Varför kör ni gammalt scheisse?

Status
Ej öppen för fler svar.

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
verkar som så..

själv hade ja velat ha en sn här gammal häck :D

1978-honda-cbx-1000.jpg

Inte jag, jag var i valet och kvalet i början av 90-talet och de där låter gott som fan men vilket jävla jänstaket att framföra, hopplös tyckte jag då:)

Sen blev de ju klassiker osv så visst jag gick kanske fel väl i det syftet, men jag tyckte helt enkelt att det var förbannat tungt i känslan och okörbart.

Så trots att jag kunnat suttit med en sån just den med gaffel från en 125a och 105hk så misströstar jag inte, ingen vettig människa kan kalla de dr för riktiga körhojar för annat än den jävligt inspirerande motorn.
 
Last edited:

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
"Bagar'n har nog" triggat alla precis på det sätt han ville. Mest aktiva tråd 2010? :D

Jag såg bara ett aktivt försök med stor glimt i ögat att provocera folk. Det lyckades ju uppenbarligen.

PS. Kör själv en 2010:a så jag slipper bli provocerad! DS.

Sant men läs tråden ifgen så ser du att det finns förklaringar för allt egentligen, till varför man har äldre hojar osv.

Att du sen kan utnytja din 2010 till fullo och kanske tom måste byta nästa år är ju din sak.

Kör man på gatan där det inte enbart fins breda jäkla motorvägare eller där alla 70-vägar är 2 filiga så fattar man rätt snart att det kvittar om man har 160 hk eller 200hk i från en liknade maskin.

Är man så tokig så uppanar jag till turboladdning, det ger ett jävla drag även i 10 år gamla slädar utan vidare, dock kan ni glömma finåkandet som sporthojar ändå är till för, möjligen gå över till hojar tup Hyabusa och sånt som käns bängligt på småvägar men jävla bra på mer svepande vägar.

Don efter person.

Och visst provocerande tråd, självklart men lite skakig då startaren inte verkar äga nåt man imponeras av precis, iofs imponeras jag inte av nån serietillverkad hoj på det sättet, en del är fina andra fula, thats it, det behövs mer än påstådd övertryckseffekt vid 250km/t för att intressera mig.

Skillnaden är som sagt åtminstonde sen ett bra tag klart beroende på snubben i sadeln och inte hojen när den börjar användas till annat än just dragracing rakt fram, vilket ju är ok, men då ska man inte snacka sporthoj heller.

Nu vet jag iofs inte ens vad en Ducati MTS1200 är ens, är det nåt sporttouring eller? läs. det har inte med årsmodellen att göra.

edit: kollade upp vad det var och det verkar väl vara en ok hoj, men du tro inte att det speklr nån roll med nåt dylikt, alltså här pratar vi sporthojar inte touringmaskiner, folk klipper dig med för dig uråldiga hojar på en sån där det lovar jag:D
 
Last edited:

Mirre7

Dunderklumpan
Gick med
29 Oct 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Kawa Z750 -10 (Saffransbulle)
Det trådskaparen missar lite är om att alla skulle följa rådet att kasta hojen efter 2 år skulle det innebära att värdet också är 0 efter den tiden då ingen vill ha hojen, vad skulle månadskostnaden bli med en sådan värdeminskning...svettigt!

Nä, puscha istället för att fint inkörda hojar runt 2 år är de absolut bästa och spöar lätt nya, så värdet håller sig på topp och så köper du dina nya hojar i smyg... :D

:rolleyes:
 

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Ort
Bra
Hoj
bilringar och hängröv
Heh, jo om årsmodell är grejen så:)

Annars är nog få så stöddiga på z750 fråm 08:a:-D

Mjae håller inte med där. Valet stod mellan en 09a och en 10a, 10an var snyggare. Kanske skulle köpt en 08a istället för den här gör bara 180 knyck :(
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Tja du valde ju själv ändå, grejen är nog på en anna nivå jag bara jävlas egentligen, det handlar om de hårdaste litershojarna från japan och de fuskuppkubikade v-twinnar från europeiska tillverkare, det är där det gäller.

Där kan du hojta om nån siffra på 5hk mer än det andar märket fast tillverkningstolleransen inet ens kan stå för sånna marginaler.

Så här lät det här förr med, det kunnde föras frådar om en ZX10R mot en R1 där ZX10R hade 2hk mer eller nåt, även fast uppreade test visade att de var så förbskat jämna, ändå kunde folk hojta hela dagarna om nån kuse på ett papper.

Det gäler givetvis ännu bland de som är pålästa, en trist sak för dem(jo jag med) är ju att vid korvkiosken så imponeras inte brudarna av sånt de inte vet utan förmodligen åker de med bakpå nåk kromsänke med 70hk eller nåt i stället.
 

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Ort
Karlskoga
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Mjae håller inte med där. Valet stod mellan en 09a och en 10a, 10an var snyggare. Kanske skulle köpt en 08a istället för den här gör bara 180 knyck :(

Men va hånken? Min helt mediokra -00 är ju mer än ett par tre decennier före i så fall. Hur kunde grodgänget göra en sån groda? Plöjer fram med packning och fru på bilbahnan i 200++ med blott en knyck i näfven. :jisses

är det på riktigt?
 
Last edited:

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Sant men läs tråden ifgen så ser du att det finns förklaringar för allt egentligen, till varför man har äldre hojar osv.

Att du sen kan utnytja din 2010 till fullo och kanske tom måste byta nästa år är ju din sak.

Kör man på gatan där det inte enbart fins breda jäkla motorvägare eller där alla 70-vägar är 2 filiga så fattar man rätt snart att det kvittar om man har 160 hk eller 200hk i från en liknade maskin.

Är man så tokig så uppanar jag till turboladdning, det ger ett jävla drag även i 10 år gamla slädar utan vidare, dock kan ni glömma finåkandet som sporthojar ändå är till för, möjligen gå över till hojar tup Hyabusa och sånt som käns bängligt på småvägar men jävla bra på mer svepande vägar.

Don efter person.

Och visst provocerande tråd, självklart men lite skakig då startaren inte verkar äga nåt man imponeras av precis, iofs imponeras jag inte av nån serietillverkad hoj på det sättet, en del är fina andra fula, thats it, det behövs mer än påstådd övertryckseffekt vid 250km/t för att intressera mig.

Skillnaden är som sagt åtminstonde sen ett bra tag klart beroende på snubben i sadeln och inte hojen när den börjar användas till annat än just dragracing rakt fram, vilket ju är ok, men då ska man inte snacka sporthoj heller.

Nu vet jag iofs inte ens vad en Ducati MTS1200 är ens, är det nåt sporttouring eller? läs. det har inte med årsmodellen att göra.

edit: kollade upp vad det var och det verkar väl vara en ok hoj, men du tro inte att det speklr nån roll med nåt dylikt, alltså här pratar vi sporthojar inte touringmaskiner, folk klipper dig med för dig uråldiga hojar på en sån där det lovar jag:D

Markerade lite ur din text, det som jag fattade vad du menade med.

Jag kan inte utnyttja min 2010 till fullo, kunde inte ens utnyttja min luftkylda -98:a till fullo. Den som var gammal när den släpptes. Men vet du vad? Jag kör inte hoj för någon annan, jag kör den för mig själv. Sen om Du eller halva SH tycker att jag är kärring skiter jag fullständigt i.

Du lyckades visst ta reda på vad en Ducati Multistrada var, det var ju bra. Trodde inte du skulle orka faktiskt.
Bortser man från posörfaktorn är den ganska komplett. Den kan ta dig till en bandag, vilket jag älskar, den tar dig på en lång semester, vilket jag älskar, den roar dig också på krokvägen en sommarkväll då den har en prestanda som hade fått den kära R1:an att skita i brallan 1998 när den ikoniska "moppe-fucko-killern" lanserades (vilket jag också älskar.) Nej, faktiskt inte, men då jag aldrig känt behovet av att hävda mig på youtube med gränsöverskridande dumhet kvittar det för mig.

Till skillnad från Dig så imponeras jag inte av en persons motorfordon, jag imponeras av personens framförande av sitt motorfordon, om det så är en moppe!
En gång på en bankörning blev jag ideligen omkörd av en motard trots att jag körde sporthoj. Var min hoj kass för det, nej, jag var en kass förare och han på motarden var bra. Var det svårt att greppa för mig? Inte alls.

Även om TS inlägg var provokativt så var detta seriöst, med mycket provokation i...
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Till ts,
Såg dig i somras sittandes i depån på gotlandring och titta på din nya fina hoj tre dagar i rad. Jag vänder på frågan, vad är vitsen med det?


Själv kör jag mina hojar så mycket jag kan,och tittar på dem så lite som möjligt. Men det är väl en smaksak det där.

( Och gammal 80-90tals åk e faktiskt jävligt underhållande. :banana)
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Man har lite gammalt Scheisse för att det blir så otroligt skönt nästa gång man sätter sej på sitt nya scheisse såklart :D
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Markerade lite ur din text, det som jag fattade vad du menade med.

Jag kan inte utnyttja min 2010 till fullo, kunde inte ens utnyttja min luftkylda -98:a till fullo. Den som var gammal när den släpptes. Men vet du vad? Jag kör inte hoj för någon annan, jag kör den för mig själv. Sen om Du eller halva SH tycker att jag är kärring skiter jag fullständigt i.

Du lyckades visst ta reda på vad en Ducati Multistrada var, det var ju bra. Trodde inte du skulle orka faktiskt.
Bortser man från posörfaktorn är den ganska komplett. Den kan ta dig till en bandag, vilket jag älskar, den tar dig på en lång semester, vilket jag älskar, den roar dig också på krokvägen en sommarkväll då den har en prestanda som hade fått den kära R1:an att skita i brallan 1998 när den ikoniska "moppe-fucko-killern" lanserades (vilket jag också älskar.) Nej, faktiskt inte, men då jag aldrig känt behovet av att hävda mig på youtube med gränsöverskridande dumhet kvittar det för mig.

Till skillnad från Dig så imponeras jag inte av en persons motorfordon, jag imponeras av personens framförande av sitt motorfordon, om det så är en moppe!
En gång på en bankörning blev jag ideligen omkörd av en motard trots att jag körde sporthoj. Var min hoj kass för det, nej, jag var en kass förare och han på motarden var bra. Var det svårt att greppa för mig? Inte alls.

Även om TS inlägg var provokativt så var detta seriöst, med mycket provokation i...

Tja nä, jag respekterar dig för ditt val av hoj, så är det.
Men jag skule inet sticka ut hakan i en sån här diskussion helt enkelt, du lever ju utanför detta.

Supersporthojar är alltif föremål för inte sällan rent löjliga diskussioner.

Jag min när 04orna släptes och alla skrek om kawans fördel över yamaha R1, och nån engelsk blaska drog dem mot varandra 0-270 och det skiljde en meter till zx10r fördel, ändå skrek folk rakt ut om överlägsenheten.

Jag ville bara flinka in att det inte har med årsmodell att göra helt utan hojtyp så mycket mer, då en sån hoj du har givetvis inte har nåt att göra bland supersporthojar eller autobahnracers.

Och det vet ju du.

Är man nöjd med sit val så är man ju nöjd med, jag har provkört en del och ofta är det en jävla mycket mer snack än verklighet bland siffrorna när det kommer till vanlig jäkla användning.
 

Mirre7

Dunderklumpan
Gick med
29 Oct 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Kawa Z750 -10 (Saffransbulle)
Mjae håller inte med där. Valet stod mellan en 09a och en 10a, 10an var snyggare. Kanske skulle köpt en 08a istället för den här gör bara 180 knyck :(
:tummenupp 10:an i saffransorange. Bara byta styre och rensa rumpan och byta backspeglar och byta silverskruvar till svarta. Sedan är den färdigdesignad. :banana
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Tja nä, jag respekterar dig för ditt val av hoj, så är det.
Men jag skule inet sticka ut hakan i en sån här diskussion helt enkelt, du lever ju utanför detta.

Supersporthojar är alltif föremål för inte sällan rent löjliga diskussioner.

Jag min när 04orna släptes och alla skrek om kawans fördel över yamaha R1, och nån engelsk blaska drog dem mot varandra 0-270 och det skiljde en meter till zx10r fördel, ändå skrek folk rakt ut om överlägsenheten.

Jag ville bara flinka in att det inte har med årsmodell att göra helt utan hojtyp så mycket mer, då en sån hoj du har givetvis inte har nåt att göra bland supersporthojar eller autobahnracers.

Och det vet ju du.

Är man nöjd med sit val så är man ju nöjd med, jag har provkört en del och ofta är det en jävla mycket mer snack än verklighet bland siffrorna när det kommer till vanlig jäkla användning.

Tack för ett bra svar! (Hade faktiskt inte väntat mig det)

Sporthojar medför en hel del löjliga diskussioner ja, helt klart, och jag tänkte att jag som före detta sporthojspilot med numera hoj som passar mina ändamäl kunde bidra. (Fattade tråden som en avhandling om årsmodell och min "touringhoj" hade mer hästkrafter/kg än det mesta i SS-klassen ett par år tillbaka).

Det som jag skrev redan i tidigare post var att om Rossi ville rödljusräjsa med mig på en moppe skulle jag avböja för hederns skull. Skickligheten sitter inte i maskinen (vilket Bagarn'n vet när han flinar åt alla dessa inlägg!) utan i skickligheten. Och skickligheten finns där oavsett maskinen den sitter på.

När jag skriker scheisse i hjälmen brukar det inte bli så kul...:gnissla

Prova "Verdamte Scheiße nästa gång... Brukar liva upp det hela! :)

Behöver man skrika det i hjälmen är det oftast (märkt oftast) inte fel på mer än en själv dock.
 
Last edited:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Det mesta "Scheisse" är kul, faktiskt.
Instämmer fullständigt, det ena förtar inte det andra, tvärt om, det är svinkul att kunna hålla nära full gas på små kurviga vägar med en gammal hoj och konstatera att det går nästan lika fort som med den nya :tummenupp
Dessutom har de gamla hojarna en mer raffinerad form av "själ" som inte är lika markant i de nya :krama

Prova "Verdamte Scheiße nästa gång... Brukar liva upp det hela! :)

Behöver man skrika det i hjälmen är det oftast (märkt oftast) inte fel på mer än en själv dock.
Jah, eller så har man verkligen skitit på sej och då finns det ju annat att tänka på :D
 
Last edited:

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Instämmer fullständigt, det ena förtar inte det andra, tvärt om, det är svinkul att kunna hålla nära full gas på små kurviga vägar med en gammal hoj och konstatera att det går nästan lika fort som med den nya :tummenupp
Dessutom har de gamla hojarna en mer raffinerad form av "själ" som inte är lika markant i de nya :krama

Visst är det skitkul längre att inte fatta att det går åt helvete! :D
 

EnduransJanne

Ny medlem
Gick med
27 May 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Fireblade CBR 900RR - 92
Det har slagit mig att många kör runt på massa gammalt skit.....(och till er som inte har koll vill jag bara säga "Nej, jag är inget troll...jag vill bara veta hur snålkukarna tänker")

Man överger inte en gammal vän som burit en i vått och torrt.........
 

Bifogat

  • IMG_1853-1.jpg
    IMG_1853-1.jpg
    81.1 KB · Visningar: 102
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top