Varför kör du utan bröstskydd?

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Har några plattor i A-stars jackan (en på varje sida).
Kommer fan att sluta åka om man ska klä sig som Robocop för att kunna ta en sväng.

Kan ibland känna lite avundsjuka på farsan som i början av 60talet drog på sig jackan, satte en cigg i mungipan och bara drog iväg på sin BMW.
Måste ha varit en ruggig frihetskänsla.

En annan är ju dyngsvettig redan innan man hunnit vrida på nyckeln.

Kynta

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2011
Hoj
Honda CBR900rr -97.(även haft speed triple x2, och en Dr Big)
Även jag köpte ny utrustning men varken såg eller hörde nått om bröstskydd, novis?
Om man kör guldvinge slipper man ju ha bröstskydd, oftast har man stor airbag under västen och airbag i styret :banana

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Kört med Dainese lösa platta under jackan sedan förra säsongen...

Smidigt att bara stoppa dit och dra upp blixtlåset.

Har hört talas om alltförmånga småvurpor där knäckta revben punkterat lungor. Hoppas plattan hjälper lite när det är min tur.

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Jag är för tjock, det får inte plats innanför skinnstället

Precis! :rolleyes:

Kör med Halvarssons Buckler, men funderar på att ersätta det med
Alpinestars Bionic Track vest. Rygg oc bröstskydd i combo! :tummenupp
430942.jpg

För övrigt körde jag i dag t.o.r Stockholm city iklädd endast jesussandaler, korts,
vit skjorta, ryggskydd, handskar och jethjälm. :gnissla
Men på en scooter ses det inte som 'farligt'.
Den toppar iofs 100+, men ändå....:rolleyes:

Å nackbrace.....å...........

Jag luftar återigen min gamla teori:
Om alla skydd vore förbjudna, skulle vi se fler eller färre skador?
(Givet den känsla av odödlighet som i alla fall jag kan känna komma
krypande när man börnar på gott inbonad i tusen lager av säkerhet.)
i dag kände jag mig mycket naken i trafiken och körde därefter....
:va

/e

GasRasare

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2010
Hoj
GSXR 1100 -86
Kan ibland känna lite avundsjuka på farsan som i början av 60talet drog på sig jackan, satte en cigg i mungipan och bara drog iväg på sin BMW.

Men enligt lagen behöver du väl bara godkänd hjälm? Kör med en öppen så får du plats med ciggen!:tummenupp Fast du kanske menade att folk inte visste/kunde köpa bättre grejer då, samt annan mentlitet?

Själv önskar jag att jag kunde köra utan alla varma trånga stela plagg... men är på tok för "feg" för det. Kan fan knappt krypköra utan hjälm. ryggskydd etc.:hjälm

pg_ice

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Hoj
Yamaha YZF R1-05
men är på tok för "feg" för det. Kan fan knappt krypköra utan hjälm. ryggskydd etc.:hjälm

fan har du ingen självdiciplin?
man kör väl efter hur mycket skydd man har på sig eller hur?

var ute och drog i dag i t shirt
inga problem :)

vart gränserna går vet man även om man kör runt i t shirt eller har fullt med skydd.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82

vart gränserna går vet man även om man kör runt i t shirt eller har fullt med skydd.

Åkte hem från korpenmatchen idag med fotbollskor, benskydd och shorts.. såg väldigt schnyggt ut :D

GasRasare

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2010
Hoj
GSXR 1100 -86

Precis det jag försöker säga! Har fan för mycket självdiciplin...:död
Jag kan alltså inte dra på bombrepa i shorts å tisha. Försöker jag så kör jag så jävla stelt att jag drar i diket direkCt. Blir avis på såna som dig ibland.

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Köpte Thorax systemet i höstas från Dainese. Där ingår bröstplatta och sitter ihop. Inte jobbigare än att dra på sig ryggskyddet och spännet fram är samma som till ryggskyddet. Dock blir det ett helvete att dra på sig skinnstället varje gång. Hela kitet vill åka med upp när man drar upp stället... Jag hoppas hitta tekniken snart så det inte blir meck varje gång.
Antagligen är det lättare att peta in en lös platta EFTER att stället är uppdraget om man har ett tajt skinnställ med bara en dragkedja. Får för mig att dem med 2 dragkedjor blir lite lättare att få över stället över skyddet. Ett hett tips för er andra att tänka en gång extra eller prova noggrant hur lätt det är att få på sig allt på samma gång. Låt inte säljaren hjälpa dig utan testa själv några gånger.

Nackskydd skulle jag vilja ha.... Dock inte sett något som passar oss sporthojsåkare och fortfarande ger smidigheten som krävs vid bana exempelvis. Man sitter ju rätt extremt framåtlutad och det finns ingen plats över vid nacken att prata om. Hur tänker ni andra här? Ursäkta OT ;)

Saknar bröstskydd då det verkar opraktiskt, och nån stans måste man dra gränsen för hur mycket skydd man ska släpa på.

Har dock lite ångest över att jag aldrig köper ett nackskydd.

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
Körde tidigare med Alpinestars 2 separata bionicplattor i stället, men dom snodde försäkringsbolaget efter att ambulanspersonalen klippt upp stället, så numer åker jag utan :D Funkar de med :tungan

Mirre7

Dunderklumpan
Gick med
29 Oct 2008
Hoj
Kawa Z750 -10 (Saffransbulle)
Allt handlar om val och prioriteringar. Jag har länge funderat på att köpa ett men inte fått tummen ur... så nu blir det till att införskaffa ett snarast. Onödigt att inte ha detta så enkla skydd men ack så bra. :tummenupp

Micke944

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2006
Hoj
KTM 620 EFI -96, Gas Gas EC250 -03, BMW R1100GS -95
Finns det någon undersökning som visar att ett bröstskydd hjälper mot dessa skador du nämner?

Ideen med tex ett ryggskydd är ju att sprida ut kraften över så stort område som möjligt och även att dämpa den lite (ryggraden är ju relativt stum). Om man bryter 11revben så känns det som att kroppen själv redan har fördelat ut kraften över ett rätt stort område (dvs 11 av 24 revben) man har ju även rätt mycke deformation/dämpning i revbenen i förhållande till ryggraden, altså lär ju inte ett 1-2cm skydd kunna dämpa nått märkbart?

Kan se att en bröst platta kan skydda mot skador från grenar, stenar, styren mm när man kör i skogen men att det skulle skydda mot det våldet som knäcker massa revben o ger dödligt våld mot bröstkorgen har jag svårt att se...

Missuppfatta mej inte nu, jag är ingen motståndare till skydd och kör själv inte gärna utan bröstskydd på endurobanan.

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Har funnits hur länge som helst o e absolut inget nytt. Har ingen själv, stället är så tajt på ovandelen att det inte får plats. Men hade haft bröstskydd om det fått plats. Får helt enkelt ta o bada med stället på när ja får tillbaka det i morgon.

Ripster

Crash boom bang
Gick med
13 Aug 2009
Hoj
Japanese steeeeeel
Vill minnas att vissa daineseställ är förberedda för bröstplatta ( de med två dragkedjor om jag inte e helt fel på det)

Jag körde in i en lyktstople å klarade mig enbart med ett sönderknullat högerben men samtliga skydd inkl. bröstskyddet var repat eller skadat på något sätt.

välj själv hur mycket skydd du vill ha på dig. personligen ju mer desto bättre (utan att rubba på komforten) när ni köper skinnställ testar väl ni med ryggplatta i? bara be om en bröstplatta oxå vid provningen, problemet löst.

Själv hade jag alpinestars bionic väst under stället funkade hur fint som helst.

pg_ice

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Hoj
Yamaha YZF R1-05
men att det skulle skydda mot det våldet som knäcker massa revben o ger dödligt våld mot bröstkorgen har jag svårt att se...

du har ju ett extra skydd
du får ju garanterat mindre rörelseenergi mot bröstkorgen om du har bröstskydd,då det tar upp en del av energin.
så lite nytta gör det nog.

men ok smäller du in i ett träd i 200kmh så är det nog skit samma

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM