Varför kör DU sporthoj?

2hjul

Ny medlem
Gick med
25 May 2005
Ort
Våmhus
Hoj
Honda z50 Monkeybike -74 Ktm 620
Alla brudar älskar en:tuttar Eller kanske inte :) Det är manligt och galet fränt helt enkelt
 

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
GSX-R 1000 K7
sluta och stirra bara på hästkrafter, sporthojar har många för att som skall gå fort men ururselt med vridmoment som på verkar axerationen i allra högsta grad, en hoj som går som ett spett mellan 0-150 (hojar med mycket vrid)är bra mycket roligare en, en hoj som går bra mellan 150-250, personligen tycker jag inte dom värsta sport hojarna har på vägarna att göra överhuvudtaget, dom skall köras på bana pungt

Lär dej köra våra vägar runtom göteborg så ser du att du får användning för 150+ punkt
 

olle1

Hojen eller damen? Helt klart damen.....
Gick med
25 Mar 2005
Ort
Malmö
Hoj
cbr 600fs. blata b1 kopia
Ett enkelt och lätt svar!
Jag tycker inte det är kul att ÅKA hoj.
Jag tycker det är kul att köra hoj......
 

powerman

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
metanol sportster, nu startad med 85% nitro, Har en vanlig sportster oxå ;-)
Det var tydligen ett kännslig ämne det här med vrid kontra HK, förövrigt var det bara en person som observera att jag inte nämnde H-D utan hojar med mycket vrid i allmännhet, Någon nämde att en 600cc skulle ta en H-D i ax Ja en 883a från fabrik skulle inte ha en chans och säker ett antal andra modeller oxå, Jag vågar nog sätta hojen på att jag tar en 600a i ax med min men då får du ta dig till någon av super twin tävlingarna i sommar för jag får tyvär inte köra den på gata. Jag tror att även Jörgens hoj som förövrigt motorn inte är H-D utan bara en "just a like" skulle förmodligen äta upp en 600a enkelt.
 

dofilus

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2007
Ort
karlskoga
Hoj
Honda Cr500AF och nåra fler...
Varför sporthoj?? Jag får ofta frågan och jag har provat andra hojjar, on/offroad och sporttouring, men det saknas det där lilla sista extrema som en sporthoj har. Är fullt medveten om att jag inte kan utnyttja hojjens fulla kapacitet varken på väg eller bana men det spelar ingen roll för jag har det, och det finns där varje gång jag bara tittar på hojjen!!! Sen är sporthojjar grymt lättkörda!! den praktiskt taget ber om att få svänga o bromsa o gasa med, det är helt enkelt maximal känsla varje gång du kör. Skit i motorvägarna, ge dig ut på de mindre vägarna så kommer du snart på varför du har en sporthoj!!!!
 

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
Det var tydligen ett kännslig ämne det här med vrid kontra HK, förövrigt var det bara en person som observera att jag inte nämnde H-D utan hojar med mycket vrid i allmännhet,
Det är fortfarande ett felaktigt påstående. Titta på 0-150km/h för Triumph Rocket III mot en 600cc som jag nämnde innan.
Någon nämde att en 600cc skulle ta en H-D i ax Ja en 883a från fabrik skulle inte ha en chans och säker ett antal andra modeller oxå,
Ingen standard-Harley förutom V-Rod har skuggan av en chans mot en 600cc 0-150km/h. Ironiskt då att V-Rod har mindre vrid än de luftkylda modellerna, ändå är det den som accelererar bäst. Sug på den...
Jag vågar nog sätta hojen på att jag tar en 600a i ax med min men då får du ta dig till någon av super twin tävlingarna i sommar för jag får tyvär inte köra den på gata.
Din ej gatlegala hoj är säkert jättesnabb, men det är helt ointressant för mig.
Jag tror att även Jörgens hoj som förövrigt motorn inte är H-D utan bara en "just a like" skulle förmodligen äta upp en 600a enkelt.
Det tror jag också. Med 127rwhp så har den säkert minst lika bra vikt-/effektförhållande som en 600cc sporthoj. Dessutom har den ett chassi som är mycket mer lämpat för drag racing. Inga konstigheter med andra ord.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
....Jag tror att även Jörgens hoj som förövrigt motorn inte är H-D utan bara en "just a like" skulle förmodligen äta upp en 600a enkelt.

"Bara"!?? Hrmpf!! :4skrika :mad: Det är ju en S&S (med sexväxlad Bakerlåda dessutom) för bövelen! Bara motorn med alla delar kostade mig mer än en splitt ny HD 1200 sportster kostar i butik. Allt i S&S motorn är förbättrat och kraftigare jämfört med en original HD-motor. Men jag förstår vad du menar, no offence :hihi

Tack för komplimangen! Sport 600:eek:r är luriga att dra tex 201m mot ty det skjiljer så mycket mellan en bra och dåligt förare i starten. Men sportsexhundror brukar inte vara ngt problem, det är först när det börjar gå fort som annorlunda, pga av aerodynamiken. Eller rättare sagt min obefintliga aerodynamik. :hihi

Det finns tex en kille här på forumet som heter Sunkan. Han kör ju rr iafs, men han var en av de bästa jag sett på att starta snabbt med sin R6a. När jag hade min original sportstermotor i hojen som var på 100 rwhp och 120 Nm så tog han mig på 201 meter på Bromma för två somrar sedan med sin ban-R6:a.
Men annars så kan jag inte påminna mig om att ngt 600.a tagit sig förbi vid rejs av 201 meters karaktär om jag inte klantat till det i starten. Vareken med den ganla trimmade 1200-snurran eller min nuvarande spis. Men med en original 1200-sporster är garanterat helt rökt mot en R6:a eller gixxer600.Iaf om förarna är duktiga. Dessutom är det så viktberoende på de lätta 600:eek:rna, en duktig förare på 65 kg på en ny R6.a mot mina 93kg äter upp effektmarginalen ytterligare. Sedan så ökar ju effekten i 600-sportisarna för varje år. Så det är stor skillnad på en 6 år gammal 600-jonne och en ny även om, båda bara gått 10 mil. Så jag tar inget för givet.

Det är ju alltid lite riskabelt att ha såna här pubertala diskussioner om vilken hoj som tar vilken på internet, ty det är ju en så stor andel som kommer an på föraren. I synnerhet i hojdragracing. Jag körde ju tex ifrån ett antal busor och gixxer 1000 på Barkarby i somras. Och det ska ju bara inte hända rent effek/viktmässigt. Med en duktig förare på en busa ska jag inte ha en chans med min nuvarande effekt, och det hade/har jag heller inte mot de busor och gixxer1000 som kunde köra.

/J
 
Last edited:

saeco12

www.bombrepa.se
Gick med
21 Sep 2007
Ort
Norr om Sthlm
Hoj
Trajja GubbPendlarHoj
Vridmoment = Nm -> Kraft * hävarm
Effekt = W -> Arbete/tid [J/s]

Vridmoment beskriver bara en kraft, statisk, utan tidsberoende. Effekt däremot är arbete per tid, vilket är precis vad man är ute efter när det skall gå fort ... hur mycket arbete (energi) kan fås på exempelvis en sekund?

Så vill man åka fort har vridet inget med saken att göra. Skall du däremot baxa stora skåp är vridet intressant ... men vad jag vet görs det bäst på Ålandsbåten :p

Sen att en fet motor ofta har både vrid och effekt är en annan sak ...
 

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
Vridmoment = Nm -> Kraft * hävarm
Effekt = W -> Arbete/tid [J/s]

Vridmoment beskriver bara en kraft, statisk, utan tidsberoende. Effekt däremot är arbete per tid, vilket är precis vad man är ute efter när det skall gå fort ... hur mycket arbete (energi) kan fås på exempelvis en sekund?

Så vill man åka fort har vridet inget med saken att göra. Skall du däremot baxa stora skåp är vridet intressant ... men vad jag vet görs det bäst på Ålandsbåten :p

Sen att en fet motor ofta har både vrid och effekt är en annan sak ...
Precis. Motorns maximala vridmoment säger ingenting om hur mycket arbete den kan utföra under en viss tid. Du kan ha ett jäkla vridmoment men ändå kass prestanda. 1000nm vid 50rpm skulle ge ungefär samma arbetspotential som en 50cc mopedmotor.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Precis. Motorns maximala vridmoment säger ingenting om hur mycket arbete den kan utföra under en viss tid. Du kan ha ett jäkla vridmoment men ändå kass prestanda. 1000nm vid 50rpm skulle ge ungefär samma arbetspotential som en 50cc mopedmotor.

Precis!
Dessutom är det ju vridmomentet på bakhjulet som ger accet. Och en 200 hk motor kan trycka ur sig dubbelt så högt vridmoment på bakhjulet i en given hastighet än en 100 hästarsmotor i samma hastighet. Vilket klarlagts i otaliga twin vs radfyre-trådar här på SH genom åren.

Högvarviga motorer med lågt vridmomnet är dock mer krävande att starta från stillastående och accelerera optimalt med. Och har man för långa steg i lådan kan tom en vridstarkare hoj ha högre snitteffekt på bakhjulet under acelerationsförlopp än en i bänken effektöverlägsen hoj med spetsig effekt-/vridkurva. De flesta originalsporthojar har dock en väl anpassad låda för att inte lämna effektpuckeln när man växlar rätt. Så argumentet ovan uppstår ju inte i praktiken så ofta, utom när folk trimmat spetsigt utan att ändra i utväxlingen
 

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
Precis!
Dessutom är det ju vridmomentet på bakhjulet som ger accet. Och en 200 hk motor kan trycka ur sig dubbelt så högt vridmoment på bakhjulet i en given hastighet än en 100 hästarsmotor i samma hastighet. Vilket klarlagts i otaliga twin vs radfyre-trådar här på SH genom åren.

Högvarviga motorer med lågt vridmomnet är dock mer krävande att starta från stillastående och accelerera optimalt med. Och har man för långa steg i lådan kan tom en vridstarkare hoj ha högre snitteffekt på bakhjulet under acelerationsförlopp än en i bänken effektöverlägsen hoj med spetsig effekt-/vridkurva. De flesta originalsporthojar har dock en väl anpassad låda för att inte lämna effektpuckeln när man växlar rätt. Så argumentet ovan uppstår ju inte i praktiken så ofta, utom när folk trimmat spetsigt utan att ändra i utväxlingen
Gött med någon mer som kan det här. :tummenupp
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top