Varför har MP så höga opinionssiffror?

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
Lösningen på våra energiproblem är en mix av energikällor. Vi är lyckligt lottade med vattenkraften, sån lyx har inte många länder. Vi har dessutom långa kustremsor där man har optimala kylmediet havsvatten till våra kärnreaktorer. Ett elnät med för mycket vindkraft blir mycket svårreglerat (ska hålla en viss frekvens för att det inte ska bli problem), vinden beter sig ju som den vill. Tillgänglighet på en vindsnurra är i bästa fall runt 25 % att jämföra med ett "dåligt" kärnkraftsår på 75 % (mycket byggnationer betyder det oftast). Tyskland har redan haft problem med regleringen.

Om inte annat hoppas jag man lyckas tygla fusionskraften. Löses det blir våra energiproblem förmodligen lösta.

Sant som du säger, att kärnkraft ska ha höga utsläpp är mer en myt från alla dom som är rädda för tjernobyl-katastrofen.

Ja de är sant, vind är svårreglerad eftersom att alla generatorer i sverige ska hålla samma hastighet och de blir svårt när man inte kan reglera vinden. 50Hz gäller för det svenska nätet.

Jo fusion skulle lösa de flesta av våra problem, men troligen så dröjer det ett tag till innan man lyckats :rolleyes:

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
Bland alla MP motioner finns bla en motion som ska förbjuda all form av uranbrytning i Sverige....

Fast nu när Lissabonfördraget gick igenom 1:a december så kan MP motionera hur mycket som helst mot uranbrytning för nu kan EU bestämma om det skall brytas uran i Sverige oavsett vad svenskarna själva tycker...

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Som den unge jag är kan jag berätta att ALLA lärare som hör ordet SD tappar vettet och har en predikan inför klassen om hur vilka skitar dem är, hör man något annat än åt vänster tas det upp med mellan läraren och eleven.

Fel, jag är faktiskt imponerad av våran samhällslärare. Har fortfarande inte lyckats lista ut åt vilket "håll" h*n ligger. Professionellt opartisk under lektionerna.

Åtminstone tillräckligt bra för att jag inte ska lyckas tyda någon förkärlek för något parti/sida. Fast det är väl som man brukar säga "undantaget som bekräftar regeln"

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Det är väl bara att se till att fler moderater blir intresserade av att ta hand om barn eller undervisa barn. :)

Eller kanske ställa lite högre krav på kånkenlärarna att vara en smula mer professionella i sin yrkesutövning? Så kan man ju samtidigt kräva att de ska våga visa lite mer stake vad gäller stök på lektioner, mobbing, bötning och annat. En jävla yrkesgrupp det där(med vissa undantag förstås).

Hej!

Mig veterligen så är golvvärme det effektivaste sättet att värma upp ett hus med el... Ska du gnälla , gnäll på dem med dåligt isolerade hus med fristående batterier som står och surrar på maxeffekt!

Angående denna eländiga miljöpolitik som förs fram av olika miljöpartier världen runt så är jag inte förvånad över att allt ser ut som det gör! Jag hatar denna "svammelpolitik" som grundar sig på visioner och olika "analyser" av så kallade miljöexperter...

När kommer det ett grönt parti som verkligen satsar på sådant som vi VET att förstör vårt lilla klot! Jag skulle gärna lägga min röst på paritet som tog upp bekymmerna med överfiske, överpopulation osv. sedan när de/vi har löst de miljöproblem som vi känner till, så kan vi börja fundera på om CO2 verkligen är ett miljöbekymmer...:va

True that!

Om de kunde ge fan i att propagera för att alla ska bo i kollektiv, dreja krukor och leva på bidrag etc etc så hade de fått min röst också.

Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Så kan man ju samtidigt kräva att de ska våga visa lite mer stake vad gäller stök på lektioner.

Där är ju problemet snarare att lärarna är bakbundna och inte får visa stake. Hörde om en lärare som plockade en mobil av en elev som satt och ringde och testade ringsignaler.... Senare på dagen kom elevens farsa och klappade till läraren.
Det är inte lärarna som är problemet utan framförallt tramsiga regler och föräldrarna. Jag hade en fröken som inte drog sig för att nypa tag i armen på en om man var stökig men skulle hon vara kvar i skolan idag hade hon garanterat fått en polisanmälning på halsen och blivit avstängd. Bästa lärare jag haft.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Där är ju problemet snarare att lärarna är bakbundna och inte får visa stake. Hörde om en lärare som plockade en mobil av en elev som satt och ringde och testade ringsignaler.... Senare på dagen kom elevens farsa och klappade till läraren.
Det är inte lärarna som är problemet utan framförallt tramsiga regler och föräldrarna. Jag hade en fröken som inte drog sig för att nypa tag i armen på en om man var stökig men skulle hon vara kvar i skolan idag hade hon garanterat fått en polisanmälning på halsen och blivit avstängd. Bästa lärare jag haft.

Delvis är det naturligvis så att de är bakbundna men hade de visat lite mer pondus hade det mesta löst sig av sig självt.

marsianmejler

Sporthojsnörd
Gick med
31 Aug 2007
Hoj
Suzuki
Låt de prova, bensin 30kr/l kommer inte minska på användandet, elen får de också prova höja, men socialfallen kommer vara de som får bo utan värme.

Jaså, det tror du? Det här har varit uppe innan och jag fick uppbackning av han liraren som knegar läkare i Ungern. När en liter bensin kostar mer än minimilönen blir det ingen okynneskörning. Men framför allt påverkar det hela samhällsbyggnaden på sikt, folk som inte sysslar med areella näringar kommer tänka efter en och två gånger extra innan de bygger (överdimensionerat) hus på vischan och därmed bygger in sig i ett "oundvikligt" pendlande i 30 år framåt och skithöga uppvärmningskostnader (mer är ju som bekant mer, oberoende om det är välisolerat och det går pellets i pannan)... Se bara hur samhällsbygget i Houston/Los Angeles ser ut; de har expanderat under decennier av skitbillig bensin i kombination med slöa Amerikaner vilket har gett ett helt hopplöst stadsbygge med oundvikligt bilberoende.

Och ja, en olycklig bieffekt av detta är s.k. fuel poverty, folk som måste pynta mer än 10% av sin disponibla inkomst på basala energibehov. Men när detta blev ett begrepp i England på sent 70-tal drabbade detta främst folk som bodde med usel isolering och för stort, så detta bör gå att dodga med lite långsiktigt tänk.

Hej!

Mig veterligen så är golvvärme det effektivaste sättet att värma upp ett hus med el... Ska du gnälla , gnäll på dem med dåligt isolerade hus med fristående batterier som står och surrar på maxeffekt!

Angående denna eländiga miljöpolitik som förs fram av olika miljöpartier världen runt så är jag inte förvånad över att allt ser ut som det gör! Jag hatar denna "svammelpolitik" som grundar sig på visioner och olika "analyser" av så kallade miljöexperter...

När kommer det ett grönt parti som verkligen satsar på sådant som vi VET att förstör vårt lilla klot! Jag skulle gärna lägga min röst på paritet som tog upp bekymmerna med överfiske, överpopulation osv. sedan när de/vi har löst de miljöproblem som vi känner till, så kan vi börja fundera på om CO2 verkligen är ett miljöbekymmer...:va

Ja, men återigen beror det på vad du lägger i slingan, är det el direkt (för att det är lättare och billigare att installera) är miljönyttan gone.

Jag skulle gärna skippa en sänkt rösträttsålder osv, och trettiotimmarsveckan får man avvakta med tills det löneharmoniserats inom EU åtminstone. Orsaken varför Sverige kan ha så hög levnadsstandard och nivå på offentlig service på 40 h/v är ju delvis eftersom vi importerar alla arbetsinensiva varor, och att sänka ytterligare kommer bara cementera detta förhållande. Att därför pusha för 30 h/v visar på ganska kass koll på makroekonomi.

Nu förstår jag inte, svenska miljöpartiet är mycket drivande i frågor som rör t.ex. Östersjön! De grejerna har bara hamnat i skymundan för klimatdebatten. Och med tanke på hur komplext klimatproblematiken är är de säkerheterna på prognoserna på 90%, 99% och 99.9% (i IPCCs rapport redogör dom säkerheten i alla beräkningar, prognoser etc enligt de tre graderna) ovanligt goda och teorin därför exceptionellt välgrundad. Ja, det finns såklart osäkerhet och okej, det finns fortfarande typ 0,1% chans att ALLT är ett missförstånd och att vi har INGET att oroa oss för, men det är intressant hur många som desperat klamrar sig fast vid den promillen av osäkerhet. Det är få t.ex. som hade okritiskt stigit på ett plan med 99% risk att krascha...

Last edited:

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Hur ska de visa pondus när allt de gör kan vändas emot dem?!

Ge fan i att vara så mjuka till sättet. En lärare bör väl ha ledaregenskaper? Ännu en grej de bör kolla när de tar in till lärarhögskolan. Då löser sig mycket automatiskt.

Minns min mattelärare på gymnasiet med värme. En lite skinntorr j-l som slet av kepsen från huvudet på en, smällde igen dörren i ansiktet på en om man var 2sek försenad och dängde pekpinnen i katedern så väggarna skakade. :D

En av MINA bästa lärare nånsin, trots att man småhatade honom då. Hård men rättvis.

Jaså, det tror du? Det här har varit uppe innan och jag fick uppbackning av han liraren som knegar läkare i Ungern. När en liter bensin kostar mer än minimilönen blir det ingen okynneskörning....

Antingen kör du bara hoj som nyttofordon eller så borde du åka omkring med väldigt dåligt samvete. :va

Last edited:

Lantis

Ny medlem
Gick med
4 May 2005
Hoj
KTM Superduke 08:a
hahaha, nästan 100% av den fria pressen ägs av moderater, det är mera bekymmersamt för objektiviteten än 23% gröningar bland fotfolket....

OK förutom Dala Demokraten, Norrländska Socialdemokraten, Flamman, Aftonbladet mm mm

Deras politiska redaktörer brukar även förekomma mycket flitigt i media, t.ex. i P1 program God Morgon Världen. OBS: Även borgerliga redaktörer medverkar i detta program. Men oftast är det 2 st vänster + 1 st höger.

marsianmejler

Sporthojsnörd
Gick med
31 Aug 2007
Hoj
Suzuki
Antingen kör du bara hoj som nyttofordon eller så borde du åka omkring med väldigt dåligt samvete. :va

Bägge. Men jag klimatkompenserar rätt bra i övrigt (bor på 20 kvm, dissar flyg och kött osv) så jag kan leva med de ~800 kg koldioxid jag kört upp i år...

OK förutom Dala Demokraten, Norrländska Socialdemokraten, Flamman, Aftonbladet mm mm

Deras politiska redaktörer brukar även förekomma mycket flitigt i media, t.ex. i P1 program God Morgon Världen. OBS: Även borgerliga redaktörer medverkar i detta program. Men oftast är det 2 st vänster + 1 st höger.

Som sagt, 'nästan'. De rikstäckande dagstidningarna som har störst upplagor är övervägande blå: t.ex. DN, Di, Svenska dagbladet. Flamman med bara 2-3000 i upplaga är givetvis inte lika stor opinionsskapare som DN med 300.000+. Aftonbladet förstås men den har publicerat på tok för många reportage om Idol och Bonde-söker-fru för att fortfarande kunna betraktas som ett nyhetsmedium...

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Jo fusion skulle lösa de flesta av våra problem, men troligen så dröjer det ett tag till innan man lyckats :rolleyes:

Fusionsanläggningen i Frankrike beräknas nu gå loss på 140 miljarder såg jag i NT igår. Man kan undra vad notan slutar på innan det är klappat och klart.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Elen är svinbillig i Sverige jämfört med Europa och så använder vi hejdlöst mycket mer av den också, till för det mesta ganska onödig skit; fasadbelysning, direktverkande eluppvärmning osv.

Jo, vi har billig el, men så har vi jävligt gott om utbyggda älvar också.
Så mycket att vi säljer reglerkapacitet till länder som tror att vindkraft är frälsningen.

Men visst kan jag värma mitt hus med brunkol i en panna i källaren som i "Europa" om det är bättre än den direktverkande el som staten ville att vi skulle montera i husen för att komma undan oljeberoendet!

Om något år värmer jag förhoppningsvis mitt boende med en luftvärmepump samt ved, och bara på pin kiv ska jag pyrelda hela dagarna för att släppa ut co2

Kan man importera brunkol?
Även om jag inte behöver värmetillskottet så är väl det det jävligaste man kan elda hemma, bortsett möjligen från gamla däck, som jag förvisso har god tillgång på.

Hur stor andel av koldioxidutsläppen i världen står svenskarna för?
Hur stor del av koldioxidutsläppen i världen står sveriges trafik för?

Lantis

Ny medlem
Gick med
4 May 2005
Hoj
KTM Superduke 08:a
Som sagt, 'nästan'. De rikstäckande dagstidningarna som har störst upplagor är övervägande blå: t.ex. DN, Di, Svenska dagbladet. Flamman med bara 2-3000 i upplaga är givetvis inte lika stor opinionsskapare som DN med 300.000+. Aftonbladet förstås men den har publicerat på tok för många reportage om Idol och Bonde-söker-fru för att fortfarande kunna betraktas som ett nyhetsmedium...

Oj har inte Flamman fler läsare än så? P1 verkar värdera DN och Flamman lika högt i alla fall. Aron Etzler (chefredaktör Flamman) är en MYCKET frekvent gästtyckare i P1...

OM nu SD fick ungefär samma representation i Riksdagen som V, är jag HELT säker på att chefredaktören för deras tidning (om de nu har någon) får vara med och tycka till.

Sympatiserar inte med SD, men man skall vara konsekvent. Antingen släpper man in extremhöger och extremvänster, eller så utesluter man bägge.

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Bägge. Men jag klimatkompenserar rätt bra i övrigt (bor på 20 kvm, dissar flyg och kött osv) så jag kan leva med de ~800 kg koldioxid jag kört upp i år...

Samma här. Jag går till jobbet, 40 min enkel väg, bra motion isf att tex ta bilen till gymmet. Bor i 23 m2 hyresrätt. Föredrar tågresor när jag kan. Firar sommarsemester i Sverige med min båt. Använder enbart min bil, båt och motorcykel till njutningsresor
Båten är 60 år men drar 1.8 liter diesel i timmen
Bilen är 30 år men drar 0.8 milen och hojen 0.45.
Undviker att ha bilen som en transportresurs ståendes på gatan utanför mitt hus här i sthlm city. Den står i sitt garage jag hyr utanför stan, sommartid cyklar jag dit och hämtar den om jag ska använda bilen säg ngn helg.

Totalt brukar det bli ca 150-200 tim med båten, 500 mil med hojen och 200 mil med bilen.

Jag tror att den dagen det blir ranson på bensin och diesel, säg att varje svensk bara fick konsumera max 1000 liter bensin el diesel per år. Ja då är jag övertygad om att iaf de flesta stadsbor direkt skulle sluta hävda att de "behöver bilen i jobbet).

De skulle garanterat inte skänka sin soppaskvätt till arbetsgivarens avdragsgilla pliktresor, de skulle använde sin skvätt på just njutningsresor. Dvs det slipsgubben med Audi sist skulle ge upp är tex gå upp en tidig lördagsmorgon, torka daggen av framrutan och fara iväg till sin beloved golfbana.

Som boendes härinne i stan kan jag se hur vansinnigt många bilar som dagligen körs från lite finare kranskommuner till arbetsplatser på Kungsholmen, Norrmalm, Östermalm osv. Jag tycker det är rätt korkat.

Såna människor kan man tyvärr bara få stopp på via priset eller ranson.

Lika korkat är det att på båtmässa se hur man säljer miljömärkta balkongbåtar (flybrigde) som tar 60-100 liter i timmen. Hur kan ngn köpare av en sån båt känns sig miljömedveten :D

Så min point var bla annat att man ska inte skämmas för att man har ett motorfordor som används till nöjeskörning. Det är vad man släpper ut per år som räknas.

En ung storfräsare som oförskräckt lägger upp sitt jobb och boende så att denne flyger ToR Sthlm-NY var vecka släpper ju ut mer CO2 på första veckan än vad jag gör på ett år med mina icke miljömärkta obsoleta hobbyfordon.
Det räcker med semesterresa ToR Thailand för att göra det.

Så det där med "ja behöver biilen i jobbet" är ofta chimär tycker jag. Oftast är det ett belöningssystem i företaget som man inte vill missa när man får det, dessutom kör grannen till jobbet varje dag, då ska inte jag ta T-banan eller bussen osv.

Likaså är det lite töntigt när jag som blott har sex glödlampor i min lilla lya ska bli av med glödlampans varma färgton för kalla lågenergilampor. Mina glödlampor är (till skillnad från den all-night-long illuminerade jättevillans) bara tända när jag är hemma. Men så här är det ju tyvärr med miljön, det är bara regler och prissättning som förmår stoppa många människor.

Vad jag dock inte litar på hos miljöpartiet är deras insiker i hur man samtidigt håller igång Sverige som exporterande teknik- och industrination. Alla i byn kan ju inte leva på att klippa håret på varann eller vara med i Idol.

Den regering vi har nu tycker jag faktikst gör det bästa jobbet hittills på miljöfronten.

Last edited:

marsianmejler

Sporthojsnörd
Gick med
31 Aug 2007
Hoj
Suzuki
Jo, vi har billig el, men så har vi jävligt gott om utbyggda älvar också.
Så mycket att vi säljer reglerkapacitet till länder som tror att vindkraft är frälsningen.

Men visst kan jag värma mitt hus med brunkol i en panna i källaren som i "Europa" om det är bättre än den direktverkande el som staten ville att vi skulle montera i husen för att komma undan oljeberoendet!

Om något år värmer jag förhoppningsvis mitt boende med en luftvärmepump samt ved, och bara på pin kiv ska jag pyrelda hela dagarna för att släppa ut co2

Kan man importera brunkol?
Även om jag inte behöver värmetillskottet så är väl det det jävligaste man kan elda hemma, bortsett möjligen från gamla däck, som jag förvisso har god tillgång på.

Hur stor andel av koldioxidutsläppen i världen står svenskarna för?
Hur stor del av koldioxidutsläppen i världen står sveriges trafik för?

Det är sant, och det måste förvisso skrivas upp som en positiv effekt av utbyggnaden av kärnkraften, att man i princip helt utrotat fossila bränslen för t.ex. uppvärmningssyften. Men bara för att man har förhållandevis goda naturliga förutsättningar rättfärdigas inte slöseriet. Ok att staten föredrog direktverkande el framom oljepanna men det var typ 30 år sedan. Värmepumpar, solvärme och och biobränslen är i dag mycket effektivare ur miljösynpunkt för just uppvärmningssyften (som är den 'enklaste' energibehovet att ersätta)

Sverige har fortfarande god potential till energieffektiviseringar och goda förutsättningar att öka sin inhemska energiproduktion från t.ex. vindkraft och bio. Men det går trögt eftersom elen är så svinbillig.

Det är intressant med regionala jämförelser för att se större strukturella skillnader (t.ex. Europa vs. Afrika) men det är i grunden feltänk att säga att Svennen med gott samvete får pissa bort massa energi eftersom det finns så mycket vattenkraft. Som om Skåningen har mer 'rätt' till nån norrländsk älv än dansken...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det är intressant med regionala jämförelser för att se större strukturella skillnader (t.ex. Europa vs. Afrika) men det är i grunden feltänk att säga att Svennen med gott samvete får pissa bort massa energi eftersom det finns så mycket vattenkraft. Som om Skåningen har mer 'rätt' till nån norrländsk älv än dansken...

Men varför ska priset på el höjas då?
Vi har gott om el.

Det är som att höja priset på dricksvatten för att folk i Afrika inte har dricksvatten?

Varför ska jag betala mycket för något som vi har gott om, för att någon annan har ont om det?

Det vore som att araberna skulle höja bensinpriset för att sverige har ont om olja?

Dom har all olja i världen, vill dom sälja bensin för en krona litern hemma så får dom väl göra det.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning