Varför kör du utan bröstskydd?

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Precis, det var ju inte så jäkla farligt med allt förr :crash
Håller med tidigare talare, måste jag se ut som robocop för att köra hoj så skiter jag hellre i det. "Den som offrar frihet för att känna trygghet förtjänar varken frihet eller trygghet", som någon filosof skrev.

Körde för övrigt 720 mil genom indien klädd i gympadojor, tunna bommulsbyxor, tunn bommulsskjorta och inga handskar (dock med hjälm).

Dock måste man ta hänsyn till att det är en jävla skillnad att köra en modern literklubba med 180 hästar på slangen och en jawa 350 från 60-talet, eller en indisk 150 kubikare. I det värsta scenariot hänger sig gasrullen när du bara ska parkera om platsraketen, då kan det gå riktigt illa... (mannen i soptunnan tex).
 
Last edited:

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Jag tror säkert att bröstplatta kan bespara en mycket smärta när olyckan är framme, men som sagt får det liksom räcka nånstans. Snart propageras väl riddarrustning och bälte på hojen (finns till guldvingar)... Tycker munderingen är opraktisk som det är idag. Men skulle jag börja köra bana nån gång, hoppas hoppas, så vill jag nog ha en hel väst!

Varför inte gå ett steg tillbaka, byxor, flanellskorta, grova kängor och en keps var i många år standardutrustning både för att köra hoj och TÄVLA.

Det räckte tydligen då, varför ha värre rustning nu?
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
1 cm över!? Då har man ju för stort ställ :) Ska nog ta mig en titt på den där, såg väldigt slimmad ut.

Jag vill slå ett slag för skyddskallingarna. Köpte mig ett par Alpinestars Bionic Freeride. Stället hade blivit ordentligt slappt i röven efter två säsonger, så skyddsshortsen fyllde upp bra. Skyddet för svanskotan/lår sitter väldigt fixerat.

Slappt i röven ? För mycket :ligga :arsele ?
 

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Jag gillar verkligen en del av resonemangen här, not.

"Om jag kör försiktigt så är det inga problem."

Att du kör försiktigt är ingen garanti för att ingen annan klantar sig och tar dig med sig.

Skydden är till för att klara en olycka bättre. Olyckor inträffar oavsett vad du har på dig när du kör. :fatta
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Varför inte gå ett steg tillbaka, byxor, flanellskorta, grova kängor och en keps var i många år standardutrustning både för att köra hoj och TÄVLA.

Det räckte tydligen då, varför ha värre rustning nu?

Kör du själv med odelat helskinn, knä/axel/höft/vadskydd racehandskar, susp, tandskydd, skydsväst, nackskydd, airbag, skyddsshorts och boot-in-boot vid alla tillfällen?
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Jag luftar återigen min gamla teori:
Om alla skydd vore förbjudna, skulle vi se fler eller färre skador?
(Givet den känsla av odödlighet som i alla fall jag kan känna komma
krypande när man börnar på gott inbonad i tusen lager av säkerhet.)
i dag kände jag mig mycket naken i trafiken och körde därefter....
:va

/e

körde i jeans och t-shirt idag, skulle bara testa bromsverkan efter att ha tvättat bromsarna lite. Kände mig naken och var motvillig att gasa på i mer än 130-nåt. så ja, man kör lite efter hur man e klädd.
 

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Ort
Göötebörg
Hoj
nästa år!!!
Finns det liksom ingen jacka/ ställ etc som har "alla" skydden helt enkelt?


btw: Kan man köra med en bröst/ryggväst under en goretexjacka med inbyggt ryggskydd? Eller ser man cepe ut då? ( litar inte riktigt på det inbyggda skyddet så att säga :näsblod )
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Kör du själv med odelat helskinn, knä/axel/höft/vadskydd racehandskar, susp, tandskydd, skydsväst, nackskydd, airbag, skyddsshorts och boot-in-boot vid alla tillfällen?


Jag kör med helt (skydd för axlar, armbåge, höfter) raceställ, 2delade racestövlar, handskar med rejäla knog och handledskydd, bytt de inbyggda knäskydden mot ledade crossskydd med hårdplast på utsidan av knä och smalben, integralhjälm, ryggskydd och snart bröstkydd ALLTID.

susp finns det inte plats för och nackskydd är inte gjorda för racing med racehojar än men den dagen det kommer fungerande så lär jag prova.

På ett tiotal vurpor har det endast blivit lite blåmärken och mörbultad, förutom en hjärnskakning när jag spräckte hjälmen. Jo, ett mindre skrubbsår på ena armen blev det en gång också då skinnstället vreds runt och strechten på insidan gick sönder.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
jag ska ner till mc-boden och se om jag kan hitta en bröstplatta jag kan kombinera (kanske hänga på) mitt halvarssons track-skydd. Vet inte om jag orkar ha i en bröstplatta som man hela tiden måste rätta till
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
[
Jag gillar verkligen en del av resonemangen här, not.

"Om jag kör försiktigt så är det inga problem."

Att du kör försiktigt är ingen garanti för att ingen annan klantar sig och tar dig med sig.

Skydden är till för att klara en olycka bättre. Olyckor inträffar oavsett vad du har på dig när du kör. :fatta

Samtidigt........
Den största riskfaktorn vid mc-körning är INTE övriga trafikanters beteende, utan mcförarens.
Visst, det finns massor av puckon i fyrhjulingar, men i majoriteten av fallen är det mc-föraren som gått över gränsen....
Vilket möjligen hade kunna stävjats genom att han/hon tvingats att köra nakna utan hjälm..... :glömdet
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Jag gillar verkligen en del av resonemangen här, not.

"Om jag kör försiktigt så är det inga problem."

Att du kör försiktigt är ingen garanti för att ingen annan klantar sig och tar dig med sig.

Skydden är till för att klara en olycka bättre. Olyckor inträffar oavsett vad du har på dig när du kör. :fatta

Du anser inte att risken för olycka minskar om man tar det lugnt? :va
 

EHEC

Ny medlem
Gick med
4 May 2008
Ort
Jakobstad
Hoj
Tillfälligt hojlös
Finns det liksom ingen jacka/ ställ etc som har "alla" skydden helt enkelt?


btw: Kan man köra med en bröst/ryggväst under en goretexjacka med inbyggt ryggskydd? Eller ser man cepe ut då? ( litar inte riktigt på det inbyggda skyddet så att säga :näsblod )

Cepe ser man ut, men troligen går det att plocka ut jackans egna skydd på något vis?
 

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Du anser inte att risken för olycka minskar om man tar det lugnt? :va

Det är givetvis upp till var och en och göra en riskbedömning inför varje körning. Och det går givetvis att minska riskerna.

Men om det nu känns så säkert att köra lugnt kan man ju lika gärna köra utan hjälm :tungan
(Förutom att det är lag på det givetvis.)

När du går i (vilket du aldrig vet i förväg) vill du ha alla skydd du kan.
 
Last edited:

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Det är givetvis upp till var och en och göra en riskbedömning inför varje körning. Och det går givetvis att minska riskerna.

Men om det nu känns så säkert att köra lugnt kan man ju lika gärna köra utan hjälm :tungan
(Förutom att det är lag på det givetvis.)

När du går i (vilket du aldrig vet i förväg) vill du ha alla skydd du kan.

Japp!

Vilket dessa två 'trafikanter' bittert fick erfara. :(

/e
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Har jag offroadkläderna så använder jag en skyddsjacka under jackan och den har skydd för bröstkorgen.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Kan någon rekommendera ett bra set med all överkroppsskydd i ett (armbågar, ryggskydd, axlar, bröst)? Helst en model där allt hänger ihop som i en tunn tröja.

Kan vara mysigt de gånger man skippar stället, eller när man kör med tunn skinnjacka utan skydd.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Precis! :rolleyes:

Kör med Halvarssons Buckler, men funderar på att ersätta det med
Alpinestars Bionic Track vest. Rygg oc bröstskydd i combo! :tummenupp
430942.jpg


För övrigt körde jag i dag t.o.r Stockholm city iklädd endast jesussandaler, korts,
vit skjorta, ryggskydd, handskar och jethjälm. :gnissla
Men på en scooter ses det inte som 'farligt'.
Den toppar iofs 100+, men ändå....:rolleyes:

Å nackbrace.....å...........

Jag luftar återigen min gamla teori:
Om alla skydd vore förbjudna, skulle vi se fler eller färre skador?
(Givet den känsla av odödlighet som i alla fall jag kan känna komma
krypande när man börnar på gott inbonad i tusen lager av säkerhet.)
i dag kände jag mig mycket naken i trafiken och körde därefter....
:va

/e

Jag tror absolut att den känsla av trygghet som massor av skyddsutrustning ger medför att man gasar på lite till. I alla fall är det så för mig. Dom gånger jag fuskat och bara kör in till stan för något ärende och har på mig vanliga jeans, jackan och hjälmen så kör i alla fall jag bra mycket försiktigare. Sitter man i bilen så känner man sig ju nästintill odödlig. :överdrift

Jag vill minnas att det var en chef för en utvecklingsavdelning som sysslade med krocksäkerhet hos en biltillverkare som uttryckte sig som att det enda sättet att få till en riktigt krocksäker bil vore att sätta en stor spetsig kon i mitten av ratten för då skulle alla bilförare påminnas om sin odödlighet och köra därefter.

Jag gillar verkligen en del av resonemangen här, not.

"Om jag kör försiktigt så är det inga problem."

Att du kör försiktigt är ingen garanti för att ingen annan klantar sig och tar dig med sig.

Skydden är till för att klara en olycka bättre. Olyckor inträffar oavsett vad du har på dig när du kör. :fatta

Man kan ju resonera hur som helst. Men faktum är att riskerna för att du ska råka ut för en olycka blir bra mycket mindre om du kör lugnare. Visst finns risken att någon bilist som fipplar med mobilen mejar ner dig men om du ser till att ha större marginaler så ökar även dina chanser att väja undan i ett sådant läge.

Det är inte en tillfällighet att unga manliga förare på klass 7 sporthojar står för mindre än 10% av hojbeståndet men ändå står för majoriteten av olyckorna. Det är 10 gånger högre risk att råka ut för en olycka om du är en grabb i 20-25 år åldern på en literklubba än om du är tjej eller äldre kille och kör valfri hoj. Rent statistiskt alltså. Jag säger inte att alla kör lika farligt.
 
Last edited:

Micke944

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2006
Ort
Finspång
Hoj
KTM 620 EFI -96, Gas Gas EC250 -03, BMW R1100GS -95
du har ju ett extra skydd
du får ju garanterat mindre rörelseenergi mot bröstkorgen om du har bröstskydd,då det tar upp en del av energin.
så lite nytta gör det nog.

men ok smäller du in i ett träd i 200kmh så är det nog skit samma

Men den enda minskningen av rörelse energi som ett skydd kan bidra med är ju propetionellt mot den deformationen/dämpningen som utsätts för. Om vi då säger att skyddet dämpar/deformeras max 1cm samtidigt som bröstkorgen kanske kan deformeras/dämpa 5-6cm så är ju minskningen av rörelseenergin som kroppen ska ta upp väldigt liten jämfört med tex ett ryggskydd där ryggens förmåga att deformeras kanske rör sej om nån mm.

Men som sagt, den fördelar ju ut kraften över större yta om man krachar in i nått spetsigt...
 

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Du behöver inte dö för att det ska bli tråkigt.
Att kasa på asfalt om du går omkull i 70 och bara T-Shirt och vanliga jeans innebär att du inte börja bromsa ordentligt förrän allt tyg och kött är borta och det är skelettet som ligger an mot underlaget.

Ett planhyvlat skulderblad känns riktigt onödigt när enda skillnaden är skyddsjackan som hänger hemma i hallen. :mattias
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top