Bägge. Men jag klimatkompenserar rätt bra i övrigt (bor på 20 kvm, dissar flyg och kött osv) så jag kan leva med de ~800 kg koldioxid jag kört upp i år...
Samma här. Jag går till jobbet, 40 min enkel väg, bra motion isf att tex ta bilen till gymmet. Bor i 23 m2 hyresrätt. Föredrar tågresor när jag kan. Firar sommarsemester i Sverige med min båt. Använder enbart min bil, båt och motorcykel till njutningsresor
Båten är 60 år men drar 1.8 liter diesel i timmen
Bilen är 30 år men drar 0.8 milen och hojen 0.45.
Undviker att ha bilen som en transportresurs ståendes på gatan utanför mitt hus här i sthlm city. Den står i sitt garage jag hyr utanför stan, sommartid cyklar jag dit och hämtar den om jag ska använda bilen säg ngn helg.
Totalt brukar det bli ca 150-200 tim med båten, 500 mil med hojen och 200 mil med bilen.
Jag tror att den dagen det blir ranson på bensin och diesel, säg att varje svensk bara fick konsumera max 1000 liter bensin el diesel per år. Ja då är jag övertygad om att iaf de flesta stadsbor direkt skulle sluta hävda att de "behöver bilen i jobbet).
De skulle garanterat inte skänka sin soppaskvätt till arbetsgivarens avdragsgilla pliktresor, de skulle använde sin skvätt på just njutningsresor. Dvs det slipsgubben med Audi sist skulle ge upp är tex gå upp en tidig lördagsmorgon, torka daggen av framrutan och fara iväg till sin beloved golfbana.
Som boendes härinne i stan kan jag se hur vansinnigt många bilar som dagligen körs från lite finare kranskommuner till arbetsplatser på Kungsholmen, Norrmalm, Östermalm osv. Jag tycker det är rätt korkat.
Såna människor kan man tyvärr bara få stopp på via priset eller ranson.
Lika korkat är det att på båtmässa se hur man säljer miljömärkta balkongbåtar (flybrigde) som tar 60-100 liter i timmen. Hur kan ngn köpare av en sån båt känns sig miljömedveten
Så min point var bla annat att man ska inte skämmas för att man har ett motorfordor som används till nöjeskörning. Det är vad man släpper ut per år som räknas.
En ung storfräsare som oförskräckt lägger upp sitt jobb och boende så att denne flyger ToR Sthlm-NY var vecka släpper ju ut mer CO2 på första veckan än vad jag gör på ett år med mina icke miljömärkta obsoleta hobbyfordon.
Det räcker med semesterresa ToR Thailand för att göra det.
Så det där med "ja behöver biilen i jobbet" är ofta chimär tycker jag. Oftast är det ett belöningssystem i företaget som man inte vill missa när man får det, dessutom kör grannen till jobbet varje dag, då ska inte jag ta T-banan eller bussen osv.
Likaså är det lite töntigt när jag som blott har sex glödlampor i min lilla lya ska bli av med glödlampans varma färgton för kalla lågenergilampor. Mina glödlampor är (till skillnad från den all-night-long illuminerade jättevillans) bara tända när jag är hemma. Men så här är det ju tyvärr med miljön, det är bara regler och prissättning som förmår stoppa många människor.
Vad jag dock inte litar på hos miljöpartiet är deras insiker i hur man samtidigt håller igång Sverige som exporterande teknik- och industrination. Alla i byn kan ju inte leva på att klippa håret på varann eller vara med i Idol.
Den regering vi har nu tycker jag faktikst gör det bästa jobbet hittills på miljöfronten.