Jag delar väl inte riktigt synsättet att vi är skyldiga att för evigt försörja en stor del av invånarna om de inte har någon anknytning hit mer än att de råkade dyka upp, det kan inte vara en naturlag att vi skall ha dessa bekymmer.
Kan inte erinra mig någon annan civilisation genom historien som så generöst gödslat resurser på främlingar, kan du? Uppehållstillstånd kan återkallas, medborgarskap likaså, lagar är ord på papper, ord på papper kan bytas ut.
Jag tror det var Josefin Utas som skrev en ganska bra debattartikel i kvällspressen nyligen på temat.
Mitt inlägg om saft, bullar och pengaregn syftade inte på skolan utan på migranter. Vi häller enorma belopp på människor födda i andra delar av världen i många fall utan koppling till, eller vilja/förmåga att bidra till, Sverige. Det är inte hållbart och vad än värre är:
Det fanns aldrig en opinion för denna politik, man kan lista ut att det inte kommer bli vackert på sikt detta.
Vad gäller friskolor så är det inte helt svartvitt, det finns nyanser även i detta, även om nytillkomna troll i forumet vill göra motsatsen gällande.
En friskolerelaterad filosofisk fråga:
Är det inte lite intressant att varje gång det privata misslyckas med något så attackeras hela formen, motsatsen vore otänkbart (att när en offentlig verksamhet misslyckas så skulle högljudda debattörer kräva att offentlig verksamhet förbjuds).
För övrigt är det ju vinster precis överallt i välfärden, Siemens och Getinge säljer dyr apparatur till sjukhusen, Sodexo serverar maten. Apple säljer otäcka vinstdrivande iPad till skolorna (var skattar de?) och Taxi Stockholm är fräcka nog att leverera PCR-tester.
Jag tror vinstfrågan är dags att lämna bak om oss, låt oss ta i alla förluster i välfärden istället.
Nu ska vi se här.
Du påstår alltså att medlemsskap alltid kan återkallas. Det stämmer inte riktigt sett till att en FN konvention som Sverige ratificierat säger att man inte kan återkalla ett medlemmsskap om inte individen samtidigt har ett medlemsskap i ett annat land. Baserat på att ingen nation får göra en person statslös.
Vad gäller att vi skulle kunna återkalla alla uppehållstillstånd så är det nog att anse som att om man plötsligt skulle bestämma sig för att återkalla alla permanenta uppehållstillstånd så skulle det kräva rätt stora lagändringar innan den ens är möjligt och det skulle innebära ett högst avsevärt urholkande av förtroendet för svenska rättsväsendet och svenska staten.
Ett permanent uppehållstillstånd är ju som namnet säger permanent. Så där har du mycket litet att hämta om det inte är det fallet där en person befunnits som skyldig till grova eller återkommande brott. Men med dagens bemanning på polisen så är det relativt osannolikt.
Om vi skall gå vidare till hur mycket pengar vi lägger på att ta emot flyktingar så kan vi ju ta statistiken på hur många flyktingar olika nationer har i förhållande till befolkningsmängden.
Skulle det kunna vara en hyfsad jämförelse kanske???? Eller hur många assylansökningar som beviljats under 2020. I den statistiken så kommer Sverige inte ens in på 10 i topp.
För totala antalet flyktingar som bor i landet per 100 000 invånare totalt så kommer vi exempelvis efter Libanon, jordanien, Turkiet, Uganda, Sudan, Tyskland, Iran, Etiopien, Pakistan och bangladesh. Vi är inte ens med på den listan. Vi hamnar till och med under snittet för EU länderna.
Om vi istället tittar på hur många assylansökningar som godkänts under 2020 i förhållande till befolkningsmängden så hamnar vi.......Utanför 10 i topp.
Vi hamnar efter länder som Grekland, Luxemburg, Cypern, Schweiz, Spanien, Island Österrike, Tyskland, Malta, Belgien och nederländerna. Vi ligger även där under EU snittet.
Under just 2015 låg vi i topp men det är ett undantag för alla andra år har vi legat rejält under snittet. Grekland, som exempel, har 10 ggr så mycket flyktingar som Sverige.
Så påståendet att inget land i historien har lagt så mycket resurser på att ta emot flyktingar får nog anses vara felaktigt. Vi är inte ens i 10 i topp de senaste 5-10 åren.
Du måste nog vässa dina argument lite så att dom blir åtminstone korrekta. Hitta inte på saker. Jag säger inte att vi borde ta emot fler men att påstå att vi tar emot mer flyktingar än någon annan är en ren lögn.
Att det är enorma belopp vi lägger på det kan diskuteras men att det skulle kunna jämställas med saft, bullar och pengaregn får nog stå för dig själv och ingen annan.
Vad gäller att Apple tillverkar Ipads och att Taxi Stockholm kör taxi och att Getinge och Siemens tillverkar sjukhusutrustning så kan du väl inte på allvar försöka dig på att göra jämförelsen att det faktum att någon tillverkar sjukhusutrustning med att ett privat vinstdrivande företag driver en skola??? Skolan kan ju helt enkelt välja att köpa in surfplattor från lenovo eller samsung istället. Och om en konkurrent har samma typ av utrustning att sälja som Getinge eller Siemens så går det ju att köpa den utrustningen istället. Eller menar du på fullt allvar att alla vårdgivare och företag som bedriver skola skall tillverka all sin utrustning själv och själva ta fram sina läromedel. Det känns ohyggligt dumt.
Vad gäller att friskolorna får skit för att dom försöker plocka russinen ur kakan så har jag väldigt svårt att se att dom inte borde få skit för det.
Jag säger inte att den kommunala skolan är perfekt för det är den inte. Långt därifrån. Men problemet där ligger inte i att den kommunala skolan till varje pris måste förse sina ägare med vinst.
Det finns en konflikt mellan att ett företag som skall bedriva utbildning har som översta mål att se till att man gör vinst sett till att det ur ett samhälleligt perspektiv har högsta prioritet att så många elever som möjligt skall få en bra utbildning. Det inser säker även du trots att då försöker påskina att du anser en sådan pajas som Trump som något bra.
Men det är klart att det finns nyanser även i fråga om friskolor. Det finns många friskolor som verkar göra ett bra jobb med att utbilda ungdomar. Men det finns också väldigt många fall där det inte alls blivit så väldigt bra. Och jag är av den övertygelsen att vinstdrivande företag har alldeles för mycket som talar emot att dom är en bra idé. Just friskolereformen i kombination med det fria skolvalet är något som väldigt många studier visat driver segregering i fel riktning och segregering leder till ökad brottslighet. Sambanden där kan anses som relativt säkerställda.
Och det är lite roligt att du nämner just Borlänge. Det råkar ju nu vara så att jag är född och uppvuxen i Borlänge och är där en del eftersom jag har släkt och vänner där. Släkt och vänner som jobbar inom skola, barnomsorg, kommun, vård mm. Det finns absolut stora problem i Borlänge ställt till integration och en hel massa annat. Men att det skulle vara så katastrofalt jämfört med resten av Sverige skulle jag inte skriva under på även om det inte kan jämföras med Danderyd eller vissa andra mer välbeställda kommuner. Men å andra sidan. Hur många friskolor har etablerat sig i Borlänge. Om det är som du säger att dom inte väljer utifrån vart dom lättast tjänar pengar så borde det finnas ett hyfsat antal friskolor där för dom väljer ju inte elever enligt dig.