Varför kör du utan bröstskydd?

Cowbell

Glad Sommar!
Gick med
24 May 2009
Hoj
2010 BMW F800r
Lättja, snålhet och oförstånd i skön förening! Har fortfarande bara inbyggt ryggskydd dessutom... :dummer

ps: Jag vill ha dagens ros från Sportbike för att jag inte drar ett tuttskämt - det kliar nåt JÄVULSKT i fingrarna... :D

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Själv köpte jag ett bröstskydd i april efter att jag läst lite rapporter där kontentan var att ca 63% av de som skadas vid mcolyckor skadar bröstpartiet... vad är ett ben, en arm eller möjligheten att gå värt om hjärtat inte pumpar. :va

Ni som skriver att det inte får plats, det blir stelt, ni känner er hämmade osv osv osv... ta och prova runt bland de olika modellerna tills ni hittar något som passar just er, själv så testade jag säkert 10 olika modeller innan jag hittade det som funkade bäst för mig, det var att vissa var helt luft-täta, andra var stora, andra var små och vissa kändes som att de inte skulle göra någon större nytta.
Men viktigast är såklart att det sitter bra och bekvämt på den som bär det, är man obekväm så blir det svårt med fokus.

4 dagar efter att jag köpte mitt skydd gick jag omkull i dryga 100km/h på Gelleråsen med huvet och bröstet först i backen, kände mig lite mör i nacken men kände ingenting av smällen i bröstpartiet. Kommer aldrig köra utan bröstskyddet då jag nu vet hur jäkla bra det tar upp smällen.

på gång :)
http://www.nilssonsmc.se/produkt/KNOX-CHEST-GUARD-

nån som kör KNOX CHEST GUARD till sitt KNOX AEGIS ryggskydd?
sitter det på plats?
tunt? tjockt?

Jag testade det där men redan i butiken blev jag väldigt varm i det då det inte släpper igenom luft överhuvudtaget, mitt val blev istället Knox Chest Plate - Sport som är luftigare.

Vill även tacka Sportbike för att han låste upp tråden så vi kan fortsätta denna diskussion, vädjade lite via PM då detta är ett ämne jag gärna ser att många tänker lite på. :)
Tänk gärna på det ni som är frestade att förstöra tråden. ;)

Last edited:

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
För jag vill inte?

Ryggskydd är viktigast, resten ger jag inte mkt för. Förutom knäskydd då, känns som att det "stabiliserar" benet lite.

Bor en gammal gubbe här utanför stan som har hjälm på sig när han kör bil. Ser lite lätt komiskt ut :va dock en väldigt gammal Opel, så han kanske bara tänker allmänt på säkerheten :D

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Verkar ju lika smidigt som ett vanligt ryggskydd :tummenupp

Får bli ngt liknande när mitt nuvarande skydd blir sunkigt.

Bifogat

• ImageUploadedByTapatalk1307530043.321561.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1307530043.321561.jpg
    31.9 KB · Visningar: 77

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Hoj
söker byggprojekt
Hade en liiiten krasch på bana, närmast en omkullåkning.
6 revben torsk.
Att jag sen såg mig lämpad att åka på en bandag-vecka bevisar bara hur jävla dum jag är.
Undrade varför jag inte orkade hålla bra tempo...
Så till TS: ja, kan va en bra idé.

@nderz

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
Hojlös
Har helt enkelt inte blivit av att skaffa ett ännu tyvärr.

Var in på Lelles häromdagen för att prova ut ett nytt helställ, självklart ska det få plats ett bröstskydd under.
Har även funderat på ett kombinerat ryggskydd/bröstskydd.

Revbenen tål inte mycket, även om dom inte går av så gör en spricka jävligt ont.
Var av vägen, rakt ut på en åker, för några år sedan, tack och lov fick jag ner hastigheten till under 30 km/h (ja, jag tittade faktiskt ner på mätaren) innan styret slogs ur händerna. 2 spruckna revben och ont i flera veckor. Hosta, nysa, skratta eller skita är inge roligt med ömmande revben...

EHEC

Ny medlem
Gick med
4 May 2008
Hoj
Tillfälligt hojlös
Tänkte på saken idag när jag var ute och körde, jag var garanterat det enda ollonet i hela stan som ens hade byxor ämmade för körning, de flesta körde med huvtröja, många med shorts.. så vad som än skrivs, så verkar de flesta rätt pragmatiska i värmen.

Vad jag vill komma fram till är att det bland gemene man är betydligt mindre av såväl säkerhetstänkande som prylhysteri än vad man hittar på forum, oberoende av vad forumet handlar om. Må såväl handla om bil, katt, hund som jakt.

Risktagningar görs genast när man sätter sig på hojen, tror inte många skulle bry sig om att köra hoj om dom var tvungna att ens använda ryggskydd..?

Och så har vi kromslädsförarna, hur överlever dom ens första sommaren?

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Och så har vi kromslädsförarna, hur överlever dom ens första sommaren?
Att man kör utan skydd innebär inte automatiskt att man går omkull ;)

De som däremot kört lugnt och ändå av ngn anledning går i backen ångrar sig garanterat om det räckt med lite riktiga kläder.

mángi

Medlem
Gick med
28 Jun 2010
Hoj
2003. Kawasaki ZZR 1200
någon som har erfarenhet av typ denna ?
snygg och ser ut som ganska bra och stora skydd.. typ mest lik en "jacka" men såklart måste man känna...
någon som erfarit lite knåd på asfalt i en sån jacka ?

1674087003.jpg

edit: Alpinestars MX heter den

Last edited:

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Lite småprovocerande rubrik på tråden, men det är nåt att prova det där med bröstskydd.

Idealet vore ett tjockt lager cellneopren runt hela kroppen. :studsboll

Lethenstrm

Oldshool Racingmotard
Gick med
18 Jan 2009
Hoj
Honda XR630R -90, KTM 530EXC -08
Satt precis och läste igenom lite av tråden och försökte komma på en bra anledning till varför ja inte använder bröstskydd... Sen när ja hade funderat och funderat så slog det mig... Jag använder ju fan bröstskydd, haha har inte tänkt på att de sitter där i skyddsvästen eftersom man inte känner dom alls :tungan

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin