Varför har MP så höga opinionssiffror?

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
En ung storfräsare som oförskräckt lägger upp sitt jobb och boende så att denne flyger ToR Sthlm-NY var vecka släpper ju ut mer CO2 på första veckan än vad jag gör på ett år med mina icke miljömärkta obsoleta hobbyfordon.
Det räcker med semesterresa ToR Thailand för att göra det.

Just storfräsare är ett märkligt släkte.

Norwegian hade ett direktflyg arlanda-warzawa nästan gratis (cirkus 400:- om jag inte missminner mig)
Men slipsnissarna flyger hellre 2timmar extra och mellanlandar i danmark för att få några futtiga poäng på sina kort (som inte norwegian är med på) vilket innebär att de fick lägga ner direktflyget :näsblod

Men jag måste tyvärr hålla med ditt i ditt resonemang. Problemet är att jag älskar att bo på landet, vilket innebär pendling :(
Just nu går jag till skolan (2km) och tar bussen hem om jag inte måste ta bilen för att ta med något (pluggar på annan ort). Det jag tycker är en enorm uppoffring. Bussen innebär 8.5h av skrikande ungar, trasig radio, stinkande kärringar och trassel med packning och bussar.
Bilen tar ca 6h och är njutningsfullt vid jämförelse.

Men problemet är att pendla med buss till jobbet inte är möjligt. Det går i stort sett två bussar per dag här. En ut och en in. Problemet är att de ska täcka ett så himla stort område eftersom de är subventionerade att de tar sådana omvägar vilket i praktiken innebär att man i princip hinner hoppa av bussen och stämpla in, innan det är dags att hoppa på bussen hem.

Vilket är tragiskt. Självfallet skulle det vara bättre för miljön att bo närmre ett stort samhälle. Men hemmer är likCsom sista utposten för mig där jag slipper vara i närheten av folk.

:ego

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ja det här med tex SAS-bonuskort är kass för miljön. Det sporrar till onödiga resor/rutter. Jag blir lätt irriterad varje gång jag får hem mitt bonusmeddelanden samt hur mycket SAS tycker att jag ska flyga för att få fler poäng. :pangihuve

Jag pratade mest om stadsbor i mitt inlägg, som du såg. Jag vill bara understryka det innan jag får Guw på mig :gnissla

Just storfräsare är ett märkligt släkte.

Norwegian hade ett direktflyg arlanda-warzawa nästan gratis (cirkus 400:- om jag inte missminner mig)
Men slipsnissarna flyger hellre 2timmar extra och mellanlandar i danmark för att få några futtiga poäng på sina kort (som inte norwegian är med på) vilket innebär att de fick lägga ner direktflyget :näsblod

Men jag måste tyvärr hålla med ditt i ditt resonemang. Problemet är att jag älskar att bo på landet, vilket innebär pendling :(
Just nu går jag till skolan (2km) och tar bussen hem om jag inte måste ta bilen för att ta med något (pluggar på annan ort). Det jag tycker är en enorm uppoffring. Bussen innebär 8.5h av skrikande ungar, trasig radio, stinkande kärringar och trassel med packning och bussar.
Bilen tar ca 6h och är njutningsfullt vid jämförelse.

Men problemet är att pendla med buss till jobbet inte är möjligt. Det går i stort sett två bussar per dag här. En ut och en in. Problemet är att de ska täcka ett så himla stort område eftersom de är subventionerade att de tar sådana omvägar vilket i praktiken innebär att man i princip hinner hoppa av bussen och stämpla in, innan det är dags att hoppa på bussen hem.

Vilket är tragiskt. Självfallet skulle det vara bättre för miljön att bo närmre ett stort samhälle. Men hemmer är likCsom sista utposten för mig där jag slipper vara i närheten av folk.

Last edited:

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Ja, men återigen beror det på vad du lägger i slingan, är det el direkt (för att det är lättare och billigare att installera) är miljönyttan gone.

Nu förstår jag inte, svenska miljöpartiet är mycket drivande i frågor som rör t.ex. Östersjön! De grejerna har bara hamnat i skymundan för klimatdebatten. Och med tanke på hur komplext klimatproblematiken är är de säkerheterna på prognoserna på 90%, 99% och 99.9% (i IPCCs rapport redogör dom säkerheten i alla beräkningar, prognoser etc enligt de tre graderna) ovanligt goda och teorin därför exceptionellt välgrundad. Ja, det finns såklart osäkerhet och okej, det finns fortfarande typ 0,1% chans att ALLT är ett missförstånd och att vi har INGET att oroa oss för, men det är intressant hur många som desperat klamrar sig fast vid den promillen av osäkerhet. Det är få t.ex. som hade okritiskt stigit på ett plan med 99% risk att krascha...

Jepp och där e problemet... de frågor som de KAN påverka skjuts åt sidan för "större och viktigare" frågor... Politiker har alltid en tendens att arbeta utanför området som de verkligen kan påverka, och sedan intressera sig avsevärt mindre för frågor innom deras eget område som de verkligen kan påverka! För då är man ju stor och viktig...:rolleyes:

Du som är avsevärt mera insatt i miljöfrågor än vad jag är, råkar du veta om några länkar till sidor/undersökningar som visar förhålladet mellan temperaturen på jorden vs temperaturen på/i solen?
Även förhållandet "mänskligt CO2" vs naturliga CO2 utsläpp skulle vara kul att se lite siffror på...

marsianmejler

Sporthojsnörd
Gick med
31 Aug 2007
Hoj
Suzuki
Men varför ska priset på el höjas då?
Vi har gott om el.

Det är som att höja priset på dricksvatten för att folk i Afrika inte har dricksvatten?

Varför ska jag betala mycket för något som vi har gott om, för att någon annan har ont om det?

Det vore som att araberna skulle höja bensinpriset för att sverige har ont om olja?

Dom har all olja i världen, vill dom sälja bensin för en krona litern hemma så får dom väl göra det.

Det är inte en vettig jämförelse, eftersom det inte är rimligt att pumpa vatten härifrån till Afrika. Däremot är det fullt rimligt att i det alltmer integrerade elnätet tranmissionera bort effekt till den Europeiska marknaden utan alltför stora förluster, eller att skippa att producera el från kärnkraft i Sverige utan hellre på mer strategiska platser i det Européiska elnätet.

Det är feltänk att säga att svenskarna minsann inte behöver energieffektivisera för vi har all vattenkraft. Fakta: vattnet står för hälften av elen och mindre än en sjundedel av energiförbrukningen. Alltså lever svennen långt över sina förutsättningar genom att pytsa in ändliga energikällor. Sverige har bara 'gott om el' därför att man pytsar på med kärnkraft. I och med att man pytsar på med ändliga energikällor hålls priset artificiellt lågt vilket hämmar initiativ till energieffektiviseringar och förnybara energikällor. Förr eller senare sinar det ju och då ligger vi i skiten. Det är som att låna 50 lax från banken varje månad och tycka man är skitrik.

Araberna HÖJER ju bensinpriset för att Svennarna har ont om olja på hemmaplan, hur tror du annars de skulle komma undan med det? Om Europa o USA inte var så hejdlöst beroende av oljan skulle de ju inte komma undan med det...

Jepp och där e problemet... de frågor som de KAN påverka skjuts åt sidan för "större och viktigare" frågor... Politiker har alltid en tendens att arbeta utanför området som de verkligen kan påverka, och sedan intressera sig avsevärt mindre för frågor innom deras eget område som de verkligen kan påverka! För då är man ju stor och viktig...:rolleyes:

Du som är avsevärt mera insatt i miljöfrågor än vad jag är, råkar du veta om några länkar till sidor/undersökningar som visar förhålladet mellan temperaturen på jorden vs temperaturen på/i solen?
Även förhållandet "mänskligt CO2" vs naturliga CO2 utsläpp skulle vara kul att se lite siffror på...

Vad är det här för deppig och deterministisk syn på politik? Politiker har i allra högsta grad makten att påverka klimatkrisen, vem fan skulle annars ha det? Hur ska man styra stora världsomfattande företeelser om inte genom politiken? Vem har makten att t.ex. (i teorin i alla fall) driva igenom de storskaliga åtgärder som behövs? Verklig förändring kommer inte av att en handfull borgarbrackor plockar ekomjölken i stället för vanliga för att köpa sig fri från skuld á la katolikernas avlatsbrev.

Googla IPCC report. Det är en riktig nagelbitare.

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det är inte en vettig jämförelse, eftersom det inte är rimligt att pumpa vatten härifrån till Afrika. Däremot är det fullt rimligt att i det alltmer integrerade elnätet tranmissionera bort effekt till den Europeiska marknaden utan alltför stora förluster, eller att skippa att producera el från kärnkraft i Sverige utan hellre på mer strategiska platser i det Européiska elnätet.

Det är feltänk att säga att svenskarna minsann inte behöver energieffektivisera för vi har all vattenkraft. Fakta: vattnet står för hälften av elen och mindre än en sjundedel av energiförbrukningen. Alltså lever svennen långt över sina förutsättningar genom att pytsa in ändliga energikällor. Sverige har bara 'gott om el' därför att man pytsar på med kärnkraft. I och med att man pytsar på med ändliga energikällor hålls priset artificiellt lågt vilket hämmar initiativ till energieffektiviseringar och förnybara energikällor. Förr eller senare sinar det ju och då ligger vi i skiten. Det är som att låna 50 lax från banken varje månad och tycka man är skitrik.

Araberna HÖJER ju bensinpriset för att Svennarna har ont om olja på hemmaplan, hur tror du annars de skulle komma undan med det? Om Europa o USA inte var så hejdlöst beroende av oljan skulle de ju inte komma undan med det...

Det skulle stå "det är som att araberna skulle höja bensinpriset på hemmaplan, för att sverige har ont om olja"
Det skulle knappast hända va?

Då ska inte vi höja elpriset för att någon annan har ont om el.

Sverige har inte ont om el, dom slog just igång O2 och O3 reaktorerna som har stått stilla ett halvår för underhåll, när testerna är klara och dom kan gå på fulleffekt kan tillochmed du ha julgransbelysningen igång.

Kärnkraften kan vi bygga ut till tio gånger dagens storlek, vi kan bryta uranet här hemma, vi kan värma våra hus med spillvärmen till en bråkdel av dagens fjärrvärmepriser, och OM vi bygger ut kärnkraften så kan vi till och med åka såna där löjliga golfbilar till jobbet.

Slutförvaringen kan ni få ha under mitt hus

Maud har just slösat bort 80 mille på 100 El-Saabar, samt 150 mille på 50 ElVolvosar, hur mycket pengar hon har tänkt ge bort till företaget som ska bygga ElFiatar vete fan, men det är mina pengar hon ger bort till företagen.

Ska dom bilarna laddas så är det nog bäst att vi börjar bygga ut kärnkraften.

Sol vind och vatten är återvändsgränder, sol kommer aldrig att bli lönsamt i vårat klimat, vind försöker dom subventionera tills det blir lönsamt men då pallar inte elnätet för den slumpvisa elproduktionen, och reglerkapaciteten har vi redan sålt till danmark, vattenkraften, tja dom har just uppgraderat turbinhallarna med effektivare grejor, och någon mer miljöförstörande utbyggnad vill vi inte ha så det börjar vara återvändsgränd där med.

Vågkraft är ju bara en annan lekstuga, visst, forska på, men än har inte en kw producerats, häromdagen jublade dom över att det för första gången rörde sig i försöksanläggningen....

geting

Ny medlem
Gick med
11 May 2004
Hoj
Väntar på en Mille...
Bygga ut kärnkraften är inte fullt så enkelt som det låter. I england har de precis gett privata aktörer tillåtelse att bygga nya kärnkraftverk men det är ingen som vill investera pengarna och göra det för det lönar sig inte. Dessutom har ni väl hört hur det går med nya kärnkraftverket i Finland, ett par år försenat och tredubbel kostnad senare så är de fortfarande inte klara. Så med det i åtanke hur ska vi utöka kärnkraften på ett smidigt sätt i Sverige?

Kan väl tillägga att ett bra första steg är att starta upp ALLA reaktorer vi har och köra dom för fullt, men sen då?

marsianmejler

Sporthojsnörd
Gick med
31 Aug 2007
Hoj
Suzuki
Det skulle stå "det är som att araberna skulle höja bensinpriset på hemmaplan, för att sverige har ont om olja"
Det skulle knappast hända va?

Då ska inte vi höja elpriset för att någon annan har ont om el.

Det är ändå vad som händer i takt med att elnätet intregreras mer. Man kan liksom inte tänka med nationalgränser i internationella miljöproblem som dessa. Det spelar ingen roll om det är vi, tyskarna eller kineserna som fjuttar iväg koldioxiden, den har samma effekt. En mer integrerad elmarknad => en mer harmoniserad prisbild => kostnadseffektivare lösnignar.

Sverige har inte ont om el, dom slog just igång O2 och O3 reaktorerna som har stått stilla ett halvår för underhåll, när testerna är klara och dom kan gå på fulleffekt kan tillochmed du ha julgransbelysningen igång.

Kärnkraften kan vi bygga ut till tio gånger dagens storlek, vi kan bryta uranet här hemma, vi kan värma våra hus med spillvärmen till en bråkdel av dagens fjärrvärmepriser, och OM vi bygger ut kärnkraften så kan vi till och med åka såna där löjliga golfbilar till jobbet.

Slutförvaringen kan ni få ha under mitt hus

Maud har just slösat bort 80 mille på 100 El-Saabar, samt 150 mille på 50 ElVolvosar, hur mycket pengar hon har tänkt ge bort till företaget som ska bygga ElFiatar vete fan, men det är mina pengar hon ger bort till företagen.

Ska dom bilarna laddas så är det nog bäst att vi börjar bygga ut kärnkraften.

Sol vind och vatten är återvändsgränder, sol kommer aldrig att bli lönsamt i vårat klimat, vind försöker dom subventionera tills det blir lönsamt men då pallar inte elnätet för den slumpvisa elproduktionen, och reglerkapaciteten har vi redan sålt till danmark, vattenkraften, tja dom har just uppgraderat turbinhallarna med effektivare grejor, och någon mer miljöförstörande utbyggnad vill vi inte ha så det börjar vara återvändsgränd där med.

Vågkraft är ju bara en annan lekstuga, visst, forska på, men än har inte en kw producerats, häromdagen jublade dom över att det för första gången rörde sig i försöksanläggningen....

Visst KAN man göra det, det är liksom det som är problemet. Det går an att tänka kortsiktigt och sopa problemen under mattan. Ekonomiska incitament hänger alltid med, kolla bara på energieffektiviseringar som kom på sjuttiotalet efter energikriserna.

Fatta hur bra förnybara energikällor hade kunnat vara om det inte vore för oljan. Eftersom det finns en klar koppling mellan tillgängligheten på energi och tillväxt hade dt funnits RIKTIGT FETA incitament att hitta lösningar. Yes reglering är ett problem, men det är det faktiskt i större utsträckning med kärnkraft som pytsar ut en jämn basproduktion hela tiden, oberoende om det behövs eller icke, vilket ger den feta årsvariationen i magasinen.

Last edited:

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
De svenska kärnkraftsverken lever på övertid då de inte byggdes för att fortfarande vara i drift år 2009. Visserligen rustar de upp dem lite då och då men vi ser ju hur ofta de står stilla för reparationsarbeten och bristande säkerhet.

De ökar kapaciteten ganska rejält nu så även om vi inte får fler rektorer så körs de hårdare. Ett sätt att bygga ut kärnkraften smygvägen...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det är ändå vad som händer i takt med att elnätet intregreras mer. Man kan liksom inte tänka med nationalgränser i internationella miljöproblem som dessa. Det spelar ingen roll om det är vi, tyskarna eller kineserna som fjuttar iväg koldioxiden, den har samma effekt. En mer integrerad elmarknad => en mer harmoniserad prisbild => kostnadseffektivare lösnignar.

Det är vi som har tillgången, dom andra länderna som har efterfrågan, då bör vi själva ha ett lägre elpris än dom som köper av oss, eller hur?

Det är sant att det inte spelar någon roll om vi eldar brunkol brevid luleälven och säljer elen från porjusdammen till tyskarna, mängden koldioxid blir densamma, men det är dom som har en dålig energikälla och vi som har en bra, då borde dom ha större intresse av att hitta ett bättre alternativ och se till att renare alternativ tas fram.

Det ska inte bekostas av att mitt elpris höjs.

Det är dom som ska dra ner på sina stora utsläpp, vi ska inte skattas ihjäl för våra små utsläpp.

Sverige har inte råd att försämra sin industriella konkurenskraft mot andra länder för att "ha rent miljösamvete" medans övriga världen skiter i miljön och ser till att sko sig ekonomiskt.

Sverige är redan ett föregångsland i miljöhänseende, vi har inte råd att ta ännu större kostnader för att andra skiter i att dra sitt lass.

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Verklig förändring kommer inte av att en handfull borgarbrackor plockar ekomjölken i stället för vanliga för att köpa sig fri från skuld á la katolikernas avlatsbrev.

Men så bra. Då kan man med gott samvete strunta i eko-produkter och överlåta till miljömupparna att köpa sig fria från synd.:tummenupp

Lantis

Ny medlem
Gick med
4 May 2005
Hoj
KTM Superduke 08:a
Fy fan 9,8% i senaste mätningen från Synovate.

Iofs bättre än 10 som det var i Sifo.

Är Sverige ett folk av flummare?

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Dessutom har ni väl hört hur det går med nya kärnkraftverket i Finland, ett par år försenat och tredubbel kostnad senare så är de fortfarande inte klara. Så med det i åtanke hur ska vi utöka kärnkraften på ett smidigt sätt i Sverige?

Ouikilouti (stavning orkar jag inte kolla) 3 är en prototypreaktor av en ny generation och tar av den anledningen längre tid att bygga än beräknat. Underleverantörer som inte byggt kärnkraftsspecifika konstruktioner på många år pga inga verk har byggts på 20 år har gjort en del tabbar. Kulturkrocken mellan franska Areva och beställande finnar har gjort att projektet gått dåligt.

I asien byggs det reaktorer enligt tidsplan, så att ta den finska reaktorn som exempel känns fel. Dessutom lär leveranstiden gå ner efter den första reaktorn av den nya generationen.

marsianmejler

Sporthojsnörd
Gick med
31 Aug 2007
Hoj
Suzuki
Det är vi som har tillgången, dom andra länderna som har efterfrågan, då bör vi själva ha ett lägre elpris än dom som köper av oss, eller hur?

Det är sant att det inte spelar någon roll om vi eldar brunkol brevid luleälven och säljer elen från porjusdammen till tyskarna, mängden koldioxid blir densamma, men det är dom som har en dålig energikälla och vi som har en bra, då borde dom ha större intresse av att hitta ett bättre alternativ och se till att renare alternativ tas fram.

Det ska inte bekostas av att mitt elpris höjs.

Det är dom som ska dra ner på sina stora utsläpp, vi ska inte skattas ihjäl för våra små utsläpp.

Sverige har inte råd att försämra sin industriella konkurenskraft mot andra länder för att "ha rent miljösamvete" medans övriga världen skiter i miljön och ser till att sko sig ekonomiskt.

Sverige är redan ett föregångsland i miljöhänseende, vi har inte råd att ta ännu större kostnader för att andra skiter i att dra sitt lass.

Det är intressant det där med en lokalpatriotiska idén om att det som produceras inom ett land framför allt skall tillfalla befolkningen i det landet. nationalekonimska intressen kan både spela i händerna på och fucka med en alltmer globaliserad ekonomi. Det blir extra påtagligt om man gör jämförelsen mellan Europa och USA. I USA t.ex. produceras vattenkraften framför allt i staterna på västkusten, i regionen kring lake district och längsmed Missisippi och Missouri. Aldrig i livet att staten Washington, som har USAs största vattenkraftverk, skulle få för sig att ruva på vattenkraften på samma sätt som Sverige gör. Intressant är att fråga sig hur det kommer sig. För om man ska vara krass, varför skulle en Stockholmare eller Skåning ha mer rätt till 'vår' vattenkraft än nån annan? Vem har 'rätten' till en sån gemensam tillgång? Återigen, desto större marknad, desto kostnadseffektivare lösningar, det måste till och med en röding som jag erkänna. Så länge svenska staten på grund av protektionistiska intressen håller det svenska näringslivet om ryggen och med hänvisning till internationell konkurrenskraft pytsar på med kärnkraft för ge den inhemska industrin fördel, och alla andra gör exakt samma sak, bygger man ju bara in sig i ett ohållbart system där det blir extra problematiskt att ta till de åtgärder som behövs, varför inget händer.
Se t.ex. på Ignalina i Litauen, verket är direkt livsfraligt och smäller vilken sekund som helst, men det är omänskligt att stänga av det eftersom de Litauiska samhället och bostäderna gjort sig beroende av den elektricitet och fjärrvärme verket producerar...

Sen, återigen, vill jag skjuta ner den här illusionen att Sverige har så jävla bra förspänt; Sverige täcker 'bara' ¨~170 av sina 500 TWh med förnybara energikällor. Men som du har mycket rätt i sätter den nationalekonomiska dynamiken mycket käppar i hjulet för det gemensamma klimatmålet, definitivt.

Om man vill var cynisk kan man påstå att Sverige har så högt ställda miljömål delvis därför att importen av energi är problematisk för svennen liksom den är för hela Europa, och att man av leveranssäkerhetsskäl vill premiera inhemsk produktion, och motiverar detta med miljöhänsyn. För när araberna satte tassen på kranen på sjuttiotalet lärde man sig en värdefull läxa.

Last edited:

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
Tänkte på en sak idag: Världen, vi, har verkligen ingen miljömässig lösning på nånting, vare sig det gäller bränsle, uppvärmning, fordon, tekniker m.m.
Allting har brister och ingenting är gjort för storskalig användning.

Det är rätt sjukt :(

marsianmejler

Sporthojsnörd
Gick med
31 Aug 2007
Hoj
Suzuki
Men så bra. Då kan man med gott samvete strunta i eko-produkter och överlåta till miljömupparna att köpa sig fria från synd.:tummenupp

Ja, faktiskt. Den gröna kapitalismen har sina fördelar men framför allt har den skapat fler produktgrupper och därmed ett större svinn (kastad mat etc) och den totala miljövinsten kan i allra högsta grad ifrågasättas. OM man vill ha en storskalig strukturelll förändring MÅSTE man spela enligt spelats regler, dvs. räkna med/spela på att folk är fattiga/ointresserade/giriga och alltså göra de (miljövänliga) alternativ man vill premiera billigare för konsumenten, framför allt genom att straffskatta bort miljöovänliga alternativ. Annars kommer miljöhäsynen förbli en marginaliserad fråga, vilket vi inte har råd med i längden.

Last edited:

geting

Ny medlem
Gick med
11 May 2004
Hoj
Väntar på en Mille...
Straffskatta är svenskars lösning på allt...:död

Gick nyligen en kurs på Chalmers i hållbart samhälle och lärarens syn var att man ska göra allting som inte är miljjövänligt till exempel köra SUV eller bo på landet och pendla långa sträckor till jobbet såpass dyrt att ingen gör det.

Jag älskar verkligen när staten ska gå in och bestämma över våra beteenden så här det känns riktigt bra.

Det bästa vore kanske om alla bodde i varsin 5kvadratmeters kub och aldrig lämnade hemmet.

Ännu bättre om vi aldrig skaffar barn, massavrättningar skulle också sänka utsläppen en hel del...

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05

Gick nyligen en kurs på Chalmers i hållbart samhälle och lärarens syn var att man ska göra allting som inte är miljjövänligt till exempel köra SUV eller bo på landet och pendla långa sträckor till jobbet såpass dyrt att ingen gör det.

Jag älskar verkligen när staten ska gå in och bestämma över våra beteenden så här det känns riktigt bra.

Ja, inte fan skulle det förvåna, om nån stollepolitiker fick för sig att straffbeskatta boende utanför storstäderna. Det kanske skulle vara en bra idé för sossarna att vinna över storstadsväljarna på sin sida, de enda som skulle slippa straffskatt.:yoparty Fast å andra sidan skulle det ju vara orättvist och sossar verkar aldrig för orättvisor.:(

marsianmejler

Sporthojsnörd
Gick med
31 Aug 2007
Hoj
Suzuki

Det bästa vore kanske om alla bodde i varsin 5kvadratmeters kub och aldrig lämnade hemmet.

Ännu bättre om vi aldrig skaffar barn, massavrättningar skulle också sänka utsläppen en hel del...

okej, låt höra om du har en bättre lösning att snabbt och effektivt nå de uppsatta målen. Be folk jättejättesnällt?

Ja, inte fan skulle det förvåna, om nån stollepolitiker fick för sig att straffbeskatta boende utanför storstäderna. Det kanske skulle vara en bra idé för sossarna att vinna över storstadsväljarna på sin sida, de enda som skulle slippa straffskatt.:yoparty Fast å andra sidan skulle det ju vara orättvist och sossar verkar aldrig för orättvisor.:(

hört talats om trängselskatt? :arsele hmm mina polare i Huddinge klarar sig prima utan bil...

Last edited:

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
hört talats om trängselskatt? :arsele hmm mina polare i Huddinge klarar sig prima utan bil...

Jag har hört talas om den, ja. Jag har tre bilar och jag uppskattar den icke. Inte i Stockholm och inte nån annanstans heller.

Och apropå :arsele så kan jag berätta att jag har sexton km bilresa till jobbet i storstadsregionen Göteborg. Med bil, som jag givetvis alltid åker, tar resan till jobbet 13 minuter. Om jag nu till äventyrs skulle få för mig att åka kollektivt, gud förbjude, så tar samma resa drygt en timma och 20 minuter!! Till saken hör att bussen stannar utanför min dörr hemma och utanför jobbdörren i andra ändan. Inga långa promenader till hållplatser eller så, max fem minuter. Resten är restid och väntan vid byten.

Jag lämnar barn i skolan 8,20 varje morgon. Med kollektivtrafikåkande och en arbetsinsats på åtta timmar skulle jag vara hemma mellan 21,30 och 22,00 på kvällen. Eftersom min arbetsdag inte är åtta timmar utan tio, så är inte detta något alternativ whatsoever.

Man kan möjligen tycka att det hade varit mer på sin plats om politikerna fixade en fungerande kollektivtrafik, istället för att slänga på mig trängselskatt, pekandes finger och därtill tala om för mig vilket miljösvin jag är. Dubbelt :arsele:arsele åt trängselskatt med icke fungerande kollektivtrafik.:mad:

Så, nu kan du komma med synpunkter om att global warming är ett större bekymmer än mina jobbresor.:)

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning