Varför har MP så höga opinionssiffror?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag kör bil eller motorcykel till jobbet, det tar 10 minuter.

Skulle jag åka buss blir restiden plötsligt 27 minuter (enligt bussbolagets reseplanerare), det kan man leva med.
Då får jag dessutom gå 5minuter hemifrån till bussen och 10 minuter till jobbet

Turtätheten gör dock att sammanlagd restid blir över två timmar.

Och det är dyrare än att köra bil/mc. Whoopie!

Tidigare cyklade jag, året om, även i minus 30.

marsianmejler

Sporthojsnörd
Gick med
31 Aug 2007
Hoj
Suzuki
Jag har hört talas om den, ja. Jag har tre bilar och jag uppskattar den icke. Inte i Stockholm och inte nån annanstans heller.

Och apropå :arsele så kan jag berätta att jag har sexton km bilresa till jobbet i storstadsregionen Göteborg. Med bil, som jag givetvis alltid åker, tar resan till jobbet 13 minuter. Om jag nu till äventyrs skulle få för mig att åka kollektivt, gud förbjude, så tar samma resa drygt en timma och 20 minuter!! Till saken hör att bussen stannar utanför min dörr hemma och utanför jobbdörren i andra ändan. Inga långa promenader till hållplatser eller så, max fem minuter. Resten är restid och väntan vid byten.

Jag lämnar barn i skolan 8,20 varje morgon. Med kollektivtrafikåkande och en arbetsinsats på åtta timmar skulle jag vara hemma mellan 21,30 och 22,00 på kvällen. Eftersom min arbetsdag inte är åtta timmar utan tio, så är inte detta något alternativ whatsoever.

Man kan möjligen tycka att det hade varit mer på sin plats om politikerna fixade en fungerande kollektivtrafik, istället för att slänga på mig trängselskatt, pekandes finger och därtill tala om för mig vilket miljösvin jag är. Dubbelt :arsele:arsele åt trängselskatt med icke fungerande kollektivtrafik.:mad:

Så, nu kan du komma med synpunkter om att global warming är ett större bekymmer än mina jobbresor.:)

Givetvis kommer jag göra det, men framför allt vill jag påpeka att denna situation aldrig uppstått om de svenska storstadsregionerna inte expanderat under en tid dopad av överdriven tillgång till en ändlig energikälla. Hade det inte varit för en tillgänglig privatbilism till ett lågt pris jämförligt medianlönen hade demografin och de urbana miljöerna aldrig framvuxit som de gjort. På lekmannaspråk: ingen jävel hade kommit på idén att bosätta sig 16 km från sin dagliga arbetsplats och bygga in sig i ett stort dagligt transportbehov om det inte fanns ett hyfsat billigt och smidigt sätt att utföra de transporterna. Ta här t.ex. Lund som ett exempel; Lund är och har så varit en utpräglad studentstad sedan långt innan privatbilismen och studenten av idag och igår har inte haft medel till nån bil. Staden har därför utvecklats under förutsättningen att ~25% av befolkningen förlitar sig på cykel som primärt transportmedel, och det är därför fortfarande så att Lundastudenten klarar sina dagliga transportbehov på max en timme i sadeln. Där kommer vi också in på vikten av urban densitet; eftersom studenten residerar på 3 kvm i snitt är det också möjligt att klämma in ~150.000 pers på en femkrona som i Lund. Med lite kastarm kan man typ kasta sten från ena ändan till den andra...

Man har byggt in sig i en omöjlig situation och gjort sig beroende av nåt som förr eller senare kommer sina. Nu när vi inser att nåt måste ske blir alla nödvändiga beslut ungefär lika populära som att förvägra tjackpundare en sil... Inga alternativ är liksom klockrena.

Last edited:

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Lundastudenten klarar sina dagliga transportbehov på max en timme i sadeln.

När jag skrevs in på Juridicum i Lund, hade jag såväl bil som MC. När jag tog examen hade jag kvar bilen. Hojen blev tyvärr för dyr.:( Skönt att inte vara så streamline faktiskt.:tungan

Man har byggt in sig i en omöjlig situation och gjort sig beroende av nåt som förr eller senare kommer sina. Nu när vi inser att nåt måste ske blir alla nödvändiga beslut ungefär lika populära som att förvägra tjackpundare en sil... Inga alternativ är liksom klockrena.

Det är väl klart att om kunskapen om transportsektorns miljöproblem varit lika kända 1970 som idag, så hade samhället sett annorlunda ut. Jag känner igen allt du säger, jobbade med miljöfrågor, bland annat global warming redan 1992 och större delen av 90-talet. Jag jävlas lite med dig.:) Men jag tänker inte sluta åka bil till jobbet och inte flytta närmare kontoret heller.:fakta

Edit: Quoten blev fel...

Last edited:

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
För övrigt anser jag att rösträttsåldern bör höjas till 23 och föregås av godkänt IQ test....

SKÖNT med folk som säger vad de tycker. :tummenupp

MP är ett parti som inte vänder kappan efter vinden, kolla med Per Garton ( en av de argaste politiker jag känner till.

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Ännu bättre om vi aldrig skaffar barn, massavrättningar skulle också sänka utsläppen en hel del...

Förmodligen en jättebra idé.
Att vi gått från under 2 miljarder till snart 7 miljarder invånare på jorden, under samma period som "de hemska klimatförändringarna" skett får man ju dock inte nämna. Nämn ingenting som kan vara en del av de s.k problemet om det inte har med koldioxid att göra :mattias

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17

MP är ett parti som inte vänder kappan efter vinden, kolla med Per Garton ( en av de argaste politiker jag känner till.

Per Garthon är en av de onyktraste politikerna jag känner till :)

Snyggingen1988

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2005
Hoj
Ingen än

Per Gharton är inte med i mp längre. Jag är lätt allergisk mot honom efter senaste Aftonbladet vs Israel då han i det fallet ropade på att tryckfriheten stod över allt. Ett år tidigare när det var Muhamedkarikatyrerna som stod i centrum och då ropade han på förbud då det var kränkande mot muslimer....

Fast skall man leta efter politiker som är lite märkliga så behöver man inte leta länge oavsett parti...:)

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Per Gharton är inte med i mp längre. Jag är lätt allergisk mot honom efter senaste Aftonbladet vs Israel då han i det fallet ropade på att tryckfriheten stod över allt. Ett år tidigare när det var Muhamedkarikatyrerna som stod i centrum och då ropade han på förbud då det var kränkande mot muslimer....

Per Garthon :arsele

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Miljöpartister är ett gäng hycklare.

Vilka då, dom som flyger jorden runt och klimatkonfererar?

Dom som anser att dom är duktiga som inte kör bil själva men åker taxi för en normal årslön (och tycker att dom åker kollektivt när dom gör det)?

Dom som håller liv i sina gamala Renault4 och Saab99 istället för att byta till en modern avgasrenad bil?

Nääe, miljöpartister hycklar aldrig....

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Det ska inte bekostas av att mitt elpris höjs.

Det är dom som ska dra ner på sina stora utsläpp, vi ska inte skattas ihjäl för våra små utsläpp.

Växthuseffekten eller vad det nu tjatas om handlar väl mer om nya möjligheter att tjäna pengar.

Man har ju kunnat på kort tid bara inom ett område fläska in bra med stålar.

Som Ekot berättade för några veckor sedan förekommer det fusk i handeln med utsläppsrätter i flera länder. Nu visar undersökningar från Europol att svindleriet har växt och beräknas uppgå till 52 miljarder kronor.

http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?Artikel=3297537

Last edited:

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2K1 Triumph TT 600

Dom som anser att dom är duktiga som inte kör bil själva men åker taxi för en normal årslön (och tycker att dom åker kollektivt när dom gör det)?

Dom som håller liv i sina gamala Renault4 och Saab99 istället för att byta till en modern avgasrenad bil?

Ah behöver inte ens gå på så hög nivå, behöver bara kolla på nissarna som jobbar hos oss och är lokalpolitiker.

Båda två uttalar sig om hur de hatar kapitalismen o storföretag, sen jobbar de för bertelsmann och är kåta på pengar som inga andra.

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha

Källa på det?
(eller gissar du vilt utifrån egna fördommar?)

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=33557&a=870687&from=rss

Om vi ska hålla oss till fakta, istället för magkänslor och tyckanden...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Källa på det?
(eller gissar du vilt utifrån egna fördommar?)

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=33557&a=870687&from=rss

Om vi ska hålla oss till fakta, istället för magkänslor och tyckanden...

Garthon körde länge omkring i en bajsbrun Saab 99 årsmodell 77 som han "avgasrenade" genom att hälla i olika saker i bensinen.

Klimatkonferensen tömde halva sverige och norge på limousiner, som gick i skytteltrafik mellan flygplatser, hotell och konferansanläggningar.

(sen hade någon tidning för något år sedan en lista över vilka politiker som åkte mest taxi, och miljöpartisterna var inte ett dugg bättre än dom andra)

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2K1 Triumph TT 600
Peter Eriksson körde rangerover...tills han blev påkommen...samtidigt som han skrek om hur suvar inte va miljövänliga...tills de kom på honom. Allt i sann miljöpartist-hyckleri-anda

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
sen hade någon tidning för något år sedan en lista över vilka politiker som åkte mest taxi, och miljöpartisterna var inte ett dugg bättre än dom andra)

Yvonne Ruwaida var väl ett miljöpartisktiskt exempel, som blev duktigt uthängd för sina taxiresor.

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Garthon körde länge omkring i en bajsbrun Saab 99 årsmodell 77 som han "avgasrenade" genom att hälla i olika saker i bensinen.

Klimatkonferensen tömde halva sverige och norge på limousiner, som gick i skytteltrafik mellan flygplatser, hotell och konferansanläggningar.

(sen hade någon tidning för något år sedan en lista över vilka politiker som åkte mest taxi, och miljöpartisterna var inte ett dugg bättre än dom andra)

Fakta säger att miljöpartiet har flest ägare av miljöbilar per riksdagsman. Att enskilda medlemmar inte har det är en självklarhet, men väljer man att lyfta fram undantagen såsom normgivande kan man ju skapa sig rätt så missvisande fakta på alla områden...

Taxiresorna kan säkert stämma, men de verkar inte på något sätt även där vara över snittet i riksdagen.

Lantis

Ny medlem
Gick med
4 May 2005
Hoj
KTM Superduke 08:a
Maria Wetterstrand

pressades i en intervju för en tid sedan om vilket parti som hon skulle tillhöra om hon inte tillhörde MP.

Hon slingrade sig givetvis i det längsta, men tillslut kröp det fram, Vänsterpartiet.

Förvånad? Nä!

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Ahmen, hallå, nu jag jag liksom inte läst hela tråden va, men jag röstar på miljöpartiet va för dem tar liksom hand om såna där söta djur va, och ser till att de inte har det illa typ. Sedan är jag rädd för att det skall bli varmt för utsläpp och sånt dem tar dem nog bort tror jag för dem heter ju miljö något och då är det bra.

Kjamiz!

Miljöpartiet är fan enda orsaken att rösta borgerligt, men frågan är om det inte är en tillräckligt bra orsak oavsett vad man tycker om borgarnas politik. MP får bara inte komma till makten i någon konstellation alls. Sverige fixar inte en mandatperiod till med de tomtarna.

MP (och iofs även SD) har fått mig att drömma om en alternativ representativ demokrati. Varje röstberättigad medborgare har en röst och en motröst. Man röstar på det parti man vill ha till makten och röstar mot ett parti man absolut inte vill skall få vara med och bestämma. Motrösterna dras sedan av från antalet röster på varje parti. Snacka om att MP och SD skulle få duktiga minussiffror! Ett effektivt motmedel mot det faktum att det finns fler idioter bland de röstberättigade än vad fyraprocentsspärren klarar av att hålla undan.

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping