Jag förstår inte det resonemanget.
SD har en stor profilfråga, vilken är just invandringen och hanteringen av integrationen.
Väldigt många (däribland du) verkar hålla med SD om både vikten av frågan och vilka åtgärder som krävs.
Men kan inte tänka sig att rösta på dem.
Varför?
Samma sak som när Hans Linde (en av få politiker jag respekterar) talade om att de (V) röstat mot sin egen åsikt endast därför att KD och SD tyckte likadant.
Eller att alliansen vägrar driva sin politik och i stället lämnar över till extremisttomtarna i V och MP att styra skutan.
Jag förstår inte.
Jag tycker det är en bra fråga som förtjänar ett svar!
Jag skall försöka svara så gott jag kan eftersom jag själv frågat mig ungefär detta.
OBS!!! att detta var mina tankar fram till förra valet!
1 - Integrationspolitiken var helt enkelt inte, och har aldrig varit, den viktigaste frågan för mig.
Jag tycker, lite med stigande ålder, att sysselsättning är den fråga som till stor del styr alla de andra frågorna vilket till stor del var vägledande för mig.
2 - Jag höll i sak med i stort sett alla partier i några frågor.
3 - Jag ville dock inte lägga en röst där MP skulle bli en del av regeringen och heller inte där V skulle få inverkan på politiken.
MP är ett mycket bättre oppositionsparti än regeringsparti, vilket också bevisats enligt mig.
4 - V vill jag överhuvudtaget inte skall ha någon inverkan på politiken då ideologin är viktigare än rättvisa och rimlighet. Tex i omsorgen där "kriget" mot storbolagens vinster är viktigare än att värna den lilla människan. Inga vinster i välfärden skulle orättvist, och har i viss mån redan, drabbat så många småföretagande kvinnor.
5 - Sammanslaget mellan de båda blocken hamnade jag dock ganska tydligt i det blåa.
6 - SD var inget alternativ för något av blocken vilket gjorde att jag då hade "kastat" bort rösten.
7 - SD var heller inget alternativ då jag tyckte de var för "tunna" i sin övriga politik och bara körde med mantrat att "det är invandrarnas fel". Jag tyckte nog inte att våra problem i integration, skola, vård, omsorg, bostadspolitiken eller sysselsättningen kunde skyllas helt på invandrarna. Och att då stoppa invandringen hade, i mina ögon, inte löst ett enda problem där.
8 - Jag var heller inte säker på att man skulle fortsätta vägen bort från sitt "bruna förflutna", vilket jag tycker man gjort. Jag följde dock, som jag skrev någon annan stans, landsdagarna och såg en hel del bra men en del "märkligt" också. Ungefär som alla andra partier.
Inget ovan är till för att skada/såra någon, utan bara till för att förklara mina tankar som svar på Skrotnisses utmärkta fråga, så ta inte illa vid er.
Som ni ser ovan är jag definitivt ingen proffspolitiker men tycker som alla andra att politik är viktigt.
Det är ett av skälen till varför jag läser dessa trådar.
Säker på att flera här tycker jag är en idiot
men jag skyller då på min naivitet och ganska skyddade liv.
I nästa val kommer jag vara mycket mer sakpolitisk, realpolitisk eller populist-politisk sas.
I vår globala värld kommer bara sak/real-politik fungera tror jag.
Ideologi, och framförallt polariserade ideologier, ställer bara till det.
Bra mina två cent...