker skrev:
Tror att det är avundsjukan som bubblar upp. Hur kan en 23-årig invandrarkille från förorten ha råd med en fet BMW är nog en fråga som många ställer sig. Jag också.

Ok om det var någon enstaka, men nu kryllar det av dom. SKulle inte förvåna mig om det fanns fler invandrarkillar med feta bilar än svennar med feta bilar...

Alla kan ha råd med det men det beror ju såklart på hur man prioriterar här i livet.

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Kostet78 skrev:
Hmmm... Blatte..knatte o tjatte!!! :4skrika :tungan :rolleyes:

Sporthoj.com en sajt för hoj fantaster och således inte nått forum för att diskutera världsproblem, hudfärger och det otroligt känsliga ämnet RASISM!!
Spara detta ämnen till helgen och diskutera igenom de med grannen över en flintastek och några pilsner.....

Med detta meddelande sätter vi PUNKT i den här tråden och fortsätter snacka motorycklar, bakhjulsrepor och smörjproblem på andra trådar... :fyllisar

Intresseklubben noterar så pennan glöder.

gladh

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
brinckis skrev:
blatte blatte blatte ... hahahaha

Ett ord som får er att skriva sååååååååå mycket. Ni har ju inte ens läst vad jag menade med det ..... hahaha blatte blatte blatte hahaha :banana

Nej jag förstår inte riktigt. "Blatte" verkar ha en väldig laddning för somliga här.

Jag gillar inte invandrare (minoriteten, förhoppningsvis) som tär på det svenska samhället och står för en stor del av brottsligheten i Storstäderna.
Dessa invandrare kallar jag blattar.

Jag gillar inte heller den motsvarande svenska fraktionen (Svennarna).

Är jag rasist nu ? Ni får kalla mig vad ni vill, och jag skiter faktiskt i det !

capi

en broms på samhällshästen
Gick med
6 Oct 2003
Hoj
zx6r 98
aaaagh...kan inte tiga längre......sorry.....

@Gladh, Yoda o de andra Jediriddarna:

1. Kan man anse att en gäst bör bete sig väl?
2. Bör man ta seden dit man kommer?
3. Om någon hjälper en när man har det svårt, bör man vara tacksam?

Om man fattar vad frågorna betyder så är det väl inte så otroligt svårt att fatta att en del personer blir förbannade...

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
:fatta! :fatta! :fatta!
:död :död :död :död

Och här fortsätter intelligentian att förklara för de infantila
slödder idioterna hur de skall tycka.

Jag tror de flesta har förstått att "ni" har ett extremt behov av att
framhäva er sanning nu men de flesta vill(har) nog bildat sig en
egen uppfattning i ämnet.
Om man är akademiker eller"moppefucko"har inte med saken att göra,
det är det som är så bra med ett forum,alla får säga nåt även om "ni"
tycker att "dom"ska hålla käft när ni håller tal för mänskligheten :tomten

Tycker man att mångfald är det bästa som hänt Sverige så får
man tycka det men försök inte hamra in den åsikten i huvudet
på folk som bor mitt i det "mångkulturella samhället"

Att hänga upp sig på att man använder mer eller mindre smickrande
öknamn på folkgrupper eller yrkesgrupper(gäller alla!)är ju bara
löjligt :rolleyes:
Och att dessutom utgå från att det är negativt laddat får väl stå
för läsarens världsuppfattning.

.

stifmaister

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2004
Hoj
CBR 600
capi skrev:

Om man fattar vad frågorna betyder så är det väl inte så otroligt svårt att fatta att en del personer blir förbannade...

1. Givetvis... men nu är det kanske inte en gäst en "flyckting" är. utan någon som på grund av den situation som råder i hans/hennes hemland tvingas söka skydd i tex sverige och leva resten av sitt liv här. En gäst stannar väll inte på samma ställe permanent? (synd bara att det till största delen inte är flycktingar som når sveriges gränser, utan invandrare med ekonomi nog att fixa falska papper m.m)

2. NJA...gradvis anpassning tycker jag att det ska kunna krävas... kan inte ställa krav på någon som levt hela sitt liv med andra seder och värderingar att direkt komma i kontakt med den svenska kulturen och förstå den..
(Men sveriges rikes lag ska följas av så väl svenskar som invandrare och vid avvikelse ska samma straff dömas, ska inte kunna komma och säg -Jag visste inte. och därför få strafflindring)

3. JA... Men det e ju knappast du som tagit dom till sverige och stått på respektive flygplats med välkoms plakat... Men en respekt kurs borde ingå i den nysvenska undervisningen.. detta ord är välanvänt men inte förstått.. vet inte men kanske är något som dom kopplat med sin gamla kultur, att aldrig sätta sig imot dom och se upp till dom e respekt i deras ögon... Detta tror jag beror mycket på dagens filmkultur, för är endast den yngre generationen 12-25år som allt som oftast agerar som om de våre tony motana. sorgligt nog finns det alldeles för många svenska som oxå agerar så här!

Last edited:

capi

en broms på samhällshästen
Gick med
6 Oct 2003
Hoj
zx6r 98
stifmaister skrev:
1. Givetvis... men nu är det kanske inte en gäst en "flyckting" är. utan någon som på grund av den situation som råder i hans/hennes hemland tvingas söka skydd i tex sverige och leva resten av sitt liv här. En gäst stannar väll inte på samma ställe permanent? (synd bara att det till största delen inte är flycktingar som når sveriges gränser, utan invandrare med ekonomi nog att fixa falska papper m.m)

2. NJA...gradvis anpassning tycker jag att det ska kunna krävas... kan inte ställa krav på någon som levt hela sitt liv med andra seder och värderingar att direkt komma i kontakt med den svenska kulturen och förstå den..
(Men sveriges rikes lag ska följas av så väl svenskar som invandrare och vid avvikelse ska samma straff dömas, ska inte kunna komma och säg -Jag viste inte)

3. JA... Men det e ju knappast du som tagit dom till sverige och stått på respektive flygplats med välkoms plakat... Men en respekt kurs borde ingå i den nysvenska undervisningen.. detta ord är välanvänt med inte förstått.. vet inte men kanske är något som dom kopplat med sin gamla kultur, att aldrig sätta sig imot dom och se upp till dom e respekt i deras ögon... Detta tror jag beror mycket på dagens filmkultur, för är endast den yngre generationen 12-25år som allt som oftast agerar som om de våre tony motana. sorgligt nog finns det alldeles för många svenska som oxå agerar så här!

Vem har sagt att mina frågor handlar om invandrare? De är medvetet tänkta att vara generella...

stifmaister

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2004
Hoj
CBR 600
capi skrev:
Vem har sagt att mina frågor handlar om invandrare? De är medvetet tänkta att vara generella...

trodde tråden börja på grund av invandrare.. eller har den övergått till något annat? förstår isåfall inte din fråga? :confused:

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Kan man få slippa denna jävla tråden snart eller?
Mc-relaterade diskussioner my :arsele
11 sidor sen igår. Det e ju sanslöst

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
capi skrev:

Intressant att du direkt försöker marginalisera folk genom att jämställa dem med yoda och andra jediriddare. Det är ju faktiskt exakt det som frågan handlar om. Generalisera folk och sätta en stämpel/ett namn på dem.

Din trovärdighet rök innan du ens fått fram frågan. Snyggt jobbat!

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar